موضوعات داغ

افت قیمت خودرو در بازار آزاد و کارخانه، موج خوشحالی و ناراحتی در کنار هم

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

همانطورکه می‌دانید، اوایل سال بود که موج گرانی خودرو در بازار آزاد به حد غیرقابل کنترلی رسید و مخصوصاً در بازار خودروهای وارداتی دست دوم، قیمت‌های غیرقابل قبولی را به خود دید. در نهایت اما از خردادماه بود که با جدی‌تر شدن بحث واردات خودروهای صفر کیلومتر و همچنین رای مثبت مجلس به واردات خودروهای کارکرده، و البته فشار شورای رقابت به کاهش قیمت خودروهای کارخانه، شاهد افت و سقوط شدیدی در بازار آزاد و البته قیمت کارخانه‌ای بسیاری از محصولات بودیم. سقوط آزادی که باعث شد تا قیمت بسیاری از خودروهای وارداتی کارکرده تا چند میلیارد کاهش را تجربه کنند و همچنین امید بازار به واردات خودروهای کارکرده با قیمت‌های بسیار پایین‌تر، رسماً خرید و فروش در بازار آزاد را منجمد کرد. انجماد سنگینی که مشخص نیست تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و بازار خودرویی که زمستان گذشته را داغ و بهار سال جاری را غیرقابل پیش‌بینی کرده بود، حال تابستان گرم را سرد کرده دیگر این بازار برای نقدینگی‌های سرگردان هیچ جذابیتی ندارد و بسیاری در آن متحمل ضررهای هنگفتی نیز شده‌اند.

باید گفت قطعاً بازاری که روزی بی‌دلیل و افسارگسیخته روی موج گرانی، موج‌سواری می‌کرد و سودهای کلان به جیب خریداران خوش‌شانس سامانه یکپارچه و بورس می‌زد، حال نیز سقوط آزادی را تجربه می‌کند که با همان دلایل قبلی(!) جیب‌ها را مورد عنایت قرار داده است. این بازی عجیب و غیرقابل پیش‌بینی بازار خودروی ایران در این روزها دو وجه کاملاً متفاوت دارد. در طرفی خریدارانی هستند که در طول چند ماه گذشته خودروهایی را مثل وارداتی‌های کارکرده و یا با قیمت کارخانه‌ای خریداری کرده بودند و حال با افت قیمت در بازار آزاد و یا پافشاری شورای رقابت، شاهد کاهش قیمت خودروهای خود در بازار هستند و حتی با همان قیمت کاهش یافته نیز خریداری پیدا نمی‌شود. اما در طرف دیگر این داستان، خریداران واقعی هستند که به هر علت خودرویی نخریده بودند و با مشاهده این سراشیبی قیمت و سرخوش از عدم ورود به این موج‌سواری، حال می‌توانند به راحتی همان خودروها را نه تنها با قیمتی بسیار کمتر خریداری کنند، بلکه به دلیل عدم حضور دلالان و التهاب در بازار و تعداد اندک خریداران، قادر هستند به راحتی خودروی مورد نظر خود را پیدا و حتی با چانه‌زنی تخفیف‌های شیرینی نیز بگیرند.

البته که از نظر نگارنده، این کاهش قیمت کلی در بازار آزاد و کارخانه اگرچه به بسیاری ضرر رسانده، اما مجموعاً برای کل جامعه مناسب و سودبخش بوده و حال بخش وسیع‌تری از جامعه می‌توانند به خودروهای مورد نظر خود دسترسی داشته باشند و با افت قیمت کارخانه نیز بسیاری که به دنبال خرید جهت استفاده بوده‌اند نیز دسترسی و توانایی بیشتر و راحت‌تری به گزینه مورد نظر خود خواهند داشت. امید می‌رود که با تسریع خودروهای صفر کیلومتر و کارکرده نیز شاهد تداوم افت قیمت در بازار آزاد باشیم تا بالاخره بتوانیم پس از مدت‌ها غیبت، خودروهای بروز و با برندها جهانی را با قیمت‌های مناسب‌تری در بازار آزاد ببینیم.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/5/17
خبر خوبی بود. حداقل واقعیت رو گفتید و نه مثل بعضی از رسانه های زرد و دلال جو بدین و قیمت هارا مجازا بالا ببرید.
فقط امیدوارم این روند ادامه پیدا کنه و مردم گول جو دادن بعضی از رسانه هارا نخورند...