موضوعات داغ

خطرات رانندگی در شب

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

همانطور که رانندگی یکی از جذاب‌ترین لذت‌ها برای برخی افراد است، رانندگی در سکوت شب و زیر آسمان پرستاره، فارغ از شلوغی و ترافیک یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌ها است. اما متاسفانه طبق آمار منتشر شده میزان تصادفات در شب سه برابر روز است و همین موضوع باعث می‌شود که توجه به نکات ایمنی برای رانندگی در شب تبدیل به یک اولویت مهم شود. در ادامه این مطلب همراه ما در خودروبانک باشید تا این موضوع را بررسی کنیم.

رانندگی در شب، خطرات آن و نکات ایمنی

دلایل بسیاری وجود دارد که ممکن است باعث ایجاد سانحه رانندگی در شب شود اما همه‌ی این موارد به راحتی قابل کنترل هستند، بنابراین اگر به هر دلیلی مجبور هستید در شب رانندگی کنید و یا به خاطر حال و هوای خاصش، آن را به رانندگی در روز ترجیح می‌دهید لازم است بدانید که کاهش دید به دلیل تاریکی هوا و خواب آلودگی مهمترین عوامل ایجاد تصادف در شب هستند. برای داشتن یک سفر آرام، مطمئن و لذت بخش در شب بهتر است پس از ایمن سازی خودرو؛ موارد زیر را رعایت کنید.

خواب آلودگی و کنترل آن

همانطور که گفته شد یکی مهمترین عوامل تصادف در شب خواب آلودگی است، بنابراین لازم است که قبل از رانندگی به قدر کافی بخوابید تا در شب دچار گنگی خواب نشوید. نوشیدن قهوه هم ممکن است به برخی از افراد کمک کند تا با انرژی بیشتری رانندگی کنند، اما باید مراقب بود که در صورتی که بدن بیش از حد نیاز به خواب داشته باشد، قهوه نمی‌تواند جایگزین آن شود، حتی اگر با قهوه هم خودتان را سرپا نگه دارید ممکن است تمرکزتان کم شود و همین موضوع باعث ایجاد سانحه شود. بنابراین بهتر است هر وقت احساس نیاز به خواب کردید، گوشه‌ای توقف کنید و بخوابید.

پیشنهاد مطالعه: مشخصات ماشین ساینا

سرعت استاندارد را رعایت کنید

سرعت استاندارد را رعایت کنید

به دلیل کاهش میدان دید در شب، در صورت برخورد با هر مانع ناگهانی فرصت کمی برای واکنش دارید، پس بهتر است با سرعت مطمئن حرکت کنید. تردد حیوانات در جاده از مهمترین عواملی است که ممکن است در شب باعث ایجاد تصادف شود، بنابراین باید حواستان به حضور آنها در جاده باشد، همچنین ممکن است موانعی مانند خودرو یا انسان نیز مقابل شما قرار بگیرد که در همه‌ی این موارد، در صورتی که سرعت مناسبی داشته باشید، فرصت عکس العمل لازم را خواهید داشت. همچنین باید جاده را بشناسید و حواستان باشد که در برخی از جاده‌ها ممکن است موانع بیشتری برای رانندگی در شب وجود داشته باشد. ضمناً می‌توانید در همین راستا بهترین خودروها برای جاده‌های کوهستانی بشناسید و توان آنها را بسنجید.

حواستان به نور خودرو باشد

با توجه به تاریکی هوا، تنظیم نور خودرو بسیار حائز اهمیت است. باید اطمینان پیدا کنید که چراغ‌های خودرو درست کار می‌کنند و مشکلی ندارند. نکته‌ی دیگر این است که استفاده از نور بالا ممکن است باعث مختل شدن دید راننده‌ای شود که از روبرو می‌آید، پس بهتر است از آن کمتر استفاده کنید.

از عملکرد ترمز مطمئن شوید

با توجه به موانعی که ممکن است در شب سر راهتان قرار بگیرد، باید مطمئن باشید که ترمز ماشین به موقع عمل می‌کند و هنگام نیاز مشکلی ایجاد نمی‌کند.

شیشه ها را خوب تمیز کنید

شیشه‌ها تاثیر زیادی روی دید شما دارند، بنابراین اگر کثیف باشند حتماً در شب شما را با مشکل مهمی مواجه می‌کند. بهتر است قبل از رانندگی در شب، شیشه‌ها را خوب تمیز کنید تا مشکل دید در تاریکی نداشته باشید.

در غروب رانندگی نکنید

بدترین موقع برای رانندگی، هنگام غروب و گرگ و میش شدن هوا است، چون در این حالت نه نور روز به قدر کافی است و نه هوا آنقدر تاریک است که بتوان از چراغ‌های خودرو به درستی استفاده کرد. پس بهتر است یا زودتر حرکت کنید یا کمی صبر کنید تا هوا تاریک‌تر شود و بعد سفرتان را آغاز کنید.

نکات مهم برای رانندگی شب

عینک مناسب برای رانندگی در شب

رانندگی در شب برای عینکی‌ها بسیار دشوارتر است زیرا بازتاب نور در عینک‌های معمولی ممکن است آزاردهنده باشد و دید آن‌ها را مختل کند، بنابراین بهتر است از عینک‌های مخصوص رانندگی در شب یا اسپری‌های مخصوصی که برای تمیز کردن شیشه عینک و کاهش شدت انعکاس نور وجود دارد، استفاده شود.

فاصله‌تان را با خودروهای جلویی حفظ کنید

ساده‌ترین نکته در رانندگی حفظ فاصله مناسب با خودروی جلویی است، این کار در روز هم لازم است اما در شب اهمیتش دو چندان می‌شود. علت حفظ این فاصله این است که در صورت هر گونه اتفاق به شما فرصت کافی برای واکنش سریع را می‌دهد.

پیشنهاد مطالعه: آپشن های ماشین های ایران خودرو

از رانندگی در شب لذت ببرید

همانطور که گفته شد رانندگی در شب برای بسیاری از افراد، بیش از اندازه لذت بخش است، حتی اگر از سر نیاز و اجبار در شب رانندگی می‌کنید هم می‌توانید از آرامش و زیبایی شب در حین رانندگی لذت ببرید. کافیست مواردی که گفته شد را رعایت کنید تا با اطمینان از امنیت و سلامت خودتان، با خیال راحت از همه چیز لذت ببرید. امیدواریم سفر خوبی داشته باشید. تجربه شما درباره سفر در شب جاده چیست؟ باید چه نکات دیگری را در نظر گرفت؟

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد