موضوعات داغ

کاهش صدای موتور ماشین

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

رانندگی بدون شک برای بسیاری از ما لذت بخش است، به شرطی که برخی موارد مانند صدای موتور و سایر قطعات ماشین این لذت را از ما نگیرد. اگر خودروی ما صفر باشد احتمالاً با چنین مشکلاتی مواجه نمی‌شویم، اما اگر خودرو دست‌دوم باشد، ممکن است مجبور شویم با صداهای اعصاب خرد کن دست و پنجه نرم کنیم. در چنین شرایطی باید چه کار کنیم؟ برخی آنقدر حساسند که ترجیح می‌دهند ماشینشان را کلاً عوض کنند و سراغ ماشین تازه‌نفسی بروند که صدای کمتری داشته باشد. البته این همیشه بهترین راه‌حل نیست؛ بهتر است قبل از تعویض خودرو، با راه‌هایی که ممکن است این سر و صداها را تا حد ممکن کم کند آشنا شویم، شاید باعث شود قید هزینه کردن اضافی برای خرید خودروی جدید را بزنیم. البته همه‌ی این‌ها به شرطی است که خودرو آنقدر فرسوده نباشد که دیگر نشود کاری کرد. در ادامه این مطلب از خودرو بانک با ما همراه باشید.

علت سر و صداهای آزار دهنده‌ی ماشین

قبل از هر چیز باید متوجه شویم منبع صدا کجاست؟ ممکن است این صداها از درها، صندلی‌ها و یا داشبورد باشد، در این صورت با آچارکشی و رگلاژ ماشین می‌توانید تا حد زیادی از دست این مشکل راحت شوید. اما اگر صدا از موتور باشد، موضوع فرق می‌کند، البته نگران نباشید؛ در این صورت هم راه‌حل‌های زیادی برای رفع مشکل وجود دارد. در ادامه با منبع این سر و صداها آشنا می‌شویم و راه برطرف کردن هر کدام را نیز معرفی خواهیم کرد.

به‌طور کلی فراموش نکنید که برای هر راننده‌ای لازم است بداند چگونه مشکلات ماشینش را حل کند، مثلا این که چگونه ماشین خفه کرده را روشن کنیم؟ یا چالش‌های دیگر، تشخیص علت سر و صداهای ماشین و حل آن‌ها نیز یکی از همین موارد است که باید هر راننده‌ای درباره آن آگاهی داشته باشد.

خرابی تسمه دینام

صدای غژ غژ تسمه

برای بسیاری شنیدن صدای دلخراش جیغ یا غژ غژ تسمه به یک عادت تبدیل شده، اما واقعاً لازم نیست به این صدا عادت کنید. در بسیاری از موارد این مشکل به راحتی و با هزینه‌ی کمی قابل حل است‌. این صدا ممکن است به دلیل کهنگی تسمه باشد و به مرور زمان برای خودروهای دست دوم اتفاق می‌افتد، همچنین ممکن است به دلیل خشک بودن یا جنس نامرغوب تسمه باشد. در هر دو صورت تنها راه حل، تعویض آن است.

گاهی نیز ممکن است مشکل در شل یا سفت بودن غلطک تسمه سفت‌کن یا قرار نگرفتن درست آن در جای خود باشد، این مشکل نیز با رگلاز تسمه سفت‌کن یا جایگیری صحیح، حل می‌شود. فراموش نکنید که اگر این کار را انجام ندهید ممکن است تسمه پاره شود و مجبور شوید آن را تعویض کنید، ضمن این که پارگی برخی از تسمه‌ها مانند تسمه دینام فقط باعث از کار افتادن خودرو و تحمیل هزینه به شما می‌شود اما پارگی تسمه تایم ممکن است آسیب‌های جدی به موتور وارد کند و شما را در دردسری جدی بیاندازد. حتی ممکن است یکی از دلایل خرابی دینام ماشین را از این طریق تشخیص داد.

فس فس داخل موتور

ایجاد نشتی در موتور یا لوله‌های اطراف آن یا آسیب دیدگی لوله وکیوم باعث ایجاد صدای دلخراش فس فس داخل موتور می‌شود. صدایی که علاوه بر این که شما عصبی می‌کند، خبر از یک مشکل جدی می‌دهد که اگر زود به دادش نرسید، دمار از روزگارتان در می‌آورد. برای مثال اگر مشکل از رادیاتور باشد، سیستم خنک‌کننده شما کار نخواهد کرد و در این صورت باید احتمال سوختن موتور یا آسیب دیدن سرسیلندر و در نتیجه تحمیل هزینه‌های زیاد به خود را در نظر بگیرید. پس تا دیر نشده به این صدا توجه کنید و به دنبال حل آن باشید. ضمن اینکه اگر صدا مربوط به لوله وکیوم باشد، باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود که به تدریج جیب شما را بدون این که متوجه شوید، خالی می‌کند.

همچنین بهتر است لوله‌های بخاری و کولر را نیز بررسی کنید، چرا که نشتی این لوله‌ها نه تنها باعث از کار افتادن بخاری و کولر در هوای سرد و گرم می‌شود، بلکه باعث آسیب دیدن کمپرسور، سیستم خنک کننده و موتور نیز می‌شود.

تق تق چرخ‌ها

صدای تق تق چرخ‌ها در هنگام چرخاندن فرمان در سرعت پایین ممکن است به دلیل آسیب‌دیدگی پلوس، سرپلوس یا دیگر قطعات سیستم تعلیق خودرو یا اتصالات میل گاردان باشد، در این مورد شاید کاری از دست خودتان برنیاید، پس بهتر است به یک تعمیرگاه یا زیر و بندسازی خوب مراجعه کنید تا مشکل را به صورت کامل حل کند.

علت ناله کردن فرمان ماشین

صدای ناله هنگام چرخاندن فرمان

بعضی از افراد همین که فرمان کار کند راضی هستند، آن‌ها خیلی توجهی به صدای ناله‌ای که ممکن است هنگام چرخاندن فرمان از داخل کاپوت بشنوند، نمی‌کنند. اما اگر شما نیز موقع چرخاندن فرمان چنین صدایی را می‌شنوید هم برای راحتی و آرامش خودتان و هم برای جلوگیری از ضررهای بعدی حتما باید به فکر برطرف کردنش باشید. این صدا ممکن است به دلیل ضعیف عمل کردن پمپ هیدرولیک فرمان، خراب بودن اورینگ‌های داخل آن و یا کم بودن روغن هیدرولیک باشد. در چنین مواردی ممکن است باید یک هواگیری ساده یا افزودن روغن بیشتر، مشکل را حل کنید اما اگر کاری نکنید ممکن است باعث خرابی پمپ هیدرولیک بشود که هزینه‌ی تعمیر زیادی را به شما تحمیل می‌کند.

سر و صدای ضربه در محفظه زیر موتور و داخل سیلندر

علت این صدا احتراق ناقص و انفجار درون سیلندر است که گاهی پیش از مرحله جرقه‌زنی اتفاق می‌افتد و تایمینگ خودرو را به هم می‌زند. منبع این مشکل می‌تواند به‌هم‌ریختن میزان ترکیب هوا و سوخت یا خرابی شمع باشد، این چالش علاوه بر ایجاد سر و صدای زیاد باعث مختل شدن حرکت یکنواخت خودرو و همچنین وارد شدن آسیب جدی به سوپاپ‌ها و پیستون‌ها نیز می‌شود. پس تا دیر نشده این مشکل را با یک تعمیرکار خوب ماشین در میان بگذارید. همچنین اگر از خودرویتان ناامید شده‌اید و برای خرید به گزینه‌های مختلف فکر می‌کنید، بد نیست نگاهی به مشخصات ماشین ساینا داشته باشید.

صدای ضربه منظم درون موتور

اگر موقع روشن کردن خودرو چنین صدایی به گوشتان می‌رسد، حتما آن را جدی بگیرید، حتی اگر با گرم شدن خودرو یا افزایش دور موتور این صدا قطع شد، فریب نخورید. این صدا که احتمالاً به خاطر خرابی تایپیت یا خلاصی بیش از حد سوپاپ‌ها با تعویض استکان‌های تایپیت به راحتی حل می‌شود.

زوزه‌ی دیفرانسیل و گیربکس

شنیدن صدای زوزه‌ی دیفرانسیل و گیربکس از قسمت عقب یا جلوی خودروی شما (بستگی به این که دیفرانسیل عقب یا جلو باشد) به دلیل آسیب دیدگی یا ساییدگی و شکستگی دیفرانسل است که ممکن است ناشی از تعویض بی موقع دنده یا تنظیم نبودن کلاچ و اهرم دسته دنده، و یا خرابی ماهک‌ها و غلاف کشویی و برنجی‌های داخل گیربکس باشد.

صدای آزاردهنده هنگام ترمز گرفتن

در خودروهای جدید معمولاً چراغی وجود دارد که اگر درست کار کند، در صورتی که لنت ترمز شما در حال تمام شدن باشد به شما هشدار می‌دهد. در این صورت احتمالاً با تعویض لنت خبری از صدای صدای تیز و آزاردهنده‌‌ی هنگام ترمز نخواهد بود. اما اگر ماشین شما این چراغ را ندارد یا به هر دلیلی درست کار نمی‌کند، با شنیدن این صدا حتما قبل از تمام شدن لنت‌ها و آسیب دیدن دیسک‌ها برای سرویس یا تعویض لنت اقدام کنید تا هم از سر و صدا راحت شوید و هم هزینه‌ی اضافی ندهید.

رانندگی در سکوت و آرامش

اگر خودروی شما فرسوده نباشد با توجه کردن به موارد بالا خواهید توانست یک خودروی کم سر و صدا داشته باشید که تفاوت محسوسی با خودروهای صفر نداشته باشد و به این ترتیب می‌توانید لذت یک رانندگی راحت در سکوت و آرامش را تجربه کنید. اما اگر خودروی فرسوده دارید احتمالاً باید عذاب شنیدن برخی از سر و صداها را تحمل کنید، مگر این که به فکر خرید یک ماشین صفر یا ماشین دست دوم مناسبی باشید؛ در این صورت می‌توانید به زیباترین طراحی داخلی خودرو ایرانی نگاهی بیندازید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد