موضوعات داغ

توقف ارائه ارز به صنایع خودروسازی، چالش جدید صنعت خودرو ایران

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

وضعیت فاجعه بار صنعت خودرو کشور با انتشار یک نامه جدید احتمالا با چالش های بزرگتر روبرو خواهد شد.

عبدالله توکلی لاهیجانی، سرپرست اداره کل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در یک نامه به صنایع اعلام کرده است که وزارت صمت دیگر قصد ارائه ارز به آنها را ندارد.

توکلی به انجمن های سازنده خودرو، موتورسیکلت و دوچرخه اطلاع داده است که برای تأمین ارز مورد نیاز باید اقدامات خود را انجام دهند، چرا که وزارت صمت دیگر نمی‌تواند مسئولیت تأمین ارز برای آنها را بر عهده بگیرد.

حذف وزارت صمت از مسیر تأمین ارز ممکن است منافعی نیز داشته باشد. در واقع، ارز حاصل از صادرات محصولات این صنعت باید اولاً توسط بانک مرکزی تأیید شود.

توقف ارائه ارز به صنایع خودروسازی

توکلی به سازندگان خودرو، موتورسیکلت و دوچرخه اعلام کرده است که دیگر نیازی به انتظار برای دریافت ارز از بانک مرکزی ندارند. با این اتفاق بازار به سمت محصولات مونتاژی و وارداتی خواهد رفت که می‌تواند فضایی برای قیمت‌گذاری رقابتی خلق کند. از یک سو، نامه سرپرست اداره کل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند به معنای خروج محصولات از قیمت‌گذاری دولتی نیز باشد و دیگر ارز دولتی به آن‌ها تعلق نمی گیرد.

توکلی از صنایع داخلی خواسته است که برای تأمین ارز مورد نیاز خود به فکر صادرات محصولات خود باشند. یا اینکه می‌توانند از سایر صادرکنندگان این ارز را برای خود تأمین کنند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد