موضوعات داغ

بازی ماروپله واردات خودرو به کشور، از عدم تخصیص ارز تا انتقال فناوری

عکس نویسنده
محسن آل طه
نویسنده
عکس مطلب اول

تقریباً نزدیک به یک سال می‌شود که چراغ سبزی از سوی مجلس به وزارت صمت ابلاغ شد تا واردات خودرو را پس از سال‌ها دوباره از سر بگیرد و مردم ایران نیز بتوانند از خودروهای روز دنیا بهره‌مند شوند. اما پس از گذشت ماه‌ها، اما هنوز و تا تاریخ انتشار این مقاله، هنوز یک خودروی وارداتی پلاک ملی دریافت نکرده و شاید کل خودروهایی که به کشور وارد شده نیز به تعداد 5 هزار دستگاه نیز نرسد! عددی که فاصله زیادی با ادعاهای فاطمی‌امین، وزیر وقت صمت دارد و حال که به پایان مردادماه نیز نزدیک می‌شویم، دوباره خبرهایی مبنی بر شروع شماره‌گذاری خودروهای چانگان CS35 پلاس سایپا منتشر شده ولی هنوز مشخص نیست بالاخره این وعده عملی خواهد شد یا نه و این روند طولانی و نفس‌گیر واردات خودرو، توسط یک مدل به انتها خواهد رسید؟

در ابتدا آیین‌نامه‌ای برای واردات خودرو تدوین شد و شرکت‌های متعددی برای واردات خودرو و گرفتن نمایندگی، مدارکی را ثبت و همچنین مجوز ثبت‌سفارش را دریافت کردند، اما کار به اینجا ختم نشد و پس از وعده‌های پیاپی و ابتدا بنای عرضه خودرو در بورس، سپس به قرعه‌کشی و دریافت نیم‌میلیارد تومان بیعانه رسیدیم و حال هم دو سد بزرگ انتقال تکنولوژی و عدم تخصیص ارز جلوی پای واردکنندگان خودرو قرار گرفته است. به نظر می‌رسد که این هزارتوی واردات خودرو تمامی ندارد و هر روز باید منتظر یک بروکراسی و مشکل جدید در این روند باشیم. روندی که تنها به مشکلات داخلی بر نمی‌گردد و مشکلات روابط بین‌المللی و بانکی نیز مزید بر علت شده و بسیاری از شرکت‌ها و خودروسازان خارجی تمایلی به همکاری با شرکت‌های ایرانی را ندارند و همچنین روند رسیدن حواله‌های بانکی به شرکت‌های خارجی نیز بسیار سخت و پرهزینه است.

شاید بهتر باشد که حال خواسته عمومی جامعه به شدت منتظر واردات خودرو و همچنین عرضه و دیدن تاثیرات این تصمیم بزرگ است، لااقل سازمان‌های داخلی مشکلات بیشتری را جلوی پای واردکنندگان نگذارند و با تسهیل روند واردات به این شرکت‌ها کمک کنند تا سریع‌تر و راحت‌تر خودروها را به کشور وارد و عرضه کنند تا مردم بیش از این معطل واردات نشده و زودتر بتوانند تاثیرات و همچنین کاهش قیمت خودرو را در بازار مشاهده کنند وگرنه با گذراندن روزها و ماه‌های متوالی و عدم واردات تعداد قابل‌توجهی از خودروهای وارداتی، بیم آن می‌رود که اعتماد عمومی برای از سرگیری واردات از بین برود و شاید بعد از آن دیگر نتوان موج گرانی در خودروهای وارداتی را کنترل کرد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد