موضوعات داغ

آشنایی با تنظیم لیزری زاویه چرخ ها، تجهیزات استاندارد و پیشرفته در تعمیرگاه مرکزی تویوتا در ایران

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

ارائه خدمات استاندارد منوط به دارا بودن چند پارامتر مهم و تاثیرگذار از جمله تکنسین‌های آموزش دیده و حرفه‌ای، تجهیزات و ابزارآلات استاندارد و به‌روز و همچنین استفاده از قطعات اورجینال و اصلی است که تمامی این موارد را می‌توان در تعمیرگاه مرکزی تویوتا در ایران مشاهده کرد.

ویدیو آشنایی با دستگاه تنظیم لیزری زاویه چرخ ها

یکی از بخش‌های جالب توجه در تعمیرگاه مرکزی تویوتا، بخش میزان فرمان و تنظیم زاویه چرخ‌هاست که توسط تجهیزات مدرن و پیشرفته با دقت بسیار بالا انجام می‌شود. یکی از همین تجهیزات دستگاه تنظیم لیزری زاویه چرخ‌ها از برند معتبر Beissbarth ساخت کشور آلمان است. در واقع میزان فرمان و تنظیم زاویه چرخ‌ها یکی از مواردی است که می‌بایست پس از تعویض جلوبندی خودرو و یا تعویض لاستیک‌ها به آن توجه داشت. چرا که عدم توجه به این موضوع می‌تواند کیفیت سواری خودرو را دچار مشکل و یا باعث بروز خرابی‌های احتمالی از جمله لاستیک‌سایی شود. از علایم میزان نبودن فرمان می‌توان به کشیده شدن فرمان به یک سمت، عدم تعادل خودرو و ... اشاره کرد.

آشنایی با تنظیم لیزری زاویه چرخ ها

تنظیم فرمان و زوایای چرخ‌های خودرو به چندین روش قابل انجام است، اما بهره‌مندی از تجهیزات مدرن و پیشرفته میزان خطا را کاهش می‌دهد. در این مقاله قصد داریم نگاهی اجمالی به یکی از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات تعمیرگاهی در این زمینه داشته باشیم. دستگاه بیزبارت با بهره‌گیری از سنسورهای مختلف با دقت بسیار بالا این امکان را به اپراتور می‌دهد که فواصل چرخ‌ها از یکدیگر و زوایای گوناگون چرخ‌ها را مورد بررسی قرار دهد.

از آنجایی که چرخ‌های خودرو به وسیله اتصالات گوناگون به شاسی و بدنه خودرو متصل شده‌اند، میزان نبودن هریک از این اتصلات می‌تواند روی عملکرد کلی خودرو تاثیر بگذارد. عدم تنظیم زوایای چرخ‌های خودرو باعث ساییدگی زود هنگام لاستیک‌ها، افزایش مصرف سوخت، فرمان پذیری نامناسب، کاهش پایداری خودرو و خرابی کمک فنرهای خودرو می‌شود. همچنین عملکرد زیربندی و جلوبندی خودرو تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و از عمر مفید آن‌ها کاسته می‌شود.

یکی از بخش‌های جالب توجه در تعمیرگاه مرکزی تویوتا، بخش میزان فرمان و تنظیم زاویه چرخ‌هاست که توسط تجهیزات مدرن و پیشرفته با دقت بسیار بالا انجام می‌شود.

در حالت کلی اگر بخواهیم سه محور X، Y و Z را برای هر چرخ متصور شویم، در هر محور زوایا و تنظیماتی وجود دارد که به طور مثال می‌توان به Toe in و Toe out، کمبر (Camber) و کستر (Caster) اشاره کرد. Toe in و Toe out چرخ‌ها با میزان فرمان تنظیم می‌شوند و برای تنظیم 2 مورد دیگر، باید تنظیم زوایای کامل چرخ‌ها انجام شود.

حال اگر بخواهیم عملکرد کلی این دستگاه را مورد بررسی قرار دهیم، باید در ابتدا به سنسورهایی اشاره کنیم که روبه‌روی چرخ‌های خودرو قرار می‌گیرند. این سنسورها فواصل و زوایای هر چرخ را به صورت جداگانه به وسیله لیزر اندازه‌گیری می‌کنند. سپس پردازنده اصلی دستگاه، اطلاعات دریافت شده از طرف دوربین و سنسورها را ثبت می‌کند و با توجه به بانک اطلاعاتی خود، زاویه‌های موجود را آنالیز می‌کند و اعداد آن را در بازه‌های مورد قبول می‌سنجد.

میزان فرمان و تنظیم زاویه چرخ‌ها

پس از آنالیز، دستگاه گزارش خروجی را ارائه می‌کند و بسته به نوع تغییرات، توصیه‌هایی را به اپراتور در جهت مرتفع نمودن ایرادات احتمالی اعلام می‌کند. در صورت درست بودن زاویه همه چرخ‌ها، دستگاه تایید نهایی میزان بودن فرمان و چرخ‌ها را صادر می‌کند.

از مزایای این دستگاه می‌توان به دقت بسیار بالای آن اشاره کرد. همچنین صرفه‌جویی در زمان به دلیل عدم باز و بست چرخ‌ها از دیگر مواردی است که می‌توان به آن اشاره داشت. توصیه می‌شود سالانه حداقل یک‌بار سیستم فرمان خودرو بازرسی و میزان بودن زوایای چرخ‌ها مورد بررسی قرار گیرند. همچنین پس از انجام سرویس‌های دوره‌ای مجموعه جلوبندی و زیربندی خودرو، تنظیم زاویه چرخ‌ها و میزان فرمان از اهمیت بالایی برخوردار است.

آنالیز نظیم زاویه چرخ‌ها و میزان فرمان

در انتها از علاقه‌مندان و دارندگان خودروهای تویوتا و لکسوس دعوت می‌شود جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا دریافت خدمات مدنظر با شماره تلفن‌های ۷۲۶۳-۰۲۱ و ۷۳۴۵۱-۰۲۱ تماس حاصل فرمایند و یا به آدرس ابتدای خیابان دماوند، بین سازمان آب و سه راه اتحاد شماره 27 مراجعه فرمایند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد