موضوعات داغ

سرنوشت مبهم عرضه خودرو در بورس کالا، سامانه یکپارچه تنها روش عرضه خودرو

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

عرضه خودرو در بورس کالا از اردیبهشت 1401 با هدف ایجاد رقابت و شفافیت در قیمت‌گذاری آغاز شد. اما پس از مدتی با مخالفت‌هایی از سوی شورای رقابت و وزارت صمت مواجه شد.

شورای عالی بورس و سازمان بورس و اوراق بهادار، عرضه خودرو در بورس را ضروری می‌دانستند. اما شورای رقابت و وزارت صمت با استناد به انحصاری بودن بازار خودرو و صدور دستورالعمل شماره 543 مبنی بر فروش از طریق سامانه یکپارچه، مخالفت کردند.

تلاطم‌های پی‌درپی در عرضه خودرو

از اردیبهشت تا اسفند 1401، عرضه خودرو در بورس با وقفه‌های مکرر برگزار می‌شد. در خرداد عرضه محصولات بهمن موتور با دستور وزارت صمت متوقف شد. سپس در تیرماه، شورای رقابت مجدداً مخالفت کرد.

در نهایت در اسفندماه 1401، عرضه‌ای صورت نگرفت. اردیبهشت 1402 نیز همچنان سرنوشت عرضه خودرو مبهم بود. تا اینکه در خرداد قرار شد 600 دستگاه خودروی بهمن موتور عرضه شود که باز هم با ممانعت شورای رقابت مواجه شد.

تداوم مخالفت شورای رقابت

شورای رقابت بر موضع خود مبنی بر غیرقانونی بودن عرضه خودرو در بورس پافشاری کرد. شورای عالی بورس نیز خواستار استثنای عرضه خودرو از قوانین شورای رقابت شد، اما شورای رقابت همچنان بر لزوم رعایت دستورالعمل 543 تأکید داشت.

عدم برنامه برای عرضه خودرو در بورس

با گذشت 6 ماه از آخرین درگیری‌ها، هم‌اکنون عرضه‌ای در بورس کالا صورت نمی‌گیرد. شورای رقابت نیز اعلام کرده که فعلاً برنامه‌ای برای عرضه وجود ندارد و تصمیم‌گیری در این زمینه بر عهده خود شورا خواهد بود.بنابراین به نظر می‌رسد عرضه خودرو در بورس کالا تا اطلاع ثانوی متوقف شده و سرنوشت آن همچنان مبهم است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد