موضوعات داغ

مراحل صفرشویی خودرو

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

صفرشویی خودرو چیست؟ چگونه ماشین خود را صفرشویی کنیم؟ برای آشنایی با 0 تا 100 مراحل صفرشویی تا پایان، همراه خودرو بانک باشید.

مراحل صفرشویی خودرو

شما چگونه خودروتان را تمیز می‌کنید؟ به نظر شما فقط کارواش‌ها می‌توانند خودروی شما را مثل روز اول تمیز تحویل بدهند؟ اگر ماشین خودتان را زیاد به کارواش می‌برید، حتما با اصطلاح صفرشویی آشنا شده‌اید. به نظر شما صفرشویی خودرو به چه معنی است؟ برای صفرشویی خودرو باید چه اقداماتی انجام دهید؟ صفرشویی خودرو چه تفاوتی با شستشوی معمولی دارد؟

اگر نسبت به تمیزی خودرو خودتان حساس هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما تا پایان این مقاله از خودرو بانک با ما همراه باشید تا به سوالات شما در مورد مراحل صفر شویی خودرو پاسخ بدهیم.

صفرشویی خودرو به چه معنا است؟

یکی از علل به‌وجودآمدن برخی مشکلات فنی خودرو کثیف بودن قطعات است. با تمیزکردن قطعات داخلی خودرو می‌توانید از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید؛ به طور مثال اگر شمع‌های خودرو را تمیز نکنید؛ شتاب خودرو شما به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد. صفرشویی دقیقا همان نوع شستشویی است که شما به آن احتیاج دارید تا از سلامت و ایمنی خودروی خودتان محافظت کنید. صفرشویی، نظافت تمام قطعات داخلی و خارجی خودرو است که معمولا هنگام شستشو عادی از قلم می‌افتند. یکی از معایبی که صفرشویی نسبت به شستشوی معمولی ماشین دارد؛ هزینه بالا و وقت‌گیر بودن آن است.

قدم به قدم با صفر شویی

اگر قصد فروش خودروی خود را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم بعد از اینکه خودرو را از نظر سلامت فنی بررسی کردید، به ظاهر آن نیز توجه ویژه‌ای کنید. اگر اثرات تصادف و کثیفی بر روی خودروی شما مشخص باشد، توجه هیچ خریداری را جلب نمی‌کند تا به سراغ ماشین شما بیاید و مشخصات ماشین ساینا شما را بررسی کند. پس در ابتدا خط و خش‌های ایجاد شده بر رو بدنه را از بین ببرید و سپس یک صفرشویی، ماشین خود را مهمان کنید و برای صفر شویی کافیست مراحل زیر را پیروی کنید.

تمیز کردن کفی ماشین

1.از کف ماشین شروع کنید

برای تمیزکردن ماشین بهتر است از زباله‌های درشت‌تر مثل سنگ‌ریزه‌های موجود در کف‌پوش‌ها شروع کنید. کف‌پوش‌های خودرو را به نحوی خارج کنید که زباله‌های آن کف خودرو نریزند. کف‌پوش‌ها را تمیز بشویید و خشک کنید تا لکه‌های آب بر روی آن باقی نماند و در آخر کف خودرو را جاروبرقی بکشید و تمامی گردوغباری که از چشم شما پنهان مانده است را از بین ببرید.

تمیز کردن صندلی‌های خودرو

2.صندلی‌های خودرو، منبع آلودگی هستند

با شیوع کرونا، حساسیت‌ها بر روی آلودگی‌ها شدت یافت. در مکان‌های عمومی به‌وسیله‌ای دست نزنید، اگر از وسیله نقلیه عمومی استفاده می‌کنید باید لباس‌های آلوده خود را قبل از واردشدن به خانه ضدعفونی کنید، ماسک بزنید، فاصله اجتماعی را رعایت کنید و... این‌ها تنها گوشه‌ای از هزاران نکاتی بودند که افراد در اوج کرونا رعایت می‌کردند. صندلی‌های ماشین شما هم می‌توانند به اندازه صندلی‌های اتوبوس شرکت واحد آلوده باشند پس اگر ماشین شما عادت به همراهی تعداد زیادی سرنشین دارد؛ از تمیزکردن اصولی صندلی‌ها غافل نشوید. آلودگی‌ها، گردوغبار، دوده سیگار، تکه‌های کوچک خوراکی و مو، همگی بر روی روکش‌های صندلی شما هستند و شما با کمک شستشوی صحیح روکش صندلی‌ها، کمک‌گرفتن از صندلی شورها و یا جاروبرقی کشیدن سطح صندلی‌ها، می‌توانید صندلی‌های خود را کاملا تمیز کنید و به کابین ماشین جلوه ببخشید.

تمیز کردن سقف خودرو

3.سقف خودرو را برای صفرشویی از قلم نیندازید

تابه‌حال سقف خودرو را تمیز کرده‌اید؟ سقف خودرو جز آن دسته از نقاطی است که شاید حتی سالی یکبار هم به آن توجه نکنید و از تمیزکردن آن غافل شوید. سقف ماشین به دلایلی مثل آلودگی هوا، کشیدن سیگار و یا بر اثر تماس با دست آلوده می‌شود. به نظر شما چگونه سقف ماشین را باید تمیز کنیم؟

یکی از روش‌های آسان تمیزکردن لکه‌های ایجاد شده در سقف ماشین، استفاده از بخارشوها است؛ اما اگر سقف ماشین شما عاری از لکه است، با یک حوله نرم و مقدار کمی شامپو فرش رقیق شده به تمیزکردن سقف بپردازید و یا می‌توانید با کمک ماشین‌های مبل‌شویی سقف ماشین را تمیز کنید.

فراموش نکنید که برای جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع در ماشین، حداقل سالی 3 بار سقف ماشین را طبق روش گفته شده تمیز کنید و از استفاده مواد شوینده قوی و فرچه‌های زبر به‌شدت پرهیز کنید.

تمیز کردن داشبورد خودرو

4.در هنگام صفر شویی، به سراغ داشبورد ماشین بروید

اگر قرار باشد تعطیلات آخر هفته خود را در یک روستای زیبا بگذرانید، چک لیست خودرو قبل از سفر شما شامل چه مواردی است؟ آیا قبل از سفر جعبه ابزار خود را چک می‌کنید تا از همراه‌داشتن تمام لوازم ضروری مطمئن شوید؟ اگر به یک آچار نیاز داشتید و آن را در جعبه ابزار نیابید، چه می‌کنید؟ معمولا افراد به سراغ داشبورد می‌روند و از میان هزاران وسیله ریزودرشت می‌توانند آچار خود را آنجا بیابند؛ پس بهتر است برای جلوگیری از هدر رفتن وقت، یک سامانی به وسایل داخل داشبورد بدهید و از نگه‌داشتن وسایل غیرضروری داخل داشبورد به‌شدت پرهیز کنید. بعد از مشخص کردن تکلیف وسایل داخل داشبورد، نوبت تمیزکردن آن است. برای تمیزکردن داشبورد می‌توانید از یکی از روش‌های زیر کمک بگیرید.

• با یک دستمال نرم و شیشه‌پاک‌کن داشبورد و دریچه کولر را تمیز کنید

• برای تمیز شدن تمام سطوح داشبورد و جاهای غیرقابل‌دسترسی از مسواک نرم کمک بگیرید

• برای ازبین‌بردن اثر انگشت و لکه‌های چربی باقی‌مانده، از مقداری سرکه و مایع ظرف‌شویی استفاده کنید

• محلول جوش‌شیرین و آب، یک معجزه‌گر بی‌رقیب در پاک‌کردن لکه‌ها است

• در آخر از مقداری پارافین، واکس‌های داشبورد موجود در بازار و یا وازلین برای براق کردن و افزایش عمر داشبورد کمک بگیرید

تمیز کردن موتور خودرو

5.موتورشویی، مهم‌ترین قسمت صفر شویی

اگر از کارشناسان خودرو بانک سوال کنید که چه ماشین هایی نخریم؟ به شما پیشنهاد می‌کنند که اگر با یک فروشنده‌ای مواجه شدید که به ظاهر و تمیزی ماشین بسیار بی‌اهمیت بود، نسبت به سلامت فنی ماشین شک کنید و حتما از یک کارشناس خبره کمک بگیرید. معمولا رانندگانی که به ظاهر و تمیزی خودروی خودشان اهمیت می‌دهند، نسبت به تعویض به‌موقع قطعات و رفع عیوب فنی نیز بسیار سختگیرانه عمل می‌کنند. یکی از روش‌هایی که هم باعث تمیزی خودروی شما می‌شود و هم به سلامت آن کمک می‌کند، موتورشویی است. برای موتورشویی باید موتور شما خنک شده باشد، می‌توانید از دستگاه‌های بخارشو استفاده کنید، به کارواش بروید و این مسئولیت را به آنها بسپارید و یا از محلول رقیق شده چربی‌زدا ماشین استفاده کنید. اگر قصد انجام موتورشویی را در منزل دارید، بهتر است پس از چربی‌زدایی و آبکشی، حتما موتور را با یک دستمال خشک کنید تا آسیب نبیند.

تمیز کردن و صفرشویی خودرو

6.در هنگام صفر شویی، شستشوی عادی ماشین را در پیش بگیرید

بعد از انجام موارد گفته شده در بالا، به سراغ شستشوی عادی ماشین باید رفت؛ تمیزکردن بدنه ماشین، شیشه‌ها و چراغ‌ها. برای شستشوی صحیح بدنه ماشین بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید.

• از مواد شستشو قوی استفاده نکنید تا به رنگ ماشین آسیب نرسانید و از شامپوهای شستشوی ماشین کمک بگیرید

• از اسفنج و یا دستمال‌های بسیار نرم استفاده کنید

• حتما پس از پایان شستشو بدنه ماشین را با یک دستمال خشک به طور کامل خشک کنید

• با شیشه‌شور شیشه‌ها را تمیز کنید

• لاستیک‌ها را تمیز کنید و از عدم خوردگی و پنچری آنها مطمئن شوید

• از تمیز و چک‌کردن چراغ‌ها غافل نشوید

صفرشویی را جدی بگیرید

صفر شویی را قبل از فروش خودرو جدی بگیرید

صفر شویی و مخصوصا تمیزکردن موتور ماشین به شما کمک می‌کند تا مصرف سوخت شما کاهش یابد، صدای موتور کم شود، خودرو سریع‌تر به فروش رود، اگر ترک‌خوردگی، شکستگی، نشتی و یا پارگی در زیر کاپوت شما باشد، سریع متوجه شوید و نسبت به رفع آن اقدام کنید.

در این مقاله از خودرو بانک به بررسی مراحل صفرشویی پرداختیم. شما تجربه صفرشویی خودرو را داشته‌اید؟ در صفرشویی چه اقدامات دیگری باید انجام دهیم که در این مقاله از قلم افتاده بود؟ نظرات و پیشنهادها خود را با ما در میان بگذارید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد