موضوعات داغ

سیمرغ اولین خودرو و سوپراسپرت افغانستان در نمایشگاه خودرو قطر 2023 + فیلم و عکس

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

سیمرغ، نخستین خودروی سوپراسپرت و به طور کلی نخستین خودروی ساخت کشور افغانستان است که در نمایشگاه بین‌المللی ژنو موتور سال ۲۰۲۳ قطر به نمایش گذاشته شد.

این خودرو توسط شرکت اینتاپ با همکاری ۵ مهندس طراحی و ساخته شد. پروژه طراحی و ساخت این خودرو ۵ سال پیش آغاز شد و چند ماه پیش در افغانستان رونمایی شد. طراحی و ساخت خودروی ابراسپرت در افغانستان که فاقد صنعت خودروسازی است، اتفاقی تحسین‌برانگیز به شمار می‌رود.

ویدیو معرفی سیمرغ اولین خودرو و سوپراسپرت ساخت افغانستان

حالا پس از گذشت حدود ۵ ماه از رونمایی آن، محمدرضا احمدی مهندس ارشد این پروژه با کمک‌های مالی مردم، خودرو را به نمایشگاه معتبر ژنو موتور شو در کشور قطر برد تا آن را به جهانیان معرفی کند. حضور در این نمایشگاه بین‌المللی فرصت مناسبی برای شناساندن توانمندی‌های مهندسان جوان افغانستانی به جهانیان است.

موتور ۱.۸ لیتری این خودرو کاملا ساخت افغانستان بوده و توانایی تولید ۱۳۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. نیروی تولیدی موتور از طریق گیربکس دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

سیمرغ، نخستین خودروی سوپراسپرت و به طور کلی نخستین خودروی ساخت کشور افغانستان است

سیستم تعلیق پیشرفته مولتی لینک باعث می‌شود این خودرو در پیچ‌ها چسبندگی و ثبات خوبی داشته باشد. طراحی این سیستم تعلیق نشان‌دهنده توانمندی فنی بالای مهندسان طراح است.

طراحی بخش جلوی خودرو الهام گرفته از بوگاتی بوده و دارای دو چراغ LED خطی با زاویه نسبت به سطح افق است تا به خودرو ظاهری خشن و اسپرت ببخشد. طراحی بخش عقب نیز به طور هماهنگ با بخش جلو انجام شده است.

در مجموع، سیمرغ نشان داد که علی‌رغم محدودیت‌ها، مهندسان افغانستانی توانایی طراحی و ساخت ابرخودرو داخلی را دارند و می‌توانند آن را در عرصه بین‌المللی به نمایش بگذارند. حضور این خودرو در نمایشگاه معتبر ژنو موتور شو دستاورد بزرگی برای صنعت خودروسازی نوپای افغانستان محسوب می‌شود و نویدبخش آینده‌ای روشن برای این صنعت در افغانستان است.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/7/15
ایول
1402/7/16
عالی
1402/7/17
عالی
1402/7/18
دمت گرم ایول داری بسوزند آنهایی طاقت دیدن ندارند