موضوعات داغ

بدهی ۵۰ هزار میلیاردی خودروسازان به قطعه‌سازان نتیجه عملکرد شورای رقابت

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور گفت: در شرایطی كه انحصار وجود ندارد قیمت گذاری دستوری تاثیر منفی بر صنعت خواهد گذاشت.

محمدرضا نجفی منش، اظهار کرد: هدف اصلی شورای رقابت مقابله با انحصارگری بود ولی در حال حاضر انحصاری در بازار خودرو نیست و نباید قیمت گذاری دستوری باشد.

وی با بیان این‌که این شورا روش درستی برای قیمت گذاری خودرو انتخاب نكرد و با اصرار بر این روش باعث زیان ده‌هاهزار میلیارد تومان بر این صنعت شد، تاکید کرد: در شراطی كه 40 شركت خودرو ساز در كشور وجود دارد و همچنین واردات خودرو حتی دست دوم آزاد شده است دلیلی بر دیكته قیمت به خودروسازان از سوی شورای رقابت وجود ندارد. نجفی منش ادامه داد:اصرار بر قیمت گذاری اثرات سوئی بر خودروسازی و قطعه سازی دارد به طوری كه هم اكنون مطالبات قطعه سازان از خودروسازان به 50هزار میلیارد تومان رسید و در كنار هم شاهد بدهكاری خودروسازان به بانك ها هستیم.

وی افزود: اگر شورای رقابت به وظیفه اصلی خود یعنی نظارت بپردازد، این امر به نفع تمام جامعه خواهد بود كه با توجه به شرایط فعلی و افزایش هزینه های تولید و تورم ادامه دار در بازار تاكید بر حذف قیمت گذاری دستوری داریم و این اجازه به خودروساز داد شود تا با قیمت واقعی عرضه كند.

رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی ادامه داد: البته در برخی از موارد شورای رقابت با بررسی دقیق قیمت های واقعی خودرو را اعلام کرد اما دولت مانع از این قیمت گذاری شد كه این جای سوال دارد دولت به چه دلیل جلوی این قیمت گذاری را می گیرد.

نجفی منش افزود: دولت با توجه به ضوابط و مقررات برخی از محصولات و خدمات مانند نان و انرژی را با قیمت كمتر و به صورت یارانه ای عرضه می كند ولی در خصوص خودرو اگر دولت اصرار بر عرضه خودرو با قیمت دستوری دارد زیان خودرو سازان را جبران كند كه البته در شرایط فعلی ار توان دولت خارج است.

وی در پایان گفت: فاصله بین قیمت كارخانه و بازار از دیگر نكات منفی این نوع قیمت گذاری دستوری است كه هم باعث ایجاد بازار كاذب در كشور شده است و هم باعث شده كه خودرو به دست مصرف كننده واقعی نرسد این در حالی است كه بازار واقعی یك میلیون 200هزار دستگاه است كه اگر روند قیمت گذاری دستوری متوقف شود خودروسازان به راحتی توان تامین آن را دارند.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/7/20
انحصار نیست؟!! هروقت مردم تونستن از هرخودروساز دنیا که دوست داشتن، خرید کنن، اون وقت انحصار نیست. بازار خودروی کشور ما کاملا انحصاریه هم از طرف دولت و هم از طرف خودرو فروش(خودروساز)
1402/7/20
فشاری شده ایشون... در صورتی حرفش درسته ک من مصرف کننده بتونم مستقیم نقدا یا قسطی از درب نمایندگی هر خودرویی ک دلم خواست فورا بخرم
1402/7/20
دولت دیکته قیمت رو برداره که قطعات از رده خارجتون رو به نرخ خون باباتون به خودروساز بفروشین !!!
خودروساز خودش به نرخ خون باباش به مردم ماشین می فروشه ...
شما اگه راست میگین قطعاتتون رو به کشورهای همسایه صادرکنین ...
ببینم چند تا کشور از شما قطعه میخرند ؟
همین هند و ترکیه از شما قطعه میخرند یا ریجکت می شین ؟؟؟
یارو دیده از خودروساز و خودرو فروش و دلال و سایت و بانک و دولت و ... همه دارن توو پاچه ملت میکنن ، میگه ما چرا ازین سفره بی نصیب باشیم ... 🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️
همه چیمون به همه چیمون میاد ...
استاد راست میگی به روز شو ، برو لایسنس بگیر و به فکر صادرات باش ...
دست گدایی جلوی دزدها دراز نکن ...
1402/7/20
همین الانش خودروسازهای خصوصی خودرو چینی رو دو تا سه برابر قیمت جهانی میفروشن. اگر قیمت گذاری دستوری نبود چه اتفاقی میفتاد ؟؟؟ چقدر حریص هستن این خودروسازها !
1402/7/23
خجالت بکشید بس کنید این همه ملت و سر کیسه میکنید پارسال ساینا 170میلیون بود ثبتنامیش امسال دارید 330میلیون پول میگیرید از مردم بازم بدهکارید پوست ملت و کنید یکی نیست جلو شما وابسته بیشرفا