موضوعات داغ

پرونده احتکار 4000 هایما توسط ایران خودرو رد شد، مشکل استاندارد و شماره گذاری هایما S7 پلاس

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

رسانه تسنیم در گزارشی عنوان کرد که شرکت ایران خودرو در ماه‌های اخیر دست به احتکار تعداد زیادی خودروی تولیدی خود زده است.

بنا به گزارش این رسانه و بنابر گفته‌های رئیس قوه قضائیه، سازمان تعزیرات حکومتی طی بازرسی از یکی از پارکینگ‌های ایران خودرو در خراسان رضوی، حدود ۱۰ هزار خودروی تولید شده و عرضه نشده را مشاهده کرده است. از این تعداد، حدود ۶ هزار دستگاه دارای نقص فنی بوده‌اند، اما ۴ هزار دستگاه دیگر فاقد هرگونه مشکلی بوده و صرفاً احتکار شده‌اند.

پس از بازرسی سازمان تعزیرات، مدیران ایران خودرو بلافاصله نسبت به عرضه و واگذاری این خودروها اقدام کرده‌اند. همچنین سازمان استاندارد نیز تأیید کرده که خودروهای احتکار شده، فاقد هرگونه مشکل استاندارد بوده‌اند.

این گزارش‌ها حاکی از آن است که شرکت ایران خودرو با هدف افزایش قیمت، دست به نگهداری و عدم عرضه برخی خودروهای آماده تحویل زده است. گزارش‌های منتشر شده از سوی سازمان بورس نیز نشان می‌دهد که در ماه‌های اخیر، تعداد قابل توجهی از خودروهای هایما تولید شده توسط ایران خودرو، به جای عرضه به مشتریان، احتکار شده‌اند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس: احتکار خودرو توسط ایران خودرو به هیچ وجه صحت ندارد

برخلاف اخبار منتشر شده اخیر، یک مقام مسئول در مجلس اعلام کرده‌ که احتکار خودرو توسط شرکت ایران خودرو صحت ندارد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، شایعات مبنی بر احتکار خودرو توسط ایران خودرو به منظور اخذ مجوز افزایش قیمت را تکذیب کرد. وی تصریح کرد که این شایعات توسط افراد سودجو و دلال منتشر می‌شود تا التهاب در بازار خودرو ایجاد کنند، در حالی که احتکار خودرو توسط خودروسازان داخلی هیچ صحتی ندارد.

به گفته وی، با توجه به رشد تولید روزانه بیش از 2 هزار دستگاه خودرو در ایران خودرو و فرایند طبیعی شماره‌گذاری و تحویل خودروها، ثبات در بازار خودرو حاکم است. همچنین با اجرای آیین‌نامه واردات خودرو، عرضه خودرو افزایش می‌یابد و قیمت‌ها نیز کاهش خواهد یافت.

علاوه بر این، نماینده مجلس نیز تأکید کرد که الزام خودروسازان به رعایت استانداردهای اجباری ممکن است موجب تأخیر در شماره‌گذاری برخی خودروها شود، اما این موضوع به معنای احتکار خودرو نیست.

هیچ مرجع رسمی احتکار در ایران‌خودرو را تایید نکرده است

در پی انتشار اخبار در رسانه‌ها درباره احتکار خودرو توسط شرکت ایران‌خودرو، این شرکت با صدور بیانیه‌ای این ادعاها را رد کرد.

در بیانیه ایران‌خودرو آمده است که ادعای احتکار مطرح شده در برخی رسانه‌ها با استناد به آمارهای سازمان بورس، صرفاً به منظور فضاسازی رسانه‌ای و تخریب تلاش‌های صنعتگران کشور است. زیرا تاکنون هیچ مرجع رسمی احتکار در ایران‌خودرو را تایید نکرده است.

طبق این بیانیه، تولید خودروهای هایما S7 پلاس در دو ماه اخیر به دلیل فقدان مجوز سازمان ملی استاندارد، امکان عرضه و شماره‌گذاری نداشته است. اما پس از رفع نواقص و اخذ مجدد مجوز، از اول مهرماه تمامی این خودروها شماره‌گذاری شده و به نمایندگی‌ها ارسال گردیده اند.

همچنین در بیانیه آمده است که تمام محصولات ایران‌خودرو از طریق سامانه یکپارچه فروش فروخته شده و مشتری و مالک دارند، بنابراین ادعای احتکار بی‌اساس است. از سوی دیگر مراجع نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور نیز طی بررسی‌های خود هیچ‌گونه احتکاری را در ایران‌خودرو مشاهده نکرده‌اند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد