موضوعات داغ

امکان واردات ۶۰ هزار خودرو تا پایان سال 1402

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

طبق اظهارات مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، پس از اولین مرحله عرضه خودروهای وارداتی چانگان در هفته گذشته، دومین مرحله عرضه نیز در هفته جاری انجام خواهد شد. در این مرحله بر عرضه خودروهای موجود در انبارهای داخل کشور تمرکز شده است. هفته گذشته بیش از ۲۰۰۰ دستگاه خودروی وارداتی به فروش رسید و انتظار می‌رود در هفته جاری نیز حدود همین تعداد خودرو عرضه شود.

ضمناً بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، خودروهای ثبت‌سفارش‌شده که در حال حمل به ایران هستند نیز ظرف یک ماه آینده تحویل مشتریان خواهند شد. تاکنون ۳۱ هزار نفر برای خرید این خودروها ثبت‌نام کرده‌اند که قرار است تا پایان سال جاری خودروهای آنها تحویل داده شود. البته روند واردات خودرو محدود به این تعداد نخواهد بود و ادامه خواهد یافت.

همچنین قرار است از آبان ماه واردات خودروهای برقی نیز آغاز شود که در ابتدا برای ناوگان تاکسیرانی عرضه می‌شوند و پس از آن برای عموم مردم نیز قابل دسترس خواهند بود.

از نظر وزارت صمت، امکان واردات حداقل ۶۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال وجود دارد. البته میزان واقعی واردات بستگی به توان شرکت‌های خودروساز در هماهنگی با شرکت‌های مادر و ثبت سفارش دارد. تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیون دلار ارز برای تسهیل واردات خودرو تخصیص یافته است.

در حوزه صادرات غیرنفتی نیز با وجود رشد حجم صادرات، کاهش ارزش جهانی محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی موجب شده تا میزان ارزآوری صادرات نسبت به سال گذشته کاهش یابد. اما انتظار می‌رود با بهبود شرایط و افزایش صادرات در نیمه دوم سال، رشدی نسبت به سال قبل حاصل شود.

همچنین درخواست بخش خصوصی مبنی بر لغو پیمان سپاری ارزی به دلیل موانع قانونی همچنان با مخالفت بانک مرکزی روبروست. اما سازمان توسعه تجارت تلاش می‌کند از طریق هماهنگی بین دستگاه‌ها، روند واردات کالاهای ضروری مانند خودرو و موبایل را تسهیل نماید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد