موضوعات داغ

ادعای ساخت آیرودینامیک ترین خودروی تاریخ توسط چری

عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده
عکس مطلب اول

آیرودینامیک نقشی محوری در صنعت خودروسازی ایفا می‌کند و اهمیت آن در عصر خودروهای برقی بیش از پیش نمایان می‌شود. آیرودینامیک کارآمد به چند دلیل مهم است و در درجه اول، بر بهره‌وری انرژی یک خودرو تاثیر می‌گذارد که برای خودروهای برقی بسیار مهم است. به عبارت ساده‌تر، طراحی ساده باعث کاهش ضریب درگ می‌شود و به خودروهای مجهز به باتری اجازه می‌دهد تا راحت‌تر بر مقاومت هوا غلبه کرده و با یکبار شارژ مسافت بیشتری را طی کنند.

کانسپت برقی چری Aero با استفاده از شبیه‌سازی هوش مصنوعی توسعه یافته و چری ادعا می‌کند این مدل با ضریب درگ ۰.۱۶۸ بهینه‌ترین خودروی آیرودینامیک جهان است. اما آیا این ادعا حقیقت دارد؟

جزئیات زیادی درباره این کانسپت منتشر نشده است. خودروساز چینی توضیح می‌دهد که برای زبان طراحی کلی آن از ماهی تن الهام گرفته و بیش از ۲۰۰۰ مورد بهینه‌سازی مختلف را برای دستیابی به طراحی آیرودینامیکی عالی انجام داده است. چری در جریان تست‌های انجام شده در یک تونل باد در ماه آگوست سال جاری، ضریب درگ ۰.۱۶۸ را ثبت کرد که به ادعای این شرکت، بهترین دستاورد در صنعت خودروسازی است. با این حال، نتیجه این آزمایش‌ها هنوز تایید نشده است.

اگر این عدد واقعی باشد، مطمئنا رقم چشمگیری است. با این حال، این کم‌ترین ضریب درگ در صنعت خودروسازی نیست. به عنوان مثال، کانسپت فولکس واگن ARVW در دهه ۱۹۷۰ به ضریب درگ ۰.۱۵ دست یافت. همچنین کانسپت فورد Probe V محصول ۱۹۸۵ دارای ضریب درگ ۰.۱۳۷ و فیات توربینا محصول ۱۹۵۴ دارای ضریب درگ ۰.۱۴ بود.

مدل مدرن‌تر Lightyear 0 ضریب درگ ۰.۱۷۵ داشت، البته این استارت آپ دوام چندانی نیاورد و فقط دو خودرو تولید کرد. در عین حال، آپترا موتورز در حال کار روی یک مدل سه‌چرخ برقی خورشیدی است که گفته می‌شود ضریب درگ آن بین ۰.۱۳ تا ۰.۱۵ است؛ البته این اعداد هنوز رسمی نیستند.

شرکت خودروسازی چری است در سال ۱۹۹۷ تاسیس شد. چری در ابتدا به دلیل تولید خودروهای کوچک و مقرون به صرفه که برای رفع نیازهای جمعیت رو به رشد طبقه متوسط چین طراحی شده بودند، به شهرت رسید.

با گذشت زمان، چری تعهد خود به نوآوری را با تاکید بر تحقیق و توسعه نشان داده است. یکی از جنبه‌های قابل توجه گسترش جهانی آن، ورود این شرکت به بازار خودروهای برقی بوده است. جایگاه بین المللی این خودروساز با مشارکت و کارخانه‌های مونتاژ در چندین کشور از جمله برزیل، روسیه و ایران به طور پیوسته رشد کرده است. البته چری هنوز آیرودینامیک‌ترین خودروی جهان را نساخته است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد