موضوعات داغ

صافکاری PDR چیست

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

صافکاری خودرو یکی از مشاغل قدیمی مرتبط با ماشین و وسایل نقلیه به حساب می‌آید. این شغل از همان ابتدا با ابزارآلات خشنی مثل چکش، انواع تسمه فلزی و وسایلی از این دست سروکار داشته است. در روش صافکاری سنتی احتمال موج‌دار شدن پنل بدنه، ریختن رنگ و به طور کلی تمیز از آب درنیامدن کار بسیار بالاست. جهت رفع این مشکل یک متد جدید به نام صافکاری PDR ابداع شده که در آن از ضربه و چکش چندان خبری نیست و در عوض به واسطه ابزارآلات مدرن و البته ساده، می‌توان فرورفتگی‌های بدنه خودرو را تا حد امکان از بین برد. اگر می‌خواهید بدانید صافکاری PDR چیست و چه مزایایی دارد، به ادامه مطلب توجه بفرمایید.

صافکاری PDR یا صافکاری بدون رنگ چیست؟

صافکاری PDR یا صافکاری بدون رنگ چیست؟

صدمه دیدن رنگ خودرو در بازار ایران ضرر زیادی برای مالک به دنبال دارد و یکی از فاکتورهای مهم قیمت گذاری ماشین تصادفی به حساب می‌آید. به همین دلیل صافکاری PDR یکی از مقرون به‌صرفه‌ترین روش‌های صافکاری محسوب می‌شود تا جلوی ضررهای ناشی از ریختن رنگ بدنه هنگام صافکاری را بگیرد. در صافکاری PDR به‌جای ضربات محکم با استفاده از چکش یا تسمه‌های فلزی، از برخی میله‌ها و ابزارآلات مخصوص جهت کشیدن نقطه آسیب‌دیده استفاده می‌شود.

بدین صورت که میله یا ابزار مخصوص با توجه به نوع آسیب بدنه، روی ورق فلزی بدنه نصب می‌شود. سپس استادکار با مکانیزم خاص اقدام به کشش نقطه فرورفته می‌کند تا جایی که ورق بدنه به حالت عادی دربیاید. درنهایت نیز اگر هنوز موج‌های ریز و کوچک روی بدنه وجود داشته باشد با استفاده از یک چکش کوچک و قلم مخصوص، صافکار آن نقطه را کاملاً صاف خواهد کرد. این روش نسبت به صافکاری سنتی زمان کمتر، هزینه کمتر و دقت بیشتری به همراه دارد. احتمال موجدار شدن بدنه بعد از صافکاری نیز کمتر از روش سنتی است.

البته این روش بیشتر برای آسیب‌های جزئی و فرورفتگی‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد اما دیده شده که برخی استادکاران فرورفتگی‌های نسبتا بزرگتر را نیز با استفاده از روش PDR ترمیم کرده‌اند. در این موارد ابتدا قسمت آسیب‌دیده در صورت امکان از بدنه جدا می‌شود. به عنوان مثال اگر درب خودرو آسیب‌دیده باشد، باید از بدنه جدا شود؛ سپس با استفاده از چسب و توری مخصوص PDR و زنجیر، هر دو طرف محدوده آسیب‌دیده به طور هم‌زمان کشیده می‌شود. بنابراین بدون استفاده از هیچ‌گونه ضربه و صرفا با نیروی کشش زنجیر، پنل بدنه آسیب‌دیده به حد زیادی ترمیم می‌شود.

سپس برای رفع صدمات جزئی‌ باقیمانده، از میله‌های مخصوص استفاده خواهد شد. چسب و توری چسبیده به پنل بدنه نیز درنهایت با استفاده از محلول مخصوص که به رنگ خودرو آسیب نمی‌زند، جدا خواهد شد‌.

مزایای صافکاری

مزایای صافکاری PDR

با توجه به توضیحاتی که در بالا اشاره ارائه کردیم، صافکاری PDR مزیت‌های زیر را برای مالک خودرو آسیب‌دیده به همراه دارد:

• صاف شدن بهتر و از بین رفتن دقیق‌تر آسیب‌دیدگی‌های بدنه

• هزینه و زمان تقریباً کمتر نسبت به روش سنتی

• کاهش احتمال تغییر فرم بدنه در اثر فرایند ترمیم pdr نسبت به روش سنتی

• از بین بردن برخی فرورفتگی‌های کوچک و جزئی که با روش سنتی قابل ترمیم نیستند

• احتمال بسیار پایین آسیب رسیدن به رنگ بدنه نسبت به روش سنتی

ابزارآلات صافکاری PDR

ابزارآلات صافکاری PDR

با توجه به آنکه بدنه خودروها با هم متفاوت است و آسیب‌دیدگی در هر تصادف نسبت به تصادف دیگر تفاوت دارد، بنابراین طیف وسیعی از ابزارهای صافکاری PDR وجود دارند. هنگام انتخاب این ابزارها باید صافکار تقریباً تمامی ابزارآلات موجود در بازار را خریداری کند تا بتواند نیازهای مختلف مشتریان و صدمات متغیری که روی بدنه خودروها در هر تصادف ایجاد می‌شود را پوشش بدهد.

نکته مهم در انتخاب ابزارآلات، کیفیت و استحکام بالای آنهاست؛ چراکه این ابزارآلات باید فشار بالایی را در نقطه کوچک به بدنه خودروارد کنند و در طول زمان خودشان دچار فرسودگی و تغییر شکل نشوند.

در ادامه به چند مورد از ابزارآلات اصلی صافکاری پی دی آر اشاره می‌کنیم:

1.میله صافکاری PDR

میله‌های صافکاری pdr اصلی‌ترین ابزارآلات در روش ترمیم بدنه خودرو بدون رنگ به حساب می‌آیند. این میله‌ها در ابعاد و اشکال مختلف ساخته می‌شوند و باید جنس باکیفیتی داشته باشند. ضمن آنکه دسته نگهدارنده آنها نیز باید به نحوی باشد که تعمیرکار را کمتر خسته کند. میله‌های صافکاری pdr شامل سه مدل هستند: میله اهرمی، میله دم ماهی و میله چرخشی. میله اهرمی در قسمت‌هایی مثل سقف، کاپوت و درب صندوق جهت اهرم کردن استفاده می‌شود. میله دم ماهی برای صافکاری فضاهایی کوچک به کار می‌رود و میله چرخشی نیز برای قسمت‌هایی که نیاز به چرخش دست صافکار باشد، به کار خواهد رفت.

2.نگهدارنده یا فیکسر

برای آنکه عملیات صافکاری PDR به طور دقیق و با بیشترین بازدهی انجام شود، باید بدنه خودرو در قسمت آسیب‌دیده به طور کامل فیکس شود. بدین منظور از ابرار نگهدارنده شامل قلاب و پایه نگهدارنده جهت فیکس کردن سطح کار استفاده می‌شود.

3.چکش مخصوص و نیش گیر

استاد صافکار با استفاده از قلم کوچکی موسوم به نیشگیر و همچنین یک چکش مخصوص اقدام به صاف کردن جزئیات کار خواهد کرد. این چکش‌ و قلم‌ها برای برطرف کردن فرورفتگی‌های جزئی کاربرد دارند و نمی‌توان با آنها صدمات بزرگتر را برطرف کرد.

4.دستگاه هات باکس

دستگاه هات باکس در روش صافکاری بدون رنگ استفاده‌های زیادی دارد؛ استادکار می‌تواند با استفاده از این دستگاه فرورفتگی‌های متعددی را در کمترین زمان ممکن برطرف کند. این دستگاه با استفاده از نیروی الکترومغناطیسی و انرژی حرارتی سطح آسیب‌دیده را به حالت اول برمی‌گرداند. باز کردن پیچ و مهره‌های فرسوده و یا باز کردن شیشه خودرو نیز با استفاده از این دستگاه امکان‌پذیر است.

5.لیفتر دستی

لیفتر دستی یا تگرگ کش یکی دیگر از ابزارهای صافکاری بدون رنگ یا همان صافکاری PDR است. با استفاده از این دستگاه به همراه پد چسبی که روی بدن قرار می‌گیرد، صافکار می‌تواند برخی ناهمواری‌های سطح فلز بدنه را مثل روز اول صاف کند.

صافکاری PDR به چه صورت انجام می‌شود؟

صافکاری PDR به چه صورت انجام می‌شود؟

در صافکاری pdr ابتدا استاد صافکار با دقت محل صدمه‌دیده را مورد بررسی قرار می‌دهد تا ببیند چه ابزارهایی برای صاف کردن آن نیاز دارد. بعد از بررسی محل صدمه‌دیده باید دسترسی هرچه ساده‌تر به محل صدمه‌دیده و قسمت پشت آن را برای خود فراهم کند. برای این منظور گاهی اوقات لازم است تا قسمت صدمه‌دیده از سایر نقاط بدنه جدا شود.

سپس آن قسمت از بدنه را به وسیله نگهدارنده در یک جا ثابت می‌کند تا بتواند عملیات صافکاری را روی آن انجام دهد. بعد از آن پدهای مخصوص را روی قسمت‌های صدمه‌دیده می‌چسباند و با استفاده از میله یا دیگر ابزارآلات صافکاری pdr عملیات صاف کردن بدنه را انجام می‌دهد.

در این نوع صافکاری نیازی به استفاده از چکش‌های بزرگ و تسمه‌های فلزی همچون روش‌های سنتی نیست. البته گاهی اوقات صافکاری pdf قادر به ترمیم بدنه نبوده و بنابراین دوباره باید از روش‌های سنتی در این موارد استفاده کرد.

هزینه صافکاری PDR

هزینه صافکاری PDR

صافکاری پی دی ار یا PDR به تازگی در کشورمان رواج یافته است و به سبب نیروهای متخصص نسبتا کم تعداد و هزینه بالاتر ابزار الات (در مقایسه با صافکاری سنتی) با هزینه بیشتری انجام می شود. از سوی دیگر با توجه به سرمایه ای بودن خودرو در بازار ایران،

سخن آخر

صافکاری PDR یا صافکاری بدون رنگ بدنه خودرو یکی از روش‌های جدید، کم‌هزینه و کم دردسر صافکاری به حساب می‌آید. در این نوع صافکاری احتمال آسیب دیدن پنل بدنه به حداقل می‌رسد و دفرمه شدن ساختار اصلی بدنه بسیار کاهش پیدا می‌کند. همچنین رنگ بدنه خودرو معمولا در این روش آسیب خاصی نمی‌بیند و درنتیجه مالک هنگام فروش متحمل ضررهای ناشی از آن نخواهد شد. با این حال صافکاری PDR محدودیت‌هایی دارد و نمی‌توان هر نوع صدمه وارده به بدنه ماشین را با این روش ترمیم کرد. بنابراین باید به یک متخصص صافکاری مراجعه کنید تا او تشخیص دهد که کدام روش برای ترمیم بدنه آسیب‌دیده خودرو شما مناسب است.

در صورت تمایل میتوانید از مطالب دیگر ما در زمینه زیباترین طراحی داخلی خودرو ایرانی ، مشخصات ماشین ساینا و علائم خرابی دینام ماشین هم دیدن کنید.

نویسنده حسین باباپور

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد