موضوعات داغ

افتتاح اولین خط تولید انبوه اتوبوس برقی در ایران خودرو دیزل

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت اولین خط تولید انبوه اتوبوس برقی کشور در شرکت ایران خودرو دیزل افتتاح شد. این خط تولید با ظرفیت سالانه چهار هزار دستگاه اتوبوس مدل e-Atros، آماده بهره‌برداری است.

طبق اظهارات مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل، برای تولید اتوبوس برقی از تجهیزات خط تولید مدل دیزلی آتروس با نصب برخی قطعات الکتریکی مانند باتری و موتور بهره گرفته شده است. وی اعلام کرد که تا پایان سال جاری ۱۰۰ دستگاه از این محصول عرضه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت با ذکر ویژگی‌های فنی محصول اظهار کرد که با توان موتور ۳۵۰ کیلووات و گشتاور ۳۵۰۰ نیوتن متر، این اتوبوس شتاب و قدرت بالایی دارد و حتی از نسخه دیزلی آتروس هم قوی‌تر است. همچنین این محصول از طریق ارتباط بی‌سیم به مرکز کنترل از راه دور متصل می‌شود تا قابلیت‌هایی همچون نظارت بر عملکرد و اطلاع‌رسانی به راننده را داشته باشد.

وی افزود که اتوبوس برقی آتروس توانایی صعود با شیب ۲۰ درصدی را دارد و در زمان ترمزگیری انرژی بازیابی می‌شود. همچنین با باتری ۳۵۰ کیلووات ساعتی می‌تواند تا ۲۵۰ کیلومتر حمل و نقل کند و ظرف مدت سه ساعت به طور کامل شارژ می‌شود.

به گفته مدیرعامل، اتوبوس برقی آتروس گارانتی دو ساله یا پیمایش ۲۰۰ هزار کیلومتره دارد و موتور آن گارانتی پنج ساله و باتری هشت ساله است. همچنین تولید شارژر و ایستگاه‌های شارژ به شرکت مابنا واگذار شده است.

این پروژه تولید اتوبوس برقی در کشور اهمیت بسیاری دارد. جایگزینی اتوبوس‌های برقی به جای دیزلی، منجر به کاهش شدید آلایندگی هوا و استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر می‌شود.

بر اساس اظهارات مدیران شرکت ایران خودرو دیزل، تولید اتوبوس برقی می‌تواند فرصت مناسبی برای صادرات به کشورهای همسایه باشد. زیرا امروزه بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا در حال انتقال از خودروهای دیزلی و بنزینی به برقی هستند.

همچنین شرکت ایران خودرو دیزل قصد دارد در آینده‌ای نزدیک محصولات برقی دیگری نظیر کامیون باری و ون مسافری را نیز تولید کند. بنابراین این پروژه اولین قدم برای توسعه صنعت خودروسازی برقی در کشور به شمار می‌رود.

علاوه بر کاهش آلایندگی، تولید چنین محصولاتی می‌تواند اشتغالزایی داشته باشد و صادرات آنها باعث کسب درآمد ارزی می‌شود. بنابراین پشتیبانی دولت از چنین پروژه‌ها می‌تواند منافع اقتصادی، بهداشت محیط زیست و اجتماعی زیادی را به همراه داشته باشد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد