موضوعات داغ

چه لوازمی را نباید در داخل خودرو قرار داد؟

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

خودروی شما باید برای حمل‌ونقل استفاده شود نه برای ذخیره‌سازی لوازم و نگهداری وسایل ریزودرشت؛ چراکه نگه‌داشتن این وسایل در ماشین می‌تواند سلامت و امنیت شما را مورد تهدید جدی قرار دهد. ترکیدن قوطی اسپری خوشبوکننده و یا آتش‌سوزی ماشین به خاطر نگهداری از بطری شفاف آب، از جمله این خطرات به حساب می‌آیند. در ادامه به بعضی از مهم‌ترین لوازمی که نباید در خودرو نگهداری کرد، اشاره کرده‌ایم.

کدام وسایل را نباید در ماشین نگه داشت؟

بسیار راحت است که اجازه دهید ماشین شما به یک محل ذخیره‌سازی لوازم تبدیل شود. زیرا ماشین همیشه در دسترس است، متعلق به خودتان است و فضای زیادی در آن وجود دارد که شما را وسوسه می‌کند تا خرت‌وپرت‌هایتان را در ماشین بگذارید. به هر حال اگرچه نگهداری بعضی وسایل داخل خودرو ایرادی ندارد و حتی ضروری است، اما بعضی دیگر از لوازم را نباید به هیچ وجه درون ماشین نگهداری کرد‌. در زیر به بعضی از مهم‌ترین و خطرناک‌ترین این وسایل اشاره کرده‌ایم:

دارو

1.دارو

بیشتر داروها باید در دمای اتاق نگهداری شوند تا سالم بمانند. اما زمانی که از خودرو استفاده نمی‌شود، به‌ندرت دمای داخل آن در حد دمای معمول باقی می‌ماند. به‌ویژه در فصل تابستان که گرما بسیار شدید می‌شود ، ممکن است داروها فاسد شوند. همچنین در فصل زمستان به‌ویژه اگر خودرو در بیرون از پارکینگ مسقف پارک شود، سرمای بسیار شدیدی اتاق آن را فرا می‌گیرد و احتمال یخ‌زدگی داروها بالا می‌رود. در این شرایط ممکن است دارو خاصیت خود را از دست بدهد و فاسد شود.

بنابراین به هیچ وجه داروهای خود را داخل اتاق خودرو رها نکنید، چراکه دمای داخل کابین معمولاً بیشتر یا کمتر از دمای استاندارد جهت نگهداری داروها است و این مشکل می‌تواند داروها را فاسد کند.

لوازم الکترونیکی

2.لوازم الکترونیکی

لوازم الکترونیکی را نیز نیاید به هیچ وجه داخل کابین ماشین جا گذاشت. چراکه هم خطر سرقت وجود دارد و هم احتمال آتش‌سوزی خودرو به دلیل اتصال کوتاه و یا افزایش دما می‌رود.

در این میان علاوه بر هزینه‌های مالی خود دستگاه‌ها و خودرو، ابزارهایی مانند لپ‌تاپ، تلفن‌های همراه و حافظه USB حاوی اطلاعاتی هستند که به راحتی می‌توان آنها را به سرقت برد. کارشناسان توصیه می‌کنند اگر در موقعیتی هستید که باید لپ‌تاپ یا تلفن خود را در ماشین بگذارید، مطمئن شوید که اطلاعات شما رمزگذاری شده باشد. رعایت این نکته باعث می‌شود سارقان نتوانند به اطلاعات دستگاه دسترسی پیدا کنند. درمجموع هیچ وقت لوازم الکترونیکی را داخل خودرو نگه ندارید و آنها را از ماشین خارج کنید.

کرم ضد آفتاب

3.کرم ضد آفتاب

کرم ضدآفتاب در معرض نور خورشید فاسد می‌شود. مواد فعال کرم ضد آفتاب در حرارت زیاد تجزیه می‌شوند و گذاشتن آن در ماشین در یک روز گرم می‌تواند اثربخشی آن را کاهش دهد. به‌علاوه، گرما می‌تواند باعث آتش گرفتن آن شود و شما را با یک دردسر مواجه کند.

4.بطری‌های آب

اگرچه تحقیقات در زمینه تاثیر پلاستیک بر آب نوشیدنی به نتیجه صددرصد نرسیده است، اما مطالعات نشان می‌دهد که مواد شیمیایی موجود در بطری‌های پلاستیکی آب با بیماری‌هایی مانند سرطان و بیماری قلبی مرتبط هستند. قرار دادن یک بطری در زیر نور خورشید و گرم شدن آن باعث شود این مواد شیمیایی به داخل آب نفوذ کنند. بعلاوه، اگر بطری برای مدت زیادی دست نخورده در یکجا باقی بماند، می‌تواند به محلی برای رشد میکروارگانیسم‌های مضر تبدیل شود.

علاوه بر تاثیرات مضر گرما بر آب داخل بطری، امکان دارد بطری داخل ماشین در معرض نور مستقیم آفتاب قرار بگیرد‌. در این شرایط احتمال دارد پوسته شفاف بطری همچون ذره‌بین عمل کند و نور را روی یک محل نظیر روکش صندلی متمرکز کند. در این زمان احتمال آتش گرفتن خودرو بسیار بالا می‌رود. پس به هیچ وجه بطری آب را در داخل ماشین نگهداری نکنید.

5.کیف دستی

گذاشتن هر نوع کیف یا کیف پول در معرض دید عموم، ماشین شما را به هدفی برای سارقان تبدیل می‌کند، حتی اگر درهای خودرو را قفل کرده یا اشیای قیمتی را از کیف خود خارج کرده باشید. بنابراین هیچ وقت کیف و لوازمی مشابه آن را داخل ماشین نگه‌داری نکنید. حتی اگر چیز قیمتی و مهم داخل آن وجود ندارد بازهم ممکن است به خاطر آن کیف شیشه ماشین را بشکنند و خسارت به خودرو وارد کنند.

6.عینک ساده یا آفتابی

هنگام رانندگی در نور شدید باید از عینک آفتابی استفاده کنید اما پس از رسیدن به مقصد، نباید عینک خود را در ماشین به‌ویژه روی داشبورد جا بگذارید. گرما می‌تواند فریم‌های پلاستیکی را خراب کند و فریم‌های فلزی را برای استفاده مجدد بیش از حد داغ کند. ضمن آنکه عدسی عینک هم تحت تاثیر گرما و نور خورشید ممکن است خراب شود.

گذاشتن عینک یا عینک آفتابی روی داشبورد حتی می‌تواند منجر به آتش‌سوزی هم شود، زیرا امکان دارد شیشه عینک مانند ذره‌بین نور خورشید را جذب و منعکس کند.

مدارک خودرو و اسناد مهم

7.مدارک خودرو و اسناد مهم

هیچگاه نباید مدارک خودرو نظیر کارت ماشین، کارت سوخت و گواهینامه رانندگی را داخل ماشین جا بگذارید. همچنین سند ملکی و یا سایر اسناد مهم شخصی را نیز داخل خودرو نگه ندارید؛ چراکه هر لحظه امکان دارد خودرو به سرقت برود و مدارک شما نیز در این میان گم شود. همچنین احتمال سوء استفاده از مدارک شخصی و کارت خودرو توسط جاعلان نیز وجود دارد. بنابراین سعی کنید هیچ وقت اسناد مهم ملکی یا شخصی را داخل خودرو نگه ندارید. همچنین مدارک خودرو شامل کارت ماشین و گواهینامه را نیز بعد از پایان رانندگی از ماشین خارج کنید تا مورد سرقت قرار نگیرند.

8.شناسنامه و گذرنامه

هیچ وقت شناسنامه و گذرنامه خود را داخل ماشین جا نگذارید؛ چراکه احتمال سوء استفاده از آن در مقایسه با سایر اسناد بسیار بیشتر است. این احتمال وجود دارد که سارقان از هویت شما سوء استفاده کرده و به کارهای خلاف قانون دست بزنند. آن وقت پای شما گیر خواهد بود. بنابراین اسنادی مثل گذرنامه را هیچ وقت داخل ماشین جا نگذارید و اگر به آن نیاز ندارید، حتماً آن را در یک جای امن داخل منزل نگهداری کنید.

9.بطری نوشابه

شاید در روزهای گرم سال بعضی از رانندگان عادت داشته باشند که بطری نوشابه داخل ماشین نگهداری کنند. این کار می‌تواند باعث گرم شدن بطری نوشابه و حتی منفجر شدن آن بشود. ضمن آنکه این دست از نوشیدنی‌های گازدار در مقابل گرما خواص خود را از دست می‌دهند و ممکن است به مواد مضر تبدیل شوند. بنابراین هیچ وقت بطری نوشابه را داخل ماشین نگهداری نکنید.

10.بطری بنزین یا نفت و گازوییل

بعضی رانندگان برای آنکه زیاد به پمپ بنزین مراجعه نکنند و یا به خاطر اینکه پمپ بنزین در نزدیکی محل زندگی‌شان وجود ندارد، اقدام به ذخیره‌سازی بنزین در خودرو و نیز محل زندگی‌شان می‌کنند. این اقدام بسیار خطرناک است و احتمال آتش‌سوزی در این شرایط بسیار بالا می‌رود. پس هیچ وقت بنزین و سایر مواد آتش‌زا مثل نفت و گازوییل را درون خودرو و یا حتی در منزل انبار نکنید. در این شرایط احتمال دارد حتی در یک تصادف ساده خودرو دچار آتش‌سوزی شود و جان سرنشینان به خطر می‌افتد.

نوزادان و کودکان خردسال

11.نوزادان و کودکان خردسال

حتی اگر انتظار ندارید که کارتان بیش از چند دقیقه طول بکشد، تنها گذاشتن کودکان در ماشین در یک روز گرم سلامت آنها را به خطر می‌اندازد. متاسفانه به طور متوسط سالانه ۳۹ کودک در اثر محبوس شدن و گرمازدگی در ماشین‌های داغ جان خود را از دست می‌دهند. حتی اگر شیشه ماشین کمی پایین باشد، باز هم این احتمال وجود دارد که دمای داخل خودرو در عرض ده دقیقه به حد قابل توجهی افزایش یابد و جان کودک را به خطر بیندازد.

در برخی کشورها، تنها گذاشتن کودک در کابین خودرو کاملا غیرقانونی بوده و مجازات در پی دارد.

12.حیوانات خانگی

سگ‌ها و گربه‌ها نیز در هوای گرم تابستان داخل خودرو در معرض خطر هستند. به گفته انجمن دامپزشکی آمریکا ، سالانه صدها حیوان خانگی بر اثر گرم شدن بیش از حد وسایل نقلیه جان خود را از دست می‌دهند . پس از گذشت یک ساعت، دمای خودرو حتی تا ۱۰ درجه بالاتر از آب و هوای بیرون برسد و حتی یک محل پارک در سایه نیز دما را خیلی خنک نگه نمی‌دارد. پس هیچ وقت حیوانات خانگی نظیر سگ و گربه را در ماشین رها نکنید.

13.مواد غذایی

خرید خواروبار را به پایان لیست وظایف خود طی یک روز منتقل کنید. بسیاری مواد غذایی فاسد شدنی وجود دارند که باید ظرف مدت نهایتا دو ساعت در یخچال قرار بگیرند. در تابستان، این زمان حتی کوتاه‌تر هم خواهد شد. به گفته کارشناسان اگر دمای هوا بیش از ۳۲ درجه سانتی‌گراد باشد، غذا نباید بیش از یک ساعت بیرون از یخچال بماند. پس سعی کنید تمام خریدهای مواد غذایی خود را به انتهای سفرهای روزانه خود با خودرو منتقل کنید. بدین ترتیب مواد غذایی فاسد شدنی مدت زمان کمتری درون خودرو باقی می‌مانند و احتمال خراب شدن آنها بسیار کمتر خواهد شد

14.گیاهان خانگی

.

در فصول نسبتا سرد سال قبل از رفتن به یک مرکز خرید گیاهان خانگی، آب‌وهوا را در نظر بگیرید، به خصوص اگر بلافاصله بعد از آن به خانه نخواهید رفت. به گفته کارشناسان حتی دمای نه‌چندان شدید ۷ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد می‌تواند برخی از گیاهان را در عرض یک ساعت از بین ببرد. ضمن آنکه اگر برگ‌ها به پنجره‌ها برخورد داشته باشند، شیشه سرد می‌تواند شاخ و برگ را خراب کند.

البته دمای گرم هم می‌تواند برای گیاهان کشنده باشد، بنابراین آنها را داخل ماشین در سایه و محل نسبتا خنک‌تر نگه‌دارید و در اسرع وقت آنها را به داخل خانه منتقل کنید تا از تنش‌های دمایی داخل خودرو و بیرون از منزل مصون بمانند.

15.انواع قوطی‌های اسپری

بسیاری از ما انواع افشانه‌ها را داخل خودرو نگهداری می‌کنیم. مواردی مثل افشانه‌های براق‌کننده داشبورد و یا خوشبوکننده اتاق همچنین خوشبوکننده‌های بدن به‌ویژه برای مواردی که راننده به باشگاه می‌رود،جزو این دسته از افشانه‌ها دسته‌بندی می‌شوند. اما باید بدانید که نبایست هیچ یک از این اسپری‌ها را داخل خودرو نگه‌دارید؛ چراکه احتمال انفجار وجود دارد.

قطعا دلیل موجهی برای نوشته ریز روی برچسب‌های هشدار انواع قوطی اسپری وجود دارد که در آن گفته شده «در دمای بالاتر از ۴۵ درجه سانتی‌گراد نگهداری نکنید». با بالا رفتن دمای محیط، فشار مواد داخل قوطی نیز افزایش می‌یابد، به حدی که دیگر ورق آلومینیومی نازک بدنه قوطی قادر به تحمل فشار نیست و در یک لحظه منفجر می‌شود.

فرض کنید با سرعت بالا در حال حرکت هستید و ناگهان چیزی درون ماشینتان منفجر می‌شود؛ به راحتی می‌توان تصور کرد که بعد از انفجار قوطی چه اتفاقی می‌افتد و ممکن است چه خطراتی برای سرنشینان به وجود آید. ترکش‌ها می‌توانند به ماشین آسیب برسانند و یا بدتر از آن، به کسی برخورد کنند و جراحت شدیدی برایش به وجود آورند و یا اینکه راننده کنترل خودرو را از دست بدهد. بنابراین هیچ وقت قوطی اسپری به‌ویژه در تابستان داخل ماشین نگهداری نکنید. سعی کنید همیشه آنها را به بیرون از ماشین ببرید تا خطر انفجار از بین برود.

16.رژ لب و مواد آرایشی

رژ لب از آب دسته مواد آرایشی است که همیشه و همه جا همراه خانم‌هاست. اگر این ماده و یا هر ماده آرایشی خمیر مانند را در یک روز گرم تابستانی داخل خودرو نگه‌دارید و آن را به منزل منتقل نکنید،بعد از برگشت به ماشین متوجه می‌شوید که با یک اوضاع کاملاً آشفته روبرو هستید رژ لب آب شده و تمام وسایل که اطرافش بوده را کثیف کرده است. ضمن آنکه انواع اسپری خوشبوکننده نیز ممکن است داخل کیف شما درون خودرو باقی مانده باشد که همانطور که در قسمت قبل توضیح دادیم احتمال انفجار آن بسیار بالاست. بنابراین هیچ وقت لوازم آرایشی نظیر رژ لب و دیگر لوازم مشابه آن را در خودرو نگهداری نکنید.

فندک و کبریت

17.فندک و کبریت

فندک و کبریت نیز از آن دست لوازمی هستند که معمولاً بسیاری افراد درون خودرو نگهداری می‌کنند تا در مواقع نیاز از آن استفاده کنند. جهت جلوگیری از فاجعه و آتش‌سوزی توصیه می‌کنیم که این‌گونه مواد اشتغال‌زا را هیچ وقت داخل خودرو به‌ویژه در طی روزهای گرم تابستان نگهداری نکنید؛ چراکه احتمال آتش گرفتن وجود دارد. بهتر است که فندک و کبریت را داخل جیب خود قرار دهید و آن را به منزل ببرید و هر زمان که لازم داشتید مجدداً آن را به داخل خودرو منتقل کنید.

سخن پایانی

از جمله مهم‌ترین لوازمی که نباید در خودرو نگهدارید، مواردی مثل اسپری‌های خوشبوکننده، اسپری پولیش داشبورد، فندک و کبریت، اسناد و مدارک مهم نظیر گواهینامه و کارت خودرو هستند که باید حتماً دقت شود تا داخل خودرو برای مدت طولانی نگهداری نشوند. همچنین کیف دستی و لباس‌هایی مثل کاپشن یا کت نیز بهتر است در معرض دید قرار نداشته باشند؛ چراکه احتمال سرقت را از داخل خودرو بالا می‌برند. درمجموع سعی کنید هرگونه لوازم شخصی مورد نیازتان را همراه با خود به منزل ببرید و آن را داخل خودرو نگه ندارید تا احتمال خطراتی همچون سرقت و آتش‌سوزی و انفجار به حداقل برسد.

شاید مطالب زیر هم برای شما مفید باشد:

ماشین لاماری

صدای جیرجیر ماشین در حال حرکت

قیمت گذاری خودرو

مشکلات فنی خودرو

نویسنده حسین باباپور

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد