موضوعات داغ

بازگشت فولکس واگن به ایران، خودروی فولکس واگن ID4 به ایران آمد

عکس نویسنده
محسن آل طه
نویسنده
عکس مطلب اول

فولکس‌واگن، بزرگ‌ترین خودروساز جهان، به ایران بازمی‌گردد. خودروساز مغرور ژرمن‌ها که سال‌ها است لقب بزرگ‌ترین خودروسازی جهان را بالاتر از تویوتا چشم بادامی در اختیار دارد و در زمان باز بودن واردات خودرو، با ماموت خودرو راه خود را به خاک ایران باز کرده بود. اما چرخش روزگار به خوبی نچرخید و با بازگشت تحریم‌ها، فولکس عرضه خود را در ایران متوقف کرد. حال پس از سال‌ها غیبت، امروز صبح یک دستگاه خودروی فولکس واگن ID4 برای انجام تست‌های اولیه و طی کردن مراحل قانونی به شهرک آزمایش رفت. شهرکی که این روزها شاهد حضور خودروهای روز دنیا، البته بیشتر از سرزمین اژدهای سرخ بوده و حال یک دستگاه ژرمن مغرور را به خود دیده است. خودروی بسیار مهمی که در سال 2023 میلادی رکورد عالی 329 هزار دستگاهی را رد کرده و خط و نشان سنگینی برای دیگر خودروهای برقی بازارهای جهانی کشیده است.

فولکس واگن ID4 در ایران

بگذریم، به ایران باز می‌گردیم و بازار بسته‌ای که یک سالی است با شیپور داغ واردات خودرو، یخ زده و چشم انتظار موجی از واردات 90 هزار خودرویی است که ثبت سفارش شده اما متاسفانه تابحال تنها یک نسیم 4 هزار دستگاهی به آن رسیده است. حال پس از گذشتن شماره‌گذاری تعدادی خودروی چینی و کره‌ای، زمزمه واردات خودروهای اروپایی بیشتر به گوش می‌رسد و امروز با حضور یک دستگاه فولکس واگن ID4 این شایعه بیشتر به واقعیت نزدیک شده است.

طبق عکس‌هایی که به صورت اختصاصی توسط خودروبانک منتشر شده، نسخه‌ای که در ایران برای طی کردن مراحل تست حاضر شده مدل ID4 Crozz است و در استانداردترین حالت 20.100 دلار قیمت دارد که احتمالاً و با توجه به عکس‌ها، نسخه وارد شده همین مدل است زیرا کماکان سقف قیمتی واردات خودرو سد بزرگی برای واردات نسخه‌های فول‌آپشن و یا خودروهای قوی‌تر است. البته فولکس واگن ID4 Crozz در کامل‌ترین نسخه حدود 26.700 دلار قیمت دارد که قطعاً قابل عرضه در بازار ایران نیست. جالب است بدانید که خودروی فولکس واگن ID4 Crozz در خط تولید FAW چین تولید می‌شود، همان خط تولیدی که اخیراً تویوتا کرولا 2023 معین خودرو نیز از آن راهی ایران شده و با توجه به مبادلات صورت گرفته، به نظر می‌رسد که بزودی شاهد عرضه دیگر محصولات این خط تولید در بازار ایران نیز باشیم. باید بدانید که خودروی فولکس واگن ID4 وارد شده که عکس‌های آن را در خودروبانک منتشر کردیم، توسط یک خودروساز خصوصی وارد شده، اما جالب است بدانید که این خودرو را در حقیقت دو خودروساز خصوصی در برنامه خود برای واردات به ایران دارند که متاسفانه به دلایلی از نام بردن اسامی آن‌ها معذوریم.

فولکس واگن ID4 در ایران

خودروی فولکس واگن ID4 Crozz که موضوع داغ داستان امروز ما است، می‌تواند با شارژ کامل حدود 200 اسب بخار و 310 نیوتن متر را تولید کند و حدود 400 کیلومتر پیمایش خواهد داشت. البته در نسخه‌های کامل‌تر (که البته برای استفاده در ایران ممنوع است!) این پیمایش به 600 کیلومتر خواهد رسید.

شاید سیاست‌های وزارت صمت برای واردات خودروهای برقی بسیار قابل تحسین باشد اما حقیقت آن است که تا خودروهای پلاک شده برقی را در دستان مشتری ایرانی و زیرساخت‌های لازم برای شارژ سریع این خودروها را در شهرهای مختلف مشاهده نکنیم، این سیاست تنها در حد شعار باقی خواهد ماند، اگرچه امیدواریم این موضوع لااقل به واقعیت پیوسته و از شر هوای همیشه آلوده در کلان شهرها برای همیشه راحت شویم!

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد