موضوعات داغ

طرح فروش خودرو سایپا و ایران خودرو با ۵ درصد زیر قیمت بازار متوقف شد

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

در هفته‌های اخیر، طرحی مبنی بر فروش خودرو با قیمت پایین‌تر از نرخ بازار مطرح شده بود که به تازگی مشخص شد این طرح منتفی شده است.

به گفته آقای منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، یکی از راه‌کارهای پیشنهادی برای پرداخت بدهی‌های خودروسازان به قطعه‌سازان، عرضه خودرو با قیمت 5 درصد پایین‌تر از نرخ بازار بوده است. با اجرای این طرح، قرار بود خودروسازان بتوانند از محل درآمد حاصل، بخشی از بدهی خود به قطعه‌سازان را پرداخت کنند.

اما متاسفانه اجرای این طرح تاثیر منفی بر بازار خودرو گذاشت. به همین دلیل، تصمیم گرفته شد تا اجرای آن به حالت تعلیق درآید.

آقای منطقی توضیح داد که راهکارهای دیگری نیز برای پرداخت بدهی‌های خودروسازان در نظر گرفته شده است. از جمله می‌توان به به‌روزرسانی ارزش دارایی‌های خودروسازان، افزایش سقف اعتبارات خودروسازان از طریق شورای پول و اعتبار و نیز واقعی‌سازی قیمت خودروها توسط شورای رقابت اشاره کرد.

ایشان همچنین در پاسخ به سوالی درباره علت تغییر شیوه عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه، عنوان کرد که یکی از اهداف این سامانه، جلوگیری از نوسانات بازار بوده است. اما اکنون وضعیت بازار خودرو بهبود یافته و ثبات نسبی به خود گرفته است. به همین دلیل، دیگر نیازی به استفاده یکپارچه از این سامانه نیست و عمدتا نقش نظارتی خواهد داشت.

در مجموع، طرح فروش خودرو با قیمت پایین‌تر از بازار که با هدف کمک به پرداخت بدهی‌های خودروسازان مطرح شده بود، با توجه به آثار منفی آن بر بازار خودرو منتفی اعلام شد. اما راهکارهای دیگری همچون افزایش سقف اعتبارات و واقعی‌سازی قیمت‌ها، در دستور کار قرار دارد تا بتوان به پرداخت بدهی‌های خودروسازان کمک کرد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد