موضوعات داغ

واکنش فورد و جنرال موتورز به انتخاب دونالد ترامپ

عکس مطلب اول
در طول مناظرات و مبارزات انتخاباتی میان نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ تهدید کرده بود که در مورد قرارداد "نفتا (NAFTA)" مذکرات مجدد صورت می‌گیرد و این در حالیست که دو شرکت خودروسازی فورد و جنرال موتورز برنامه‌های سال آینده را برمبنای قرارداد "نفتا" پایه ریزی کرده بودند، حال دقیق مشخص نیست که چه بلایی قرار است بر سر قرارداد "نفتا" بیاید و همین موضوع واکنش دو کمپانی خودروسازی جنرال موتورز و فورد را به همراه داشته است.
اول از همه کمپانی خودروسازی فورد قصد دارد تا سال آینده میلادی شرکتی جدید در مکزیک تاسیس کند و در این کشور به تولید اتومبیل بپردازد، ولی اگر کمی به عقب برگردیم، دونالد ترامپ در مناظرات انتخاباتی خود به این موضوع اشاره کرده بود که برای جلوگیری از خروج فرصت‌های شغلی و ثروت‌های آمریکا، اجازه نخواهد داد که کمپانی فورد در کشور مکزیک کارخانه‌ای تاسیس کند و همچنین تعرفه‌های اتومبیل‌های صادراتی به کشورهای عضو "نفتا"را به شدت افزایش خواهد داد، حال این موضوع تضاد کامل با سیاست‌های فورد و جنرال موتورز در راستای فروش بهتر محصولات و همچنین تعویض آنان با اتومبیل‌های فرسوده دارد و همین موضوع می‌تواند بر اصل قرارداد "نفتا" خدشته وارد کند.
دیگر نارضایتی دونالد ترامپ هم در مورد جنرال موتورز بوده است و آن هم اختصاص 5 میلیارد دلار بودجه برای گسترش فعالیت‌های جنرال موتورز در مکزیک است که با روی کار آمدن دونالد ترامپ به نظر می‌رسد دیگر خبری از این سرمایه گذاری در مکزیک نباشد. با این حال جنرال موتور به دلیل کاهش سرعت فروش محصولاتش در سطح جهانی، مجبور به اخراج بیش از 2000 نفر (با احتساب کارگران شرکت‌های زیر مجموعه) شده است و از این رو به دنبال کارگران در کشوری نسبتا ارزان‌تر از آمریکا می‌گردد که مکزیک بهترین گزینه است، ولی شاید سخنان دونالد ترامپ تاثیرات خود را در عمل هم بگذارد.
خوب است بدانید که قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی یا NAFTA ، یک سازمان منطقه‌ای است که در ۱۹۹۴ پایه ‌ریزی شد و اعضای آن را آمریکا، کانادا، و مکزیک تشکیل می دهند. در سال ۲۰۰۷، این سازمان از لحاظ برابری قدرت خرید در جهان مقام اول را داشت. طبق موافقتنامه نفتا تمام محدودیت‌های تجارت و سرمایه‌گذاری میان کانادا، مکزیک و آمریکا در مدت ۱۵ سال بتدریج از بین می‌رفت. اکثر تعرفه‌های تجارت محصولات کشاورزی میان آمریکا و مکزیک به سرعت برداشته شد و تعرفه ۶ درصدی محصولات کشاورزی (شامل ذرت، شکر و برخی میوه‌ها و سبزی‌ها) در مدت ۱۵ سال برداشته شد. تعرفه خواربار و منسوجات قرار بود در مدت ده سال در هر سه کشور حذف شود. مکزیک قرار بود بخش مالی خود را به روی سرمایه‌گذاری آمریکا و کانادا بگشاید و تمام محدودیت‌ها تا سال ۲۰۰۷ برداشته شود. اما حالا با وجود صحبت‌های دونالد ترامپ، می‌تواند منتظر بازگشت تعرفه بر روی کالاهای مبادلاتی بود.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/8/22
بهتره آن روي سكه هم ديده بشه
با ارتباط تنگاتنگي كه بين ترامپ و پوتين وجود داره هيچ بعيد نيست با ميانجي گري روسيه ديوار روابط تجاري و اقتصادي گسترده بين ايران و آمريكا در اين دوره فرو ريخته شود
ايران يك بازار بكر و تشنه با مردمي بسيار مصرف زده و عاشق تجملگرايي و خودنماييست
فراموش نكنيم دونالد ترامپ بيشتر از اينكه يك سياستمدار باشه يك بيزنس من است