موضوعات داغ

نفع توقف شماره‌گذاری خودروهای آمریکایی برای کیست؟

عکس مطلب اول
دنیای اقتصاد: در شرایطی که وزارت صنعت، معدن و تجارت بالاخره موضع خود را در قبال واردات خودروهای غیرآمریکایی ساخت این کشور اعلام و خواستار شماره‌گذاری آنها ازسوی پلیس راهور شد، گویا این اقدام چندان به مذاق برخی واردکنندگان خوش نیامده است.بنابر نامه‌ای که وزارت صنعت به پلیس راهور ارسال کرده، خودروهای غیر آمریکایی تولید این کشور، منعی برای ورود به ایران نداشته و پلیس راهور موظف است طبق قانون، آنها را شماره‌گذاری کند. این نامه‌نگاری پس از آن صورت گرفت که راهور با تفسیر خود از ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی آمریکایی، شماره‌گذاری خودروهای آمریکایی و غیرآمریکایی ساخت این کشور را متوقف کرد.ازآنجاکه وزارت صنعت،معدن و تجارت به عنوان متولی واردات، مصوبه‌ای در مورد ممنوعیت ورود خودروهای غیرآمریکایی ولو ساخته شده در خاک این کشور نداشته و اقدام پلیس راهور در این زمینه را سلیقه‌ای خوانده است؛ بنابراین خود وارد عمل شده تا پلیس را به رعایت قانون مجاب کند.

در این بین اما برخی واردکنندگان به وزارت صنعت تاخته و مسوولان این وزارتخانه را متهم کرده‌اند که سنگ خودروهای آمریکایی را به سینه می‌زنند. گویا از نظر این دسته از واردکنندگان، وزارت صنعت نباید به اقدام پلیس راهور مبنی بر شماره‌گذاری نکردن خودروهایی که قانونی وارد کشور شده‌اند، واکنش نشان می‌داده است. این در حالی است که وزارت صنعت از جایگاه قانونی خود، وارد عمل شده و می‌خواهد شماره‌گذاری خودروهای غیرآمریکایی ساخت این کشور، از سر گرفته شود. در این شرایط اگرچه برخی واردکنندگان معتقدند «وزارت صنعت سنگ خودروهای آمریکایی را به سینه می‌زند»، با این حال این سوال مطرح می‌شود که منتقدان به عملکرد وزارت صنعت خود در این زمینه به دنبال چه اهدافی هستند؟پرسش دیگر اینکه اصلا شماره‌گذاری شدن یا نشدن خودروهای ساخت آمریکا چه دخلی به برخی واردکنندگان دارد که در مقابل آن موضع گرفته و تلویحا خواستار اخراج این خودروها از بازار کشور هستند؟ هرچه هست، به‌نظر می‌رسد، بهتر است موضع اصولی وزارت صنعت را، غنیمت بشماریم تا حداقل در بازار خودرو کشور شاهد نوسان‌های بی دلیل نباشیم.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/9/4
اصلا واردکنندگانی که معترض بودند نمایندگان کیا و هیوندای نبودند اصلا هم منافع ایشان در صورت واردات خودروهای ژاپنی ساخته شده در آمریکا به خطر نمیوفته!!!
1395/9/4
هر موقع تو ایران قانون منع یه چیزیو دیدین بدونین پای یه گروهی که میخوان نفع ببرن از این قوانین در میونه مثله قانون خودروهای بالای 2500 سی سی که هیچ ربطی به خودروهای لوکس نداشت
1395/9/5
جواب در يك كلمه خواص
حالا يا با بصيرت يا بي بصيرت
البته بصيرت كامل در جهت سر كيسه كردن مردم بي زبون و مظلوم