موضوعات داغ

مزایا و معایب موتورهای 6 سیلندر خطی و V شکل + فیلم

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
حتی قبل از اینکه به محتوای موضوع ذکر شده بپردازیم، بدون شک موتورهای شش سیلندر V شکل محبوبیت بیشتر خود را در مقایسه با موتورهای شش سیلندر خطی ثابت کرده‌اند، ولی در این بین یکسری استدلال برای برخی از شرکت‌های بزرگ خودروسازی مثل مرسدس بنز و یا حتی کمپانی خودروسازی BMW وجود دارد که همچنان از پیشرانه‌های شش سیلندر خطی بر روی محصولات خود استفاده می‌کنند، پیشرانه‌هایی که در سالیان گذشته به صورت گسترده بر روی محصولات آمریکایی و سایر کشورها مورد استفاده قرار می‌گرفت، ولی امروز کمتر شرکتی به سراغ استفاده از پیشرانه‌های شش سیلندر خطی می‌رود، حال در ادامه قصد داریم نقد و صحبتی در رابطه با دو مدل پیشرانه شش سیلندر خطی و یا V شکل داشته باشیم که بررسی ویدیویی آن هم توسط گروه خودروبانک برای شما خوانندگان در انتهای مقاله آماده شده است.

- شش سیلندر خطی
اول از همه کارمان را با پیشرانه‌های جنجالی شش سیلندر خطی آغاز می‌کنیم. گفتنی است که این دسته از موتور تقریبا رو به انقراض هستند و همانطور که گفتیم، پیش‌تر به صورت گسترده بر روی خودروهای قدیمی آمریکایی همچون شورلت، کادیلاک و یا بیوک که در داخل کشور هم وجود داشتند، مورد استفاده قرار می گرفت که دیگر از چنین پیشرانه‌هایی از سوی شرکت‌های ذکر شده استفاده نمی‌شود، ولی همچنان شاهد استفاده از آن‌ها توسط شرکت پایبند به سنت‌ها، یعنی شرکت خودروسازی بی.ام.و و یا حتی شرکت خودروسازی مرسدس بنز هستیم که ساختمانی شبیه به موتورهای چهار سیلندر خطی دارند، ولی به جای چهار سیلندر از شش سیلندر استفاده شده است که در ادامه به صورت خلاصه مزایا و معایب آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
- مزایا:
مزایای اصلی این نوع پیشرانه، ساختمان ساده آن و استفاده از قطعاتی متحرک کمتر است که باعث ارزان قیمت شدن آن شده است.
دومین مزیت این نوع پیشرانه به خاطر داشتن تنها یک خروجی اگزوز است که همین عامل باعث کاهش وزن موتور نیز می‌شود.
سومین مزیت پیشرانه شش سیلندر خطی را هم داشتن تنها یک سرسیلندر و در نتیجه داشتن قطعات متحرک کمتری نسبت به سایر موتورها دانست که خود باعث صرف انرژی کمتر برای تحرک قطعات بیشتر می‌شود و در مقابل هم باعث کاهش وزن پیشرانه شده است.
از دیگر مزیت‌های این موتور هم می‌توان به هزینه ساخت پایین آن، ساختمان ساده و تعمیر راحت‌تر آن همانند موتور چهار سیلندر خطی اشاره داشت.
- معایب:
معایب اصلی این گونه موتور عموما شامل چهار مورد می‌شود که یکی از آن‌ها بسته بندی مشکل‌تر به خاطر طول زیاد آن و کاهش فضای داخل کابین، دومین آن عدم کارایی بر روی خودروهای محور جلو، سوم مرکز ثقل بالا برعکس موتورهای تخت و در آخر هم عدم اتصال محکم نسبت به موتورهای V شکل به خاطر باریک و بلند بودن آن است.

- شش سیلندر V شکل
این گونه از موتورها، کمتر از نصف موتورهای شش سیلندر خطی طول دارند و به جای آرایش 1X6 موتورهای شش سیلندرخطی، آرایشی 2X3 دارند که به خاطر طول کمتر، مورد استقبال تمامی شرکت‌های خودروسازی قرار گرفته است و حتی برای خودروهای فرمول 1 هم از همین نوع پیشرانه استفاده می‌شود.
- مزایا:
مهم‌ترین مزیت این دسته از موتورها، جمع و جور بودن آن‌ها و همچنین قابلیت استفاده آن‌ها بر روی هر نوع خودرویی اعم از محور جلو محرک، محور عقب محرک و یا چهارچرخ محرک است.
دومین مزیت موتورهای شش سیلندر V شکل قابلیت افزایش حجم سیلندرهای آن بسیار بیشتر از موتورهای چهار سیلندر خطی است که می‌توان قدرت بیشتری از آن‌ها استخراج کرد.
سومین مزیت مهم این دسته از موتورها که برتری خود را نسبت به موتورهای دیگر به اثبات می‌رساند، استفاده از این نوع پیشرانه بر روی تمامی خودروهای فرمول یک از سال 2014 میلادی به بعد است که نشان از عملکرد قابل توجه آنان به نسبت موتورهای شش سیلندر خطی دارد.
- معایب:
دو سیلندر به معنی هزینه‌ای اضافه، پیچیدگی بیشتر و وزنی بالاتر است.
اینرسی اضافی چرخشی و اصطکاک بیشتری میان قطعات متحرک موتور از جمله میل لنگ مشترک میان سیلندرها وجود دارد.
مرکز ثقل بیشتری نسبت به موتورهای تخت دارد
هزینه‌ای بسیار بیشتر نسبت به موتورهای خطی دارد که بیشتر به مبحث پیچیدگی آن مربوط می‌شود
دو منیفولد دود بر روی خروجی‌ها قرار دارد که باعث افزایش وزن موتور می‌شود.

* در آخر بار دیگر می‌توان گفت که تعداد محدودی از شرکت‌های خودروسازی از پیشرانه‌های شش سیلندر خطی استفاده می‌کنند و همین موارد محدود هم به نظر می‌رسد که کم کم در حال برچیده شدن باشند. از طرفی دیگر هم می‌توان شاهد بکارگیری پیشرانه‌های شش سیلندر V شک توسط اکثر شرکت‌های خودروسازی باشیم که بدون شک نشان از برتری آن نسبت به موتورهای شش سیلندر خطی دارد که دلایل آن را در بالا گفتیم.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/11/20
سلام
ممنون بابت مقاله آموزشی
در مورد موتور های W مثل بوگانی ویرون _ لامبورگینی _ فراری _ آستون مارتین و سایر چطور عمل میشه؟
1395/11/20
مرسی اقای حیدری مطلب حالبی بود اما یه سوال عجیب به ذهنم رسید ایا خودروهایی با تعداد سیلندر فرد رو میشه به شکل خورجینی ساخت؟ مثل موتور ۵ سیلندر یا ۳ سیلندر که توسط اعودی و فورد رایج شدن
1396/2/13
بله میشه دوست عزیز. ولی چیدمانش متفاوته و سیلندرها دقیقا روبروی هم نیستند. یعنی سیلندرهای روبه رویی ما بین دو سیلندر روبروی خود قرار می گیرن. عکسهاش هست تو اینترنت
1395/11/21
مزیت اصلی موتور های 6 سیلندر خطی به v شکل یا خرجینی تعادل و توازن ذاتی اون هست . به طوری که از وزنه های تعادلی بسار کمی نسبت به v شکل بر روی میل لنگ استفاده میشه.
بی ام و به سنت ها بسیار پایبنده که میشه از ثابت بودن طراحی داشبورد داخل و جلو پنجره بیرون متوجه شد که ارزش نهادن به اصالت را نشون میده و از v6 استفاده نکرده چون نمی خواسته بخاطر پایداری در حرکت، ماشین دیفرانسیل جلو بزنه و فرم دوکی شکل ماشیناش هم بهم بخوره.