موضوعات داغ

روایتی جدید از ماجرای کمپین خودرو

عکس مطلب اول
دنیای اقتصاد: در حالی حدود یک سال و نیم از ماجرای «کمپین خرید خودرو صفر ممنوع» می‌گذرد که وزیر صنعت،معدن و تجارت از زوایای جدید آن صحبت به میان آورده و تاکید می‌کند گردانندگان این کمپین به‌دنبال متوقف کردن رشد اقتصادی کشور از مسیر صنعت خودرو بوده‌اند.اواخر بهار سال گذشته بود که این پدیده خطرناک در بازار خودرو کشور رخ نمود و سبب شد فروش خودروسازان داخلی در رکودی سنگین قرار گیرد و محصولات شان در انبارها و پارکینگ‌ها باقی بماند. با بروز پدیده «کمپین خرید خودرو صفر ممنوع» که از شبکه‌های اجتماعی جان گرفت، بازار خودرو و فروش شرکت‌های خودروساز داخلی به‌طور مستقیم تحت‌تاثیر قرار گرفته و اوضاع برای دومین صنعت بزرگ کشور بحرانی شد. این کمپین که چند ماهی ادامه داشت، بخشی از مشتریان را از خرید خودروهای داخلی منع کرد تا در پی آن، عرصه بر شرکت‌های خودروساز داخلی تنگ شود و در نهایت اگر نبود کمک ویژه دولت، شاید صنعت خودرو همچنان در بحران دست و پا می‌زد و نجات نمی‌یافت.هرچه بود، دولت توانست با ارائه حدود 130 هزار فقره تسهیلات 25 میلیون تومانی، ضمن از بین بردن کمپین موردنظر، یکی از شلوغ‌ترین دوران فروش را برای خودروسازان رقم بزند.

هرچند در آن دوران نام متهمان مختلفی برای کمپین خودرو مطرح شد و حتی پای معاندین خارج از کشور نیز به میان آمد، با این حال و با وجود گذشت یک سال و نیم از واقعه «کمپین خرید خودرو صفر ممنوع»، وزیر صنعت از شناسایی عاملان آن خبر داده و از نیتشان پرده برداشته است. به گفته محمدرضا نعمت‌زاده، عاملان کمپین موردنظر، شناسایی و به مقامات معرفی شده‌اند و اتفاقا جزو حقوق‌بگیران بیت‌المال نیز هستند. وزیر صنعت با تاکید بر اینکه هدف برپاکنندگان کمپین، متوقف کردن رشد اقتصادی و صنعتی کشور بود، گفته که عده‌ای وقتی دیدند خودرو یکی از بخش‌های پیشران در صنعت کشور است، آن را هدف قرار دادند و موجی ایجاد کردند تا مشتریان، خودروهای داخلی را نخرند. نعمت‌زاده تاکید کرده که این افراد قصد داشتند با اهداف انتخاباتی مانع از رشد صنعتی کشور از محل رشد صنعت خودرو شوند. اظهارات وزیر صنعت در شرایطی است که ماجرای کمپین هرچه بوده باشد، نافی نقاط ضعف خودروهای داخلی و انتظارات بحق مشتریان در مورد مسائلی مانند کیفیت و خدمات پس از فروش نیست.

نظرات کاربران

38 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/12/1
مرگ بر خودرو ساز داخلی.خودرو صفر نمی خریم
مگه خریم که آشغال بخریم
باشد تا رستگار شویم.
1395/12/1
اگه فحش بنویسیم، کامنتمون تایید میشه ؟!
1395/12/1
امتحانش ضرر نداره.
نتیجشو به ما هم بگو. فقط درجه فحش رو هم ذکر کن. مرسی
1395/12/1
رشد اقتصادی تو پاچه مردم کردن نیست ، شما ماشین با کیفیت با قیمت مناسب عرضه کن مردم میخرن نه ماشینی مثل پراید که ارزشش 4 میلیون هم نیست بده 21 میلیون تومان بعد هم از گرانفروشی حمایت کن
1395/12/1
منظورش رشد اقتصادی فامیلها خودشو عزیز متوجه باش
1395/12/1
باز هم مثل همیشه جناب آقای نعمت زاده اظهار فضل نمودند!!! آقای وزیر محترم!!! علت نخریدن ماشین صفر داخلی توسط مردم، از رده خارج بودن، کیفیت بسیار نازل، و قیمت نجومی آنها می باشد!!! شما لطفا توهم برندارید و دشمن فرضی تراشی نکنید!!! ماشین صفر نخریدن جرم نیست محض اطلاعتون!!! این از اون دفعه که فرمودید افرادی که ماشین صفر نمی خرن خائن هستن، این هم از این دفعه که می فرمایید عوامل بیگانه هستن!!! لطفا به شعور مردم توهین نفرمایید!!!
1395/12/1
این مردک پیر اظهار فضل نکرده اظهار فضله کرده
1395/12/1
حیف نیس میگی اقا.
1395/12/1
همین چرت و پرتارو میگید که ملت دارن بهتون بی اعتماد میشن دیگه.
حقوق بگیر و موج ساز کدوم خریه؟؟
ملت شعور دارن میفهمن ماشیناتون مضخرفه
پدر خودم دراومد بس یه اس دی تحویل گرفتم بردمش گارانتی
جک j5 خریدم دارم لذتشو میبرم
درسته به پای کره و ژاپنی نمیرسه ولی منو خوب جواب میده
1395/12/1
سلام. لطفا من رو هم به آقای وزیر معرفی کنید! بنده هم با افتخار همچنان از کمپین نه به خودروی داخلی حمایت میکنم. یعنی این حمایت به همه ما برمیگرده و نه یک عده!
1395/12/1
خائن اون کسیه که ماشینای آشغال و از رده خارج رو میندازه به ملت به اسم رشد اقتصادی. حیف اونهمه منابع و مصالحی که صرف تولید این آشغالا میشه. حیف اون بنزین مازادی که این آشغالا مصرف میکنن و پولش میره تو جیب دولت و دودش تو حلق مردم. من نمیدونم تو چیزی که توانش رو نداریم چرا باید رشد اقتصادی کسب کنیم؟! صنعت ساختمان و صنایع وابستش که خیلی بزرگتر از صنعت خودرو هست و میتونه تاثیر زیادی در رشد اقتصادی داشته باشه اگر در رکود باشه مهم نیست!!!!!!!
1395/12/1
مافیای خودرو میدونن که دوباره زمزمه های دومین کمپین "خودروی صفر نخرین" داره خود جوش از طرف مردم راه میفته مثل اولی ، بخاطر همین دارن با حرفهایی مثل نفوذ عوامل خارجی یا افرادی خارجی یا داخلی دشمن ایران و خیلی راحت ربطش میدن به سیاست ، افکار مردمو میخوان کنترل کنن . مافیای خودرو میخواد دست پیش بگیره که پس نیوفته . کمپین تحریم خودروی داخلی هیچ ربطی به دشمنان نظام نداره این تحریم حقتون بود و باید انجام میشد تا به شما و امثال شما که به امید خدا به زودی از سر راه برداشته خواهید شد بفهمونن که مردم شعور دارن و میفهمن ، که بخواهین با این حرفهای صد من یه غاز مردمو خام کنین.
1395/12/1
#حمایت از کمپین صفر داخلی نخریم.
وقتی رقابت رو تو بازار از بین میبرین حقتونه که این طوری از مردم بخورین ما هم نه معاندیم نه خارجی فقط دیگه گول نمخوریم. گول تسهیلاتم نباید خورد دولت خودش وام میده که از خودروسازای بی کیفیتی که مالکش خودشه خرید کنی که همه جوره به نفع خودشه واقعاً خنده داره.
1395/12/1
مردم ماشینای خودروسازا رو بخرن که ایشون دارایی سه هزار میلیاردیشون کم نشه یه وقت.
1395/12/1
خدا همشونو لعنت کنه با این مسخره بازیاشون.مردمو احمق فرض کردن . واقعا حرفای اقای وزیر مسخرس.مگه فقط خودش باور کنه این چیزاییو که گفته
1395/12/1
برپا کنندگان کمپین مردم زخم خورده.ای هستند که از ظلم شما به ستوه اومدن
کدوم عامل خارجی؟ خدا انشاالله ریشه جهل و ظلم رو باهم بکنه
1395/12/1
آقای نعمت زاده یه نگاه به خودروسازای دیگه دنیا بکن ما از خیلی ها تو صنعت خودرو جلوتر بودیم.حالا چی همه از خودروسازی ما جلو زدن.شما واقعا خودتون را خودرو ساز میدونید.یه ماشینتون را بگید که از صفر تا صد طراحی و ساخته باشید سمند و تیبا هم که معلومه رو پلتفرم چه ماشینایی هستن حتی طراحی سمند هم خودتون انجام ندادید.جناب نعمت زاده شما خودروساز که چه عرض کنم یه مونتاژکار هم نیستید.لااقل از چینی ها خجالت بکشید ببینید مدلای ماشیناشون از پنج سال پیش از لحاظ کیفیت طراحی و آپشن چه پیشرفتی داشته.صنعت خودرچ چین نوپاست و تو این مدت کم پیشرفت خوبی داشته و درآینده بازار تمام کشورها را تسخیر میکنه.اونموقع حتما شما پراید مدل 1241 را حتما میسازید و چرخ و موتور و فرمون هم جزو آپشنهاش حساب میکنید.انقدر به مردم دهن کجی نکن یه نمونه تودهنی خوردن که پارسال دیدی.برو یه کم حیا کن خودروسازی رو،اصلا وزارتو رها کن.
1395/12/1
لایق فحش هستید،این همه انسان بی گناه دارن به خاطر ماشین های آشغال شما یا کشته میشن یا بیماری تنفسی گرفتند. این درد همه ی مردم ایران هست، اداری یا کاسب نداره که میگی حقوق بیت المال میگرفتن.
وقتی طرف به خاطر خودروی شما توی اون دنیاست دیگه پول این دنیا رو میخواد چی کار
1395/12/1
واقعا برای نویسنده این متن متأسفم!!! اصلا فکرش هم نمیکردم خودرو بانک اینجوری حرف بزنه!!! کسایی که میخوان خودرو های به روز و با قیمت واقعیشون سوار شن و بخاطر تولید مداوم پراید و 405 و امسالش اعتراض میکنن! خائن و عامل بیگانه و وطن فروش فروش تلقی میشن اما کسایی که سالهاست از مردم بدبخت پول هنگفت گرفتن برای تولید زباله های چهل پنجاه سال قبل شرکتای کیا و پژو و باعث کشته شدن هزاران و ملیون ها نفر بخاطر ایمنی پایین ماشین هاشون شدن عامل پیشرفت اقتصادی ایران و دوستدار وطن معرفی میشن!! دوستان توجه کنید!!! من یک خائن به وطن هستم چون نمیخوام پراید سوار شم !!
خواهشا این کامنت رو بزارید
1395/12/1
وقتی ماشین های از رده خارج رو تولید میکنین انتظار دارین مردم بیان بیان با رضایت ازتون ماشین بخرن صداشونم در نیاد یه جوریم میگه پیشرفت , کل پیشرفت شما تو این 37 سال این بود که از تولید پیکان برسین به تولید دنا یا از پراید صبا برسین به تیبا و ساینا .واقعا اسم اینو میزارن پیشرفت؟
1395/12/1
جناب وزیر سال 94 یک 206 اس دی خریدم.طی یکسال و20000 کیلومتر کارکردمشکلات زیر را پیداکرد:تعویض استپر2بار-تعویض پتانسیومتر 2بار-تعویض ای سی یو-تعویض شیشه بالابر 2بار-تعویض دسته راهنما 3 بار-تعویض گیربکس-تعویض دیسک و صفحه 2بار-تعویض لاستیک درها-باز شدن کامل جلوبندی 5بار.
بعد از یکسال با 5 میلیون ضرر به توصیه نمایندگیهای ایران خودرو که از پذیرش خودرو خودداری می کردند ماشین را فروختم.حالا شما بفرماییدبا این آشغالهای تولیدی ایران خودرو را بازهم تحریم نکنیم.ماشینی که 15 میلیون ارزش دارد را 38 میلیون به مردم می اندازید بازهم توقع دارید لال شویم.چرا باید هزینه عیدی و پاداشهای چند صد میلیونی تعدادی مدیر بی کفایت ایران خودرو را مردم بدهند؟پس شما و دولت کریمه کجایید؟
1395/12/1
آقای وزیر نگرانه،حق داره،باید چرخ14تا کارخونش بچرخه،نباید خط به ثروت1000میلیاردیش بیوفته.باز خودشونو تو خطر دیدن شروع کردن به برچسب چسبوندن،این خاءن،اون برانداز...
1395/12/1
وزیر خودشو زده به خریت یا مردم را احمق فرض کرده؟ این خودروها لایق شان ملت نیستند. بفهم....
1395/12/1
سلام
جناب آقای وزیر به جای گفتن این حرف ها به فکر بهبود کیفیت در خودرو ها باشید
اینکه خودرو رو گرون میدید یه بحث مهمی که در اینجا نمیشه صحبت کرد
کمپین این مردم باوقار هم برای گرونی نیست برای کیفیته
یه پیشنهاد هم دارم به شما
یکسال پراید سوار شو و خودت نظر بده هر جا خواستی بری با پراید برو چی میشه مگه
سنت هم بالاست ترورت هم کنن به جایی بر نمی خوره
یا علی
1395/12/1
سلام،
از جائیکه حقوق شهروندی و عدالت اجتماعی نداریم (خرید خودروی بسیار بی کیفیت به قیمت بالا و به اسم حمایت از تولید کننده داخلی) هر مسئولی با توجه به قدرت خود و شرایط سیاسی حاکم بیشترین بهره را برده و متاسفانه شعور مردم را زیر پا میگذارد. حال سوال اینجاست که چرا باید مالیات خودروی وارداتی چنین بالا باشد!! اگرچه همین مجوز واردات هم به مسئولی دیگر واگذار شده.
من سه سال هست که ماشین نخریدم حتی با وام 25 میلیونی دولت، خیلی هم شرایطم سخت هست. امیدوارم مردم روزی به فکر بیافتند و پولی را که با سختی بدست میاورند چنین راحت از دست ندهند.
1395/12/1
یکی آقای نعمت زاده رو از برق بیرون بکشه. این چرندیات چیه ایشان هر از چند گاه میگه ؟
1395/12/1
سلام به همه دوستان عزیز...هر مشکلی و سختی که میکشیم مقصرش خودمونیم...خود مردم...همه حرف زدن خوب بلدیم ولی هیچ عملی نداریم...اگه راست میگید نخرید...بخدا حق مردم ما این نیست...نه فقط ماشین...تو همه زمینه ها...اخه برا چی باید 45درصد حق گمرک رو ماشین های وارداتی بگیرن...چون فقط به فکر خودشون وجیبشونن...برا هیچ کس مردم اهمیتی نداره...نخرید...نخرید...نخرید...اگه همین کمپین قبلی مردم یه مدت صبر میکردن خودرو های داخلی باقیمت خیلی پایین تر عرضه میشدن....بیایید یه بار دیگه نخریم....
1395/12/1
خدا لعنتتون کنه که اصلا کشته شدن مردم در تصادفات بعلت عدم کیفیت ماشینها برای شما اهمیتی نداره همه مسئولین در این کشتارها باید در پیشگاه خدا ومردم جوابگو باشند
1395/12/1
اگر نخریدن خودرو بی کیفیت دلیل بر خائن بودنه پس جناب وزیر صد سال دیگر هم که شما تلاش کنید که جیب خودتون پر کنید نمیخریم
1395/12/1
هه نعمت زاده تو خودت سرمایه 1000میلیاردی داری و گوشت هم بدهکار نیست که چه بلایی سر مردم بدبخت میاد در واقع تو یک خائن هستی و تو تنها شخصی هستی که جلوی چرخ اقتصادی رو گرفتی دزد ملعون آیا تو و یا بچه هات پراید یا 405 بیست سال پیش سوار میشین ?که فکر نکنم لطفا تایید کنید
1395/12/1
آقای‌ وزیر رو که همه میشناسن خائن بزرگه دیگه بابا نشناختید؟
1395/12/1
حتی یک نفر هم در سایت ها و فضای مجازی پیدا نخواهد شد که چرندیات این لکه ننگ دولت جناب دکتر روحانی رو تایید کنه،کسی که ازین آشغال سازهای خائن به ملت حمایت کنه حتما خودش ریگی به کفش داره!این وزیر باید استیضاح بشه.
1395/12/2
سلام به تمامی هم میهنان عزیزم که این کامنت رو میخونید، من خودم میخواستم بعد از عید نوروز خودرو دنا پلاس رو خریداری کنم ولی بعد از دیدن این صحبت ها و این توهین از طرف وزیر بی شعور، بی لیاقت و بی کفایت بر آن شدم که از همتون در خواست کنم، بیاید دوباره به کمپین نخریدن خودرو صفر بپیوندیم، اینبار از اشتباهات قبلیمون درس بگیریم و بالاخره از دست رو دست گذاشتن دست برداریم و وقتی همه مارو از یاد بردن یه کاری برای خودمون بکنیم.
از همین حالا این حرکت رو در فضا های مجازی و غیره شروع کنیم
#حمایت از کمپین صفر داخلی نخریم
کسانی هم که دم از پیگیری عوامل و برخورد میزنن بسم الله، من همینجا منتظرتون هستم.
1395/12/2
منهم در این کمپین شرکت کردم و نه خارجی هستم نه عوامل دولتی و حقوق بگیر بیت المال. از کیفیت بد خودرو راضی نبودم و نخریدم. اون 150 هزار حواله هم خرج خود دولتی ها شد و دست آدم عادی بهش نرسید. رییس جمهور یکبار به این آقا گفتند که مردم رو نباید دشمن و عامل خطاب کرد این آقا با این سنش حالیش نمیشه. کمپین نه به خرید خودرو صفر کمترین تکونی که به اینها داد ارایه خودروهای یکمی بهتر نسبت به قبل بود- سایپا تیبا و ایران خودرو دنا - هرچند که کیفیت اینها هم چندان خوب نیست ولی دیدیم که میشه گوش خودروسازها رو پیچوند
1395/12/2
وزیر محترم شما خودروی با کیفیت بده بیرون، من شخصا حتی اگر طرحی 30 قبل هم باشه باز هم برای حمایت از صنعت داخلی میخرم، ولی خودروی بی کیفیت از رده خارج را نمیخرم.....اگر وسعم میرسه خودروی خارجی میخرم و اگر نه دوجرخه
1395/12/2
د آخه من نمیدونم تو چی میگی آخه این وسط ؟!اون شرف نداشته ات رو قاضی کن به اون بچه هات بگو یه هفته با پراید و 405 برند ایران گردی خودتم یه تیبا سوار شو برو آذربایجان توی برف و کوران اگه خیالت از بابت امنیت جانی خودت و اون بچه هات رو تضمین شده دیدی از بابت ماشین زیر پات اونوقت بیا اینجا شر و ور تحویل مردم بده و برچسب خیانت بزن رو پیشانی دلسوزان مردم...

واقعا متاسفم برای خودمون که چنین وزراء و مسئولان و حتی گاهی اوقات نمایندگانی داریم که خودشون دزدند و راشی.

به امید تخته شدن در صنعت گاری سازی مون که رنگ خیابان های ما رو به رنگ دهه شصت در آوردن و آبروی ایران رو بردن!!!
:(
1395/12/2
آقای وزیر بهتر نیست بجای این تهدید ها ،اقدامی انجام دهید که این ملتی که همواره از نظام حمایت کرده‌اند به یکی از مسلم ترین حقوقشان که استفاده از خودرو با کیفیت هست برسند? چرا همه مسائل را سیاسی میکنید?این مردمی که به کمپين نخریدن خودروی صفر پیوسته بودند هر کدام لااقل یک شهید برای این انقلاب و این کشور داده اند،این حقشون نیست بی لیاقتی بعضی از مسوولان و مدیران باعث شود هر روز تو این خیابان ها کشته و مجروح دهند ،لطفا از هر مساله بهره برداری سیاسی نکنید این مردم که تو کمپين بودند همون هایی هستند که در22 بهمن حضور داشتند.نه خارجی بودند نه خائن ،فقط حقشان را میخواستند نه بیشتر
1395/12/3
رسول اكرم صلى‏ الله ‏علیه ‏و ‏آله : مردم آنگاه كه ظالم را ببینند و او را باز ندارند، انتظار میرود كه خداوند همه را به عذاب خود گرفتار سازد.