موضوعات داغ

تصمیم وزارت صنعت برای خودروهای قدیمی

عکس مطلب اول
دنیای اقتصاد: وزیر صنعت، معدن و تجارت در شرایطی در همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، از خروج پلت‌فرم‌های قدیمی صحبت به میان آورده که همزمان کارگروهی در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، مشغول بررسی زمان حذف این پلت‌فرم‌ها است.آن طور که محمدرضا نعمت‌زاده اعلام کرده، طبق مصوبه جدید، استانداردهای اجباری خودرو به عدد 83 افزایش یافته و همچنین وزارت صنعت و سازمان ملی استاندارد به این نتیجه رسیده‌اند که برخی پلت‌فرم‌های قدیمی از خودروسازی کشور کنار گذاشته شوند تا به این واسطه، کیفیت افزایش یابد.

این در شرایطی است که از چندی پیش نیز ایدرو با ارسال نامه‌هایی جداگانه به خودروسازان داخلی اعم از دولتی‌ها و خصوصی‌ها، از آنها خواسته برنامه‌شان را برای خروج و جایگزینی محصولات قدیمی خود اعلام کنند. در واقع سازمان گسترش با برگزاری جلساتی جداگانه میزبان خودروسازان کشور خواهد شد تا به‌واسطه مذاکره با آنها، تکلیف محصولات قدیمی‌شان را مشخص کند. در این جلسات، علاوه‌بر مشخص شدن تاریخ خروج خودروهای قدیمی از خط تولید خودروسازان، به احتمال زیاد جایگزین آنها نیز مشخص خواهد شد.

هرچند هنوز به‌طور رسمی اعلام نشده که کدام خودروها در چه بازه زمانی قرار است از خط تولید خارج شوند، با این حال گفته می‌شود پراید و پژو 405 دو کاندیدای اصلی در این ماجرا به‌شمار می‌روند.اما وزیر صنعت روز گذشته در حالی موضع جدید خود را در قبال خودروهای قدیمی اعلام کرده که به‌نظر می‌رسد او هنوز قاطعیت لازم را در اجرایی کردن چنین تصمیم مهمی ندارد. نعمت‌زاده در همایش حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان صحبت از حذف پلت‌فرم‌های قدیمی کرده، حال آنکه پیش تر معتقد بود خودروهایی مانند پژو 405 و پراید تا زمانی که بازار دارند، می‌توانند به تولید برسند.به اعتقاد کارشناسان، حذف خودروهای موردنظر به‌دلیل تیراژ و فروش بالا، در درجه اول به یک برنامه‌ریزی دقیق نیاز دارد و در درجه بعدی نیز عزمی جزم را از سوی وزارت صنعت و خودروسازان و همچنین سازمان‌هایی مانند استاندارد و محیط‌زیست می‌طلبد.

نظرات کاربران

16 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/12/10
هرجا نام نعمت زاده در میان است ظلم جدیدی انحصار تازه ای برای مصرف کننده اجرا می شود
تنها راه مبارزه با این گرانی و انحصار نخریدن است
1395/12/10
به نظر من پلت فرم قدیمی خیلی بهتر از نوع جدید هس

بهتر نمیشه که هیچ بدترم میشه!

دلیل دوم خرید پژو 405 و پراید توان خرید( اکثریت مردم) محدوده 20الی 30 میلیون هست

با تشکر از سایت خودرو بانک
1395/12/10
اگرچه سیاست های خودروسازان داخلی بسیار احمقانه و فاقد مشتری مداری است، اما به هر حال یک مجموعه بازرگانی است و دنبال سود. تا زمانی هم که خودروهای مذکور بازار داشته باشه هیچ عقل سلیمی دنبال جایگزین کردنش نمیره! به خصوص که کلی قطعه سازی هم دارن با تولید این اشغالا کار می کنن. راه نجات جایگزینی قطعات از طریق قراردادهای جوینت ونچر با شرکت های مطرح قطعه سازی دنیا است.
1395/12/10
چقدر به این مردم میگیم یه مدت نخرین تا وضعیت خودروسازیمون بهبود پیدا کنه اما انگار نه انگار . بابا هیچ کس به فکر مردم نیست خودمون باید به فکر خودمون باشیم و پولمونو تو جیب مافیای خودرو نریزیم با این کارمون روز به روز گردن اینهارو کلفت تر میکنیم . هوشیار باشید
1395/12/10
این داستان ها برای پیچوندن مردم
مثلا glx حذف میکنن بعد یک تغییر کوچیک میدن با اسم جدید و قیمت بالاتر میارن تو بازار
1395/12/10
دقیقا مثل وانت پیکان که آریسان با همون موتور جایگزینش شد
1395/12/10
به عبارت دیگر: این آشغالا تا روز قیامت تولید خواهد شد، و شما مردم هم حق اعتراض ندارید!!! هر کسی هم که از این مسئله ناراحته و بهش معترضه، خائن، خود فروخته، عامل بیگانه، ضد انقلاب، و غیره است!!! شما مردم باید در راستای حمایت از فرغون سازای داخلی و پر شدن جیب اونا، توسان 60 تومنی رو 200 تومن بخرید، تا اونا بتونن آشغالایی مثل ساندرو رو 65 تومن به خلق الله قالب کنن!!! این فرغون سازا عقلشون نمی رسه که راه پیشرفت، با حذف رقیب نیست!!!
1395/12/10
چه فرقی بین 405 با خانواده سمند و پارس هست که اونا نیازی به توقف تولید ندارن ولی 405 قدیمی حساب میشه و باید تولیدش متوقف بشه؟ سطح اشتراکشون در قطعات خیلی بالاست.
1395/12/10
پلت فرم قدیمی یا خودرو های قدیمی؟
مگر جز اینه که خودرو های پژو پارس، انواع سمند و دنا از پلتفرم ۴۰۵ هستن؟؟؟ و یا خودرو های تیبا و ساینا از پلتفرم پراید هستن؟؟؟
1395/12/10
نه خودروها باکیفیت میشن... نه خودرو ها به قیمت واقعی فروخته میشن... نه واردات خودرو آزاد میشه... نه گمرگ خودرو برداشت میشه... نه خودروسازها خصوصی میشوند... نه تنوع انتخاب خودرو وجود داره... درحقیقت خون مردم را تو شیشه کرده اند... :(
1395/12/10
چقدر ما بدبختیم که یک وزارت باید برای از رده خارج کردن یک خودرو تصمیم بگیره، ببین کره ای ها و چینی ها دارن چه جوری پیشرفت میکنن ما باید این اشغال های تولید داخل رو بخریم
1395/12/10
اگر بخواین اینجوری حساب کنید تویوتا کرولا تو دنیا هم تیراژش خیلی بالاتره و هم بازارش بهتر از 405 هست رضایت مشتری هاش هم خیلی بالاتره تازه استاندارد ها روهم پاس میکنه پس یعنی باید قیامت تولید بشه؟
1395/12/10
آقا واسه من سواله که وقتی 405 و پرشیا یکی هستن و فقط کمی تو ظاهر با هم فرق دارن چرا حرف از حذف 405 میزنن ولی پرشیا نه!؟
1395/12/11
وزیر صنعت ادعا می کنه که این خودروها فروشش بالاست پس محبوب هست! مهندس جان مگه خودرویی دیگری می بینی که مثلا 405 و پراید بینش محبوب باشه وقتی مردم چاره ای جز خرید این دو محصول ندارند دیگه محبوبیت نیست اسمش خرید اجباری هست! مثل این می مونه که بری وقتی متقاضی برای سربازی زیاده مردم علاقه به سربازی دارن!!!!
1395/12/13
به نظر اینجانب درست نیست سازمانهای متولی به مدل خودروها برای حذف از چرخه تولید ایرادی وارد کنند و احیانا" به آنها بابت این مساله امتیازاتی نیز بدهند.
کار درست این است که استانداردهای متعارف روز دنیا در مورد آلایندگی- ایمنی و مصرف سوخت را بر روی آنها به صورت اجباری اجرا کنند. و پس از مدتی مدلهای قدیمی با اجرای این استانداردها دیگر برای تولید کننده تولید آنها صرفه نخواهد داشت یا نمی توانند بروز رسانی کنند و تولید آنها از چرخه تولید خود به خود حذف می شود. ( حتی برای موتور سیکلتها و وسایل نقلیه سنگین )
1395/12/14
مشکل اصلی کشور ما مشکل فرهنگی هست. اگر از خرید هر محصول داخلی و یا خارجی که کیفیت آن متناسب با قیمت آن برای مصرف کننده نیست صرف نظر کنیم شرکت های تولید کننده و یا وارد کننده ناگزیر به بالاتر بردن کیفیت و کاهش قیمت خواهند شد. بیایید همه باهم بجای منتظر نشستن برای تصمیم دولتها که هیچوقت برای منفعت ما تصمیمی نگرفتند, همه باهم تا اصلاح کیفیت و قیمتها تا جایی که میتوانیم از خرید خودروی صفر کیلومتر صرف نظر کنیم و با این کار برای خودمون و خانواده هامون ارزش قائل بشیم و با ابزار وام و... خام نشیم و مثل کشورهای با فرهنگ غنی, خودمون برای خودمون تصمیم بگیریم. به امید رسیدن به شخصیت واقعی کشورمان