موضوعات داغ

ماجرای کمپین "نه به پلاک تاریخی" چیست؟

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول
اواسط فروردین ماه بود که نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی قانونی را تصویب کردند که بر اساس آن مالکان وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه‌سنگین، سنگین، موتورسیکلت مکلف شدند، وسایل‌ نقلیه خود را پس از اتمام سن فرسودگی از رده خارج کنند.
اما این مصوبه چند ایراد اساسی دارد، یکی اینکه بسیاری از خودروهای کلاسیک که حتی ارزش بسیاری نیز دارند و کلکسیونی محسوب می شوند نیز مشمول این قانون بوده و بر اساس این قانون باید اوراق شوند. حتی خودروهای ارزشمندی که گاها در فیلم ها و مراسم های خاص مورد استفاده قرار می گیرند نیز شامل این قانون هستند. این در حالی است که برخی از این خودروها ارزش ریالی بسیار بالایی نیز دارند. مساله ای که در این میان مایه تاسف است این است که گویا قانون گذاران تفاوت درستی بین خودروی فرسوده و کلاسیک را قرار نداده اند و هر دو را با یک دید نگاه کرده اند. با این قانون یک جگوار E تایپ چند صد هزار دلاری نیز در ایران باید اوراق شود چون خودروی فرسوده است!
خبرهایی نیز شنیده شده است مبنی بر اینکه سن فرسودگی خودروها قرار است ۲۰ سال تعیین شود که اگر چنین موردی صحت داشته باشد خودروهای قبل از سال ۱۹۹۷ فرسوده محسوب خواهند شد که این خود نیز مساله ساز و دردسر زیادی را برای مالکان این خودروها که برخی از آنها مدل هایی لوکس و با قیمت بالا هستند را به همراه خواهد داشت.
با انتشار خبر چنین تصمیمی، مالکان این گونه خودروها روز جمعه گذشته تصمیم به برگزاری یک تجمع اعتراضی کردند و با خودروهای خود به پارکینگ مجموعه ی ورزشی آزادی آمده و اعتراض خود را به این قانون اعلام کردند و خواستار تجدید نظر در آن شدند. تعداد شرکت کنندگان در این تجمع نیز بسیار زیاد و فراتر از انتظار بود.
امیدواریم که مسئولان با تجدید نظر در تصمیم خود به حفظ خودروهای کلاسیک که سرمایه ی یک کشور و بخشی از تاریخ هستند کمک نمایند.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/2/6
این ماشین ها مثل همین جگواره آبرو و فرهنگ گذشته ماشین های امروزی هسن
1396/2/10
مزرخرف ترین و بی در و پیکر ترین قوانین همین تو ایران وضع میشه .....ملت بنز W108 رو بیان اوراق کنن که پراید و موتور هوندای یورو 2 بیان تو خیابونا برامون هوا رو تصفیه کنن.....حالا بیا به همونایی که رای مثبت دادن بگو فرق کاربرات و انژکتور چیه بخدا اگه بلد باشن