موضوعات داغ

غرش پنج افسانه در جمعه داغ پایتخت

عکس مطلب اول
رنو 5، حقیقتی که در خصوص آن بارها نوشته شده، بخشی از هویت نسل‌های مختلفی از شهروندان کشور است. این هاچ‌بک کوچک شهری این روزها کمتر در خیابان‌ها دیده می‌شود که علت آن شاید فرسودگی و قوانین جدید راهنمایی و رانندگی باشد و البته این روزها در خصوص پلاک کلاسیک هم صحبت‌هایی به میان آمده، اما با تمام این احوال جمعه 22 اردیبهشت تهران شاهد رژه پرشکوهی از رنو 5 هایی بود که نسل‌های مختلفی را در بر می‌گرفت. از رنو 5 هایی سری نخست با موتورهای 900 تا 1250 تا رنوهای مونتاژ سایپا در دهه 60 و 70 شمسی.
در این میان پی‌کی سواران هم خود را به کلوپ رنو 5 ها پیوند زده بودند که شاهد سیر تاریخی این خودروی محبوب در ایران باشیم. در این بین اما ساندرو و تندر 90 هم حضوری کم رنگ داشتند اما خبری از مدل‌های جدیدتر رنو مانند فلوئنس، رنو کپچر و حتی اسکالا و مگان نبود. به همین منظور این گردهمایی بیش از آنکه آمیزه‌ای از مدل‌های مختلف رنو باشد، بیشتر به تاریخچه خودروی استثنایی 5 اختصاص داشت.

گردهمایی رنو 5

گردهمایی رنو 5

اما کلوپ فرانسوی سواران در ایران همانند آمریکایی‌ها و آلمانی‌ها با آنکه شاهد مدل‌های مختلفی از رنو، پژو و سیتروئن در ایران هستیم، چندان پر فروغ نیست البته وجود شبکه‌های اینترنتی به جمع‌آوری اطلاعات و دسته‌بندی کلاسیک سوران در ایران کمک کرده است.
ژنرال دوگل رئیس جمهوری وقت فرانسه در سال 1342 از تهران دیدار کرد و البته از وی نقل شده است که تهران را یک نمایشگاه اتومبیل متحرک لقب داده است، پس جای دی اس، SM، پژوهای 304، 504، 205 و مدل‌های جدیدتری چون 607 که امروز معاون اول رئیس جمهور بر مرکب آن می‌راند در چنین گردهمایی‌ها جداً خالی است و شاید با فراخوان‌های جدی‌تر و البته جستجوی دقیق در پارکینگ‌های مختلف بتوان خودروی‌ها نادر و نایابی را در ایران پیدا کرد.

رنو 5

رنو 5

حالا بیاییم کمی به رنو 5 این اسطوره افسانه‌ای رنو نگاهی عمیق‌تر بی‌اندازیم. با توجه به آنکه این خودرو از موتورهای 750 تا 1400 را به طور استاندارد در سبد خود داشته است جای خالی سری نخست این خودرو که تولید سال 1971 است در گردهمایی خالی بود. جا دارد تا تاکید کنیم که در لیست وارد شده به ایران مدل فوق وجود دارد اما خبری از دارندگان آن نیست. شاید هم این خودرو کلاسیک و خاص اکنون در لیست اوراقی‌ها باشد که در این صورت باید تاسف بخوریم .

رنو

رنو

تجربه تجمیع خودروی‌های کلاسیک با نگاهی به رده سنی دارندگان آن‌ها نشان می‌دهد در میان جوانان ایرانی این مدل‌ها هوادران بسیاری دارند. خاصیت رنو 5 و وجهه تمایز آن با دیگر کلاسیک‌ها شاید در قیمت آن، فراوانی قطعات یدکی البته به نسبت و تعمیرات آسان‌تر آن است. در همین حال امیدوارم تا سال‌های آینده شاهد مدل‌های بیشتر، دوستداران بیشتر و همکاری نیروی انتظامی و شهرداری تهران باشیم که البته طی این دوره و دورهای قبل نه تنها رفتار مناسبی نداشتند بلکه ذوق جوانان و نوجوانان علاقه‌مند و شهروندان خوش برخورد را هم تلخ کرده‌اند.

نظرات کاربران

7 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/3/3
کلا تست ماشین رو تعطیل کردینا
1396/3/3
وقتی خداروشکر دیگه شاه نداریم پس تخت هم نداریم و پایتخت هم واژه ای منسوخ شده ست . اصلاح بفرمایید
1396/3/4
برو بچه. برو حرف زیادی نزن
1396/3/4
حرف دهنتو بفهم ali
1396/3/5
میتونیم بگیم ولایصندلی ؟؟؟؟؟ خدا رو شکر هر دو تاش رو داریم
1396/3/5
امین تو میتونی بگی پاصندلی
1396/3/7
عزیزم شما میخواهی به جای پایتخت بگیرم پای صندلی پس به تخت خواب هم میگیم صندلی خواب چون تخت منسوخ شده