موضوعات داغ

تکنولوژی جدید چراغ‌های آئودی چگونه عمل می‌کند؟ + فیلم

عکس نویسنده
نیما محمدی
نویسنده
عکس مطلب اول
در خودروهای امروزی تکنولوژی چراغ‌های جلو، بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که در نگاه اول حس می‌شود. فقط کافی است بعد از یک مدت رانندگی نسبتاً طولانی شب فرا رسد! در اینجا است که ارزش یک سیستم روشنایی خارق‌العاده قابل درک می‌شود. شرکت صاحب نام آئودی همواره در این مسیر پیشگام بوده و هرگز از کنار سیستم نور خودروهای تولیدی به راحتی عبور نکرده است. طبق ادعای آئودی در سال 2010 بود که این کمپانی برای اولین بار در چراغ جلو خودروی تولیدی خود سیستم LED را بکار گرفت در حالیکه تا قبل از آن طراحان در کانسپت از آن استفاده کرده بودند. اما بار دیگر در مدل A8 که از نظر بسیاری از کارشناسان خودرو به عنوان نماینده شایسته خودروهای آلمانی معرفی می‌شود، تکنولوژی لیزری برای چراغ‌های جلو در نظر گرفته شده که نشان از تاکید همیشگی این شرکت روی موضوع سیستم نوری دارد. در ادامه با چراغ‌های لیزری بیشتر آشنا می‌شویم.
قبل از هر چیز باید گفت که انواع چراغ‌های مورد استفاده در خودروها به ترتیب چراغ‌های هالوژنی، زنون، LED بوده است و حالا چراغ‌های لیزری پا به میدان گذاشته‌اند. در تصویر زیر تفاوت سیستم روشنایی لیزری و LED را از نظر توان روشنایی و دقت مشاهده می‌کنید. بدون اغراق می‌توان گفت سیستم روشنایی لیزری حداقل با تکنولوژی Audi، چند برابر توان بیشتری نسبت به LED دارد. ضمن اینکه در تکنولوژی لیزری تمرکز نور بهتری وجود دارد.

تفاوت چراغ های LED و لیزری

تفاوت چراغ های LED و لیزری

آئودی برای چراغ جلو محصولات اخیر خود از سیستم LED استفاده کرده است که تحت عنوانMatrix LED System معرفی شده که در هر چراغ 50 بخش مجزای قابل کنترل است، اما با تکنولوژی جدید Matrix Laser System تعداد این سگمنت‌های کنترل شونده به صورت مجزا به ده‌ها هزار عدد می‌رسد که با بکار بردن هزاران آیینه بسیار کوچک تحت عنوان Micro Mirrors که قابلیت تنظیم مجزا دارند، فراهم شده است. یکی از خصوصیات این تکنولوژی توانایی تشخیص موانع مقابل و تغییر شدت نور حاشیه مانع برای بهتر دیده شدن آن است. این ویژگی می‌تواند در صورت مواجه با عوامل پیش‌بینی نشده نیز کارایی داشته باشد.
یکی از ویژگی‌های جذابی که در سیستم ماتریکس LED نیز وجود دارد و شناخته شده‌تر از سایر خصوصیات است ویژگی تغییر فاز در مواجه با نورهای شدید است. حتماً برای شما هم پیش آمده که گاهی در جاده‌های محلی و باریک با خودرویی روبرو شوید که با نوری کورکننده به طرف شما می‌آید و چه بسا راننده مقابل نیز وضعی مشابه شما داشته باشد. اما این خصوصیت برای سیستم ماتریکس Audi پیش نخواهد آمد و با تشخیص نور مقابل به سمت بیرون منحرف می‌شود.

چراغ های لیزری آئودی

چراغ های لیزری آئودی

به طور کلی با وجود اینکه این تکنولوژی مورد توجه تمام شرکت‌های سازنده قرار گرفته و شرکت BMW نیز خود را پیشگام برای استفاده از این تکنولوژی برای i8 می‌داند و همچنین از نظر بسیاری از خریداران نیز جذاب به نظر می‌رسد، ممنوعیت استفاده از این نوع چراغ‌ها در آمریکا و پیرو آن در چند کشور دیگر، مقبولیت این تکنولوژی را تحت تاثیر قرار داده است. به هر حال گذر زمان نشان خواهد داد که این فناوری چقدر می‌تواند قلمرو خود را در بازار بزرگ خودرو وسعت ببخشد.
در نهایت با تشکر از همراهی شما خوانندگان همیشگی خودروبانک ، ویدیو زیر را برای آشنایی بهتر با این فناوری ببیند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/3/12
هه هه این که چیزی نیست ما پراید میسازیم همه ی این تکنولوژی های دنیا رو داریم شایسته ی ایرانیا پرایده