موضوعات داغ

طراحان بزرگ خودرویی - قسمت اول

عکس نویسنده
نیما محمدی
نویسنده
عکس مطلب اول
امروزه دنیای خودرو همه ما را به طرز عجیبی به سمت و سوی خود جذب کرده است.افراد زیادی هستند که اخبار دنیای خودرو را روزانه پی می گیرند ،از آخرین محصولات تولید شده تا جدیدترین تکنولوژی ها ! بازار تست های رانندگی و یا مقایسه خودروها هم که همیشه برای علاقمندان جذاب بوده و هست. اما اجازه دهید برای چند دقیقه از اخبار و تکنولوژی خودرو فاصله بگیریم و طرف دیگر دنیای خودرو را ببینیم. به یاد داشته باشیم که اگر خالق یک اثر هنری بزرگ در ماورای آن، نقش خود را به بهترین شکل ایفا نمی کرد نه خبری از اثر هنری بود و نه لذتی برای بیننده به همراه داشت. به واقع باید طراحی را نیز نوعی هنر دانست به خصوص طراحی خودرو!
می خواهیم از صفر شروع کنیم،درست از زمانی که یک طراح خودرو با هنرنمایی خود از هیچ به سوی ساخت یک خودروی آرمانی می رود. البته که این نقش بسیار پر رنگ و غیرقابل انکار است و به همین دلیل این بار ما نه سراغ خودرو رفته ایم و نه حتی به سراغ کمپانی خودروسازی،بلکه با افرادی آشنا خواهیم شد که نام خودشان کمتر از نام آثارشان شنیده شده است.در بخش اول از’ یان کالوم) IAN CALLUM ‘(خواهیم گقت که امیدواریم برای شما علاقه مندان جالب باشد.
یان کالوم متولد سال 1954 در اسکاتلند است.او را باید یک نابغه در طراحی خودرو دانست در حالیکه تنها 14 سال داشت اولین خودرو طراحی شده خود را به Jaguar ارایه کرد.مدرک طراحی حمل ونقل را در Coventry ،همچنین مدرک طراحی صنعتی را در مدرسه هنر گلاسکو اخذ کرد و سپس در رشته طراحی خودرو در مقطع کارشناسی ارشد کالج هنر لندن فارغ التحصیل شد.
علاقه شدید یان جوان و ارایه نامه و کانسپت او به شرکت خودرو سازی جگوار بی پاسخ نماند. از سوی نایب رئیس شرکت مورد تشویق و راهنمایی قرار گرفت تا در این زمینه به صورت آکادمیک به تحصیل بپردازد. جالب اینکه در حال حاضر او در سن 63 سالگی در همان شرکت با سمت مدیر طراحی مشغول به کار است.قطعا دستیابی به هر هدفی محال نیست! می توانید نامه پاسخ به یان را از سوی بیل هینس، نایب رئیس شرکت جگوار مشاهده کنید.

اما قبل از پیوستن به جگوار،فعالیت حرفه ای یان کالوم از فورد و از سال 1979 آغاز شد. همکاری او با فورد 11 سال به طول انجامید.پس از اتفاقاتی که در نهایت موجب ملاقات او با مدیر کل و مدیر بخش طراحی TWR شد شرایط برای همکاری او با این شرکت هموار شد تا سال 1991 نقطه عطف زندگی او باشد. تغییر مسیر به سمتی که خودش از نوجوانی به دنبال آن بود صورت گرفت. نخستین اثر هنری در طراحی حرفه ای او در سال 1984 با طراحی Ford RS200 خلق شده بود اما در سال 1993 با Aston Martin DB7 مورد مقبولیت عجیبی قرار گرفت.کاملا مبتکرانه و خلاقانه! دیگر یان یک نوجوان خام و بی تجربه نبود، یک طراح کاملا خلاق و شناخته شده به حساب می آمد.موفقیت در طراحی برای او کم کم به عادت تبدیل می شد.

مقصد بعدی شرکت مورد علاقه اش بود،در حالیکه برای مدتی کوتاه به سمت مدیر طراحی Aston Martin و Jaguar منصوب شده بود کار طراحی DB9 را آغاز کرد هر چند بعدا توسط Henrik Fisker تکمیل شد،باید او را هم شریک اصلی طرح DB9 دانست. اگر بخواهیم تمام طرح های ارایه شده توسط یان کالوم را بشماریم زمان زیادی صرف خواهد شد و هنرنمایی های یان تمامی ندارد،اما واقعا حیف دانستیم که از بمب های طراحی سال های 2010 و 2013 یعنی به ترتیب Jaguar C-X75 و Jaguar F-Type بگذریم. امپراتوری یان در طراحی ادامه داشت و قلمرو این امپراتوری در حال گسترش بود.

اگر بخواهیم به افتخارات که او تابحال کسب کرده اشاره کنیم باید به این موارد اشاره کنیم:
● Jim Clarke Award: Automotive Excellence (دو مرتبه)
● Royal Designer for Industry Award: RSA
● Person of the Year: Auto Express
● Designer of the Year: Top Gear Awards
همچنین جوایز پر تعداد دیگری نیز به طرح های او تعلق گرفته است که به آنها نپرداخته ایم.

برای شما علاقه مندان ،لیست طرح های یان کالوم می تواند جذاب باشد:
● Ford RS200
● Ford Escort Cosworth
● Aston Martin DB7
● Nissan R390
● Ford Puma
● Aston Martin Vanquish
● Jaguar X-Type Estate
● Aston Martin DB9
● Jaguar XK
● Jaguar XF
● Jaguar XJ
● Jaguar C-X75
● Jaguar C-X16
● Jaguar F-Type
البته ناگفته نماند که او همچنان به عنوان مدیر بخش طراحی جگوار مشغول به فعالیت است.باید منتظر ماند و دیدن آیا از این به بعد برای بازار خودرو شاهکار دیگری خلق خواهد کرد؟ اما چیزی که عیان است اینست که حتی اگر بعد از این هم شگفتی آفرینی نکند در خاطر ماشین بازها،هنردوستان و طراحان خودرو خواهد ماند.او متفاوت است و تعاریف متفاوتی نیز از حرفه اش دارد. شاید بد نباشد تعریف او را از طراحی بدانیم:
طراحی از هرج و مرج ،نظم خلق می کند اما برای خلق ساده،هرج و مرج لازم است.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/3/14
امیدوارم من هم روزی بتونم به چنین جایگاهی برسم و مردم کشورم رو از شر پراید و ۴۰۵های قدیمی و بدرد نخور راحت کنم
1396/3/15
تو حتی به جایی بخوای هم برسی , سیاست های ایران خودرو و سایپا تورو مجبور میکنن بری برای دیگر کمپانیها کار کنی : ) مثل طراح ارشد بی ام دابلیو