موضوعات داغ

چرا سهام تسلا قیمت بالایی دارد؟

عکس نویسنده
فرهاد کاشانی
نویسنده
عکس مطلب اول
می توانم مقاله بالا را در یک خط جواب بدهم و دیگر توضیحی ندهم. حالا سؤال اینست که آیا یک خط را اول مقاله بگذارم یا آخر. بگذارید آنرا آخر بگذارم. اصلاً سهام یعنی چه؟ فرض کنید که شرکتی با صرف یک میلیون دلار تأسیس می شود و آن یک میلیون دلار به صد هزار سهم ده دلاری تقسیم می شود. پس هر سهم این شرکت ده دلار قیمت دارد. حالا شرکت وارد فعالیت های اقتصادی می شود و خبر می رسد که این شرکت قرار است یک قرارداد چند میلیون دلاری با یک شرکت دیگر امضاء کند. طبعاً سهام شرکت دیگر ده دلار قیمت ندارد زیرا قرار است فروش خوبی داشته باشد ممکنست ۱۵ دلار ۲۰ دلار یا بیشتر. از سوی دیگر شاید اخبار همه منفی باشند و شرکت هیچ فروشی نداشته باشد و یک سال از جیب بخورد پس سهام دیگر ده دلار نخواهد بود و قیمت کمتری خواهد داشت. شاید ۸ دلار یا ۶ دلار. این قیمت را چه کسی تعیین می کند. جواب: بازار. اگر افرادی باشند که بخواهند سهام این شرکت را فقط ۸ دلار بخرند قیمت این سهم هشت دلار خواهد شد و اگر کسانی آنرا ۹ دلار بخرند قیمت سهام به ۹ دلار خواهد رسید. اگرچه در نهایت این سود است که مطرح است ولی اگر شما شرکتی داشته باشید با فروش دو میلیون دلار و سود پانصد هزار دلار در مقایسه با شرکتی با فروش ۲ میلیارد دلار و سود صفر احتمالاً دومی قیمت بالاتری خواهد داشت زیرا پتانسیل زیادی دارد و با یک حرکت درست می تواند میلیون ها دلار سود نشان بدهد در حالیکه رساندن فروش شرکت دو میلیون دلاری به حتی ۴ میلیون دلار به زحمت زیادی احتیاج خواهد داشت.

بازار حتی برای صنایع مختلف قیمت های مختلفی می گذارد. قبل از توضیح بیشتر باید P/E را تعریف کنیم. اگر قیمت سهام شرکتی ده دلار باشد و این شرکت به هر سهم سالی یک دلار سود بدهد نسبت P/E این شرکت ده خواهد بود. در صنایع اتومبیلسازی امریکا این نسبت در حدود هشت می باشد یعنی اگر هر سهم این شرکت سالی یک دلار سود بدهد قیمت سهم این شرکت ۸ دلار خواهد بود. در یک صنعت دیگر این اعداد می تواند خیلی کوچکتر یا خیلی بزرگتر باشد. حالا به چند مثال واقعی از شرکت های اتومبیلسازی امریکا نگاه کنیم.
نسبت قیمت به سود بر سهم P/E

فورد ۱۲/۰۳

پورشه ۱۱/۷۲

فولکس ۱۱/۱۶

تویوتا ۹/۹۳

فیات کرایسلر ۷/۸۱

ب ام و ۷/۶۶

دایملر ۷/۱۵

رنو ۶/۸۱

نیسان ۶/۶۱

جنرال موتورز ۵/۲۸

حالا برای مقایسه اعداد گوگل و اپل را ببینید

گوگل ۳۲/۷۵

اپل ۱۸/۰۴

پس هرچه کمپانی هایتک تر قیمت بالاتر بعلت پتانسیل بیشتر برای آینده. راستی یادمان رفت مقاله راجع به تسلا بود. P/E تسلا چقدر است؟
قیمت هر سهم امروز ۳۴۰ دلار است و سود دهی این شرکت در حد صفر است. اگر عدد ۳۴۰ را به صفر تقسیم کنیم به چه عددی می رسیم؟


چرا مردم سهام تسلا را بدون اینکه سودی بدهد آنقدر بالا می خرند. جواب آن چند چیز می تواند باشد.
۱- از مردمی که دانالد ترامپ را به ریاست جمهوری انتخاب می کنند چه انتظاری می توانید داشته باشید؟
۲- اخیراً مردم موقع خرید سهام دیگر زیاد به سوددهی کار ندارند و برایشان چیزهای دیگری مهم شده و اینرا در قیمت گوگل و فیس بوک و غیرو می توانید ببینید. وقتی می بینند که آقای ایلان ماسک دست به سیستم پرداخت ها در امریکا می زند و شرکت PAY PAL خلق می شود که به سیستم های موجود پرداخت یعنی نقد، کردیت کارت سیستم دیگری به نام PAY PAL اضافه می کند. وقتی که این آدم دست به موشک می زند و یکباره شرکت SACE-X می شود ناسای خصوصی امریکا، وقتی دست به ماشین برقی می زند و تسلایش می شود استاندارد ماشین های برقی در دنیا خریداران سهام به ایلان ماسک رأی می دهند. پتانسیل او را آنقدر بالا می بینند که هر سهم شرکتش را ۳۴۰ دلار می خرند بدون انتظار سود، حالا آن یک خطی را که می خواستم اول بگویم اینجا می گویم.

طرف داشت در دریای خزر ماست می ریخت بهش گفتند چه کار می کنی گفت دوغ درست میکنم. گفتند که با این یک ذره ماست و این دریای بزرگ که دوغ درست نمی شود. گفت ولی اگر بشود چه دوغی می شود. خریداران سهام تسلا نیز منتظر آن دوغ بزرگ هستند.

توضیح: P/E = Price/Earning

نظرات کاربران

3 نظر