موضوعات داغ

یادداشتی بر بازار پرآشوب پژو 2008، داستانی ناتمام

عکس نویسنده
محسن آل طه
نویسنده
عکس مطلب اول
یادم می‌آید اواسط سال گذشته بود که همه با خوشحالی اخبار مرتبط با ورود محصولات متنوع و جدید پژو را دنبال می کردیم و با کلی رفت و آمد قرار بر این شد تا پژو 2008 اولین خودرویی باشد که توسط ایکاپ وارد خط تولید ایران خودرو شود و با مدرن ترین تکنولوژی روز به بازار تشنه ایران وارد شود.
تقریباً ورود این خودرو همه را کور کرد و حتی اول که قرار بود این خودرو با موتور 1.2 لیتری توربو و 1.6 لیتری تنفس طبیعی وارد شود، بدون توجه به اینکه چنین پیشرانه‌هایی واقعاً برای یک خودروی 100 میلیونی بازار ضعیف بودند، اما کماکان استقبال عجیب بازار نشان از موفقیت پیش از عرضه این خودرو را نوید می‌داد!
خوشبختانه ایکاپ خود به این موضوع پی‌برد و بعد از مدتی گفت که موتور 1.6 لیتری توربو روی پژو 2008 نصب خواهد شد تا گل از رخسار مشتریان پول به دست شکفته شود. حقیقتاً هم در این رنج قیمت وقتی رقبای چینی مثل بی‌وای‌دی S6 و جک S5 اتوماتیک با موتورهای 2.4 لیتری تنفس طبیعی و 2 لیتری توربو حضور دارند، واقعاً عرضه یک خودرو با موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی همانند عرضه مرسدس بنز کلاس S با موتور 3 سیلندر 90 اسبی است در کنار سری 7 با موتور 8 سیلندر توئین‌توربوشارژ است، البته با یک مقدار پیاز داغ اضافه!
بعد از این جریان، ابتدا اعلام شد که پژو 2008 در اسفندماه عرضه خواهد شد و یک سری به امید این وعده گمان کردند که سفر به شمال تعطیلات عید را با پژو 2008 می‌روند! اما اسفند که هیچ، حال اول تیر قرار است پیش‌فروش این خودرو پرحاشیه آغاز شود، آن هم با ترتیب اعداد سمت راست کد ملی! مثل طرح زوج و فرد! راستش را بخواهید کمی به این وضعیت تاسف خوردم که چطور می‌شود در دنیایی که شرکت‌های خودرویی، محصولات با کیفیت جهانی خود را از دم قسط و با خدماتی بسیار گسترده و عالی ارایه می‌دهند و هر نوعی به شما احترام و عزت می‌دهند تا شما گوش چشمی به آن‌ها بیندازید و یک تست درایوی با خودرویشان بروید که آیا خوشتان می‌آید یا خیر!؟ اما در بازار داخل برای یک خودرو، هر چه قدر هم خوب، باید مردم را به صف بکشند و بر اساس کد ملی نوبت دهند! با این موضوع کاری ندارم که پژو 2008 خودروی بد یا خوبی است و آیا می‌تواند از نظر فنی با رقبای هم قیمتی خود رقابت کند یا خیر، اما این وضعیت بازار و پیش‌فروش‌های عجیب که پول را دو دستی تقدیم کنیم و خودرو را آیا در یک سال بعد یعنی مرداد 97 تحویل بگیریم یا با تاخیر، داستانی ناتمام شده و مطمئنم که همین پنج‌شنبه تمام ظرفیت ثبت نام ظرف چشم به هم‌زدنی تمام می‌شود و از چند ساعت بعد از آن می‌توانید حواله‌های فروش این خودرو را در فضای مجازی ببینید که برای شما دست تکان می‌دهند!
به شخصه حاضر بودم یک سال تمام ایران خودرو عزیز این خودرو را تولید کند و اصلاً به بازار عرضه نکند، و در همان مرداد 97 شروع به فروش کند و هر کس دوست داشت این خودرو را پول بدهد و همانجا خودرو را زیر بغل بگذارد با خود به منزل ببرد. ما که سال‌ها است سوار خودروهای تکراری و یک شکل شده‌ایم، این یک سال هم تحمل می‌کنیم.
به امید آن روزی که رقابت آزاد در تمام رده‌های قیمتی چنان زیاد شود که همانند بعضی بازارها، این شرکت‌ها باشند که برای فروش محصولاتشان مرتب با ما تماس بگیرند و پیگیر ما باشند نه ما!

نظرات کاربران

43 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/3/30
ظاهرا به دلیل اینکه امکان صلح نداره داستان واسطه گری و حواله بازی منتفی هستش ولی با سایر موارد ذکر شده در یادداشت جنابعالی موافقم .
1396/3/31
سلام.اقای ال طه خواهشن فیلم بررسی بزارید،الان حدود 3 ماه از سال 96 گذشته و شما فیلمی تهیه نکردین،و خواهشم اینه اگه براتون امکان داره همین 2008 یا پژو های دیگه قراره بیاد یه نمونه ایرانخودرو به شما بدهن برای تهیه فیلم تا با نقد منصفانتون ارزیابی کنیم.ممنون
1396/3/30
دیگه ما تو این مملکت به این مدل خرید عادت کردیم مقصر هم خود ما مردم هستیم که اجازه میدیم اینجوری با ما برخورد کنن و با این شرایط شرکتها بهمون بفروشن !
1396/3/30
هر سخن کز دل برآید لاجرم بر دل نشیند
1396/3/30
متأسفانه مقاله هاتون در تعریف و تمجید پژو 2008 خیلی با واقعیت فاصله داره و باعث شده کمتر مقالات اینجارو قبول داشته باشم! موندم چطور هیچی نمیگید وقتی مشکلات بزرگ داریم تو صنعت خودرو کشور و چطور اعتراضی به این کلاه برداری ها نمی کنید! چرا نمیگید این چه وضعشه که 2008 خیلی گرون تر از قیمت جهانی فروخته میشه؟ چرا نمی گید چطوری شده که مونتاژ داخلی ماشین ها باعث گرون تر شدنشون و البته بی کیفیت تر شدنشون میشه؟ چه معنی داره با رقم شماره ملی ثبت نام کنن؟! چرا ما از همه کشورهای همسایه مون قیمت های ماشینامون گرون تره؟ این همه پول سود از فروختن خودروی خارجی و داخلی توجیبکی میره و چه خیری داشته برامون جز خالی تر کردن جیبمون؟ آقای آل طاها شما نباید بگی چرا تو همین قطر همسایه قیمت 2008 فول آپشن از قیمت پیش فروش تیم ماشین تو ایران کمتره؟ اصلا این مونتاژ داخلی خودرو ها باید خیرش به جیب ملت بره یا به جیب صاحبان ایران خودرو و امثال اونا! به نظرم من کارهایی که شرکت های خودرو سازی میکنن کلاه برداری و ظلم بزرگیه در حق ملت ایران! اما افسوس از مردم که نمیدونن، و صد حیف که سایت خودرو بانک هم هیچ توجهی به این قضایای صنعت خودرو نداره و انگار کلاه خودشو گرفته باد نبره! خیلی باعث تأسفه که همه حقیقت رو به مخاطبانتون رو نمیگید، شما هستید که باید مردم رو از خواب غفلت بیدار کنید نه اینکه خودتون دچار هیجانات کاذب مردم خواب رفته بشید که نمیدونن با خرید همچین ماشین هایی چه کلاه گشادی سرشون میزارن
1396/3/30
عالیه امکاناتش
1396/3/30
همین آپشنا باید روی یک خودروی پنجاه تومنی باشه نه صد میلیونی
1396/3/30
مباركت باشه!!برو ٦٠تومن پولو الان واريز كن مرداد 97از امكاناتش استفاده كن!!!!!!!
1396/3/31
متاسفم برای شعورت .از اون آدمایی هستی که بابات پول ماشینتو میده بری از این آشغالا بخری و خوشحال بشی
1396/4/1
مگه کاتالوگ رسمیش منتشر شده که امکاناتش مشخص باشه ؟ توی کاتالوگی که ایکاپ منتشر کرده اخرش اب پاکی رو روی دست مشتری ریخته و گفته ممکنه برخی از این امکانات حذف بشن. قیمتش هم که اصلاً مشخص نیست واقعاً برای چی بعضی ها این خودرو رو میرن ثبت نام میکنند بدون اینکه مشخصات و قیمت معلومی داشته باشه!!
1396/3/30
احسنت....یعنی یعنی قراره خودرو مرداد 97 بیاد ؟؟؟
1396/3/30
تحویل از شهریور 96 داره تااااا مرداد 97
1396/3/30
منصرف شدم از خریدن این ماشین بسیار ممنونم
1396/3/30
اول گفتن قراره پنجاه و پنج تا شصت و پنج باشه قیمتش بعدش گفتن شصت و پنج تا هفتادو پنج هر یک ماه یه ده میلیون گذاشتن روش ولی هنوز از خودرو اصلا خبری نیس در ضمن این خودرو با قیمت صد بی وجدانی و بی انصافیه البته چیزی گفتم که اصلا وجودش برا خودروساز کشکه !
1396/3/30
توجه کنید که این همه مسخره بازی برای یه خودروی معمولی مثل پژو هست و نه برای بنز کلاس s. بشخصه معتقدم که در حالیکه ایران خودرو هایما توربو رو بالای 90 میلیون میفروشه و رنو کپچر رو با موتور به مراتب ضعیفتر و با تعدادی آپشن بیشتر 120میلیون تومان،این خودرو رو زیر 100 تومن بدست مشتری نخواهد داد و با عرضه قطره چکانی در ماهای آینده و به بهانه کمبود عرضه و افزایش تقاضا قیمتی در بازه 115 تا 130 میلیون تومان رو براش در نظر میگیره.امیدوارم قیمت اینطوری نشه و همه بتونن براحتی بخرن چون تو همه جای دنیا بهترین برند ها برای بهترین ماشین هاشون مشتری و رضایتش براشون بیشترین ارزش رو داره.
پژو 2008 از نظر ایران خودرو = رولزرویس
1396/3/30
آیا هیچ کشوری مردمش با گفتن به امید و ای کاش موفق شده اند بازار و اقتصادشان را درست کنند؟ آیا باید دست روی دست گذاشت و (حتی خوبـیـش را هم گفت) هیچ کاری نکرد؟!
1396/3/30
سلام
ممنون بابت این مقاله.حرف دل ما رو زدید
واقعا شورش رو دراوردن...این بچه بازی ها چیه؟
بخدا قسم ما ایرانی ها آدم هستیم...یه انسان مثل بقیه!
خدا وکیلی خود بژو این طوری رفنار کرد با فرانسوی ها؟؟؟
آخه چقدر تحقیر؟چقدر مسخره بازی؟ مگه ما ندیده ایم که این طوری میخواید بازاریابی کنید و برای خودتون تبلیغات و شور بین مردم راه بندازید؟
انقلاب کردیم که عزتمون حفظ بشه نه اینکه.....
1396/3/31
ببخشید آقای موسوی انقلاب کردی که عزتت حفظ بشه??قبل از انقلاب خیلی بی عزت بودی الان که انقلاب کردی خیلی عزت مند شدی آره... به خاطر چی انقلاب کردید بخاطر پژو 2008 که به قیمت خوب و پیش فروش عالی بخری
1396/3/30
خوب دلیلش واضحه عزیزم
ما جهان سومی هستیم تو دنیا محلی از اعراب نداریم (بماند خودمون خودمونوخیلی بالا می بینیم)
اون روش فروش تو دنیا مال جوامع با شعور و فرهنگه که سالها پیش همین شرایط مارو داشتن و پشت سر گذاشتن
1396/3/30
تمام نظرها و توصیفات قبول و یک طرف. جالبه که تو شرایط فروش باز قیمت قطعی نامشخص هست و مطمئن باشین موقع تحویل باز هم ایران خودرو در حد توان و تمام و کمال پوست ملت را خواهد کند.طبق عرف و شرع فروش جنس بدون اینکه مشتری اون رو ببینه و قیمت دقیقش هم مشخص نباشه ، حرامه. فقط ببین اینا دیگه کی هستن که مراجع و نظام هم نمیتونه بهشون گیر بده.
1396/3/30
مردم شمارو به خدا این حواله های خرید رو رد و بدل نکنید این حواله ها شده پاشنه آشیل خرید و فروش خودرو
چه معنی داره یه نفر روی یه حواله سه میلیون سود کنه در حالی که روی مبل لم داده داره به ریش آدمای ساده میخنده؟؟؟!!!! اگر واقعا جیب پر پول دارین و این قیمتا واستون پول تو جیبیه یرین ثبت نام کنید مثل بقیه منتظر بمونید نه اینکه حواله بخرید با تشکر
1396/3/30
من به شخصه توان خرید این ماشین رو نداشتم و دنبالشم هم نبودم ، ولی با این قیمت یه چیزو باید گفت ، اونم اینه که ماشین های 301 و 208 که صحبت از رنج 50 تا 80 تومان هست شک نکنید زیر 100 عرضه نخواهد شد ، یا یه مثال ساده تر اگه 2008 رو تو رنج 90 میدادن بیرون کسی دیگه هایما نمی گرفت و حتی دوستان خواهان s5 هم رو برمیگردوندن به این ماشین و این به نظر من نشون دهنده همون مافیای همیشگی توی همه موضوعات هست ، در حال حاضرم فقط قشر دلال و کسایی که میخوان بگن ما اول این ماشین رو گرفتیم ثبت نام میکنن ، شاید واقعا سگ ماشین چینیا به این کلاهبرداری علنی بی ارزه
1396/3/30
پژو 2008 رو وللش . من مسحور و شیفته ی این متن فوق العاده و جذابت شدم.معلومه علاوه بر فن بیان و ارائه تصویری دست به قلمت هم فوق العادست محسن جان . ای ول
1396/3/30
با سلام خدمت گروه خودرو بانک
بنده اکثر مقالات شما رو دنبال میکنم متاسفانه بجز برخی ماشینهای اصل ونسب دار , تعریف و بزرگنمایی و درنهایت توجیه ارزش اقتصادی ماشینهای مزخرف چینی درست نبوده و ممکنه در نظر برخی تردید و شائبه سفارشی شدن مقالات شمارو بالا و علمی بودن آن را پایین بیاورد.
1396/3/30
هی عبدالله چرا نظرمو نذاشتی دیگه به سایتتون نیگام نمی کنم
1396/3/31
تمي دونم چرا اين قدر حجمه عليه اين ماشين راه افتاده؟. مگه قيمت بقيه ماشينامون در حد قيمت جهانيشه؟ خانه از پاي بست ويران است
1396/3/31
بقیه ماشینا با قیمت نامعلوم و برای تحویل یک سال بعد اونم با سود مشارکت و انصراف ناچیز پیش فروش نمی‌شن رفیق. می‌شن؟
1396/3/31
همیشه رسم بر این بوده و هست که بیش از نیمی از مردم جامعه چوب ندانم کاری بخشی از جامعه رو بخورند
اگر یه عده بدون اطلاع از قیمت تمام شده و زمان تحویل بدو بدو نروند و صف نایستند خودرو فروش هم تا این حد وقیح و بی چشم و رو نمیشه
1396/3/31
خدا وکیلی یه سری به بقیه کشورا بزنید همونایی که بی تمدن و عقب افتاده صداشون میکنیم .ماشینای فورد و بنز و بی ام و بهترین برندای دنیا را با آسانترین شرایط تقدیمشون میکنن و ما باید برای یه اسباب بازی فرانسوی که کشورای عربی اصن اجازه نمیدن تو کشوراشون کسی سوار بشه مگه یه نفر بخواد به کسی کادو بده باید صف و شماره ملی و پیش فروشا ...این مسخره بازیا را سرمون در بیارن .خدایا فدات شم تا کی صبرت ادامه داره
1396/3/31
تو شرایط ثبت نام گفته شده فاقد امکان صلح به غیر هستش. اونایی که به خیال فروش حواله میخوان بگیرن نخرن .
1396/3/31
مقصر اصلی قانون کذایی حمایت از تولید خودروی داخلی و وزارت صنعت و معدن می باشد که کاملا با میل مافیای خودروسازان عمل میکند. سئوالی که کلید بسیاری از ظلم های صورت گرفته در حق مردم می باشد این است:
داشتن صنعت نیم بند خودرو به چه قیمت؟!
خیلی ها ممکنه بگویند چرا تیشه به ریشه صنعت داخلی میزنیم اما این روش بیشتر تیشه به ریشه صنعت و تولید داخلی میزند تا حرفهای من مصرف کننده خون به جگر از دست این آقایان مثلا تولید کننده
1396/3/31
از ماست که بر ماست.مگه همین مردم نبودن که گول وام 25 تومنی رو خوردن و مقروض خودرو سازهای ورشکسته شدن؟
1396/3/31
نحوه برخورد و ثبت نام ایران خودرو واقعن توهین امیز هست. حتی به خودش زحمت نداده در بروشور فروش مشخصات ماشین رو بگه. انقدر از فروش این ماشین مطمینه که حتی قیمتش رو هم نمیگه.
کاش به این هم اشاره میکردین که اومدن طرح فروش رو بر اساس شماره کارت ملی زوج و فرد کردن!!
1396/3/31
ملت ما فقط بلدن حرف بزنن...تو صف نونوایی تو تاکسی تو مترو ... هرجا...فقط اعتراض میکنن.ولی وقتی وقتش برسه میرن صف وا میستن ثبت نام کنن! آخرشم خوشحالن...از ماست که بر ماست...دوست داریم باهامون این جور برخورد بشه
1396/3/31
یه متن طولانی نوشتم و انتقاد کردم که خودرو بانک باید خیلی بیشتر ازینا حقیقت رو به مردم بگه و واقعیت رو به گوش مردم برسونه، اما تأیید نشد، خیلی ممنون
1396/3/31
چه عجب بلاخره یه حرف راست از خودرو بانک شنیدیم واقعا مقاله خیلی خوبی بود ... ای کاش دوستانی که میخوان بخرن یکم فکر رو این شرایط فروش بکنند و جیب این کلاهبرداران رو پر نکنند....
1396/4/1
قیمت واقعی پراید ۳ میلیون*۷ برابر سود = ۲۱ تومن
قیمت واقعی پژو ۲۰۰۸ ۷۰ تومن* ۷ برابر سود= ۴۹۰ میلیون تومن ! چی داداش !
بابا اینا که خیلی با انصافن دارن ۱۲۰ میفروشن شکرگذار باشید
1396/4/1
از سود مشارکت 15% و انصراف 12% معلومه که چه خوابی واسه ملت دیدن. کمترین سودهای خرید خودرو تو این چند سال اخیر. وقتی هم قیمت قطعی بالای صد میلیون رو اعلام کردن خریدارهای محترم نه راه پس دارن و نه راه پیش جز سر نهادن به آنچه ایران خودرو براشون خواب دیده
1396/4/1
کاملا درست و با منطق بین المللی نوشتی آقا محسن و تا وقتی که سرمون رو زیر برف بکنیم و واقعیت رو نبینیم اوضاع ما همین است که هست(کاری که از ابتدا بلند پایه ترین مسئولین کشور در حال انجام دادنش هستند)
1396/4/2
جناب آل طه حرف شما متین. اما اگر یک سال تولید میکردن بعد با تحویل روز میفروختن که یعنی نظم و قانون و انصاف. در جایی که مجوز هست شما تمام موارد را زیر پا بزاری چرا باید این کارو انجام بدی. الان اومدن 60 میلیون گرفتن با سود 15 درصد. شما 60 میلیون را در 16 هزار دستگاه پیش فروش ضرب کن میشه 10هزار میلیارد تومن. فقط با هزار میلیارد میشه شرکت پورشه را بیارن ایران خودش ماشین تولید کنه و به قیمت جهانی بده به مردم. با 10 هزار میلیارد چه کارها که نمیشه کرد.
حالا سود 15 درصد هم بده به این پول یعنی اگر25 درصد هم میداد برای 60 میلیون یکجا کم بود. حالا ایران خودرو میاد 10 هزار میلیارد را سرمایه گزاری میکنه و لا اقل 40 درصد سود داره. بعد 15 درصد برای مردم حساب میکنه.
توظیحات: سود پرداختی 15 درصد هم نیست. در حدود 12 درصد است. چون وقتی سود 15 درصد محاسبه میشه که هر ماه به حساب شما واریز بشه. نه اینکه پول و سودش در حساب ایران خودرو بمونه و بعد از یک سال محاسبه بشه.
نکته بعد اینه که وقتی خودرو در زمان ثبت نام قیمت تعیین نشده یعنی سود مشارکت نداره. ایران خودرو میتونه قیمت کاذب بده بعد از روی اون سود مشارکت بزنه. اینجوری خریدار خوشحال هست که کمتر از قیمت اصلی براش در اومده. مثل اینه من بخوام ماشینمو 50 تومن بفروشم. بعد قیمت را اعلام نکنم و 30 میلیون از شما برای پیش فروش بگیرم. بعد از یک سال بگم 55 تومن بود. چون شما پیش خرید کردید دادم 50 تومن. و در اصل من به پول شما سودی ندادم و فقط با بالاتر اعلام کردن قیمت سود مشارکت را محاسبه کردم.
در کل اگر در زمان خرید هر وسیله ای قیمت فروش مشخص نباشد از نظر فقهی معامله دچار مشکل است و حکم شرعیت ندارد و از نظر قانونی هم صحیح نیست و میتوان با استناد بر مفاد و بندهای ذکر شده در قانون بر علیه فروش غیر قانونی اقامه دعوا کرد. اما به نظر شما قانون از این فروش بی خبر است!!!
1396/4/4
تابلوست نويسنده اين مطلب يك چيني پرست تمام عيار از ورژن دلواپس ميباشد!
1396/4/4
تا میرم این اشغال عقب افتاده فرانسوی را بگیرم...یه هم قد و قواره همین مثل لیفان x50 یا ام وی ام ایکس 22 بمبلغ 50 میلیون اونم اقساطی 36 ماهه تحویل یکروزه میگیرم..رفقا چینی گرفتن تا حالا هم راضین..خودمم ام وی ام اسکس 33 دارم...24 ماه اقساطی گرفتم....
1396/4/4
محسن عزیز
ما هم مثل شما دوست داشتیم که خودرو های روز دنیا در ایران ساخته و به مصرف کننده عرضه شود اما چه میتوان کرد که خودروسازان ما دست از راحت طلبی بر نمیدارند و کند و منفعت طلب هستند