موضوعات داغ

برندهای برتر صنعت خودروسازی در سال 2016

عکس مطلب اول
در این مقاله سعی داریم به معرفی برترین برندهای خودروسازی جهان بپردازیم و از بین صد برند برتر جهان که از لحاظ ارزش مالی شامل برندهای همه صنایع موجود در جهان (اعم از خودرویی و غیرخودرویی) می‌باشند، تنها برندهای مربوط به صنعت خودرو را معرفی کنیم که خیلی از آن‌ها را احتمالاً می‌شناسید.
شاید با این نوع خبرها و مقالات در شبکه‌های اجتماعی برخورد کرده باشید. برای مثال مقالاتی با این عنوان که شرکت X بعنوان برترین شرکت خودروسازی در یک سال انتخاب شد. معمولاً این اخبار و محتواهای تولید شده دارای دو اشکال اصلی هستند. اشکال اول اینکه معیارهای برتری برند مورد نظر بصورت کلی بیان می‌شوند و گفته نمی‌شود شرکت X در چه زمینه‌ای بعنوان برترین برند انتخاب شده و معیار مورد بررسی چه معیاری (درآمد شرکت، ارزش برند، میزان رضایت و وفاداری مشتریان و ...) بوده است.
اشکال دوم بسیاری از رتبه‌بندی‌های ارائه شده در شبکه‌های اجتماعی این است که منبع درستی ندارند و یا اگر هم منبعی داشته باشند، معمولاً گردآورنده مطلب، فراموش می‌کند که منبع رتبه‌بندی را ذکر کند. در صورتیکه عنوان منبع یک مقاله به ارزش آن می‌افزاید.
معمولاً ارزش‌گذاری و رتبه‌بندی برندها در جهان توسط موسسه‌های مختلفی انجام می‌شود. اما یکی از معتبرترین آن‌ها موسسه اینتربرند (Interbrand) می‌باشد که در سال 1974 تاسیس شده و براساس مدل‌ها و معیارهای خاصی برندها را ارزش‌گذاری می‌کند. جدول زیر، نشان دهنده برندهای صنعت خودرو است که در بین صنایع دیگر توسط اینتربرند رتبه‌بندی و ارزش‌گذاری شده‌اند.

برترین برندهای خودرویی

برترین برندهای خودرویی

همانطورکه در جدول مشاهده می‌کنید در سلول هر برند، علاوه بر لوگوی آن، چند عدد نیز دیده می‌شود. عدد سمت چپ بالای سلول هر برند نشان دهنده رتبه جهانی آن برند می‌باشد. بعنوان مثال برند مرسدس بنز در بین تمام برندهای دنیا (اعم از صنایع خودرویی و غیر خودرویی) رتبه نهم را دارد و در صنعت خودروسازی بعد از تویوتا رتبه دوم را کسب کرده است. عدد درصد پایین در گوشه سمت چپ سلول هر برند، درصد رشد نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد. لازم به ذکر است که شرکت تسلا بعلت اینکه تازه در سال 2016 به جمع صد برند برتر جهان اضافه شده درصد رشدی برای آن ذکر نشده و تازه وارد است، و بالاخره عدد پایین در سمت چپ نشان دهنده ارزش مالی برند است و این اعداد همانطورکه مشاهده می‌کنید به اصطلاح نجومی و در مقیاس میلیارد دلار می‌باشند که این نشان دهنده ارزش و اهمیت حوزه مدیریت برند در شرکت‌ها است.
اگر خاطرتان باشد در مقاله قبل خودروبانک در همین زمینه (درس‌های برندسازی تویوتا در خلق برند لکسوس) اشاره شد که این مقدار عددی مربوط به ارزش مالی برند این شرکت‌ها می‌باشد و ارزش مالی دارایی‌های ملموس آن‌ها مثل ماشین‌آلات و املاک و کارخانه‌ها در این محاسبه لحاظ نشده است. ترجیح می‌دهم اینجا از دقت علمی کم کنم و این ارزش مالی برند را "اعتبار" آن شرکت و برند بنامم تا این مسئله آشکارتر شود که معیارهای ارزش‌گذاری صنایع در دنیا به چه سمتی حرکت می‌کند. قضاوت در مورد رتبه‌بندی در جدول با شما، البته بد نیست سری به سایت اینتربرند بزنید و صد برند برتر دنیا و دیگر گزارش‌های مختلف تهیه شده را ببینید.
در مقالات بعدی همانطور که مخاطبان خودروبانک درخواست کرده بودند، به تکنیک‌ها و استراتژی‌هایی که خودروسازان بزرگ دنیا برای برندسازی خود و محصولاتشان از آنها استفاده می‌کنند، می‌پردازیم.

نظرات کاربران

13 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/4/8
زنده باد تویوتا!
1396/4/8
همین که یک بار دیگه ثابت شد هیوندای کبیر دومین برند برتر خودروسازی آسیا رو بعد از تویوتا در اختیار داره خودش نشون دهنده سوزش درونی ژاپنی پرست ها میباشد رقیب اصلی ما در آسیا فقط تویوتاس باقی برند ها( مزدا ، میتسو ، نیسان )هنوز مونده بخوان به هیوندای برسن و جای تلاش بیشتر دارن تو تمامی پارامترهای کیفی هم ثابت شده که هیوندای فقط درصد کمی از تویوتا ضعیف تره که به امید خدا تا 2020 تویوتا رو هم زیر پامون له میکنیم
1396/4/8
خخخ اینجور که گفتی به امید خدا تا 2020 تویوتا رو هم زیر پامون له میکنیم آدم یاد انرژی هسته ای و له کردن آمریکا میوفته خخخ!!شعار زیبایی بود!!حالا شما عضو هییت مدیره شرکت خودروسازی هیوندای هستی یا سرکارگرشی که خط مشی و اهداف شرکت رو از الان تعیین کردی!!!یا فقط صاحب یک اسباب بازی النترا یا توسان هستی اینطور می گی خخخخ!!
1396/4/8
مثل اینکه چشماتون خوب نمیبینه هوندا هم بهتر از هیوندا هستش.هوندا هم برنده ژاپنی متخصص خودرو.
1396/4/8
حاج قاسم همون که شما پراید پژو رو سوزونده برا ما مایه دارا کافیه.
شما انشاله هر وقت پولش رو داشیی بیا در باره آرزو هات حرف بزن اینجا عزیزم. فعلا که ملت بجای اینکه 200 تومن رو بدن به کمری پیرمردی و حس 405 میرن سوناتا یا اپتیما میخرن.
نکته جالب اینجاس که 99 درصد طرفدارای تویوتا پراید پژو سوارا هستن که تو نون شبشون موندن
1396/4/8
HONDA ژاپن جا انداختی!
1396/4/8
اولا هوندا هم ژاپنیه و بالاتر از هیوندای
ثانیا این رتبه بندی فقط ارزش مالی برند رو نشون میده ن تکنولوژی وکیفیت / مثلا هیوندای از پورشه بالاتر هستش یعنی پورشه رو له کردین شما؟
1396/4/8
ببخشید هوندا اینجا هویج تشریف دارن؟
1396/4/9
خدا قوت پهلوان،خسته نباشی دلاور...
1396/4/9
آقای امیر اسبق با اون آیدی مسخرت خخخ!!اولا که تولیدات داخل مثل اسباب بازی کره ای هستن حوصله آدمو سرمی برن نمی شه سوارشون شد!!طرز بیانت اولا که مایه دار نیستی ولی عین مایه دارهای تازه به دوران رسیده هاس!!چون که کسی که مایه دار واقعی باشه برای دیگران فخرفروشی نمی کنه خخ!!بعد ملت بجای اینکه 200 تومن رو بدن به کمری پیرمردی و حس 405 میرن سوناتا یا اپتیما میخرن،خب اونام مثل تو نادانن!!!درضمن افت قیمتشون خیلی بیشتر از تویوتاس!!!تویوتا پول نقد هست رو هوا می زنن!!نکته جالب اینجاس که 99 درصد طرفدارای هیوندای ریو سوارا هستن که تو نون شبشون موندن و چند سال داشتن اصطحلاکش پایین بوده عاشق کره شدن!!جالبه منبع موثقت کی بوده جناب اسبق که حرف از پژو و پراید آوردی!!آدم ندونسته و غیرعقلانی حرف نمی زنه تازه به دوران رسیده!!
1396/4/8
این برند ام جی چینی شده رو که اینجا چند نفر براش یقه میگیرن، واقعا هیج کس و هیچ جا اصلا داخل خودرو به حسابش نمیارن!! البته به غیر از نریمان و دوستاش!!

1396/4/9
جواب امیر سابق
واقعا معلومه عقده ای هستی بدبخت طرف بنز داره اینجوری نمیگه مایه دارم فلانم/تو اگه واقعا کسی بودی اینجوری صحبت نمیکردی .هیچ کاری به هیچ برندی ندارم هیچ کاریم ندارم که کدوم بهتره یا بدتر منظورم با شخص شماس/این طرز صحبت ماله این بدبخت بیچاره هاس که تا الان هیچی نداشتن یهو قیمت گوسفنداشون بالا رفته رفتن یه ماشین 150 تومنی خریدن فکر میکنن ته مایه داران خخخخخخ.واقعا خجالت داره /تو اگه جای هیوندای بنز یا مازراتی چیزی داشتی الان خدا رو بنده نبودی جناب امیر سابق یا همون عقده ای خودمون
1396/4/9
دوستان عزیز، سوای همه این کل کل کردنها بین تویوتا و هیوندای، به این نکته مهم توجه کنید که کره جنوبی تونسته در عرض یک دهه خودش رو به چه جایگاهی تو دنیا برسونه که از بسیاری برندهای غول خودرو ساز بالاتر قرار بگیره. ای کاش کمی فرهنگ نقادی ما ایرانیها درست میشد و بجای اظهار نظرهای کودکانه حتی اگه توانایی مالی داشتن یکی از برندها رو نداریم، اول به سایتهای ارزیابی معتبر خودرو سر میزدیم و بعد نظر میدادیم. پیشنهاد میکنم به سایت KBB سر بزنید.