موضوعات داغ

آیا نسل جدید بی ام و سری 5 می‌تواند موفقیت گذشته را در بازار ایران تکرار کند؟

عکس نویسنده
محسن آل طه
نویسنده
عکس مطلب اول
همانطورکه می‌دانید تا همین سال گذشته، بی ام و سری 5 در نسخه 528i جزو پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین سدان‌های لوکس بازار کشور بود. خودرویی که در غیاب حریفان هم‌وطنی خود و در حیاط خلوت 400 میلیونی توانست فروش فوق‌العاده‌ای را تجربه کند بصورتیکه در بعضی از خیابان‌های کشور تعداد 528i‌های به چشم خورده بیش از پراید و حتی نیسان آبی هستند (البته با کمی اغراق)! اما چه شد که چنین فروش خوبی نصیب سری 5 در رده سدان‌های لوکس بازار شد؟ و آیا با معرفی نسل جدید سری 5 توسط پرشیاخودرو، دوباره چنین موفقیتی تکرار می‌شود؟

چرا بی ام و 528i اینقدر محبوب شد؟
دلیل اصلی را باید نبود حریفان قدرتمند سری 5 بدانیم. مرسدس بنز کلاس E خودرویی است که با توجه به محبوبیت بالایی که در بازار کشور دارد، به صورت شخصی و البته گسترده وارد شده و با همین اوصاف هم فروش بسیار خوبی را تجربه کرد اما کماکان به دلیل نبود نمایندگی معتبر پشت این واردات و عدم عرضه گسترده و با شرایط فروش توسط ستاره ایران، فرصت برای فروش بی ام و 528i بیش از گذشته مهیا بود. آئودی هم که داستان پرحاشیه خود را دارد و تلاش چندباره شرکت‌های مختلف هنوز هم باعث شکسته شدن طلسم واردات این برند نشده است. لذا پرشیاخودرو به راحتی توانست بی ام و 528i را عرضه کند و حتی با یک شرایط فروش ساده نظر بسیاری را به سوی خود جلب کند بدون اینکه نگران حریفی جدی در بازار باشد. درست است که بی ام و 528i قطعاً خودروی شایسته‌ای در سگمنت خود است و با حضور رقیبان جدی این خودرو در بازار باز هم مشتریان خاص خود را دارد اما اگر مرسدس بنز کلاس E و یا آئودی A6 در بازار به همین گستردگی عرضه می‌شدند، بی ام و 528i آنچنان هم نمی‌توانست به راحتی قبل نفس بکشد!

قیمت گذاری نسل جدید بی ام و سری 5 در بازار درست است؟
در اینکه چرا برای بی ام و سری 5 جدید و یا هر خودروی دیگری توسط پرشیاخودرو چنین قیمتی اعلام شده کاری نداریم، بلکه قصد داریم تحلیلی بر مبنای این قیمت‌ها داشته باشیم.
مشتری بی ام و سری 5 که حاضر است رقمی بیش از 500 میلیون تومان را برای یک سدان لوکس پرداخت کند قطعاً گرفتار 10 یا 20 میلیون تومان نیست و تجربه قبلی فروش خودروی لوکس در ایران نشان داده که خریداران چنین خودروهایی تمایل دارند بهترین و کامل‌ترین مدل را با مبلغ پرداختی بیشتر تهیه کنند. به طور مثال می‌توانید مشاهده کنید که اکثر بی ام و 528i‌های بازار از نوع کیت M و از بهترین سطح امکانات بهره می‌برند و به ندرت مدل پایه این خودرو دیده می‌شود.
حال به لیست قیمت بی ام و ها سری می‌زنیم. بی ام و 530i در کامل‌ترین مدل (نسخه Superior Sport) حدود 564 میلیون تومان قیمت دارد. این در حالی است که ارزان‌ترین مدل بی ام و سری 7 دقیقاً 599 میلیون تومان قیمت دارد، یعنی فاصله 35 میلیونی بین کامل‌ترین مدل سری 5 و پایه‌ای‌ترین مدل سری 7 وجود دارد. به عبارت دیگر با این قیمت‌گذاری به نظر می‌رسد که بی ام و سری 7 به نوعی رقیب سری 5 شده و که می‌تواند با اندک هزینه‌ای بیشتر، امکانات و یک خودروی بزرگ‌تر و لوکس‌تر را به مشتری ارایه دهد.
حال سوال اصلی اینجاست، آیا شما به عنوان حاضر هستید یک بی ام و سری 5 کامل داشته باشید یا با کمی بیشتر یک سری 7 که در یک سگمنت بالاتر قرار دارد و خودرویی بزرگ‌تر و لوکس‌تر محسوب می‌شود؟
به یاد دارم در مورد بی ام و سری 3 که به دلیل قیمت اعلامی بالای گمرک، قیمت آن نزدیک بی ام و سری 5 درآمد و عکس‌العمل بازار چنان بود که همه حاضر شدند با رقمی بیشتر یک کلاس بالاتر سوار شوند و عملاً باعث حذف سری 3 و تقویت سری 5 شد. به نظر می‌رسد که این اتفاق در حال تکرار است و نزدیک شدن قیمت بی ام و سری 5 به سری 7، باعث تضعیف فروش سری 5 و در مقابل تقویت فروش بی ام و سری 7 خواهد شد و مشتریان بالقوه با جیب‌های پر از پول خود تمایل دارند با اندکی بیشتر یک کلاس بالاتر سوار شوند و خودرویی در یک سگمنت بالاتر، بزرگ‌تر و لوکس‌تر را زیر پای خود داشته باشند.
البته این تنها یک تحلیل و پیش‌بینی است و بازار خودرویی کشور همیشه پر از اتفاق عجیب و غیر قابل پیش‌بینی بوده، اما اگر این پیش‌بینی درست باشد، شاید به زودی و همانند اتفاقی که برای سری 3 و سری 5 نسل گذشته افتاد، شاهد حضور پررنگ‌تر سری 7 و حذف تدریجی بی ام و سری 5 باشیم.
حال سوال را از شما می‌پرسیم، اگر به شما 600 میلیون تومان پول بدهند، آیا بی ام و سری 5 فول را انتخاب می‌کنید یا بی ام و سری 7 پایه را؟

نظرات کاربران

10 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/4/20
من به عنوان یه جون زیر سی سال سری پنج فول رو انتخاب میکنم اما افرادی که سنشو بیشتره احتمالا سری هفت میخرن.. از طرفیم بعد یه مدت که بازار دست دوم رو شد سری هفت کم اپشن کارکده میشه هم قیمت سری پنج فول.. گویا پرشیا خودرو از اول سری هفتو ارزون اعلام کرده
1396/4/20
سری هفت رو می خرم .
ولی یه نکته دیگه هم هست پرشیا خودرو به راحتی میتونه قیمت سری 7 رو بالا ببره اون موقع هم سری 5 بازارش رو نگه میداره .
شهر هرت که میگن همین جاست.
1396/4/22
کش تومبانت هم مال خودت نیست بچه گدا
1396/4/20
سلام
متاسفانه قانون واردات موجب شده تا ماشین هایی که از نظر موتور و گیربکس مشابه هستند وارد شوند و همین موجب نزدیکی قیمت ها شده است چون ۷۵ درصد قیمت خودرو را شامل میشود. ولی من شخصا سری ۵ را ترجیح میدهم و معتقدم سری ۷ برای کسانی است که راننده دارند.
1396/4/20
من که 530 رو بیشتر دوست دارم
جوون تر و جوون پسند تره!!
1396/4/20
سلام
خودروی بسیار زیباییست امیدوارم اینده روشنی داشته باشه و همچنین افت قیمت شدید که بتوان خرید :)
ممنون
1396/4/20
قطعا سری هفت .چون با اندکی تفاوت قیمت از نظر ابعاد بزرگتره از سری 5
1396/4/20
من باشم سری 5 میگیرم ولی میرم یه جی تی 86 میخرم 140 یا 150 تومن بقیش رو هم باهاش کار میکنم خدا برکت
1396/4/20
بنزe250 2016 نظر منه
1396/7/5
من که نسخه فول سری 5 رو میخرم