موضوعات داغ

تست و بررسی هاچ بک خوش استیل پژو 208

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
خودروی هاچ بک پژو 208 شاید به اندازه فورد فیستا سریع و سرگرم کننده نباشد و یا حتی طراحی داخل کابین آن باب میل خیلی از مخاطبان نباشد، اما به طور کلی پژو 208 یک خودروی ارزشمند با کاربری آسان خواهد بود که نیاز شما از یک خودروی سوپرمینی برآورده می‌کند.
همانطور که احتمالا می‌دانید، خودروی پژو 208 به دو صورت 3 درب و 5 درب به مشتریان عرضه خواهد شد که برای فعالیت خود در بازار، در یک کلاس بسیار شلوغ با رقبای متعدد قرار گرفته است که برخی از آنان می‌تواند خودروی کیا ریو، هیوندای i10، فورد فیستا، مزدا 2، رنو کلیو، سئات ایبیزا، واکسهال کورسا و یا حتی خودروی فولکس واگن پولو باشد تا کار پژو 208 در بازار مصرف چندان راحت و آسان نباشد.
در ادامه گفتنی است که مدل‌های 3 درب آن تنها در دو تیپ مختلف عرضه خواهد شد که شامل تیپ "بلک ادیشن" و همچنین یک نسخه به اصطلاح اسپرت "GTi" می‌شود، اما در مقابل می‌توان مدل‌های 5 درب آن را که توسط کارشناسان "اتو اکسپرس" مورد تست و بررسی قرار گرفته است، در تیپ‌های مختلف از جمله "Active"، "Allure"، "GT Line" و یا حتی یک نسخه ویژه تحت عنوان "Allure Premium" خریداری کرد.

پژو 208

پژو 208

باتوجه به اطلاعات ارائه شده، با انتخاب نسخه " Active" بر روی ماشین شما امکانات مهمی همچون رینگ‌های 18 اینچی آلیاژی، چراغ‌های جلو LED، قاب آینه‌های جانبی با رنگ بندی متفاوت، کروز کنترل، آینه و پنجره‌های الکتریکی، سیستم صوتی استریو مجهز به بلوتوث، تهویه مطبوع کابین و همچنین روکش‌های چرمی بر روی غربیلک فرمان نصب خواهد شد.
حال با انتخاب مدل بالاتر Allure، برخی تجهیزات بکار رفته در این خودروی هاچ بک نیز ارتقا پیدا می‌کنند که در این بین می‌توان به رینگ‌های 16 اینچی آلیاژی، چراغ‌های جلو و عقب LED و همچنین به سنسورهای پارکینگ اشاره داشت، هرچند با انتخاب نسخه GT Line نیز بر روی ماشین شما رینگ‌های 17 اینچی آلیاژی، سیستم تهویه مطبوع دوکاناله اتوماتیک و همچنین تریم‌های اسپرت در داخل و خارج از کابین مورد استفاده قرار می‌گیرد.
نسخه‌های 3 درب این اتومبیل را هم نباید از قلم انداخت، می‌توان به برخی از امکانات و تجهیزات این مدل هم اشاره داشت که در تیپ "بلک ادیشن" آن از رینگ‌های 16 اینچی مشکی رنگ براق، صفحه نمایشگر 7 اینچی لمسی مجهز به اپل کارپلی و آندروید، کروز کنترل و همچنین عناصر مشکی رنگ برای طراحی خودرو اشاره داشت. اما تغییرات اصلی بر روی نسخه GTi حاصل شده است که جزییات آن را در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پژو 208

پژو 208

براساس ادعای شرکت سازنده، نسخه GTi و همچنین نسخه GTi Prestige از خودروی هاچ بک پژو 208 برای اینکه یک خودروی اسپرت واقعی باشند، شرکت سازنده بر روی آن از سیستم تعلیق ارتعاشی، رینگ‌های بزرگ‌تر، صندلی‌های اسپرت، سیستم ناوبری 3 بعدی، کمک فنرهای اسپرت و همچنین از دیفرانسیل Torsen بر روی آنان استفاده کرده است که برگرفته از خودروی پژو RCZ R بوده و حالا آماده خدمت بر روی پژو 208 شده‌اند.
در ادامه گفتنی است که این خودرو در مدل‌های بنزینی با 3 پیشرانه مختلف به مشتریان خود عرضه خواهد شد که شامل پیشرانه سه سیلندر 1 لیتری، پیشرانه 1.2 لیتری و یک پیشرانه 1.6 لیتری برای مدل های GTi می‌شود، هرچند شرکت خودروسازی پژو برای آن‌هایی که به فکر اقتصاد سوخت ماشین خود هستند، از یک پیشرانه 1.6 لیتری BlueHDi استفاده کرده است.

پژو 208

پژو 208

موتور، عملکرد و رانندگی
به گفته کارشناسان "اتو اکسپرس" خودروی پژو 208 برپایه نسل قبل خود یعنی پژو 207 رشد پیدا کرده است و به این معنی خواهد بود که پژو 208 با تغییراتی کلی، وارد یک نسل جدید شده است.
شاید پژو 208 دارای پیشرفته‌ترین سیستم تعلیق در صنعت خودروسازی نباشد، اما سیستم تعلیق فعلی آن دارای استانداردهای لازم بوده و ضربات وارده به سیستم را به خوبی دفع می‌کند، بویژه سیستم‌های کنترل پایداری بر روی این اتومبیل که هم در راحتی خودرو تاثیرگذار بوده و هم ایمنی آن را افزایش داده است. علاوه بر این، سیستم فرمان اتومبیل هم به صورت برقی ارائه شده است که یک هدایت پذیری نرم و راحت خواهد داشت، هرچند به اندازه فورد فیستا سرگرم کننده نیست، اما می‌تواند یک عملکرد بهتر از "رنو کلیو" و همچنین "کیا ریو" داشته باشد.
به طور کلی، محصولات پژو در مقایسه با هزینه پرداختی به سواری نرم مشهور هستند، حال خودروی پژو 208 نیز با استفاده از سیستم تعلیق خوب و همچنین سیستم فرمان برقی، می‌تواند یک سواری لذت بخش برای سرنشینان خود فراهم کند، هرچند در سرعت‌های پایین ممکن است که ماشین دارای ضربات و نوساناتی باشد، اما در سرعت‌های بالا اگر سروصدای نسبتا بالای کابین را نادیده بگیریم، این مشکل برطرف خواهد شد.
بخش مولد قدرتی این ماشین نیز همانطور که گفته شد، از پیشرانه‌های مختلفی سود می‌برد که به ترتیب شامل یک پیشرانه سه سیلندر 1 لیتری VTi با حداکثر قدرت خروجی 68 اسب بخار، پیشرانه سه سیلندر 1.2 لیتری با دو خروجی قدرت 82 اسب بخار و 108 اسب بخار در نسخه PureTech و همچنین شامل یک پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر بر روی مدل‌های GTi خواهد شد که می‌تواند حداکثر 205 اسب بخار قدرت تولید کرده و در اختیار خروجی اتومبیل قرار دهد.
این تمام ماجرا نیست، زیرا شرکت خودروسازی پژو برای طرفداران پیشرانه‌های دیزلی هم گزینه‌های متعددی را در نظر گرفته است. همچون پیشرانه 1.6 لیتری BlueHDi که می‌تواند 74 اسب بخار قدرت داشته باشد، اما چیزی حدود 13.3 ثانیه طول می‌کشد تا خود را از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند. ولی جای نگرانی وجود نخواهد داشت، زیرا برمبنای همین پیشرانه نسخه‌های قوی‌تری هم آماده شده است که به ترتیب 99 اسب بخار و 118 اسب بخار قدرت دارند.
برای تبدیل و انتقال نیروی پژو 208 هم اکثر پیشرانه‌های موجود از جعبه دنده 5 سرعته دستی استفاده می‌کنند، اما پیشرانه 1.2 لیتری PureTech از جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک خود استفاده می‌کند که عملکردی بسیار بهتر از نسخه‌های دستی خواهد داشت.
در مجموع براساس رتبه بندی کارشناسان "اتو اکسپرس"، به این بخش نمره 3.2 داده شده است.

پژو 208

پژو 208

مصرف سوخت، گازهای تولیدی و هزینه‌های نگهداری
اگر شما خیلی در شهر رانندگی می‌کنید، احتمالا مدل‌های بنزینی مناسب شما خواهد بود، زیرا آنها در محیط‌های شهری ارزان و نسبتا مقرون به صرفه‌تر هستند. در این میان تمام موتورهای بنزینی به استثنای نسخه GTi، کمتر از 105 گرم گازهای آلاینده تولید می‌کنند، بنابراین تمامی آنان شامل مالیات کمتری خواهند شد که در نتیجه هزینه کمتری هم بر روی دوش مشتری قرار می‌دهد.
در مقابل پیشرانه‌های دیزلی دارای هزینه بالاتری در هنگام خرید هستند، اما اگر قصد دارید که مسافت‌های بسیار زیادی را با آن طی کنید، قطعا ارزان‌تر از پیشرانه‌های بنزینی خواهند بود، بویژه انتشار 79 گرم گازهای آلاینده توسط پیشرانه BlueTech که دارای قدرت 74 اسب بخاری است. علاوه بر این، تمامی پیشرانه‌های دیزلی که بر روی پژو 208 مورد استفاده قرار گرفته است، کمتر از 100 گرم گازهای آلاینده تولید می‌کنند که همین موضوع باعث شده تا از مالیات معاف شوند، اگرچه تمامی پیشرانه‌های دیزلی این خودرو مجهز به سیستم روشن/ خاموش کردن خودکار پیشرانه در مواقع غیرضروری هستند تا مصرف سوخت و گازهای آلاینده آنان کمتر شود.
در پایان این بخش نیز کارشناسان "اتو اکسپرس" پیش بینی کرده‌اند که بعد از 3 سال، خودروی پژو 208 بتواند همچنان 41.1 درصد از ارزش واقعی خود را حفظ کند که اندکی بیشتر از فورد فیستا خواهد بود.
در مجموع براساس رتبه بندی کارشناسان "اتو اکسپرس"، به این بخش نمره 4.1 داده شده است.

پژو 208

پژو 208

سیتسم صوتی و سرگرمی
به صورت استاندارد و یا سفارشی، خودروی پژو 208 مجهز به یک صفحه نمایشگر لمسی در کنسول مرکزی خود خواهد بود که اتصالات آن شامل USB، رادیو دیجیتال DAB و همچنین اتصال بلوتوث می‌شود. گفتنی است که این صفحه نمایشگر 7 اینچی لمسی حتی بر روی نسخه "بلک ادیشن" مدل‌های 3 درب پژو 208 نیز دارای رزولوشن پایینی خواهد بود، اما اتصالات اپل کارپلی و همچنین آندروید به صورت استاندارد بر روی این سیستم سرگرمی وجود خواهد داشت که می‌تواند یک ویژگی بسیار کاربردی و پیشرفته برای اتصال راحت‌تر راننده به سیستم سرگرمی اتومبیل قلمداد شود. هرچند علاوه بر این، به نظر می‌رسد که نسخه‌های سفارشی این سیستم سرگرمی مجهز به اتصالات اینترنت 3G و همچنین برنامه‌های زنده ترافیکی از جمله سیستم اطلاع رسانی مکان‌های شلوغ شهر باشند که با پرداخت هزینه بیشتر بر روی پژو 208 مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در مجموع براساس رتبه بندی کارشناسان "اتو اکسپرس"، به این بخش نمره 4.1 داده شده است.

پژو 208

پژو 208

فضای کابین و بار
از نمای بیرونی، ممکن است که پژو 208 یک خودروی سوپرمینی و کوچک باشد، اما فضای داخل کابین و همچنین فضای بار آن در مقایسه با خودروهای سوپرمینی موجود در بازار بسیار سخاوتمندانه خواهد بود که مربوط به هر دو مدل 3 درب و 5 درب می‌شود.
در ادامه گفتنی است که این خودرو با ابعاد و اندازه 3973 میلی متر در طول ساخته شده است که دقیقا به همان اندازه فورد فیستا خواهد بود، اما در عرض و ارتفاع خود دارای ابعاد و اندازه متفاوت نسبت به فورد فیستا خواهد بود، به این ترتیب که خودروی پژو 208 با عرض 1739 میلی متر و همچنین ارتفاع 1460 میلی متر ساخته شده است، در حالی که خودروی هاچ بک فورد فیستا با عرض کمتر 1722 میلی متر و همچنین ارتفاع بلندتر 1495 میلی متر ساخته شده است.
اگرچه صندلی‌های عقب نسخه 3 درب پژو 208 کمتر از نسخه‌های 5 درب آن خواهد بود، اما اگر از فشردگی و فضای محدود آن چشم پوشی کنیم، این موضوع مانع حضور 3 فرد بزرگسال در عقب خودرو نخواهد شد. هرچند کابین این خودرو نیز دارای مقادیر زیادی گزینه‌های ذخیره سازی مفید است که راحتی بیشتر سرنشینان داخل کابین را به همراه خواهد داشت.

پژو 208

پژو 208

در پایان این بخش هم به فضای بار پژو 208 خواهیم رسید که شرکت سازنده از ابعاد ذکر شده در بالا، فضای بار 285 لیتری در حالت استاندارد بدست آورده است که تقریبا هم اندازه با دو خودروی فولکس واگن پولو و همچنین خودروی فورد فیستا خواهد بود، اما اگر نیاز به فضای بار بیشتر دارید، می‌توانید صندلی‌های عقب ماشینتان را بخوابانید تا این فضای بار به عدد 1076 لیتر افزایش پیدا کند که نسبت به دو خودروی فولکس واگن پولو و همچنین فورد فیستا یک فضای بار بیشتر در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.
در مجموع براساس رتبه بندی کارشناسان "اتو اکسپرس"، به این بخش نمره 3.7 داده شده است.

پژو 208

پژو 208

تجهیزات ایمنی و امنیتی
کمپانی خودروسازی پژو به مدت طولانی تلاش کرده است تا سابقه خود را برای کیفیت پایین محصولات و همچنین قابلیت اطمینان پایین از بین ببرد، اما در سال‌های اخیر نه تنها این موضوع برطرف شده، بلکه شاهد پیشرفت‌های قابل توجه و روز افزون این خودروساز فرانسوی در سطح بین المللی هستیم که یکی از نشانه‌های آن می‌تواند حضور در بین 10 خودروی قابل اعتماد اروپا در سال 2015 میلادی باشد.
به طور دقیق‌تر، در سال 2015 میلادی برای 200 خودروی موجود در بازار یک نظرسنجی در رابطه با کیفیت سواری و هزینه‌های نگهداری صورت گرفت که در این میان خودروی پژو 208 موفق شد جایگاه سوم را در بین قابل اعتمادترین خودروهای موجود در بازار بدست آورد که بسیار شگفت انگیز خواهد بود.
با این وجود، درحالی که خودروی پژو 208 بدون شک احساس راحتی بیشتری نسبت به رقبای هم رده خود به مشتریانش ارائه می‌دهد، اما برخی از مالکان این خودرو مشکلات برق را به ویژه در سیستم سرگرمی گزارش داده‌اند که طبق ادعای کارشناسان "اتو اکسپرس"، این مشکل برای آنان هم در هنگام تست و بررسی بوجود آمده است و با قطعی‌های ناگهانی و لحظه‌ای مواجه شده‌اند که البته مربوط به مدل‌های 2012 این خودرو می‌شود که توسط کارشناسان "اتو اکسپرس" تست شده است.

پژو 208

پژو 208

به خاطر ابعاد و اندازه کوچک این خودرو، ممکن است که خودروی پژو 208 چندان مستحکم و ایمن به نظر نرسد، اما در مقابل این خودرو با سود جستن از 6 کیسه هوای ایمنی حداقل در بازارهای اروپایی، استفاده از یک محدود کننده سرعت، سیستم هشدار باد لاستیک‌ها، استفاده از یک شاسی و بدنه مستحکم و همچنین سود جستن از سیستم‌های ایمنی و کنترل پایداری متعدد بر روی این خودرو، موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی از سوی سازمان NCAP اروپا شده است ، هرچند خودروی تست شده مدل‌های 2012 از پژو 208 بوده و همچنین ستاره‌های بدست آمده از تست ایمنی این ماشین هم مربوط به سال 2012 میلادی می‌شود که به هیچ وجه جای نگرانی نخواهد داشت.

نظرات کاربران

7 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/6/13
اینم میاد تو ایران با قیمت نود و نه میلیون و نهصد و نود و نه هزار تومن فروخته میشه به خلق ا...
1396/6/13
سه کلمه : زیبا کوچک و لوکس .
1396/6/13
اینو 10 ساله دیگه تو ایران میارن تولید می کنن مردم هم در آن زمان سراغ این فرغون ها میروند
1396/6/13
قیمتی که ایران خودرو میده 100 در 100 بالای 90 میلیون میشه
با این روند بعد از چند سال دیگه خبری از ماشین زیر 50 میلیونی نخواهد بود
1396/6/13
جلوش خیلی زشته
1396/6/14
با پیش زمینه قیمت گذاری تخیلی پژو۳۰۱ و اینکه از آغاز صحبت مافیای مونتاژکار دولتی بر این بوده که ۲۰۸ با قیمتی بالاتر از ۳۰۱ عرضه خواهد شد، بای د انتظظار قیمت گذاری حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون را برای این خودرو داشت. یعنی بهایی برابر با هیوندای ولوستر و کیا سراتو کوپه و... درحالی که ما با خودرویی در کلاس هیوندای i20 مواجه هستیم.
1396/10/9
ارزانترین ماشین برای اقشار مستضعف خارجی 5 ستاره ایمنی از اروپا داره بعد ما این قارقارک را سوار میشیم و بدلیل ناآگاهی برای جان خودمان و بقیه ارزشی هم قائل نیستیم.