موضوعات داغ

سوزوکی ویتارا جدید ایران خودرو چه تفاوت‌هایی کرده است؟

عکس مطلب اول
نسل سوم سوزوکی گرند ویتارا از سال 2005 در بازار جهانی حضور دارد و در بازار ایران نیز توسط شرکت ایران خودرو عرضه می‌شود. این خودرو در روزهای ابتدایی عرضه در بازار کشورمان به مدد مشخصات فنی خوب و البته ظاهر زیبا و جذابی که دارد توانست موقعیت مناسبی را در بازار برای خود دست و پا کند. در مورد طراحی ظاهری ویتارا باید اشاره کرد با وجود اینکه طرح ساده‌ای دارد و بر خلاف رقبای دیگرش به هیچ وجه زرق و برق زیادی در آن دیده نمی‌شود اما ایرادی نیز نمی‌توان از آن گرفت و طرحی کاملاً پخته و زیبایی دارد. شرایط برای این کراس‌اوور کوچک اما با آمدن رقبایی چون کیا اسپرتیج و هیوندای توسان سخت‌تر شد طوری که رقبای کره‌ای به راحتی توانستند بخش بزرگ‌تری از بازار را به خود اختصاص دهند.

سوزوکی ویتارا جدید

سوزوکی ویتارا جدید

ویتارا در بخش فنی خود گرچه خودروی تند و تیزی نیست اما مجموعه موتور و گیربکس هماهنگی خوبی دارد و به خصوص وجود جعبه دنده کمکی در این خودرو یک برگ برنده در شرایط آفرودی برای ویتارا به شمار می‌رود که تمامی رقبایش از آن بی‌بهره هستند. موتور ضعیف ۲ لیتری ویتارا اما موجبات گله بسیاری از دارندگان این خودرو را فراهم کرده بود و به همین دلیل ایران خودرو چند سال پیش اقدام به عرضه مدل ۲.۴ لیتری این خودرو و جایگزین کردن آن کرد. اگرچه این تغییر بسیار دیر صورت گرفت و مدت کافی برای عرضه شاسی‌بلندهای جدید کره‌ای با موتور 2.4 لیتری قوی‌تر در بازار وجود داشت و شاید اگر ایران خودرو کمی زودتر این تغییر را صورت می‌داد، می‌توانست خیلی بهتر فروش خوب خود را نگه دارد. موتور ۲.۴ لیتری جدید حالا ۱۶۹ اسب بخار قدرت و ۲۲۸ نیوتون متر گشتاور دارد و می‌تواند به خوبی با رقبای دیگر خود رقابت کند. مدل ۲.۴ لیتری همچنین در هر چهار چرخ خود به ترمزهای دیسکی مجهز است و این در حالی است که مدل ۲ لیتری دارای ترمزهای عقب کاسه‌ای بود.

نمای عقب تغییری نداشته

نمای عقب تغییری نداشته

عرضه ویتارای ۲.۴ لیتری تا حدودی توانست بازار از دست رفته این خودرو را بازگرداند به خصوص اینکه ویتارا از نظر استهلاک و کیفیت بخش فنی نیز خودرویی بسیار قابل اعتماد و با کیفیت است و کسانی هم که کراس‌اووری با توانایی‌های خارج از جاده‌ای بالایی را بخواهند همچنان سوزوکی ویتارا را یکی از بهترین گزینه‌های خود می‌دانند.
با این وجود ویتارا همچنان یک ایراد اساسی دارد و آن کمبود امکانات رفاهی در این خودرو است. برای جبران این نقیصه نیز ایران خودرو از امسال تصمیم گرفت تا مدل فیس‌لیفت شده این خودرو (نه نسل جدید آن) را روانه بازار کند.
مدل فیس لیفت شده سوزوکی ویتارا از نظر فنی تفاوتی با مدل ۲.۴ لیتری ندارد و از همان مجموعه موتور و گیربکس در آن استفاده شده است. در نمای ظاهری باید به سپرهای جدید، آینه‌های جانبی جدید، جلوپنجره و رینگ‌های جدید این خودرو اشاره کرد، ضمن اینکه یکی از بزرگترین ایرادهای سوزوکی ویتارا یعنی نبود سانروف نیز در این مدل بر طرف شده است.

صفحه نمایش برای سرنشینان عقب

صفحه نمایش برای سرنشینان عقب

امکانات ایمنی سوزوکی ویتارا شامل ۶ عدد کیسه هوا، سیستم ترمز ضد قفل، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و کمربند ایمنی ۳ نقطه‌ای پیش‌کشنده می‌شوند. در بخش رفاهی نیز این خودرو مورد بهینه‌سازی قرار گرفته است و حالا شاهد لیست امکاناتی هستیم که مواردی چون کروز کنترل، تهویه اتوماتیک، مانیتور ۷ اینچی به همراه نویگشن، ۲ عدد نمایشگر برای سرنشینان عقبی، دوربین دید عقب، گرمکن صندلی‌های جلو، سنسور دنده عقب، جک درب موتور، تودوزی چرمی، غربیلک فرمان چرمی و زیر آرنجی قابل تنظیم برای سرنشینان جلو را می‌توان در آن مشاهده کرد.
در خصوص سوزوکی ویتارا باید گفت که گرچه از نظر لیست اماکانات رفاهی همچنان پشت سر رقبای کره‌ای خود قرار دارد اما کم و کسری نیز در آن مشاهده نمی‌شود و کسانی که به دنبال یک کراس‌اوور توانمند و با کیفیت ژاپنی هستند می‌توانند با خیال راحت به سراغ این خودرو بروند.

پلاستیک خشک و بی کیفیت داخل کابین

پلاستیک خشک و بی کیفیت داخل کابین

در انتها نیز مروری بر موارد مثبت و منفی این خودرو خواهیم داشت که مواد مثبت آن شامل فضای داخلی جادار، توانایی‌های خارج جاده‌ای خوب و قدرت موتور کافی هستند. از موارد منفی گرند ویتارا نیز می‌توان به استفاده از پلاستیک خشک در داخل کابین که فاصله زیادی با رقبای کره‌ای دارد، دید کم عقب و نبود امکاناتی در سطح کره‌ای‌ها اشاره کرد. قیمت سوزوکی ویتارا فیس لیفت در بازار آزاد حدود 140 میلیون تومان است.
انتقاد بزرگ‌تری نیز بر عملکرد ایران خودرو وجود دارد که با وجود عرضه نسل جدید سوزوکی ویتارا در بازارهای جهانی، کماکان تولید نسل قبلی آن در بازار ایران ادامه دارد و انتظار می‌رود در این رده قیمتی و با توجه به رقابت سخت با حریفان وارداتی، نسل جدید آن همزمان با بازارهای جهانی وارد ایران شود.

نظرات کاربران

31 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/5/9
آشغاله
1396/8/8
با سلام خدمت آقا رلمین
عزیز ، باید دید طرز تفکر حضرتعالی چطورست، همون رو راجع به اشخاص و اشیاء بر زبان جاری میکنی
احترام به سلیقه و علائق مردم مهمتر است
1396/11/5
خودت آشغالی
1396/12/16
پول خریدنشو نداری چرا جفنگ در میکنی.
1397/1/17
ببند ببینیم.همین کلمه ات معلومه ....سوار هستی.خخخ
1397/2/28
ما که داریم عالیه تو هر نظر مثل اینکه شما تاحالا سوارش نشدین
1397/3/19
دادا اگه مثله من پوله خریدشو نداری لقب نچسبون به ماشین،من چن بار سوارش شدم ،خیلی ماشینه قدرتمندو با کیفیبت و نرمیه ،امکاناتشم نسبت به قبل خیلی خیلی زیاد شده ،عالیه
1397/6/18
شما تا بحال فیس لیفتو سوار شدید؟؟
1396/5/9
وای چقدر تغییر کرده نشناختمش !!!
1396/5/9
دیگه عمر این پیرمرد خوش تیپ سر اومده
1396/5/9
هرچقدر بین پراید 131 اس ال ای ال و..تفاوت پیداکردین بین این محصول و مدل قدیمی تفاوت پیدا میکنین
1397/1/17
خیلی ببخشید.سوزوکی شماره شما را نداشت از شما اول کسب اجازه کنه.
1396/5/9
آشغالترین ماشینی که سوار شدم !!!
گیربکس 4 سرعته قدیمی
سواری خشک و خشن
مصرف سوخت بالا
ایمنی ضعیف در تصادفات (3 ستاره یورو انکپ)
هندلینگ افتضاح
و ... .
1396/5/11
مطمئنم سوار این ماشین یبارم نشدی،چون واقعن هندلینگ این ماشین تو شاسی بلندایی ک سوار شدم فوق العادس،اولاش از این ماشین بدم میومد به خاطره نداشتن امکانات اما هر چی زمان میگذره بیشتر عاشقش میشم اونم به خاطره هندلینگ خوبش بارها شده از بس با سرعت پیچیدم نجاتم داده من با سرعت ۸۰ تو پیچ بودمو هیچ مشکلی نداشتم اما کوبش داره از ما چون سریه اول بود کیفیتش خیلی خوبه حتی تعجب کردم گفت پلاستیک خشک با اینک باش خیلی بد روندم و صد هزارتا کارکرده خدایی به صدا نیوفتاده تو این ۷ سال خرجش فقط تعویض روغنش بوده منک خیلی راضیم
1396/5/12
مطمینم شما تا حالا یه بار هم سوزوکی نروندی اگه رونده بودی عاشقش میشدی توسان و اسپورتیج فقط قیافه دارن کیفیت و سواری و دوام و الیته توانایی آفرودشون کنار این هیچه البته کیفیت داشپورت سوزوکی نیوفیسها چون تولید داخله پایین اومده ولی باز در حد توسانه .
محاسن و معایب سوزوکی تیپ 8 اتومات
1-موتور قوی و بادوام
2-ترمز عالی ولی عدم وجود سیستم کنترل پایداری
3-کولر عالی
4-هندلینگ بسیار خوب و فنربندی محکم و بادوام ولی نیمه خشک
5-شاسی و اتاق عالی
6-کیفیت و دوام بسیار خوب داخل و قطعات
7-شتاب متوسط و قابل قبول البته نسبت به وزن خودرو
8-گیربکس نرم و بی نقص البته کاش 6 دنده بود
9-تجهیزات و آپشنهای خوب
10-مصرف سوخت نسبتا خوب ( مصرف ترکیبی حدود 11لیتر)
11-سیستم دودیف 4x4 عالی برای آفرود با قفل دیف و دنده سنگین کمکی
12-دسترسی راحت به لوازم یدکی اصلی ولی نسبتا گران
با توجه به موارد بالا توو این رنج قیمتی انتخاب عالی و بی نقصیه و پشیمون نمیشید -- یه تار موشو با این چینی هاو کره ای های بزک کرده عوض نمیکنم ...
1396/12/16
باشه .تو که راست میگی!!!!!!معلومه چرا میایی اینجا چرت و پرت مینویسی .تابلوئه در زمینه بیزینس خودروی چینی مشغولی .حالا یا تو نمایندگیش کار میکنی یا تو کارخونش.البته کسانی هم که به خزعبلات تو لایک دادن مثل خودتن.
1397/1/17
آقای اکبر درسته از زمان کامنت شما زیاد میگذره ولی این متن را در جهت راهنمایی مصرف کنندگان واقعی این خودرو مینویسم.اولا این خودرو آشغال نیست و بسیاری در کشور سوار این خودرو هستند و خواهند شد.من مطمئن هستم چرت گفتی .زیرا امثال شما دلال ها ی ماشین چینی فقط میتونید به خودتون این جسارت را بدید که بیاید و بگید ...دوستان این خودرو اونقدر از نظر کامل بوده که داره سیزده سال مداوم تولید میشه و حتی یک نفر ناراضی نبوده از این ماشین .موتورش انقدر قوی هست که به توربو احتیاج ندارد.و لو اینکه توربو قطعه ای بسیار حساس و در معرض حرارت دائم اگزوزه و عمرش کوتاهه(قابل توجه کسانی که فقط کلید کردن روی توربو)و دیگر اینکه ژاپنی بودنش .تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
1396/5/10
تصور اینکه باید 140 میلیون پرداخت کنید و مدت زیادی هم برای تحویل خودرو بازیچه سیستم دلالی پشت پرده ایرانخودرو باشید و دست آخر هم خودرویی را تحویل بگیریدبا تکنولوژی پانزده سال پیش، توهین به شعور خود است. و این تازه آغاز راه است، شما هستید و فاجعه ای بنام خدمات بعد از فروش نمایندگی های ایرانخودرو....
1396/5/10
همون طور که گفتید این مدل جدید نیست و فقط فکر کنم فیس لیفت وطنی باشه.چون نمونه جدید اصلی تغییرات زیادی کرده و حتی زاپاس روی در عقب حذف شده.
1396/5/13
دوست عزيز فكر ميكنم گرندويتارا آخرين فيس ليفت و مدل موجود در بازار جهانيش هم همين مدل هست، البته موتور شش سيلندر هم داشته كه تو ايران با اون موتور عرضه نشده، اون مدلي كه شما مد نظرتون هست سوزوكي ويتارا هست و نه گرندويتارا. اگر اشتباه عرض كردم تصحيح بفرمايند دوستان.
1396/5/10
چرا مانیتور قاط زده؟
1396/5/10
قاط نزده برچسب هشدار فابریک کارخونه رو نکندن
1396/5/10
قاط نزده، فکر کنم برچسب آکبندی روی مانیتور کنده نشده
1396/8/5
دوستان توجه کنید ویتارا با گرند ویتارا فرق داره و نسل جدید گرند ویتارا همین فیس رو داره
1396/12/16
آقا رامین معلومه از دسته ی چینی بازا هستی که
زووووورررررت گرفته.این خودرو یک چرخش میارزه به کل هیکل این ماشینای تن لش چینی.
1397/2/28
ماشین بی نظیریه از هر نظر صد برابر این خودرو های چینی و کره ای میارزه فقط از نظر اپشن یکم ضعیف تره
1397/3/16
moftesh grune
1397/4/13
اره مثله تو دقیقا
1397/7/24
سلام

بعد از تجربه رانندگی یکساله با کلاس 10 عرض کنم حضورتون:

کلاس 10 این خودرو اصلا قابل قیاس با مدلهای 2006 2008 های 2 لیتر نیستن

یکی از ایراداتی که به سوزوکی میگیرن 4 دنده بودنشه . اولا بگم گیربکس فوق العاده هوشمند عمل می کنه و کاملا گوش به فرمانه دوما اصلا کمبود دنده تو این ماشین احساس نمیشه چون با سرعت 120 دور موتور رو 3000 هست
برعکس تمام ماشین های 4 دنده اتوماتیک دیگه که با سرعت 120 دوره موتور رو 3700 هست

ارزش خیلی بالایی نسبت به پول پرداختی داره

کلاس 10 تمام آپشنهایی که یه ماشین 6 دانگ لازم داره داراست

چون ویتارا همیشه 4 چرخه تعادل و پایداری خوبی داره

شیشه های ماشین بزرگن و به تمام نقاط ماشین مسلطین این باعث میشه داخل کابین هیچ وقت حوصلتون سرنره

خدمات عالی و در دسترس قیمت مناسب سرویس ها

خیالتون رو راحت کنم حتی پیچ ویتارا هم دستکاری نشده و تمام قطعات ازجمله باتری ماشین حتی تایر های ماشین ژاپنین
تایرهاش بریجیستون هستن

شاسی نردبانی و دارای دیفرانسیل مرکز به همراه کمک سنگین

سواری نرم شک نکنید هر چقدم خشک باشه از سانتافه نرمتره

عایق بندی و نفوذ صدا به داخل کابین در کلاس 10 به شدت بهتر شده

اگه رانندگیتون نرمال باشه داخل شهر واقعا مصرف بنزینش معقوله

کلام آخر به جرات می گم با این مبلغ هیچ ماشین صفر کیلومتر حتی دست دوم بهتری از ویتارا کلاس 10 گیرتون نمیاد
مثلا تو وارداتیا با پول ویتارا کلاس 10 بهتون داچیا داستر یا همون تندر 90 شاسی بلند رو میدن
یا تیوولی 1.6 دانشجویی که سواری ازش قد بلندتره :) )))
1397/10/10
با تشکر از توضیحات شما منم یکی دارم (خرداد 97 تحویل گرفتم)و حرفهای شما رو تایید میکنم و اصل گیربکس اتومات با استفاده از چرخ دنده های خورشیدی طراحی شده و چهار حالت داره با تغییر ضرایب دنده به جایی رسیده که با سرعت 120 دور موتور مناسب و مثل سایر ماشینها است. توهین هم نمیکنم هر کی داره و خوشش نیومد ببره بفروشه.
1398/5/31
واقعیت داره که قطعات کلاس ۱۰ چینی شده؟