موضوعات داغ

نگاهی به شرکت خودروسازی لوتوس

عکس نویسنده
فرهاد کاشانی
نویسنده
عکس مطلب اول
لوتوس این گل سلسله هخامنشی که نقش آن را در ستون های تخت جمشید می بینید نام کارخانه اتومبیل سازی است که فعالیت خود را در سال ۱۹۵۲ آغاز کرد و فراز و نشیب های زیاد و صاحبان بسیاری را تجربه کرده است.
در روی آرم لوتوس حروف A, C, C, B را مشاهده می کنید که حروف اول نام موسسین آن Anthony, Colin, Chapman, Bruce می باشد.
نوشتن در مورد برخی کارخانجات اتومبیل سازی آسان است و بعضی بسیار مشکل بخصوص زمانی که کارخانه صاحبان متعدد داشته، از موتور کارخانجات مختلف استفاده کرده، برای دیگران شاسی طراحی کرده و برای دیگران موتور ساخته باشد. مثلا شاسی موتور دلورین را لوتوس طراحی کرده بود و البته در مورد فساد مالی کارخانه دلورین هم پای آقای چپمن Chapman و موسس دلورین هم در میان بود که با سکته کردن وی در سال ۱۹۸۲ مساله منتفی شد ولی قاضی مربوطه گفته بود که اگر وی زنده بود ده سال باید به زندان می رفت. لوتوس نام خود را با مسابقات اتومبیلرانی عجین کرده بود و هفت بار قهرمان فرمول یک نیز بود. قهرمانان افسانه ای مثل استرلینگ ماس، جیم کلارک، گراهام هیل، جوشن ریندت، آیرتون سنا، امرسون فیتیپالدی، ماریو آندره تی و جکی استوارت ماشین های لوتوس را در زمان های مختلف رانده و با آن پیروزی داشته اند.
تیم لوتوس در سال های ۱۹۹۴ – ۱۹۵۸ در مسابقات فرمول یک بطور فعال شرکت داشت.
ماشین های سه چرخه Caterham در واقع قبلا متعلق به لوتوس بودند که امروزه با برند Caterham معرفی می شوند.
لوتوس در طی سال ها با کمپانی های جنرال موتورز، فورد موتور، تویوتا همکاری داشته و مدتی نیز متعلق به کمپانی پروتون مالزی بود ولی اکنون متعلق به کمپانی Geely چین می باشد.
بدنه ماشین های لوتوس اکثرا فایبرگلاس بوده و لوتوس تخصص عمده خود را شاسی سازی می داند.
مدل های ماشین های لوتوس از روز اول همیشه با حرف E شروع می شدند و مدل های عرضه شده از پیدایش تا به امروز به شرح زیرند:
Espirit
Elan
Europa
Elise
Exige
Eclat
Excel
Elite
Evora

اوورا آخرین طرح لوتوس می باشد با فرم ۲+۲ و موتور ۴۳۰ اسبی که از موتور ۴۳۰ اسبی تویوتا کمری V6 با موتور ۳.۵ لیتری و سوپر شارژر بهره می برد.
لازم به ذکر است که تسلا برای اولین مدل خود در سال ۲۰۰۹ از شاسی و بدنه لوتوس Exige استفاده نمود که اتفاقا مدل موفقی نبود که من هم آن را تست کرده و نظرم را در مورد آن در آن زمان گفته بودم. قیمت مدل Evora فول آپشن ۹۲۰۰۰ دلار می باشد.

نظرات کاربران

2 نظر