موضوعات داغ

نگرانی از افزایش تورم به دلیل رشد واردات خودرو

عکس مطلب اول
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: سیاست‌گذاران اقتصادی کشور باید بررسی و مراقبت کنند که افزایش واردات خودرو در چند ماهه نخست امسال و افزایش خروج ارز از کشور باعث رشد نرخ ارز در بازار داخلی و افزایش تورم در کشور نشود.
شهرام آزادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مشتری ایرانی حق دارد که به انواع خودرو با کیفیت‌ها و قیمت‌های مختلف چه داخلی و چه وارداتی دسترسی داشته باشد.
وی با بیان اینکه بنابراین برای پاسخ به نیاز مشتریان، واردات خودرو در کنار تولید داخلی باید صورت گیرد، خاطرنشان کرد: با این حال باید توجه کرد که اولویت با صنایع داخلی و حفظ و توسعه اشتغال است تا واردات.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در این زمینه صنایع خودروسازی داخلی باید در کنار تولید خودروهای اقتصادی با قیمت پایین برای قشر اصلی مصرف‌کنندگان، در زمینه تولید خودروهای با قیمت بالاتر نیز سرمایه‌گذاری کنند تا نیاز تمام مشتریان ایرانی تامین شود.
وی افزود: اما گذشته از واردات تهدیدی نیز از ناحیه خودروسازان چینی در صنعت خودروی ایران وجود دارد به‌گونه‌ای که اگر تولید خودروهای چینی به صورت فعلی که واردات کامل قطعات و صرفا مونتاژ در داخل کشور صورت می‌گیرد، ادامه یابد این کار نیز از نظر خروج ارز از کشور و احتمال افزایش نرخ تورم، تفاوتی با واردات خودرو نخواهد داشت.
آزادی تصریح کرد: در شرایط رفع تحریم‌ها و برقراری ارتباط با خودروسازان مطرح جهان باید خودروسازان بین‌المللی را ترغیب به تولید محصولاتشان در داخل ایران کرد.
به گزارش ایسنا، در سه ماهه نخست امسال واردات خودرو رشد بیش از ۱۳۰ درصدی داشته است. افزایش شدید واردات خودرو موجب شد وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف ساماندهی واردات، ثبت سفارش جدید واردات این محصولات را برای مدتی متوقف کند.
به دنبال این اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت اما برخی واردکنندگان خودرو به دلیل به خطر افتادن منافعشان به تکاپو افتاده و تلاش کردند به این وزارتخانه فشار بیاورند تا ثبت سفارش واردات خودرو را از سر بگیرد به همین دلیل در گفت‌وگوهایی عنوان کردند که توقف ثبت سفارش واردات خودرو باعث کاهش عرضه و به دنبال آن افزایش قیمت‌ها در بازار خواهد شد.
با این حال فعالان بازار خودروهای وارداتی از ثبات در این بازار خبر داده و می‌گویند به طور طبیعی با توجه به رشد شدید واردات و در نتیجه افزایش عرضه، نه تنها افزایشی در نرخ خودروهای وارداتی نخواهیم داشت بلکه کاهش قیمت‌ها نیز محتمل خواهد بود.
روز گذشته نیز مجتبی خسروتاج - قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت - به جوسازی واردکنندگان خودرو واکنش نشان داده و اعلام کرد که با توجه به افزایش قابل توجه واردات خودرو در سال جاری، قیمت این محصولات نه افزایش بلکه باید کاهش یابد.

نظرات کاربران

9 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/5/23
باز هم کاسه کوزه سر قشر کم درآمد می خواد بشکنه چرا که مجبورن آشغالهای دو خودرو ساز داخلی رو به قیمت بالاتر بخرن
1396/5/23
شما گفتی اونا هم ارزون کردن😂تازه این در شرایطی که90%مردم قدرت خرید ماشین وارداتی ندارن،اگر ایران خودروهای باکیفیتی تولید میکرد اینجوری نمیشد.
1396/5/23
هیچوقت تو بازار ما قیمت کاهش پیدا نمیکنه، بلکه به قیمت "تعادل" میرسه

سانتافه 210 میلیون بود میشه 250 میلیون (حباب)، بعد قیمت کاهش پیدا میکنه میشه حدود 230 میلیون

مرسی، واقعن خسته نباشین :|
1396/5/26
همین سانتافه ها و تویوتا ها و کیا ها تو کشور های دیگه یه ماشین اقتصادی و خانوادگی مثل پژو و سمنده اونوقت اینجا با این قیمت ها فروخته میشه ملت ککشون هم نمیگزه !!!؟؟؟ اونوقت یارو میگه "واردات باعث تورم میشه"!!! خوب معلومه وقتی ماشینی که قیمتش 70 میلیونه با قیمت به قول شما 230 میلیون میفروشند تورم ایجاد میشه !!!!!!!! مشکل خود واردات نیست، مشکل اون تعرفه گمرکیه که واسه فروش رفتن آشغال های خودروسازی به این ماشینا میبندند تا ورشکست نشند!!! و الا الان خوب بود حداقل نیمی از هشتاد میلیون جمعیت ما از این سانتافه ها و امثالهم زیر پاشون باشه که هم کیفیت دارند و هم امنیت ! یارو خیر سرش عضو هیات علمی هم هست !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
1396/5/23
تا وقتی که این انحصار و رانت هست خودروساری داخل پیشرفتی نمیکنه و حتی با صد درصد تغرفه هم نمیتونه رقابت کنه! یک نتیجه اش هم میشه اینکه پژو 301 نسل قبل را که خود مدیرعامل ایران خودرو گفته بود 58 تومن الان با 98 تومن میدن
1396/5/26
راهش فقط نخریدن و تحریم کردنه ! اگر مثل قحطی زدن ها حمله نکنند واسه ثبت نام قیمتش از اون 58 تومن هم میاد پایین تر ! وقتی خودروساز خودشو در معرض ورشکستگی ببینه مجبور میشه واسه رقابت ارزون بفروشه! کاری که همه شرکت های خودروسازی مطرح دنیا انجام میدن! تازه اگه دولت تعرفه گمرکی رو آزاد کنه و خودرو رو با قیمت واقعیش بده دست مردم در واقع قدمی به سمت ورشکستگی خودروساز و در مقابل پیشرفت خودرو ساز ورداشته! اما قاعدتا یه سری افراد این وسط هستند که منافعشون به خطر می افته و به خاطر همینه که هیچ وقت هیچ کاری انجام نمیگیره حتی با وجود این همه آدمی که تو تصادفات کشته میشن !
(من موندم یارو عضو هیات علمی دانشگاهه اونوقت به این نتیجه ای که من الان تو ده دقیقه رسیدم نرسیده !!!!؟؟؟؟ خوب این معلومه داره از یه جا خط میگیره !!!)
1396/5/24
واقعا برای خودم متاسفم که همچین آدم بیسوادی استاد دانشگاه و کارشناس خودرو توی کشور منه. البته شاید بیسواد هم نباشه و منافع میلیاردیش از شرکتهای داخلی باعث میشه همچین اظهار نظرهایی بکنه.
متاسفانه تا وقتی این خودروسازهای داخلی مثل انگل مشغول نوشیدن خون ملت باشن، امیدی به اصلاح وضعیت قیمت و کیفیت ماشینها در ایران نخواهیم بود.
1396/5/26
اینم یه عضوی از اعضای مافیای خودروسازی است! مرد حسابی خودرو وارد نشه که مردم تیبا و پراید و پژو و سمند و تندر و کوفت و زهر مار و درد بخرند !!!؟؟؟ مشکل تعرفه گمرکی غیر قانونی و غیر شرعی که به واردات خودرو اضافه میکنند و اون وام های بی بهره که به خودروساز میدن و وام های بهره های کلان که به مصرف کننده میدنه!!! اگر اون تعرفه گمرکی لامصبو ور دارن که تازه واردات خودرو به نفع دولت تموم میشه!!! وقتی ماشینی که قیمتش 200 میلیونه رو با قیمت 800 میلیون وارد میکنی و در نهایت با قیمت 1 ملیارد میرسه دست از ما بهترون! معلومه تورم ایجاد میشه !
واقعا خسته نباشید انقدر فکر کردین!!!! یعنی منه کارمند اینو میفهمم اونوقت تو که عضو هیات علمی نمیفهمی !!!!!!؟؟؟؟؟
1397/2/10
اقای شهرام ازادی احتمالا شما یکی از سهامداران شرکتهای خودرو سازی ایرانی هستین. من خودم واردکننده خودرو بودم هیچوقت با واردات زیاد قیمت خودرو پایین نمیاد با پایین اومدن نرخ ارز یا پایین اومدن درصد گمرکی قیمت خودرو پایین میاد هیت دولت بااین تعرفه گمرکی نه تنها قانون رو یر پا گذاشتن بلکه باعث تورم و بالارفتن وحشتناک قیمت خودروهای خارجی شده و همچنین با دادن انحصار واردات فقط به نمایندگی ها وحذف واردکنندگان شخصی نه تنها به این گرانی وحشتناک سرعت بخشید بلکه امثال من و خیلی از جوونها که از این راه کاسبی میکردیم رو هم بیکار کرد اینجوری دولت انحصار واردات خودرو رو از هزاران جوون ایرانی گرفت و به چند نفر از صاحبان کمپانی ها داد