موضوعات داغ

دو پرسش درباره زیان‌دهی خودروسازان

عکس مطلب اول
دنیای اقتصاد: خودروسازان داخلی گهگاه با طرح موضوع زیان‌ده بودن محصولات شان، این پرسش را در اذهان ایجاد می‌کنند که اگر این ادعا واقعا صحت دارد، آنها (شرکت‌های خودروساز کشور) چگونه و با چه منابعی هزینه‌های جاری خود را پوشش داده و می‌دهند؟
طی این سال‌ها زیاد شنیده‌ایم که تولید برخی محصولات با ضررهای هنگفت مواجه است، تا حدی که گاهی پای زیان چند میلیون تومانی خودروهای پر تیراژ نیز به میان آمده است. با توجه به این ادعای خودروسازان می‌توان دو پرسش را مطرح کرد؛ اول اینکه آیا خودروسازان با تولید محصولات زیان‌ده، عملا از قامت یک بنگاه اقتصادی خارج شده‌اند. به‌عبارت دیگر، آیا خودروسازان داخلی تنها به مصلحت و برای حفظ اشتغال و همچنین تامین نیاز بازار (به‌منظور محتاج نشدن مطلق به واردات) و در کل به دستور دولت فعالیت می‌کنند، بدون سود و با زیان فراوان؟ در این صورت، دیگر نمی‌توان نام بنگاه اقتصادی را روی خودروسازان داخلی گذاشت و همچنین باید هر آن در انتظار ورشکستگی آنها به دلیل حجم زیاد ضرر و زیان یا افزایش کمک‌ها و حمایت‌های دولتی بود. پرسش دوم این است که آیا خودروسازان ضرر و زیان مربوط به برخی محصولات خود را با افزایش قیمت نامتعارف و گزاف دیگر تولیدات خود جبران می‌کنند؟ مثبت بودن پاسخ پرسش معنایش این است که خودروسازان داخلی برای ادامه حیات، به بخشی از مشتریان خود از ناحیه افزایش گزاف قیمت برخی محصولات، اجحاف کرده و عملا گران‌فروشی می‌کنند.

نظرات کاربران

12 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/6/8
فقط یک صفت میتونم برای خودروسازای داخلی بگذارم: "زالو"
البته بازم حیفه که اسم زالو رو برا اینها اطلاق کنیم چون زالو حداقل چند تا فایده هم داره.
1396/6/8
حیف نیست اسم یه حیوون پر خواصیت وگرون رو روی این بی شرف ها مبذاری!!!!
1396/6/8
هزینه تمام شده تولید پراید 25 میلیون تومان هستش که به خاطر رفاه حال و رعایت وضعیت قشر کم درآمد مردم ایران ، مسئولان سایپا با فداکاری و متحمل شدن 4 میلیون از جیب اونو با قیمت حدود 21 به شما تقدیم می کند . خدا شاهده دولت و سایپا هیچی سود نمی کنند بلکه کلی هم ضرر می کنند. نیت پاکشون فقط کمک به من وتو هستش و اصلا به فکر مادیات نیستند.
اینا من و شما رو چی فرض کردند؟؟؟
1396/6/8
بابا جمعش کنید این صنعت علیل و مریض را. به خدا ما ملت راضی نیستیم دو شرکت اینفدر از خود گذشتگی کنند. تعطیلش کنید. در قطعه سازی سرمایه گذاری کنید. ملت ناراضی، کارگر ناراضی، شرکت ناراضی و زیان ده! پس کی از فعالیت این شرکتها که الان فقط مونتاژ کاری می کنند و دلالی و هر روز وعیت کیفیت محصولاتشون پایینتر از قبله راضیه؟؟!
1396/6/8
سال 86، پراید هیدرولیک، قیمت: 7500000 تومان، دلار: 925 تومان، پراید بدون ای بی اس و ایربگ حدوداً 8100 دلار

سال 96، پرایدبه ایربگ و ترمز ای بی اس مجهز شده است، قیمت: 21000000 تومان، دلار: 3800 تومان، پراید حدوداً 5500 دلار

اگر در بازه ی ده ساله ی اخیر نگاه کنیم، قیمت دلاری پراید بیش از 2500 دلار کاهش داشته است و این به معنی کاهش 30 درصدی قیمت خودروست.

با توجه به مقادیر بالا، عملکرد اقتصادی خودروسازها در یک دهه گذشته مثبت تلقی میشود. بزرگترین مشکل، همچنان، کاهش ارزش پول ملی ست که طی ده سال به کمتر از یک چهارم رسیده است.
1396/6/8
خیلی ساده هستی!!
نرخ ارز سیاست دولت هست برای مثال برای کسی که یه برند باکیفیت خارجی رو میاره داخل تولید میکنه حتی با۵۰درصد تخفیف بهش میدن....
اما درکل این زالو ها توهمه حالت خون ما رو میمکن
1396/6/8
صنعت لگن سازی ما مگه زیان م میکنه هزینه تولید یه پراید شش تا هفت ملیون دست مشتری 22ملیون این کجاش ضرره با این قطعات اشغال ومزخرفی که تازه تو خط تولیدم به کار میبرن و خودشونا میگاین تا یه تک تومانیراز هزینه تولید کم کنن حالا این وسط مصرف کننده و مشتریم ارزوی کیفیت را به گور میبرن ساینا28ملیون یک ونیم ملیون گیربکس مزخرف شرکت ورشکسته پانچ که چینی ها از بلژیک خریدن حالاهم رسیده به ما ایرانی های خدا زده ساینا را رسید به 39ملیون با این استقبال یم که کردن اونای ی که ابله بودن و عشق ماشین اتومات اسمش اتومات باشه حالا هر خری میخاد باشه شب عیدی سراز چهل و یک و دو در میاره بعد میگی زیان پا شو جمعش کنید خودرو بانک الکی که هم شریک دزدی و هم رفیق قافله
1396/6/9
مقایسه جدید و جالبی بود
تا حالا ازین بعد به قضیه نگاه نکرده بودم
لایک
1396/6/9
داداش حالت خوبه ؟ چی زدی؟
1396/6/8
برادران خیامی از کارآفرینان بنام ایران بودند که شرکت ایران ناسیونال را با هدف ساخت خودرویی ارزان قیمت برای اقشار کم در آمد جامعه بنیان گذاشتند. انتحاب پیکان از محصولات تالبوت با قیمت تمام شده پایین و سهم تولید داخل قطعات هم به همین جهت بود. حتی برخی از مقامات دولتی برای حمایت از تولید این دست خودروها بطور سمبلیک با پیکان رفت و آمد میکردند. خیامی ها در نظر داشتند که خودرو موفق پژو 504 را باقیمتی پایین همانند پیکان بصورت انبوه روی خط تولید در ایران ببرند و آن را جایگزین پیکان کنند....
اما امروز، امروز کارخانه ایرانخودرو بعنوان یک بنگاه اقتصادی، موسسه بانکی و تشکیلات رانتی تبدیل به بازویی شده برای تامین کثر بودجه دائمی دولت، و به قولی قلک بدهکاری های دولت به بانک مرکزی است. ربطی هم به دولت کنونی و دولت های پیشین ندارد، این سیاست از حدود بیست سال پیش که واردات خودرو را برای حلوگیری از خروج ذخیره ارزی دولت انجام دادن، اعمال می شود. دولت از یک سو عوارض سنگینی از خودروهای وارداتی می گیرد تا هم کسب درآمد کند و هم مخصولات وارداتی فاقد توان رقابت با تولیدات داخلی باشند و از سوی دیگر مدیریت منسوب دولت بر این مافیای مونتاژکار با ایجاد شبکه های دلالی در گستره کشور بستر قیمت گذاری کاذب برای محصولاتشان ایجاد می کنند.
واردات قطعات بی کیفیت ساخت چین بعنوان قطعات تولیدی در ایران و استفاده از آنها در تولید محصولات داخلی است. پدیده ای است که در دیگر پوشیده نیست و کماکان هم ادامه دارد و از این رهگذر سودی کلان را روانه کیسه دولت میکند و مهر تائیدی است بر توخالی بودن شعار کارآفرینی مونتاژکاران دولتی داخلی....
تا زمانی که این چرخه با پرجاست، قیمت و قیمت گذاری و کیفیت خودروها در داخل ایران همین خواهد بود.
1396/6/8
اون اقايي كه از سايپا اومده گفته هر پرايد با ٤ تومن زيان فروش ميره بصورت كاملا مودبانه خيلي .....خورده
1396/6/14
هزینه های خودرو سازان از حماقت خریدارها تامین میشه که با وجود ایمان به بی کیفیتی و گران بودن محصولات .بازم مشتری هستن