موضوعات داغ

نگاهی بر وضعیت فروش و قیمت آلفارومئو 4C در بازار کشور

عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول
باتوجه به این‌که در چند سال اخیر خودروهای متنوعی به بازار کشور راه‌ پیدا کردند، می‌توان به جرات گفت که در هر سگمنت گزینه‌های زیادی برای انتخاب موجود است. اگر بخواهیم خودرویی اسپرت و تند و تیز را برای خرید انتخاب کنیم، باید سراغ برندهای مطرح اروپایی از جمله مازراتی، پورشه، بنز و ب‌ام‌و برویم. اما باتوجه به اینکه از سال 92 قانون منع واردات خودروهای 2500 سی‌سی به کشور وضع شد، دیگر شاهد ورود این دسته از خودروها نیستیم. به همین دلیل تقاضا در بازار به سمت و سوی خودروهای پیشرفته آلفارومئو بوده که با تولید کوپه اسپرت و جذاب 4C توانست توجه بسیاری از علاقمندان به خودروهای اسپرت را به خود جلب کند. آلفارومئو 4C یک سوپرکوپه موتور وسط دو نفره با ابعاد کوچک است که شباهت زیادی به سوپراسپرت‌های فراری دارد. از همین روی زمانی که شما با یک آلفا 4C رو‌به‌رو می‌شوید، ممکن است در نگاه اول دچار تردید شوید که آیا یک فراری پیش رویتان قرار دارد یا آلفارومئو؟ به هرحال فراری و آلفارومئو از زیرمجموعه‌های کمپانی مادر فیات به‌حساب می‌آیند که همین موشوع سبب شده وجوه اشتراک زیادی در بخش طراحی و تکنولوژی داشته باشند.

آلفارومئو 4C

آلفارومئو 4C

اواخر سال 93 پس از عرضه آلفارومئو میتو و آلفارومئو جولیتا، آلفارومئو 4C رونمایی و معرفی شد. اما برخلاف انتظار، این خودروی جذاب نتوانست معادلات بازار خودروهای اسپرت را برهم بزند. در روزهای نخست ورود این خودروی اسپرت، برچسب قیمتی 1 میلیارد تومانی در برخی از نمایشگاه‌های اتومبیل شمال شهر تهران، روی این خودرو نصب شد که پس از گذشت زمانی کوتاه، قیمت این خودرو واقعی‌تر و منطقی‌تر شد و چند دستگاه از آن پیش فروش شد و با تاخیری نسبتاً طولانی به مشتریان تحویل داده شد اما آنچنان که انتظار می‌رفت از این خودرو استقبال نشد و کماکان نمونه‌های دست دوم خودروهای اسپرت آلمانی همچون پورشه تقاضای بیشتری در بازار دارند. حال پس از گذشت حدوداً دو سال از حضور آلفارومئو 4C در ایران، باز هم استقبال خوبی از آن نمی‌شود و حتی آلفاموتور نیز آنچنان علاقه‌ای به ادامه روند واردات و عرضه آن در بازار ندارد. از آن جایی که این خودرو به‌صورت محدود به کشور وارد شده است، هم‌اکنون می‌توان نسخه صفر کیلومتر مدل 2015 آن را با قیمتی حدود 510 تا 580 میلیون تومان در برخی از نمایشگاه‌های سطح شهر خریداری کرد. لازم به‌ذکر است که برخی از آلفارومئو 4C های وارد شده از نوع لانچ‌ادیشن بوده که از توانایی و عملکرد بالاتر برخوردار هستند. همچنین از لحاظ قیمت نیز تفاوت‌هایی با نسخه معمولی دارند.

آلفارومئو 4C در بازار

آلفارومئو 4C در بازار

خودرویی که در تصاویر می‌بینید از نوع معمولی بوده که دارای آینه‌های فیبرکربنی است، همچنین رنگ قرمزی که بدنه آن را پوشش داده، یکی از پرفروش‌ترین رنگ‌های 4C در بازار جهانی به‌شمار می‌رود. از مشخصات فنی این خودرو می‌توان به پیشرانه چهار سیلندر با حجم 1742 سی‌سی اشاره کرد که مجهز به سیستم توربوشارژر بوده، این موتور توانایی تولید 237 اسب‌بخار و 350 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. جعبه دنده 6 سرعته دوکلاچه نیروی تولید شده موتور را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند.
شاید باید اعتراف کرد که آلفارومئو 4C یکی از سریع‌ترین و جذاب‌ترین خودروهای بازار داخلی کشور است اما متاسفانه به دلیل قیمت و مهم‌تر از آن عرضه محدود و نامناسب، نتوانست جایگاه خود را در بازار بدست آورد که در این صورت می‌توانست رقیبی بسیار جدی برای پورشه 718 هایی باشد که این روزها در نسخه S و در مدل 2017 با قیمتی در حدود 680 میلیون تومان یکه‌تازی می‌کند.
برای آشنایی بیشتر با آلفارومئو 4C و مطالعه تست این خودرو می‌توانید به صفحه مشخصات فنی آلفارومئو 4C مراجعه کنید.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/6/23
سرنوشتي مشابه لوتوس اليزه! از دلايل عمده عدم استقبال مي توان به كيفيت ادوات كابين در اين رنج قيمتي اشاره كرد كه مشخصا در سليقه ايراني استفاده از متريالي مشابه 4C و اليزه كه جهت سبك سازي و افزايش پرفورمنس خودرو از آن بهره گرفته شده جايگاهي ندارد. در مقوله قيمت نيز با نيم نگاهي به ساير رقبا ميتوان دريافت كه شايد عرضه 4C در بازه قيمتي ٤٠٠ تا ٥٠٠ ميليون تومان ميتوانست از ابتدا برگ برنده را در دست اين خودروي اسپرت قرار دهد. هر چند طبق شرايط موجود و مطالب عنوان شده در مقاله، پورشه با برندي معتبر تر در بازار كشور و وجود ٢ نوع پيشرانه قدرتمند در مدل ٧١٨ در نظر خريدي قابل اطمينان تر مي نمايد ولي فقط يك نگاه به ظاهر و چشمان دلفريب اين بچه فراري كافيست تا قيد همه چيز را زده و عاشق اين زيباي خفته شويد!
1396/6/23
دقیقا منم مثل شما فک می کنم یعنی کلی ماشین با امکانات زیاد مثل بی ام و .بنز . ولوو. لکسوس... تو بازار فراوان هست ولی این ماشین های ایتالیایی اصلا یک جوری آدم رو جذب می کنه مثلا کافیه یک جولیتا یا مازراتی یا حتی فیات 500 رو داخل شهر ببینی اصلا نگاهت کامل می ره سمتش واقعا دلفریب ان.... حیف که وارد کننده مناسبی ندارن داخل کشور
1396/6/23
امیدواریم نسخه ۲ لیتری سدان جولیا وارد شه چرا که در بررسی سایت های خارجی رقبای المانی رو شکست داده و میتونه فروش قابل توجهی رو تجربه کنه
البته به شرط قیمت رقابتی و منصفانه که بعید دوستان به این پایبند باشن
اما میتونه جز بهترین ماشین های واردی سال ۹۶ لقب بگیره
جیگریه واسه خودش به خصوص قرمزششش
1396/6/23
داشتم درجا میخریدمش از نزدیک خیلی خیلی خوشگله لعنتی
1396/6/27
یکی دیگه از علت های عدم استقبال از این خودرو. حساسیت های زیاد این ماشیناست و خیلی ناز دارند !