موضوعات داغ

پرواز برادران رایت

عکس نویسنده
فرهاد کاشانی
نویسنده
عکس مطلب اول
به نقل از وبسایت مهندس فرهاد کاشانی: بسیاری از مفسرین، ‌پرواز برادران رایت در سال ۱۹۰۳ میلادی را به همراه فرود انسان بر روی کره ماه از مهمترین رویدادهای قرن بیستم دانسته اند. بی شک اختراع هواپیما در زندگی تک تک افراد بشر حتی آنهایی که تا به حال سوار هواپیما نشده اند تأثیر داشته است .این روزها هواپیماهای باری در بسیاری از موارد جای کشتی و قطار را نیز برای باربری گرفته اند. بنابراین اگر حتی یک بار هم سوار هواپیما نشده اید از مزایای اختراع برادران رایت استفاده نموده اید.
نکات جالبی از اولین پرواز که پس از طی ۳۶ متر مسافت و ۱۲ ثانیه زمان دنیا را دگرگون ساخت به صورت پرسش و پاسخ:

اولین پرواز را بخاطر بسپار

چرا اورویل اولین پرواز را انجام داد؟
اورویل و ویلبر همیشه نوبتی پرواز می کردند و سه روز قبل از پرواز موفقیت آمیز، ویلبر هدایت هواپیما را بعهده داشت ولی بعلت زاویه زیاد سکان افقی متحرک، هواپیما با حالت استال به زمین خورد. حالا نوبت اورویل بود.

آیا برادران رایت سابقه پروازی داشتند؟
برادران رایت قبل از پرواز با هواپیمای موتوری، ۲۰۰۰ سورتی پرواز گلایدر انجام داده بودند.

چه کسی هزینه آزمایشات آنان را تأمین می کرد؟
برادران رایت که اصلاً اهل شهر دیتون ایالت اوهایو بودند یک کارخانه دوچرخه سازی داشتند و با دو نام مختلف دوچرخه تولید می کردند، در‌آمد حاصله به آنها کمک می کرد که بتوانند وقت خود را صرف تحقیقات هواپیمایی خود بنمایند.

هزینه آنها تا ساخت اولین هواپیما چقدر بود؟
۱۲۰۰ دلار

مشخصات فنی موتور هواپیمای آنها چگونه بود؟
موتور چهار زمانه، چهار سیلندر از جنس آلومینیوم و مس که به سفارش و طراحی برادران رایت در شهر دیتون اوهایو ساخته شده و دور موتور آن ۱۰۹۰ دور در دقیقه بود که دو ملخ فشار دهنده را که در پشت بال های هواپیما نصب شده بود می چرخاند. توضیح اینکه این موتور اکنون در موزه برادران رایت در شهر “کیل دیول هیل” وجود دارد و برادران رایت اولین افرادی بودند که از چنین آلیاژی برای ساخت موتور هواپیما استفاده کردند. همچنین آنها بخوبی آگاه بودند که یک علت بزرگ اینکه کسی تا آن روز نتوانسته بود در دنیا پروازی با هواپیمای موتوری انجام بدهد این بود که موتورهای موجود که بیشتر متعلق به اتومبیل بودند بسیار سنگین بودند بنابراین دو برادر تصمیم گرفتند که موتوری سبک برای پروازی کوتاه درست بکنند که فقط بتواند در حدود یک دقیقه آنها را به پرواز درآورد.
این موتور دارای رادیاتور کوچکی بود که فقط موتور را برای یک یا دو دقیقه خنک نگاه می داشت و اگر پرواز ادامه پیدا می کرد، موتور می سوخت. بنزین موجود در هواپیما نیز برای زمانی کمتر از یک دقیقه بود.

چه کسانی بیشترین اثر را روی این دو برادر داشتند؟
مادرشان که معلم ریاضی این دو برادر نیز بود و مطمئن شد که آنها ریاضیات را خوب می فهمند. همچنین وی به آنها خیاطی خیلی خوب یاد داد بطوری که دو برادر تمام برزنت لازم برای تولید بال ها را خود می دوختند و سومین چیزی که نیک یاد گرفتند این بود که برای هر کاری که انجام می دهند مدرکی از خود بجای گذارند. این دو برادر همچنین به عکاسی خیلی علاقه داشتند و مطمئن می شدند که هر بار که می خواهند پرواز کنند دوربین حاضر بوده و از پرواز آنها عکس می گیرد. به همین علت است که مدارک زیادی از پروازهای آنها وجود دارد. منجمله عکس معروفی از اولین پرواز آنها که اورویل را در حال پرواز و ویلبر را در حال رها کردن گوشه بال نشان می دهد. این عکس ده روز پس از گرفتن چاپ شد و به دنیا ثابت کرد که پرواز هواپیمای موتوردار سنگین تر از هوا انجام شده است زیرا بجز دو برادر فقط سه نفر دیگر شاهد اولین پرواز بودند. شخص دومی که در زندگی این دو برادر تأثیر زیادی گذاشت اتولیلیانتال خلبان گلایدر آلمانی بود که در سال ۱۸۹۶ در یکی از پروازهایش کشته شد.

چرا این دو برادر هواپیمای خود را در دیتون اوهایو به پرواز درنیاوردند و چرا باید چهار روز مسافرت کرده و خود را به کیتی هاوک در کارولینای شمالی می رساندند؟
برادران رایت را باید یکی از بهترین ترکیبات یک مخترع، یک تاجر و یک ورزشکار المپیک شناخت. آنها خیلی زود درک کردند که ابتدا باید پرواز را بیاموزند و برای پرواز گلایدر وجود باد بسیار کمک می کند. همچنین در هنگام سقوط یک زمین شنی و نرم نیز می تواند کمک بزرگی باشد. برای پرواز موتوری نیز اگر بخواهند موتوری سبک درست کنند که در نتیجه زورش کم خواهد بود بنابراین باید از باد زیاد کمک بگیرند.
از‌ آنجا که آنها مانند یک قهرمان المپیک قصد داشتند که اولین کسانی باشند که در دنیا پرواز موتوری انجام می دهند همه چیز را بر اساس آن برنامه ریزی می کردند. بنابراین آنها با اداره هواشناسی امریکا در آن زمان تماس گرفته و خواستار شناسایی منطقه ای شدند که در آن باد زیاد و مداوم وجود داشته باشد و در ضمن جمعیت خیلی کمی داشته باشد زیرا نمی خواستند که در هنگام ناکامی های متعدد مورد تمسخر قرار بگیرند و احتمالاً نمی خواستند که دیگران کارشان را کپی نمایند و پس از بررسی چند محل احتمالی آنها منطقه کیتی هاوک در ایالت کارولینای شمالی را که در مجاورت اقیانوس اطلس قرار دارد و دارای تپه های شنی متعدد مناسب برای پروازهای گلایدر می باشد انتخاب نمودند.

هواپیمای برادران رایت در کجا نگاهداری می شود؟
در موزه اسمیت سونیان Smith Sonian واشنگتن ولی المثنای آن و همچنین سه سیلندر از موتور چهار سیلندر اولیه در موزه برادران رایت در شهر کیل دویل هیل ایالت کارولینای شمالی نگاهداری می شود.

چه قسمت هایی از هواپیما جزو اختراعات برادران رایت محسوب می شود؟
ملخ هواپیما و شهپر Aileron از اختراعات این دو برادر و استفاده از آلیاژ مس و آلومینیوم نیز جزو ابداعات این دو برادر می باشد. بقیه قسمت های هواپیما قبلاً وجود داشته و در هواپیماهای گلایدر به کار می رفته البته این دو برادر تحقیقات زیادی نیز بر روی انواع بال هواپیما و اشکال مختلف آن انجام دادند که از تونل باد کوچکی که ساخته بودند برای آن استفاده می نمودند.

طول، زمان و خلبان پروازهای اولیه که بوده؟

پرواز اول: اورویل رایت، ۱۲۰ فوت، ۱۲ ثانیه

پرواز دوم: ویلبر رایت، ۱۷۵ فوت، ۱۲ ثانیه

پرواز سوم: اورویل رایت: ۲۰۰ فوت، ۱۵ ثانیه

پرواز چهارم: ویلبر رایت: ۸۵۲ فوت، ۵۹ ثانیه

طول باند برای چنین پروازی چقدر بوده است؟
۶۰ فوت یا حدود ۱۸ متر که از یک ریل چوبی تشکیل شده بود که چرخ جلوی هواپیما بر روی یک قطعه چوبی که آن نیز با توپی دیگری از چرخ دوچرخه ساخته شده بود بر روی ریل قرار می گرفت و هنگام بلند شدن هواپیما از زمین چرخ عقب بر روی زمین بجا می ماند و هواپیما روی بدنه چوبی خود فرود می آمد. این مسئله به سبکی هواپیما نیز کمک می کرد.

آیا محل های این چهار پرواز اکنون مشخص است؟
یک سکوی سنگی امروزه محل کنده شدن هواپیما از زمین را که انتهای ریل چوبی است مشخص کرده وچهار سکوی سنگی دیگر در محل فرودهای اول تا چهارم نصب شده و در روی هر سکو طول و زمان پرواز و نام خلبان حک شده است.

آیا پروازها مستقیم بوده است؟
پروازهای اولیه تماماً مستقیم بود زیرا ارتفاع هواپیما کم و طول بال ها زیاد بوده و چند سالی طول کشید تا پروازهای دایره ای انجام شد.

آیا برادران رایت تنها کسانی بودند که در آن زمان قادر به ساختن هواپیما شدند؟
می توان گفت که حداقل ده نفر دیگر در نقاط مختلف امریکا و دنیا مشغول کار بر روی پرواز موتوری بودند از جمله آقای لانگلی در ویرجینیا که با بودجه کلان از موزه اسمیت سونیان مأمور ساخت هواپیما شده بود ولی هنوز موفق به پرواز با هواپیمای موتوردار نشده بود و قصد داشت که هواپیما را از روی زمین توسط سیستم هایی کنترل نماید که هم وزن خلبان را به آن اضافه نکند و هم از خطر کشته شدن خلبان احتراز نماید. همچنین فرد دیگر در شهر سن هوزه کالیفرنیا که طرحی را روی کاغذ حاضر داشت که بعدها ثابت شد قابل پرواز بوده ولی در یکی از پروازهایش با گلایدر و قبل از اتمام هواپیمای موتوریش کشته شد. اینجاست که باید گفت برادران رایت مانند یک قهرمان المپیک عمل کرده و در مسابقه برای ساخت هواپیما مقام اول را کسب کردند.

هواپیمای برادران رایت چگونه کنترل می شد؟
ابتدا باید گفت که برعکس اکثر هواپیماهای امروزی سکان افقی متحرک هواپیمای برادران رایت در جلو هواپیما بود و نه در عقب و در مقابل دو ملخ آن در پشت بال وجود داشت و نه در جلو. خلبان در وسط بال در روی یک سکوی چوبی به شکل حرف انگلیسی U می خوابید. دست چپ خلبان سکان افقی متحرک را کنترل می کرد که دماغه هواپیما را به بالا و پایین می برد. با دست راست وی گاز را باز می کرد و سپس از آن دست برای نگهداشتن خود بر روی هواپیما استفاده می کرد. حرکت شهپرها توسط سکوی U شکل و توسط کمر خلبان کنترل می شد. با حرکت کمر خلبان بطرف چپ نه تنها مرکز ثقل هواپیما اندکی بطرف چپ متمایل می شد بلکه کابل هایی سیمی شکل هندسی بال هواپیما را عوض کرده و چیزی شبیه حرکت شهپر هواپیماهای امروزی را ایجاد می نمودند تا هواپیما روی بال چپ بغلطد و سکان عمودی متحرک عقب نیز بحرکت درمی آمد.

آیا در هنگام پرواز لباس پرواز به تن می کردند؟
در ابتدا لباس پرواز در کار نبوده است و بندرت می توانید عکسی از این دو برادر خوش لباس را بدون کراوات پیدا کنید و این حتی در مورد پروازهای اولیه شان نیز صادق است.

سرعت هواپیمای برادران رایت چقدر بوده؟
سرعت زمینی هواپیما ۱۱ کیلومتر در ساعت بوده و سرعت باد روبرو نیز ۴۳ کیلومتر در ساعت بوده بنابراین سرعت مجموع هوایی ۵۴ کیلومتر در ساعت بوده است.
این موضوع روشن می کند که چرا هواپیمایشان توانسته در باندی بطول ۱۸ متر از زمین بلند شود. امروزه کمتر هواپیمایی را می توانید پیدا کنید که برای بلند شدن به کمتر از چند صد متر باند احتیاج داشته باشد. باد روبروی قوی برای پرواز آنها ضروری بوده است.

وزن هواپیمای برادران رایت چقدر بوده است؟
۲۷۵ کیلوگرم بدون موتور و وزن موتور نیز ۸۲ کیلوگرم بوده است.

چرا برادران رایت نتوانستند هواپیمای اولیه خود را در زادگاهشان به پرواز درآورند؟
بخاطر عدم وجود باد آنها باید تغییراتی در هواپیمای خود می دادند و موتورهای قوی تری به کار می بردند تا قادر به پرواز بدون استفاده از باد شوند. آنها ۱۰۵ پرواز در سال ۱۹۰۴ در شهر دیتون ایالت اوهایو انجام دادند و در سال ۱۹۰۵ اولین دور کامل را در یک پرواز ۳۸ دقیقه ای زدند.

چرا از سال ۱۹۰۵ تا سال ۱۹۰۸ پرواز نکردند؟
زیرا ارتش آمریکا حاضر نبود با آنها قراردادی برای خرید یا عدم کپی از طراحی آنها امضاء کند و آنها نمی خواستند که اختراع خود را مفت بفروشند.

آیا اروپایی ها توانستند خود را به پای اولین پرواز برادران رایت برسانند؟
سال ۱۹۰۷ برای اولین بار در اروپا پروازی به اندازه اولین پرواز برادران رایت انجام شد. ولی تا سال ۱۹۱۰ اروپا خود را به پای آمریکا رساند ولی همچنین تا آن زمان برادران رایت بعنوان بهترین خلبانان جهان شناخته می شدند.

نظرات کاربران

1 نظر