موضوعات داغ

چرا تمامی موتورسیکلت ها ترمز ABS ندارند؟ + فیلم

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
ترمزهای ضدقفل موسوم به ABS در سال‌های گذشته تنها سیستم‌های مورد استفاده در اتومبیل‌ها بوده‌اند، اما حالا آنان را می‌توان در موتورسیکلت‌ها نیز پیدا کرد و کم کم تبدیل به سیستم‌های استاندارد برای موتورسیکلت‌های مختلف در جهان شده است، اما جالب اینجاست که برخی موتورسیکلت‌های موجود در بازار و یا حتی برخی از موتورسیکلت‌های گران قیمت از فقدان سیستم ترمز ABS بر روی خود رنج می‌برند که در ادامه سعی داریم مروری کلی بر روی این موضوع داشته باشیم که چرا تمامی موتورسیکلت‌ها ترمز ABS ندارند؟.

- مسائل مربوط به اندازه
یکی از دلایل مهمی که بسیاری از موتورسیکلت‌ها فاقد ABS هستند، بحث ابعاد و اندازه آنان خواهد بود. به عنوان مثال، کمیسیون اروپا در سال 2012 میلادی قانونی تصویب کرد که در آن تمام موتورسیکلت‌های جدید بالای 125 سی‌سی که از تاریخ 1 ژانویه سال 2016 میلادی به فروش می‌رسند، باید مجهز به سیستم ترمز ضدقفل ABS باشند، اما توجه کنید که این قانون تنها برای موتورسیکلت‌های بالای 125 سی‌سی هستند و حجم‌های پایین‌تر را شامل نمی‌شود، هرچند موتورسیکلت‌های کمتر از 125 سی‌سی دارای وزن و سرعت بالایی نیستند که استفاده از سیستم ترمز ABS بر روی آنان مورد نیاز باشد، بویژه قیمت گذاری این دسته از وسایل نقلیه که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و عموما استفاده از سیستم ترمز ضدقفل ABS می‌تواند محرکی برای افزایش قیمت آنان باشد.

- هدف استفاده از موتورسیکلت:
موضوع دیگری که بسیار حائز اهمیت است، هدف و جایی خواهد بود که از موتورسیکلت استفاده می‌کنید و شرکت‌های سازنده موتورسیکلت نیز بر همین مبنا تصمیم می‌گیرند که از سیستم ترمز ضدقفل ABS بر روی موتورسیکلت استفاده کنند یا خیر که در برخی مواقع و در سطوح مختلف جاده، سیستم ترمز ضدقفل ABS حتی می‌تواند برای سرنشین موتورسیکلت خطراتی به همراه داشته باشد. هرچند خارج از استانداردهای اروپا، شرکت‌های موتورسیکلت سازی می‌توانند بر روی محصولات مختلف خود از سیستم ترمز ضدقفل ABS استفاده کنند.
به عنوان مثال، موتورسیکلت کراس یاماها WR250R یک نمونه از موتورسیکلت‌های پیشرفته می‌تواند باشد که بر روی آن از سیستم ترمز ضدقفل ABS استفاده نشده است، زیرا این موتورسیکلت به نوعی کاربرد 2گانه دارد و بیشتر از همه در مسیرهای خارج از جاده‌ای استفاده می‌شود، به همین دلیل مشکلاتی که مسیرهای خارج از جاده یا به اصطلاح "آفرودی" برای سیستم ترمز ضدقفل ABS و مجموعه آن به وجود می‌آورد، باعث شده است تا شرکت‌های سازنده معمولا بر روی موتورسیکلت‌های کراس و آفرودی از سیستم ترمز ضدقفل ABS استفاده نکنند.

- هزینه، ظاهر و وزن:
یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند علت اصلی عدم استفاده از سیستم ترمز ضدقفل ABS بر روی موتورسیکلت‌ها باشد، هزینه نصب این سیستم بر روی موتورسیکلت خواهد بود. در حال حاضر شاید این موضوع نسبت به موارد بالا دارای اهمیت کمتری باشد، اما سیستم ترمز ABS هنوز به معنای افزایش قیمت است. علاوه بر این، مجموعه سیستم ترمز ضدقفل ABS وزن بیشتری برای موتورسیکلت به همراه دارد و قطعا زیبایی موتورسیکلت را در برخی مواقع به هم می‌ریزد!.
البته در برخی مواقع ممکن است که سیستم ترمز ABS بر روی موتورسیکلت چندان حائز اهمیت نباشد، اما بخش بزرگی از خریداران موتورسیکلت مخالف این سیستم بر روی موتورسیکلت خود هستند. به عنوان مثال مالکان موتورسیکلت‌های درشت هیکل کروز که اغلب ظاهری کلاسیک دارند، علاقه چندانی به استفاده از سیستم‌های پیشرفته صنعت بر روی موتورسیکلتشان ندارند، به همین دلیل کمپانی موتورسیکلت سازی "هارلی دیویدسون" در سال‌های اخیر تنها بر روی موتورسیکلت‌های رده بالا و پیشرفته خود از سیستم ترمز ABS استفاده کرده است، زیرا بسیاری از خریداران فکر می‌کنند که این سیستم بر روی موتورسیکلتشان بسیار زشت است. هرچند شرکت هارلی دیویدسون ترمز ABS را به عنوان یک آپشن قابل سفارش با قیمت حدودا 795 دلار پیش روی مشتریان خود قرار می‌دهد تا شاید علاقه به داشتن این سیستم بر روی موتورسیکلت خود داشته باشند.

- آیا همه موتورسیکلت ها باید ABS داشته باشند؟
سوال بسیار خوبی است، زیرا گروه خودروبانک در ادامه یک ویدیو آماده کرده است که در آن می‌توان فرق استفاده از سیستم ترمز ABS و عدم استفاده از آن بر روی موتورسیکلت را در سطوح خیس و لغزنده شاهد باشید که قطعا استفاده از این سیستم بر روی موتورسیکلت را واجب می‌کند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/7/7
اطلاعات بسیار عالی ای بود
تشکر فراوان.