موضوعات داغ

مقایسه هیوندای آیونیک و تویوتا پریوس، برقی‌های آسیای شرقی

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
هیوندای موتورز کره جنوبی با معرفی "Ioniq"، رسما وارد بازار داغ و پرسروصدای هیبریدی‌ها شد، ولی جالب‌تر از آن اعلان جنگ با خودرویی بوده که برای چندین سال پیاپی به عنوان برترین خودروی هیبریدی جهان شناخته می‌شود و موفق به دریافت جوایز متعدد در عرصه بین الملل شده است. قطعا با توجه به تیتر مقاله و همچنین توضیحاتی که در مقدمه دادیم، تا الان حدس زده‌اید که منظورمان با تویوتا پریوس بوده است، حال "اتو اکسپرس" این دو خودروی هیبریدی کهنه کار و تازه وارد را مقابل یکدیگر قرار داده است تا به صورت کلی، برتری هریک را در بازار محک بزند، هرچند هر دو اتومبیل دارای مشخصات بسیار خوب هستند که تنها در برخی موارد ممکن است امکانات بسیار خوب یک اتومبیل بهتر از امکانات خوب دیگری باشد.

- هیوندای آیونیک
اول از همه برای هیوندای آیونیک، می‌توان گفت که نسخه پلاگین هیبریدی آن دارای عملکردی بهتر نسبت به نسخه هیبریدی است. این نسخه به لطف بسته‌های بزرگ‌تر باتری، دارای محدودیت حرکت بیشتری است که مشتریان می‌توانند با پرداخت 26 هزار و 795 پوند در بازار بریتانیا، صاحب یکی از مدل‌های آیونیک پلاگین هیبریدی در نسخه "پرمیوم SE" شوند که در این مقاله برابر تویوتا پریوس مورد بررسی قرار گرفته است. اما باید توجه داشت که با خرید این نسخه، یک عملکرد ضعیف‌تر نسبت به خودروی تویوتا پریوس خواهد داشت که سطح سواری آن ضعیف‌تر بوده و همچنین سیستم تعلیق و چرخ آن سخت‌تر از تویوتا پریوس عمل می‌کنند تا رقابت آن با خودروی ژاپنی تویوتا پریوس چندان راحت نباشد، بویژه اینکه شاسی اتومبیل تویوتا پریوس بسیار بهتر از هیوندای آیونیک ساخته شده است و در زمان حرکت، تویوتا پریوس یک رانندگی نرم و کم صدا برای شما خواهد داشت.

به طور کلی، خودروی هیوندای آیونیک پلاگین هیبریدی در بخش فنی خود به یک پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر و یک موتور الکتریکی مجهز شده است که دارای 139 اسب بخار قدرت بوده و می‌تواند یک شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت حدودا 9.1 ثانیه داشته باشد. گشتاور موتور خوب است و ظرفیت‌های باتری اتومبیل می‌تواند مشتریان خود را راضی نگه دارد، بویژه اینکه خودروی هیوندای آیونیک در نسخه پلاگین هیبریدی قابلیت شارژ باتری توسط پریزهای برق خانگی را خواهد داشت تا در زمان استراحت بتوان انرژی از دست رفته باتری‌ها را جبران کرد، هرچند چنین چیزی بر روی تویوتا پریوس وجود داشته و صرفا یک برتری نسبت به نسخه هیبریدی آیونیک به شمار می‌آید که باتری‌های آن تنها توسط موتور بنزینی شارژ می‌شود.

بر روی تویوتا پریوس از یک جعبه دنده اتوماتیک CVT استفاده شده است، اما خودروی هیوندای آیونیک از یک جعبه دنده 6 سرعته اتومات سود می‌برد که باعث شده عمکلرد آن بسیار بهتر از خودروی تویوتا پریوس باشد. زیرا بکارگیری 6 چرخ دنده در گیربکس هیوندای آیونیک، باعث می‌شود تا شما یک حس بهتر هنگام رانندگی داشته باشید و نیروی بیشتری از طریق موتور به سمت چرخ‌های محرک اتومبیل ارسال شود. ولی در مجموع سطح رانندگی و راحتی هیوندای آیونیک به هیچ وجه قابل مقایسه با تویوتا پریوس نخواهد بود.

- تویوتا پریوس
بدون شک تویوتا پریوس یکی از خودروهای پرفروش و مورد علاقه در جهان است که در چندین سال فعالیت خود در بازارهای جهانی، کارنامه خود را به خوبی پس داده است که مشتریان می‌توانند در بازار انگلستان، با پرداخت 29 هزار و 195 دلار صاحب یکی از مدل‌های پلاگین هیبریدی آن شود که چد هزار دلار گران‌تر از هیوندای آیونیک است، اما آیا این هزینه بیشتر می‌تواند یک عملکرد بهتر از هیوندای آیونیک به نمایش بگذارد؟

در عملکرد نسخه تویوتا پریوس پلاگین هیبریدی بیشتر شبیه به نسخه هیبریدی است که به خوبی می‌تواند یکپارچه سازی پیشرانه بنزینی ، موتور الکتریکی و جعبه دنده را انجام دهد. بر روی این نسخه از تویوتا پریوس یک جعبه دنده اتوماتیک CVT مورد استفاده قرار گرفته است که در واقع نیروی تولید شده توسط پیشرانه را به صورت خطی دریافت کرده و در اختیار چرخ‌های اتومبیل قرار می‌دهد که بسته به سبک رانندگی شما، موتور بنزینی را در نقطه مطلوب برای قدرت و کارایی نگه می‌دارد. جعبه دنده‌های اتوماتیک CVT به سرعت در حال رشد هستند، اما جعبه دنده بکار رفته در تویوتا پریوس نه خیلی عالی است و نه خیلی بد، اما وقتی شما پای خود را بر روی پدال گاز فشار دهید، این جعبه دنده کمی شلوغ کاری می‌کند و نیروی پیشرانه را با یک سروصدای بیشتر به سمت چرخ‌ها هدایت می‌کند.

به طور کلی، در بخش فنی تویوتا پریوس از یک پیشرانه چهار سیلندر 1.8 لیتری بنزینی و یک موتور الکتریکی استفاده شده است که باوجود داشتن حجم بیشتر پیشرانه نسبت به خودروی هیوندای آیونیک، در مجموع می‌تواند 120 اسب بخار قدرت داشته باشد که با هدایت این نیرو به سمت چرخ‌های اتومبیل، باعث ثبت یک شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت حدودا 10.5 ثانیه خواهد شد که چیزی حدود 1.4 ثانیه کندتر از هیوندای آیونیک است. نسبت به هیوندای آیونیک، تویوتا پریوس با جعبه دنده CVT عملکرد ضعیف‌‌تر خواهد داشت، اما هر دو اتومبیل در حالت تمام الکتریکی می‌توانند یک شتاب مناسب و حرکت صاف و سریع داشته باشند.
- نتیجه:

* جایگاه اول: هیوندای آیونیک پلاگین هیبریدی
با خرید یک دستگاه اتومبیل هیوندای آیونیک، شما به کارایی بالاتر و همچنین صرفه جویی در هزینه‌های پرداختی خود دسترسی خواهید داشت که در این زمینه بسیار بهتر از تویوتا پریوس خواهد بود. انتخاب هیوندای آیونیک به عنوان خودروی برتر این مقایسه خیلی راحت نیست، اما با داشتن این خودرو می‌توانید یک عملکرد بهتر و سریع‌تر داشته باشید. فضای کابین هیوندای آیونیک بسیار بیشتر از تویوتا پریوس است و به لطف همین فضای بیشتر، می‌توانید یک فضای بزرگ‌تر برای قسمت بار اتومبیل داشته باشید. امکانات رفاهی و تجهیزات سرگرمی اتومبیل به مراتب بیشتر است و می‌توانید از آن لذت ببرید.

* جایگاه دوم: تویوتا پریوس پلاگین هیبریدی
این ماشین می‌تواند یک وسیله نقلیه مناسب برای خانواده‌ها باشد که بیشتر از همه به مصرف سوخت، راحتی کابین و همچنین رانندگی پویا اهمیت می‌دهند تا اینکه ظاهر اتومبیل در اولویت اصلی آنان قرار گیرد، هرچند خودروی تویوتا پریوس در نسل‌های جدید خود یک ظاهر بسیار بهتر و جذاب دریافت کرده است تا بزرگ‌ترین نقص خود در نسل قبل را جبران کند. اما در مجموع باتوجه به هزینه‌های پرداختی برای اتومبیل و در مقابل کارایی خروجی، باعث شده است تا خودروی تویوتا پریوس پلاگین هیبریدی در جایگاه دوم قرار گیرد.

نظرات کاربران

12 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/8/23
داشبورد تویوتا پریوس حالمو بد کرد، یادم نمیاد تا حالا داشبوردی به این زشتی دیده باشم!! پشت فرمان خالیه و راننده واسه دیدن سرعت ماشین باید اون سر داشبورد رونگا کنه!!!
1396/8/24
دوست بی سوادم این خودرو HUD داره نیاز نیس سرتو بچرخونی رو شیشه جلو میتونی ببینی،بعضی موقع ها تحقیق کنی بعد حرف بزنی بد نیس
1396/8/24
آقا حق با شماست من اشتباه کردم اما آخه این چه داشبوردیه‌؟؟ ؟؟ وجدانن چطور کسی میتونه ازین خوشش بیاد؟
1396/8/24
پرچم کره بالاست
1396/8/24
با سلام. دوست عزيز اين مقايسه بين هيونداي آيونيک که تازه توليد شده و پريوس که سالهاست داره توليد ميشه صرفاً داره دو تا ماشين صفر کيلومتر رو با هم مقايسه مي کنه. شما اپتيما و سوناتا رو هم که با کمري مقايسه کنيد آپشنهاي بيشتري دارند و ظاهر زيباتر. ولي به نظرتان چرا تويوتا هميشه پرفروشترين بوده و هست؟؟؟ چون همين دوتا ماشين رو بعد از 5سال کار کردن و 200 هزارتا راه رفتن که مقايسه کنن و هزينه ها و ميزان رضايت مالکين اونا رو بسنجن مي فهمن چرا هميشه پرچم ژاپن بالاست!!!!
1396/8/24
ممنون از این مقاله .
یک نکته چه تو این مقاله و چه مقاله های دیگه دیدم.
مقاله ها که خب قطعا ترجمه هستند. بنابراین پیشنهاد میکنم موقع ترجمه، قواعد نگارش فارسی رو در نظر داشته باشید و حتما چند بار بخونید و ویرایش کنید و خودتون رو جای خواننده فارسی زبان بگذارید تا متن روان تری برای خواننده آماده کنید.
جملاتی مثل " اما با داشتن این خودرو می‌توانید یک عملکرد بهتر و سریع‌تر داشته باشید." خیلی با نگارش فارسی جور در نمیاد و شما خیلی راحت میتونستی بنویسی " اما با این خودرو می‌توانید عملکرد بهتر و سریع‌تری داشته باشید."
1396/8/24
مقايسه و نتيجه گيري بسيار ضعيفي بود. تويويا حدود بيست سال تجربه توليد خودروي هيبريدي پريوس را دارد و سايه همين تجربه است كه موفق به ارائه بهترين خودروي هيبريدي و ايمن ترين خودروي جهان شود. اين در حاليست كه هيوندا اولين سالهاي توليد خودروهاي هاي هيبريدي را تجربه مي كند و مي توان گفت تكنولوژي سينرجي كه مبدع آن تويوتا است را كپي مي كند . بنابراين قطعا" آيونيك به لحاظ فني در رتبه پائين‌تر قرار ميگيرد.
جلو داشبورد با كيفيت و با طراحي انقلابي حس آينده را به راننده القا مي كند. با وجود سيستم HUD هيج مشكلي به لحاظ ديدن سرعت ماشين در سرعتهاي بالا وجود ندارد.
درود
1396/8/25
تسلا تجربه 20 ساله نداره ولی پدر تویوتا رو درآورده هیوندای هیبرید بسیار بهتر از پریوس هست طراحی داخلی داغون ، فقط رینگاش خیلی قشنگه خخخخ
1396/8/27
دوست عزيز، محمد، من به سليقه شما احترم ميذارم. شما هيوندا سوار شو. اتفاقا" من جزء آدمهائي هستم كه هرچقدر كمتر پريوس توي خيابون ببينم خوشحالتر ميشم. دوست ندارم مثل اوپتيما خز بشه!
1396/8/27
Top 10 Best-Selling Green Vehicles of 2016 - NY Daily News
2017 Nissan Leaf. (Nissan) ...
2017 Toyota Prius V. (Toyota) ...
2017 Ford Fusion Energi. (Ford) ...
2017 Tesla Model X. (Tesla) ...
2017 Ford C-Max. (Ford) ...
2017 Toyota Prius C. (Toyota) ...
2017 Chevrolet Volt. (Chevrolet) ...
2017 Tesla Model S. (Tesla)
1396/8/24
اگه طبق متن قیمت هیوندای بر حسب پوند باشه از قیمت تویوتا که بر حسب دلار هست بیشتر هم میشه اما ذکر شده که تویوتا گرونتره

علاوه بر این یه مسئله ای که به نظرم مهم میاد و هیچ وقت اشاره نمیشه و همگی در مورد گوشی موبایل هامون باهاش اشنا هستیم عمر باطری هست که هیچ ارزیابی در موردش انجام نمیدن
1396/8/25
من خودم پریوس دارم.کاملا هم ازش راضی ام.نمیخوام بحث کره و ژاپن رو دوباره باز کنم .اون دوستی که گفتن کیلومترش جای بدی قرار داره حتما تا حالا داخل ماشین ننشسته .اتفاقا کیلومتر تو بهترین جای ممکنه چون نه کاملا جلوته که حواست رو موقع رانندگی پرت کنه هم نه پایینه مثل بقیه ماشینا که آدم مجبور بشه چشم از جاده برداره و کیلومتر رو نگاه کنه .قبل از اظهار نظر لا اقل یه بار تو ماشین بشینین .