موضوعات داغ

قطعات و تزئینات فریبنده در خودروها، از اگزوز تا فیبرکربن‌های غیرواقعی

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
شرکت های بزرگ خودروسازی برای ایجاد هویت و جذابیت در مقایسه با رقبا، طراحی محصولات خود را مورد توجه ویژه قرار می‌دهند. در بعضی موارد طراحی چراغ‌های LED با الگوهای طراحی داخلی بسیار خوب و جذاب است که اولین فاکتور زیبایی اتومبیل به شمار می آید و یک قسمت کاربردی در اتومبیل است، اما برخی دیگر از قسمت‌های اتومبیل در واقع هدف خاصی را دنبال نمی‌کنند و صرفا برای زیبایی اتومبیل طراحی شده است که حتی از مواد اصلی هم ساخته نشده است. حال پیرامون این موضوع، در ادامه سعی داریم مروری کلی بر روی قطعات تزیینی اتومبیل داشته باشیم که بیشتر آنان یا کاربرد واقعی ندارند یا از مواد اصلی در ساخت آنان استفاده نشده و به نوعی جعلی هستند.

- منافذ جعلی هوا

خنک کننده‌های عملکردی و شبیه سازی‌های آن می تواند یکی از جالب ترین چیزایی باشد که به یک اتومبیل اسپرت اضافه می شود. به عنوان مثال هودهای قالب گیری شده بر روی کاپوت موتور سوبارو WRX STI یک جذابیت بسیار بالا به طراحی اتومبیل داده است تا نشان از قدرت بالای آن باشد، اما در واقع این منافذ ورود هوا و یا حتی مواردی که بر روی سپر طراحی می شود، عملا کاربردی ندارند و حتی باعث تضعیف عملکرد اتومبیل می شوند که نمونه های آن می تواند کیا استینگر، مینی جان کوپر، هوندا سیویک RS و... باشد که برخی از منافذ ورود هوای آن صرفا برای زیبایی هرچه بیشتر طراحی ظاهری اتومبیل است.

- خروجی های اگزوز جعلی

این مورد بیشتر از همه در خودروهای چینی دیده می شود، اما در واقع جالب است بدانید که حتی شرکت های بزرگ خودروسازی از جمله مرسدس بنز هم به چنین کاری دست زده است. همانطور که می دانید، طراحی و نصب یک خروجی اگزوز ساده در عقب ماشین جالب به نظر نمی رسد و طراحی کلی اتومبیل را هرچقدر هم زیبا و هماهنگ باشد، تحت تاثیر قرار داده و زشت می کند. به همین دلیل بسیاری از شرکت های خودروسازی از خروجی های اگزوز جعلی استفاده می کنند تا به زیبایی مطلوب خود برسند. همچون کمپانی خودروسازی مرسدس بنز در تولید C کلاس و GLC و یا حتی شرکت خودروسازی لکسوس در تولید IS F و شرکت خودروسازی پژو در تولید 3008 از چنین کاری استفاده کرده است تا تنها برچسب خروجی های اگزوز جعلی به پیشانی ماشین‌های چینی چسبانده نشود.

- دیفیوزرهای غیرآیرودینامیکی

یکی دیگر از موارد افزودنی، دیفیوزرهای نصب شده در زیر سپر عقب خواهد بود که در اتومبیل های معمولی مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی، کار دیفیوزر این است که جریان هوا در زیر اتومبیل را از آشفتگی خارج کرده و با جریان هوای بالای اتومبیل هماهنگ کند تا یک حرکت پویاتر بدون آشفتگی داشته باشد که بیشتر از همه بر روی ماشین های اسپرت و سوپراسپرت با سرعت های بالا جوابگو است، اما می بینیم که بسیاری از شرکت های بزرگ خودروسازی از چنین فاکتوری در محصولات خود استفاده می کنند تا صرفا طراحی ظاهری آنان را بهتر کنند. همچون فیات 595 آبارث که در زیر سپر آن یک دیفیوزر پلاستیکی نصب شده است، اما در واقع هیچ کاربرد عملی برای این اتومبیل کوچک و دوست داشتنی نخواهد داشت.

- سوراخ های مصنوعی دیسک های ترمز

در ماشین های گران قیمت و بیشتر از همه اسپرت، بر روی دیسک ترمز سورخ های متعددی ایجاد شده است که در واقع به خنک کاری بهتر دیسک هنگام ترمزگیری کمک می کند، اما در واقع بخشی از این سوراخ ها می تواند جعلی و صرفا برای زیبایی باشد که برخی از شرکت های خودروسازی از آن استفاده می کنند، همچون بخش پرفورمنس مرسدس بنز یعنی AMG که در ساخت E کلاس از چنین دیسک های ترمزی استفاده شده است، اما پس از آزمایش رانندگی متوجه خواهید شد که عملکرد ترمز با نسخه های معمولی تفاوت چندانی ندارد.

- پنل های چوبی و فیبرکربنی جعلی

یکی از موارد پرکاربرد در صنعت خودروسازی که در چند سال اخیر مورد توجه بسیاری از شرکت های خودروسازی قرار گرفته است، استفاده از فیبرکربن خواهد بود که به غیر از تولید کنندگان ماشین های اسپرت و سوپر اسپرت، حتی شرکت های تولید کننده محصولات استاندارد و بعضا ارزان قیمت هم دوست دارند که از این فاکتور جذاب در ماشین های خود استفاده کنند، اما در واقع بسیاری از قطعات فیبرکربنی که در داخل کابین ماشین های استاندارد شاهد هستید و یا حتی قطعات چوبی که در تزیین کابین بکارگرفته شده است، با مواد اصلی ساخته نشده و بیشتر آنان پلاستیک هستند که صرفا طرح چوب یا فیبرکربن بر روی آنان اجرا شده است. همچون خودروی شاسی بلند تویوتا پرادو که بر روی قسمت های مختلف کابین و یا حتی غربیلک فرمان آن شاهد طراحی قطعات چوبی جعلی هستیم تا زیبایی کابین را چندین برابر کند.

- باله های نصب شده در انتهای اتومبیل

در این بخش قصد داشتیم که در رابطه با اسپویلر اتومبیل در خودروهای استاندارد جاده ای صحبت کنیم، اما در واقع بسیاری از کارشناسان و یا حتی شرکت های بزرگ خودروسازی معتقد هستند که این باله های آیرودینامیکی می تواند به ثبات بیشتر اتومبیل کمک کند. ولی با این وجود، بسیاری از شرکت های خودروسازی برای زیبایی و اسپرت نشان دادن اتومبیل از چنین قطعه ای بر روی اتومبیل هایشان استفاده می کنند، درحالیکه برای ساخت ماشین های سوپر اسپرت و بالاتر، حتی درجه‌های تیغه اسپویلر هم مد نظر قرار می گیرد تا بهترین نیروی چسبندگی بدست آید و جریان باد راحت تر هدایت شود.

همانطور که می دانید، موارد بالا تنها بخشی از قطعات جعلی بود که صرفا برای تزیین و جذابیت بیشتر بر روی اتومبیل مورد استفاده قرار می گیرد، حال در پایان تنها برخی دیگر از قسمت های تزیینی اتومبیل را در معرفی خواهیم کرد که توجه به آنان خالی از لطف نخواهد بود.
چراغ های عقب بزرگ
قطعات کرومی بیش از حد
صفحه نمایشگرهای تمام لمسی
قطعات و تریم های مشکی رنگ موسوم به "پیانو بلک"
دوخت های جعلی بر روی داشبوردهای پلاستیکی!
دریچه‌ های هوای موتور بر روی سپر و دستگیره های دنده
ترموگرافی افزایش دور توربو
روکش های فلزی برخی از قطعات
ملیه های اسپرت جعلی در برخی ماشین های وانت

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/8/18
باحالترینش هایماست.دو تا سر اگزوز خروجی داره ولی اگزوز به هیچکدوم وصل نیست خخخ
1396/8/18
بایک سنوا هم همینطوره دو تا خروجی اگزور کرومی داره اما یک لوله اگزوز هم از زیر ماشین آویزونه
1396/8/18
این کلک ها ریشه ای تاریخی دارند.در برنامه تخت گاز یک مدل قدیمی لامبورگینی را بررسی می کرد که گفت باله های پشتی اش فقط تزیینی اند و کارکرد آیرودینامیک ندارند.
1396/8/19
حالا هایما هیچیبنز چرا از این کارا میکنه!!!
1396/8/20
تنها شرکتی که چیز اضافه نمیزاره شرکت داچیا ست که تندر 90 هم کار خودشه