موضوعات داغ

پژو RCZ گذر کوپه خوش‌استیل ناکام فرانسوی در ایران

عکس نویسنده
بامداد صفائیان
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول
مقدمه
کمپانی پژو در سال 2009 دست به اقدام جسورانه‌ای در رابطه با ساخت مدل جدید و اسپرتی بنام پژو RCZ زد که تعجب و تحسین همه را برانگیخت. سال 2008 بود که این خودروساز فرانسوی در نمایشگاه فرانکفورت از این محصول اسپرت به نام RCZ رونمایی کرد و پس از آن این خودرو را روی خط تولید خود در کشورهایی نظیر اتریش کرد. جالب است بدانید که پژو RCZ هیچ وقت در خود کشور فرانسه به تولید نرسید!
پژو RCZ کوپه خوش فرم و دودربی بود که بر خلاف تمامی محصولات اقتصادی و کم‌مصرف پژو، چهره‌ای کاملاً اسپرت و در یک سگمنت خاص بازار بود و طراحی فوق‌العاده آن توانست جوایزی را برای آن به ارمغان بیاورد و بطور مثال در سال 2010 تاپ‌گیر آن را به عنوان برترین کوپه سال معرفی کرد.
هدف از طراحی و تولید این اسپرت قدرتمند، بیشتر جلب توجه جوانان به دلیل قدرت موتور، شتاب، چسبندگی و همچنین ظاهری جوان‌پسند بود. این خودرو بین سال‌های 2009 تا 2015 روی خط تولید پژو قرار داشت و پژو در این مدت بیش از 50 هزار دستگاه از این خودرو را به فروش رساند. اما در نهایت و با وجود ورود پژو به این سگمنت خاص، اما این شرکت تصمیم به توقف ادامه نسل این خودرو گرفت و ترجیح داد تا تمرکز خود را روی سگمنت‌های شلوغ‌تر و اقتصادی‌تر بازار بگذارد و کمتر روی خودروهای خاص همچون RCZ کار کند.
ورود این خودروی اسپرت به ایران و دیده شدن آن درمنطقه آزاد ارس، ما را بر آن داشت تا ملاقاتی با این اسپرت فرانسوی داشته باشیم و ببینیم رقیب اصلی مدل معروف آئودی TT آیا در عمل نیز مانند یک خودروی اسپرت واقعی رفتار می‌کند یا خیر؟

طراحی خارجی وبدنه

پژو RCZ

پژو RCZ

پژو RCZ نمونه یک خودروی اسپرت است که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در نگاه اول شما با سقف شیشه‌ای و فضایی روبرو می‌شوید که با دو برآمدگی روی آن، مدل خاص و شاهکاری قابل توجه و درخور تقدیر و تحسین است. ارتفاع بسیار پایین این خودرو که 135 سانتی‌متر است نیز از دیگر نکاتی است که در نگاه اول توجه شما را به خود جلب خواهد کرد.
ایجاد این برآمدگی برسطح شیشه سقف نکته‌ای دقیق جهت فراهم نمودن آیرودینامیک بی‌نظیر پژو RCZ است.
سنسورها به تعداد 4 عدد در سپر جلو و عقب جای گرفته تا عرض پهن 1845 میلیمتری خودرو را پوشش دهد. فعال کردن این سنسورها توسط دکمه‌ای روی داشبورد انجام می‌گیرد.
صندوق بار فضای قابل قبولی به میزان 321 لیتر دارد که برای خودرویی با این ابعاد می‌توان آن را مناسب ارزیابی کرد. بطوریکه اگر صندلی‌های عقب را بخوابانیم، افزایش این فضا را تا 559 لیتر شاهد خواهیم بود که این فضا برای حمل بار جهت مسافرت‌های دو نفره کافی به نظر می‌رسد.
یک نوار نقره‌ای در کناره‌های سقف، جلوه زیبایی به خودرو داده که با وجود رینگ‌های 19 اینچی با 10 پره مشکی، هارمونی زیادی دارد و جذابیت این اسپرت را دوچندان نموده است.
سقف متفاوت و آیرودینامیک، شیب زیبای قسمت عقبی سقف و چهره اسپرت در جلو و عقب، در نهایت یک کوپه متفاوت و اسپرت را از این فرانسوی ساخته و در نمای ظاهری باید آن را یکی از موفق‌ترین طراحی‌های پژو بدانیم.

طراحی داخلی

پژو RCZ

پژو RCZ

در نگاه اول شما با یک خودروی اسپرت و کوپه مواجه می‌شوید اما بلافاصله بعد از باز کردن درب متوجه خواهید شد که دو صندلی نیمکتی برای سرنشینان عقب هم تعبیه شده است. البته سوار و پیاده شدن سرنشینان عقب به دلیل سقف نسبتاً کوتاه مشکل است ولی سرنشینان جلو هیچگونه مشکلی در سوار و پیاده‌شدن ندارند. شاید بتوان گفت که صندلی‌های عقب آنچنان برای استفاده بزرگسالان مناسب نباشد! مشکلی که در اکثر خودروهای کوپه کوچک شهری وجود دارد.
فضای داخلی پژو RCZ تلفیقی از طراحی لوکس و اسپرت را با خود دارد، طراحی غربیلک فرمان البته بسیار شبیه سایر ساخته‌های پژو در آن سال‌ها است و تازگی چندانی ندارد، طراحی پشت آمپرها نیز معمولی است اما نمی‌توان از آن‌ها ایرادی نیز گرفت. اما بخش داشبورد و کنسول مرکزی شباهتی با سایر محصولات پژو ندارد و کاملاً جدید است. البته در این بخش نیز می‌توان شباهت‌هایی با نسل‌های قبلی آئودی TT را مشاهده کرد همانند دریچه‌های خروجی تهویه دایره‌ای شکل. البته باز هم در این بخش یک قسمت آشنا برایمان وجود داشت و آن مانیتور نارنجی رنگ پژو در بالای داشبورد است که در پژو 206 و 207 نیز موجود است. در میان دریچه‌های سیستم تهویه نیز یک ساعت عقربه‌ای وجود دارد تا نمایی شکیل‌تر به دیزاین داخلی خودرو بدهد. دسته دنده بسیار بلند در وسط کنسول میانی نیز ما را به یاد خودروهای رالی می‌اندازد.

پژو RCZ

پژو RCZ

از نظر امکانات نمی‌توان پژو RCZ را خودرویی کامل دانست و بیشتر در سطح خودرویی مثل هیوندای جنسیس کوپه است. امکانات این خودرو شامل مواردی چون تودوزی چرمی، سقف شیشه‌ای، تهویه خودکار دوگانه، سیستم کنترل پایداری، تیپ ترونیک، فرمان چرمی و سنسورهای پارک جلو و عقب اشاره کرد. اما یکی از امکانات جالب این خودرو نیز بالچه‌ عقب متحرک آن است که می‌توان آن را با استفاده از یک کلید که در کنسول میانی و در کنار ترمز دستی قرار دارد به صورت دستی باز کرد. به طراحی داخلی و امکانات پژو RCZ با توجه به سال ساخت آن قابل قبول است اما جای خالی شیفترهای پشت فرمان در این خودرو حس می‌شود. یکی از نکاتی که در داخل کابین ممکن است باعث دلسردی شود این است که دسته‌های راهنما و برف پاک کن، اینترفیس سیستم صوتی و البته کنترلرهای مربوط به کروز کنترل همگی با پژو 206 یکسان هستند. البته گویا این رویه همچنان در گروه پژو سیتروئن ادامه دارد چون بعداً همین موارد را در خودروهای لوکس دی‌اس نیز مشاهده کردیم.

مشخصات فنی
پژو RCZ در بازار جهانی با 5 نوع موتور عرضه می‌شود که دو نوع آن‌ها دیزلی بوده و سه نوع دیگر بنزینی هستند. خودروی مورد آزمایش ما به نوعی نسخه پایه این خودرو است و از موتوری مشابه با محصولات دی‌اس و پژو 2008 در کشورمان برخوردار است. این موتور که از سری موتورهای THP گروه پژو سیتروئن است و با نام موتورهای پرنس نیز شناخته می‌شوند و در طراحی آنها با شرکت بی ام و نیز همکاری شده است.

پژو RCZ

پژو RCZ

موتور این خودرو 4 سیلندر خطی است و می‌تواند 155 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن‌متر گشتاور را تولید کند. یکی از مزایای موتورهای توربو مصرف کم آن‌ها است و پژو RCZ نیز در هر 100 کیلومتر به طور ترکیبی تنها 7.3 لیتر بنزین مصرف می‌کند که برای یک خودروی اسپرت عدد نسبتاً خوبی است.
انتقال نیرو در این خودرو نیز با استفاده از یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک به چرخ‌های جلویی صورت می‌گیرد که البته ناامیدکننده است و معمولاً خودروهایی با این سبک طراحی انتظار استفاده از دیفرانسیل عقب وجود دارد که لذت رانندگی را دو چندان می‌کند. البته در بازار جهانی امکان انتخاب گیربکس شش دنده دستی نیز برای این خودر وجود دارد.

تجربه رانندگی
یک تکه بودن گلگیر با درب موتور نکته قابل تاملی است که شاید راننده را حین رانندگی و تصادف احتمالی دچار مشکل کند چراکه درصورت تصادف از جلو می‌بایست دو گلگیر و یک کاپوت یکجا تعویض گردد! و این هزینه قابل توجهی را متوجه مالک خواهد کرد.
با شروع حرکت یکی از اولین فاکتورهایی که توجه ما را جلب کرد، نرمی سواری این خودرو با وجود لاستیک‌های فاق کوتاه و رینگ‌های 19 اینچی بود و باید گفت برخلاف تصور اولیه‌ای که داشتیم، سواری خودرو اصلاً کوبنده و ناراحت‌کننده نیست و این را باید یک نکته مثبت برای استفاده شهری پژو دانست.

پژو RCZ

پژو RCZ

عملکرد پیشرانه نیز مناسب است و توربوشارژر موقع فعال شدن کشش خوبی را برایتان فراهم می‌کنند. با گیربکس اتوماتیک می‌توان شتاب صفر تا صد کیلومتر را در حدود 9 ثانیه ثبت کرد. اما کسانی که خواهان یک شتاب‌گیری بهتر و جذاب‌تر باشند باید سراغ مدل RCZ R با قدرت 200 اسب بخاری بروند.
عملکرد جعبه دنده نیز قابل قبول است و تعویض‌های به موقع انجام می‌شود. البته نباید انتظار عملکردی مشابه گیربکس تویوتا GT86 را از این خودرو داشته باشید. با رسیدن به اولین پیچ باز هم پژو ما را با چسبندگی بسیار خوب خود غافلگیر کرد. تایرهای 235 پژو طوری به زمین چسبیده‌اند که شاید یک لحظه در دیفرانسل جلو بودن این خودرو شک کنید. سیستم تعلیق پژو در جلو و عقب از نوع مستقل با میله‌های تعادل است و واقعاً هندلینگ مناسبی را به ارمغان می‌آورد و می‌توانید با اطمینان خاطر کامل پیچ‌ها را طی کنید. در این بین نباید از نقشه بالچه عقب متحرک خودرو در بهبود چسبندگی بخش عقبی نیز چشم پوشی کرد. همانطورکه اشاره کردیم این بالچه را می‌توان با یک کلید فعال کرد اما اگر سرعتتان از حدود 80 کیلومتر بر ساعت نیز عبور کند بالچه به طور خودکار نیز بالا می‌آید.
در انتها نیز باید به عملکرد کاملاً خوب ترمزهای RCZ اشاره کنیم که به خوبی و در هر سرعتی می‌توانند این اسپرت فرانسوی را با ایمنی کامل متوقف کنند.

پایان

پژو RCZ

پژو RCZ

پژو RCZ مجال حضور در بازار کشورمان را به صورت پلاک ملی پیدا نکرد ولی می‌توان حدس زد که اگر این خودرو در بازار عرضه می‌شد به خوبی می‌توانست تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای اسپرت دو درب شود. همه عوامل از طراحی خاص و جذاب گرفته تا عملکرد فنی قابل قبول دست به دست هم داده‌اند تا یک اسپرت ارزان‌قیمت داشته باشید که ارزش در برابر بهای پرداختی آن بسیار بالا باشد. این اسپرت فرانسوی لوکس در حال حاضر با پلاک منطقه آزاد ارس تردد می‌کند اما توقف تولید این خودرو می تواند مشکلات قطعات را با خود به همراه داشته باشد. هم‌اکنون در مناطق آزاد می‌توان پژو RCZ مدل 2015 را در حدود قیمت 160 میلیون تومان تهیه کرد ولی اگر این خودرو به بازار داخلی با پلاک ملی راه پیدا می‌کرد باید انتظار قیمتی بیش از 300 میلیون تومان را برای آن داشته باشیم.

نظرات کاربران

14 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/9/22
جدیدا عکس کم میزارین
از فضای عقب ماشین....فضای صندوق....سقف شیشه ای(مواردی که توضیحاتش در بالا بود)لااقل یه عکس میزاشتین
1396/9/22
چرا پژو 207 هارو میریزی تو آئودی TT ها
1396/9/22
کمبود خودروهای اروپایی در این حدودا نیم قرن بعد از انقلاب، ایران را از خودروهای المانی و انگلیسی و امریکایی خالی کرد و تبدیل کرد به بازار خودورسازهای *نوساز کره و چین*
و نهایت ارزوی مردم خودروهای ژاپنی شده که انهم شرایط حضورش داستان خودش را دارد
طوریکه سر چین و کره و ایرانی همه ماشین ها جز ماشین فرد نظر دهنده آشغال و گاری. وزباله ای بیش نیست
1396/9/22
اگر کره و ژاپن و چین آشغال باشه که فرانسه مگسی که دور اشغال جمع میشه هم نیس.
همون خودروسازی چین سگش شرف داره تا بونجول های فرانسوی و آمریکایی. لگن های امریکایی حتی خود امریکا هم هیچ کس نمیخره. کره و ژاپن پرفروش ترینای اونحا هستن مرتیکه
1396/9/25
علی اصلا اسم ماشین بلدی به جز پیکان که میگی لگن های امریکایی؟؟ دیگه طرف اهل بوق هم باشه میدونه امریکا از همون قدیم ماشینای بی نظیر میزد حتی الان هم بری سوار یک ماشینش که مال 40 سال پیش هست بدی حس نو بهت دست میده. امریکا تو جهان خودرو هاش بین اول تا چهارم هستن بعد تو گرفتی با چینی ها مقایسهه کردی؟؟؟؟!!!!!!! برو ببین ماشین با کدوم م مینویسن بعد بیا نظر بده . تورو خدا هیچی نمیدونید حرف نزنید
1396/9/22
سلام
حرفای خارجی میزنین ها
آخه جرمی کلارکسون در تخته گاز پژو رو به ساخت ماشین های بی کیفیت متهم کرد
شما چطور از طرف ایشون نقل قول میکنین؟
1397/10/7
اگه تمام قسمتهای برنامه تاپ گیرو دیده باشی متوجه میشی ک جرمی برای ۲۰۶ احترامی قائل هست چون این ماشین سال ۷۹ برای خودش شاهکار مهندسی بوده..و همین rczهم سال ۲۰۰۹ برای خودش حرف زیاد داشته برای گفتن..پژو بیشتر دچار عقب موندگی شده تا بی کیفیتی مثالش طراحی مذخرف ۴۰۷
1396/9/22
قيمتشو اشتباه زدين،قيمتش بين 85 تا 95 هستش.
1396/9/23
یادش بخیر ، اون اوایل که 206 اومده بود، آرزوم این ماشین بود، الان دیگه خیلی قدیمی شده
1396/9/23
مدل ار سی زد ار 275 اسبه
1396/9/23
واقعا زشتە ! پیوند نامشروع پژو و قورباغە :-/
1400/12/16
بشین سرجات بابا قورباغه خودتی
1396/9/23
خیلی تیپ قشنگ و کابین خوبی داره و واسه مایی که عاشق ماشین های کوپه ایم خیلی جذاب بود. فقط امیدوارم اون خودرویی که توی نمایشگاه خودروی امسال به نام اگزالت به صورت کانسپت گذاشته بودن زودتر تجاری بشه و به ایران هم بیاد و به سرنوشت این ماشین دچار نشه ! چون خودرو های کوپه توی ایران طرفدار های زیادی دارند و اگه بیاد فروش خوبی رو تجربه خواهد کرد .
1402/8/13
فکر کنم علی باباش ماشین چینی میفروشه اومده داره از حق فروش دفاع میکنه😂همون بهتره همون اشغال چینی سوار بشی تا زمانی که چینی یا کره ای سوار میشی درک نشستن پشت بنز بی ام وه رو نداری😂ببخشا ولی امسال تو هستن مملکت به این روز افتاده الان ازت بپرسیم فرق ماشین المانی کره ای چیه اگه بدونی