موضوعات داغ

5 خودرویی که با موتور هواپیما کار می کنند!

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
عموما وقتی صحبت از یک تکنولوژی یا یک وسیله نقلیه می‌شود، بلااستثنا مخاطب با جدیدترین تکنولوژی‌های موجود در جهان و یا جدیدترین وسیله‌ نقلیه که یک کاربرد مشابه دارد، ارتباط برقرار می‌کند. دقیقا مثل چیزی که الان می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم، چون وقتی در عنوان مقاله نامی از پیشرانه هواپیما می‌آید، ذهن تمامی مخاطبان درگیر موتورهای توربوجت هواپیماهای امروزی می‌شود که بر روی اتومبیل‌ها نصب شده است، در حالی که موضوع اصلی بحث ما در رابطه با موتورهای قدیمی هواپیما خواهد بود که به صورت سیلندر و پیستونی بوده و برای چرخاندن پره‌های هواپیما مورد استفاده قرار می‌گرفتند و یا در موارد محدود به صورت توربینی هستند که در طول تاریخ، به ندرت بر روی اتومبیل‌ها مورد استفاده قرار گرفته است که در ادامه قصد داریم چند مورد از آنان را مورد بررسی قرار دهیم.

1- تاکر 48

تاکر 48

تاکر 48

خودرویی که در تصویر می‌بینید، در زیر کاپوت خود یک پیشرانه 6 سیلندر مسطح دارد که نسخه‌ اصلاح شده از موتور سری 6 فرانکلین خواهد بود که پیش از این بر روی وسایلی همچون بالگرد و هواپیما مورد استفاده قرار گرفته است. تغییرات ایجاد شده بر روی این موتور هم شامل اضافه کردن یک سیستم خنک کاری رادیاتور و اضافه کردن دنده عقب به گیربکس آن می‌شود تا قابلیت استفاده بر روی ماشین‌های استاندارد جاده‌ای را داشته باشد.
گفتنی است که این خودرو تنها به تعداد محدود 51 دستگاهی تولید شد و دو سال پس از عرضه به طور کامل بازنشسته شد تا به تاریخ پیوسته و تبدیل به یک خودروی افسانه‌ای و بسیار نادر شود. اما با این حال در مقایسه با همرده‌های خود تجهیزاتی بسیار پیشرفته از جمله چراغ‌های جلو تطبیقی، داشبورد توخالی برای کاهش وزن، روکش‌های شیشه جلو برای جلوگیری از پخش شدن خرده شیشه‌ها و سایر نوآوری‌ها بود که در خودروهای نسل بعد مورد استفاده قرار گرفت و یا امروزه در خودروهای مدرن شاهد کاربرد آنان هستیم.
از 51 دستگاه تولید شده هم تاکنون 47 دستگاه سالم باقی مانده‌اند که ارزش هرکدامیک از آنان به چندین میلیون دلار می‌رسد که متاسفانه عدد دقیقی از آخرین قیمت فروش آن ارائه نشده است.

2- لوتوس 56

لوتوس 56

لوتوس 56

تا جایی که قوانین اجازه دهند، تیم‌های شرکت کننده در مسابقات مجاز به استفاده از بهترین تجهیزات ممکن در صنعت خودروسازی هستند، حال از آنجایی که هیچگونه قانونی برای منع استفاده از پیشرانه‌های هواپیما بر روی اتومبیل‌ها وجود نداشت، کمپانی خودروسازی لوتوس برای شرکت در مسابقات "ایندیاناپولیس 500" اقدام به ساخت "لوتوس 56" با پیشرانه‌ توربینی بنزینی برگرفته از هواپیما کرده بود که در سال 1968 میلادی موفق به کسب عنوان قهرمانی با همین روش شد.
پرات & ویتنی ST6، نام پیشرانه مورد نظر است که در سال 1968 میلادی بر روی لوتوس 56 مورد استفاده قرار گرفت و موفق شد با ارسال نیروی خود به سمت هرچهارچرخ اتومبیل، عنوان قهرمانی مسابقات ایندیاناپولیس 500 و یا عملکرد قابل توجهی را در مسابقات فرمول 1 کسب کند، هرچند بعد از آن پیشرانه‌های جدید روی کار آمدند و این پیشرانه دیگر نتوانست با آنان رقابت کند و به همین دلیل کنار گذاشته شد. علاوه بر پیشرانه این ماشین، طراحی ظاهری این اتومبیل مسابقه‌ای لوتوس هم باعث ایجاد یک انقلاب در طراحی ماشین‌های فرمول یک شد که تا به امروز دنباله روی آن هستند.

3- فیات S76

فیات S76

فیات S76

یکی از جالب‌ترین ماشین‌های جهان که تاریخ تولد آن به یک قرن پیش باز می‌گردد و در فستیوال سرعت گودوود 2015 هم دیده شد، می‌‌تواند خودروی فیات S76 با پیشرانه‌ غول پیکر 28.5 لیتری چهار سیلندر باشد که تنها در دور موتور 1900 دور بر دقیقه می‌تواند یک نیروی قابل توجه معادل 300 اسب بخار تولید کند. شاید از یک حجم تقریبا 30 لیتری انتظار قدرت بیش از 300 اسب بخار می‌رود، اما بد نیست بدانید که این نیرو برای یک قرن پیش حکم 1000 اسب بخار را داشت و مهم‌تر از آن، کاربرد این پیشرانه بر روی هواپیما بوده که بیشتر از یک فعالیت قدرتمند بر روی ماشین‌های درشت هیکل، دور موتور برای چرخاندن ملخ هواپیما مد نظر بوده است تا اینکه مقدار قدرت تولیدی آن مورد توجه سازندگان قرار گیرد.
معمولا از پیشرانه های قدیمی هواپیما با یکسری تغییرات بر روی اتومبیل های استاندارد و یا مسابقه ای استفاده می شود، اما کمپانی خودروسازی فیات در همان سالی که این پیشرانه برای هواپیما طراحی شده بود، آن را بر روی ماشین بزرگ خود گذاشت تا تبدیل به یکی از منحصربه فرد ترین و قدرتمندترین اتومبیل های ساخته شده در زمان خود شود، هرچند امروزه تبدیل به یک اتومبیل نادر و ارزشمند در صنعت خودروسازی شده است که اگر یک زمانی قصد فروش آن را داشته باشند، قطعا قیمت آن به چندین میلیون دلار هم خواهد رسید.

4- سان‌بیم Mystery

سان‌بیم Mystery

سان‌بیم Mystery

برخلاف محصولاتی که در بخش‌های قبل مورد بررسی قرار دادیم، این خودرو مخصوص برای شکستن رکورد پرسرعت‌ترین ماشین جهان ساخته شده است که از دو پیشرانه هواپیما به حجم‌های 22.4 لیتری سود برده و در مجموع می‌توانست به یک خروجی قدرت حدودا 900 اسب بخاری دسترسی داشته باشد و سازندگان این اتومبیل را برای جابجایی رکورد سرعت همراهی کند.
این وسیله نقلیه عجیب با 2 پیشرانه محرک هواپیما، در سال 1927 میلادی توسط هنری سگراو طراحی و ساخته شد که در همان سال 1927 میلادی موفق به ثبت رکورد سرعت 327 کیلومتر بر ساعت در ساحل "دایتونا" شد. جالب است بدانید که یک پیشرانه در پشت سر راننده و همچنین پیشرانه دیگر هم در قسمت جلوی اتومبیل نصب شده بود تا نیروی لازم بین تمامی چرخ‌ها تقسیم شده و موفق به ثبت یک رکورد جدید در سرعت شوند.

5- بلوبرد CN7

بلوبرد CN7

بلوبرد CN7

در پایان هم به جالب‌ترین سوژه ممکن خواهیم رسید و آن هم خودروی عجیب و منحصربه فرد "بلوبرد CN7 " خواهد بود، زیرا خودروی "بلوبرد CN7" یا به اصطلاح "پرنده آبی رنگ" که طراحی و ساخت آن به سفارش "دونالد کمپبل" در سال 1964 میلادی انجام شده است، به یک پیشرانه توربوشفت "بریستول سیدلی پروتئوس" مجهز شده که برگرفته از هواپیما بوده و می‌تواند نیرویی بیش از 4000 اسب بخار تولید کند.
همانند خودروی سان‌بیم، این محصول هم برای شکستن رکورد طراحی و توسعه پیدا کرده است که بر روی کاغذ حداکثر سرعت 800 کیلومتر بر ساعتی برای آن برنامه ریزی شده بود، اما به دلیل شرایط نامطلوب جاده و محاسبات اشتباه طراحان، تنها موفق به ثبت رکورد 648 کیلومتر بر ساعت شد. هرچند در همان زمان موفق به جابجایی رکورد جهانی شد، اما عوامل سازنده به نتیجه ناامید کننده آن اعتراف کردند و می‌خواستند که به هدف اصلی خود، یعنی سقف سرعت 800 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کنند که چنین چیزی محقق نشد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد