موضوعات داغ

پس لرزه های تاکاتا ادامه دارد؛ احتمال فراخوانی عظیم در صنعت خودرو

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
یکی از مهم‌ترین خبرهای سال گذشته که تبدیل به سوژه دست اول برای خبرگزاری‌های بین المللی شده‌ بود، بدون شک مربوط به نقص فنی "کیسه‌های ایمنی تاکاتا" می‌شود و بسیاری از شرکت‌های بزرگ خودروسازی از آن بر روی محصولات خود استفاده می‌کنند که بعد از خرابی سیستم و نقص فنی در ایربگ‌های ایمنی، تمامی شرکت‌های خودروسازی مجبور به فراخوان و تعویض آنان شدند که نتیجه کار سقوط نابسامان ارزش سهام تاکاتا و پرداخت بدهی‌های کلان و در نهایت اعلام ورشکستی کامل این شرکت بعد از گذشت تقریبا 1 سال شد. اما همچنان پس لرزه‌های این اتفاق بزرگ ادامه دارد و اخیرا صحبت از 3.3 میلیون فراخوان دیگر در ایالات متحده آمریکا می‌شود.
باتوجه به ادعای منابع خبری، اخیرا مطبوعات محلی دیترویت اعلام کرده‌اند که یک گروه جدید از خودروهای معیوب با ایربگ‌های ایمنی تاکاتا که تعداد آنان به چیزی حدود 3.3 میلیون دستگاه خواهد رسید، در همین ماه فراخوان شده و ایربگ‌های ایمنی آنان تعویض می‌شود. در این لیست آمده است که تمامی خودروهای تولید شده در مدل‌های 2009، 2010 و همچنین 2013 در ایالات متحده آمریکا توسط شرکت‌های خودروسازی "آئودی"، "فیات کرایسلر"، "نیسان"، "بی ام و"، "سوبارو"، "تسلا" و همچنین "تویوتا" در این لیست فراخوان هستند و پس از اعلام نمایندگی‌های مجاز خودروسازان، ایربگ‌های معیوب آنان تعویض خواهد شد.

چیزی که باعث زمین خوردن "تاکاتا" پس از 84 سال فعالیت شد، نقص فنی در ایربگ‌های ایمنی این شرکت به خاطر نداشتن "خشک کن یا رطوبت گیر" در محفظه نگهداری مواد منفجره و همچنین استفاده از مواد "آمونیاک نیترات" برای انفجار بود که با طی کردن زمان ناسازگاری داشته و در نتیجه باعث فاسد شدن و سپس افزایش قدرت انفجار آن می‌شد که در این صورت به دلیل فشار باد بالاتر در هنگام انفجار، کیسه هوا پاره شده و انرژی درون کیسه به سمت راننده و سرنشین جلو شلیک می‌شد. اگر هم راننده و سرنشین جلو از این فشار بالا جان سالم به در ببرند، به دلیل نبود باد در کیسه‌های هوا راننده و سرنشین جلو آسیبی جدی خواهند دید که تا به این لحظه مرگ بیش از 20 نفر تایید شده و همچنین بیش از 180 مورد آسیب دیدگی‌ جدی در سراسر جهان گزارش شده است.
به طور کلی، سال گذشته شرکت‌های بزرگ خودروسازی چیزی حدود 43.1 میلیون وسیله نقلیه را فراخوان دادند و تنها 18.5 میلیون دستگاه یا همان 43.1 درصد از آنان را جایگزین کردند، هرچند گفته می‌شود که این تعداد به مرور زمان به 69 میلیون وسیله نقلیه هم خواهد رسید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد