موضوعات داغ

تست و بررسی هاوال H9؛ محصول آینده بهمن موتور – بخش اول

عکس مطلب اول
هاوال یکی از چند خودروساز ثروتمند چینی است که در کنار SAIC و MG در جستجوی موفقیت در بازار استرالیا است و با توجه به اینکه این بازار جزو شلوغ ترین بازارهای دنیاست، موفقیت در آن کار آسانی نیست.
خودروهایی مانند لوکس ترین SUV هاوال یعنی H9 حداقل ارزش بررسی دارند. در این مدل به روز شده برخی از مشکلات مدل قبلی اصلاح شده است.
برای این خودرو هنوز موتور دیزلی وجود ندارد. قبل از عرضه موتور دیزلی، یک نسخه هیبریدی از آن ارائه خواهد شد. اکنون این خودرو با موتور بنزینی 2.0 لیتری توربوشارژ ارائه می شود که به لطف افزایش نسبت تراکم به 1 :10، قدرت آن از 217 به 245 اسب بخار و گشتاور آن از 324 به 350 نیوتن متر ارتقا یافته است و ضمنا این گشتاور از دور 1800 در اختیار راننده است.
این اعداد و ارقام با موتور 3.5 لیتری V6 کیا سورنتو که 280 اسب بخار و 336 نیوتن متر تولید می کند قابل مقایسه است و با اینکه در این خودرو از گشتاور مهیب موتور دیزل خبری نیست ولی ظرفیت یدک کشی آن با تریلر ترمزدار 2500 کیلوگرم اعلام شده است. این خودرو در تست توانست به اندازه رقم اعلامی 10.9 لیتر در 100 کیلومتر (سیکل ترکیبی) سوخت مصرف کند که 10 درصد بیشتر از مصرف سوخت جیپ گرند چروکی 3.6 است.

موتور و سیستم انتقال قدرت هاوال H9

موتور و سیستم انتقال قدرت هاوال H9

اکنون این خودرو به جای گیربکس 6 دنده اتوماتیک، با گیربکس 8 دنده اتوماتیک عرضه می شود که محصول ZF آلمان بوده و قابلیت تعویض دنده به صورت دستی، انتخاب حالت اسپرت و تعویض دنده توسط شیفترهای فرمان را دارد.
در واقع این موتور جدید وظیفه خود را به خوبی انجام می دهد. ساختار هاوال H9 از نوع شاسی و بدنه ی مجزا است و به همین دلیل 2230 کیلوگرم وزن دارد و بسیار سنگین است ولی با این حال در کمتر از 10 ثانیه به 100 کیلومتر در ساعت می رسد. این موتور واکنش نسبتا خوب، گشتاور خوب در دورهای میانی و لرزش و صدای کمی دارد. توزیع بهتر ضرایب دنده در گیربکس جدید باعث می شود شتابگیری در سرعت های پایین سریعتر باشد.

ساختار شاسی هاوال H9

ساختار شاسی هاوال H9

با اینکه هاوال H9 ظاهرا یک کراس اوور خانوادگی است، در واقع مانند پاجرو اسپرت یا فورد اورست ساخته شده است. ساختار شاسی و بدنه آن مجزا هستند (یکپارچه نیستند)، مجهز به دیفرانسیل عقب قفل دار Eaton است، دنده کمکی و جعبه تقسیم گشتاور بورگ وارنر دارد.
به همین دلیل با وجود سیستم تعلیق جناغی دوبل نسبتا پیشرفته در جلو و مالتی لینک (چند عضوی) در عقب، تعادل و کنترل حرکات بدنه این خودرو در مسیر مستقیم یا هنگام عبور از پیچ ها در حد کراس اوورهایی که بر اساس یک خودروی سدان یا هاچبک شکل گرفته اند نیست. مقدار بازی عمودی محورها نیز زیاد هستند.
دیواره نرم تایرهای کومهو در این خودرو همراه با رینگ های کوچک 18 اینچی، سواری نسبتا نرمی هنگام عبور از ناهمواری های کوچک برای این خودرو ایجاد می کنند. در واقع این خودرو بیشتر به مسیرهای خاکی و سنگریزه تعلق دارد تا آسفالت.
فرمان هیدرولیک هاوال به نیروی کمی برای چرخش نیاز دارد و همین نرمی فرمان باعث می شود دور زدن در شهر با آن بسیار آسان باشد.
ویژگی منفی سیستم فرمان این است که اگر در حین دور زدن از دست اندازی عبور کنید، ضربه ناشی از آن به فرمان منتقل خواهد شد. هنگام عبور از دست اندازها کاپوت این خودرو دچار تکان و لرزش می شود که شاید ضعف ساختاری نباشد ولی قطعا به کیفیت ساخت و مونتاژ مربوط می شود.

هاوال H9

هاوال H9

چیزی که در این خودرو باعث شگفتی شما خواهد شد قابلیت های آفرودی آن چه در حالت استاندارد و چه با کیت سیستم تعلیق Iron Man است. با این خودرو به راحتی می توانید با تایرهای خیابانی و با فشار باد مناسب برای خیابان از مسیرهای آفرودی عبور کنید و با وجود اینکه کمبود گشتاور در این خودرو احساس می شود به ندرت نیاز به استفاده از دنده کمک دارید.
این خودرو می تواند از خاکریزهایی با شیب 40 درجه بالا و پایین رود، از رودخانه ای با عمق 500 میلی متر عبور کند و حتی از یک مسیر باریک و پر از سنگ با شیب تند بالا رود. نزدیک ترین فاصله کف این خودرو تا سطح زمین 206 میلی متر است، بازی عمودی محورهای آن بسیار زیاد است و موتور آن حتی هنگام شروع حرکت از وسط یک مسیر سربالایی و شنی با شیب 38 درجه واکنش مناسبی دارد.

هاوال H9

هاوال H9

در این خودرو قابلیت انتخاب حالت های مختلف برای مسیرهای آفرودی متفاوت نیز وجود دارد مانند حالت خودکار، حالت مخصوص مسیرهای شنی که سیستم کنترل پایداری بوش را تنظیم می کند، حالت مخصوص مسیرهای برفی و گلی و انتخاب حالت حرکت با دنده کمک. هاوال سیستم کنترل پایین رفتن از سراشیبی را نیز بهبود داده است تا این خودرو بتواند با سرعت خیلی کمتری حرکت کند و این سرعت را حفظ کند.

هاوال H9

هاوال H9

با اطمینان می توان گفت که هاوال H9 تقریبا مانند SUVهایی که بر اساس یک وانت شکل گرفته اند یک آفرودر ماهر است. چیزی که با اطمینان نمی توان از آن سخن گفت بحث دوام این خودرو است که البته گارانتی 5 ساله آن تا حدودی باعث آسودگی خاطر می شود.
اما برای یک خریدار عادی کابین خودرو اهمیت بیشتری دارد. طراحی داشبورد H9 با تاثیرپذیری از خودروهای مختلف انجام شده است اما جدید به نظر می رسد و از نظر مواد به کار رفته در حد خودرویی مانند جیپ گرند چروکی است.
دکمه ها و سوییچ ها، قسمتهایی که در تماس با دست قرار می گیرند و انتخاب مواد از جنس های متفاوت قابل قبول هستند و دستگیره های بین سقف و درها و نمد به کار رفته در کنسول و جعبه داشبورد، کابین را لوکس تر جلوه می دهند. اگر آرم روی غربیلک فرمان را بپوشانید بسیاری از افراد ممکن است گول بخورند و فکر کنند این کابین مربوط به یک برند جاافتاده است.
با قرار گرفتن پشت فرمان با یک صفحه پشت آمپر متفاوت به همراه کیلومترشمار دیجیتال روبرو خواهید شد.

بخش دوم این مقاله را فردا شب مطالعه کنید.

نظرات کاربران

9 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/3/3
جلوش خیلی بی قواره و زشت است مثل اینکه خواستند سریع سروتهش را هم بیارند برعکس هاول اج ۴، ۵ ،۶ ،۷ که خیلی زیباست
1397/3/4
ببخشید چک بهمن موتور چقدی بود حالا.جدیدا خیلی هاوال هاوال میکنید.
1397/3/4
مقداری ادب و احترام در درجه ی اول و در درجه ی بعدی مقدار بیشتری دقت در مقالات نیاز همه ی ما ایرونیا از جمله خودمه...
دوست محترم به car advice نوشته شده روی عکسها و مدل مقاله اگه دقت کنی متوجه میشی که مقاله ترجمه شده.اگر هم این سایت و گروه خودرو بانک رو چک بگیر این و اون میدونی که برو بیرون از گروهشون و اینجا رو بذار برای خودرودوستان محیط مناسبی بمونه . در این قحطی سایت تخصصی ماشین باید از این دوستان حمایت کنیم که هرچند اندک ولی دارن زحمت خودشون رو میکشن و انتخاب رو میذارن به عهده ی من و شمای مخاطب که هاوال انتخاب کنیم یا chr....
دلسردشون نکنیم با این ادبیات زشت و توهین آمیز
1397/3/4
تويه اين سگمنت لندكروز،پاترول و پاژرو براي رقيبان جهنم به پا مي كنن...بعيد مي دونم مجالي برا خود نمايي اين ماشين تويه اين سگمنت به اين ماشين داده بشه
1397/3/4
شبیه ماشین نعش کشه
1397/3/4
قیمت این خودرو حدود ۴۰ هزار دلاره
که با دلار دولتی میشه ۱۷۶ میلیون. اگه بتونن زیر ۲۴۰ میلیون قیمت بذارن واقعا ارزش خرید خواهد داشت
دوستان میتونن فیلم های آزمایششو ببینن که فوق العاده عملکرد خوبی داره
فقط نگانی که وجود داره اینه که آیا موتور توربو تو فشار زیاد ِسیب پذیری بیشتری نسبت به موتور تنفس طبیعی نداره؟
1397/8/1
700 داداش
1397/3/4
سلام، اگه توی اینترنت دنبال بررسی ماشینای چینی بگردین میبینین که هاوال از معدود ماشینایی که لااقل تو استرالیا فروش میرسه و چند تا نقد خوب، هم در مورد h2 و هم h6 میتونین پیدا کنین. حتی h6 رو با لندکروزر مقایسه کرده بودن (چه جلافتا !!!). در کل اگه بخوام بگم گفته بود که گشتاور این ماشین برای آفرود کمه ولی از نظر امکانات و قیمت سرتره.
1397/3/6
هاوال اچ ۲ ارزش خرید داره؟
یکماه نگذشته ۱۰ میلیون اضافه شد به قیمتش