موضوعات داغ

فیسکر کارما ریوِرو

عکس نویسنده
فرهاد کاشانی
نویسنده
عکس مطلب اول
به نقل از وبسایت مهندس فرهاد کاشانی: سه کلمه ی فوق هیچ وقت با هم نمی آیند یا اول و دوم را انتخاب کنید یا دوم و سوم را. فیسکر کارما نام ماشین هیبریدی آقای هنریک فیسکر دانمارکی مقیم لس آنجلس بود که پس از فروش ۱۲۰۰ ماشین تعطیل شد و کارما ریوِرو نام همان ماشین با تغییرات جزئی و مدیریت چینی است. همان ماشین به نام VLF DESTINO توسط باب لوتز و با موتور بنزینی هم تولید می شود. آقای هنریک فیسکر طراح ب ام و Z8، آستون مارتین DB9 و ونتیج و موتورسیکلت وایکینگ می باشد.

حالا توسط دوستم آقای استیگ کلکسیونر ۵۵ ماشین ازجمله فیسکر کارما دعوت شده بودم که به گردهمایی فیسکرداران در شهر لس گاتوس بروم. رئیس انجمن آقای بهروز شریعتی مهندس کامپیوتر و وکیل بود و استیگ هم جزو گروه رؤسا بود که باید در جلسه فیسکرداران به سؤالات بقیه پاسخ می داد. چند نفر متخصص نیز از بیرون دعوت شده بودند که به سؤالات حاضرین جواب بدهند و در همین جلسه قرار بود که کارمای ریوِرو به فیسکرداران معرفی بشود. اول سخنرانی کوتاهی توسط نماینده کارما انجام شد و قیمت ماشین را ۱۳۰۰۰۰ دلار اعلام کردند. که هم قیمت گرانترین مدل تسلا است ولی تسلا برد ۵۰۰ کیلومتری دارد و فقط با باتری ولی کارما بردش ۴۸۰ کیلومتر است. که ۸۰ کیلومتر آن به کمک باتری و ۴۰۰ کیلومتر توسط بنزین است و موتور چهار سیلندر ۲ لیتری توربوی ساخت جنرال موتورز که کارش فقط نیرو دادن به الکترود موتور و اندکی شارژ باتری است و مستقیماً به حرکت ماشین کمکی نمی کند. بنابراین هیبریدی سری می باشد. شما می توانید در این ماشین انتخاب کنید که فقط از نیروی باتری بدون شارژ شدن استفاده کنید و هشتاد کیلومتر راه بروید و بعد ماشین را در خانه با برق شارژ کنید.

کارما ریوِرو

کارما ریوِرو

این ماشین طراحی فوق العاده زیبایی دارد و تنها عیب آن کوچکی داخل کابین ماشین است. صندلی عقب آن فشرده است و فقط اندکی از ماشین های ۲+۲ بهتر است. یک کنسول پهن از جلو به عقب ماشین می رود که باتری های ماشین درون آن قرار دارد. برخلاف تسلا که تمام باتری ها در کف ماشین است در این ماشین ها باتری ها در وسط ماشین و از جلو به عقب هستند و همین ها جای داخل ماشین را گرفته اند. شاید اگر باتری ها در کف بودند جای اتاق کمی بازتر می شد.

کارما ریوِرو

کارما ریوِرو

در حالیکه نسل فیسکر کارما به قیمت حدود صد هزار دلار در گذشته به فروش می رفت اکنون قیمت بازار آن بطور متوسط شصت هزار دلار است. ولی شصت هزار دلاری است که سرها را در خیابان برمی گرداند زیرا ماشین بسیار زیبا و نادری می باشد. تودوزی آن نیز بسیار زیبا است و برخلاف مدل فیسکر کارما که از مواد بازیافتی ساخته شده بود و حتی فرمان آن حالت مخملی داشت در این ماشین از آن داستان ها خبری نیست و فرمان و صندلی ها به نظر چرم می آیند و نماینده ی کارخانه گفت که فقط چرم ها را سعی نمی کنند هدر بدهند تا بهترین ها را پیدا کنند و بدون عیب ها را هر تکه ای را ممکن است استفاده کنند و بجای هدر دادن چرم ده گاو برای پیدا کردن یک دست چرم خوب ممکن است این کار با حداقل انجام بشود و چیزی دور ریخته نشود.
قیمت اجاره این ماشین با ۵۰۰۰ دلار پیش قسط ماهی ۱۳۰۰ دلار است.

کارما ریوِرو

کارما ریوِرو

من چند سال پیش بطور جدی در فکر خرید یک ماشین دست دوم فیسکر بودم و قیافه زیبای آن تنها دلیل بود ولی میسر نشد. امروزه مطمئن نیستم که اگر ۵۰۰۰۰ دلار داشتم این کار را می کردم.

کارما ریوِرو

کارما ریوِرو

باتری این ماشین ۲۳kwh می باشد و موتور چهار سیلندر ۲۰۰۰ سی سی دو توربوی آن ۲۷۰ اسب ساخت جنرال موتورز است. در این ماشین همانطور که گفتم دو انتخاب دارید.

۱- باتری ماشین را براند و باتری در منزل شارژ بشود (حداکثر ۸۰ کیلومتر)

۲- ژنراتور ماشین را با تولید برق براند و اندکی هم باتری را شارژ نماید.

نظرات کاربران