موضوعات داغ

از تئوری تا عمل؛ چالش پلیس، تویوتا لندکروزر و حمایت از کالای داخلی

عکس مطلب اول
سال هاست که موضوع حمایت از کالای تولید داخل در رسانه ها مطرح می شود و به تازگی نیز در پی نامگذاری سال 97 با موضوع حمایت از تولیدات ملی، بار دیگر تمرکز بر روی این مسئله افزایش یافته است و حتی معاون اول ریاست جمهوری، دستوری را به تمام نهاد ها صادر کرده اند تا خرید کالای خارجی در صورت وجود مشابه داخلی آن ممنوع اعلام شود.
در این حین اما تحویل سری تازه تویوتاهای لندکروزر به نیروی پلیس راه خبرساز شده است و حضور این خودروها در تعطیلات نوروزی سبب شده تا بار دیگر موضوع کارایی تولیدات داخل برای استفاده های خاص به موضوع داغ رسانه ها مبدل شود.
این موارد درحالی مطرح شده است که پلیس راهنمایی رانندگی طی سال های اخیر به غیر از پراید، سایر خودروهای تولید داخل را در ناوگان خود مورد استفاده قرار داده است که از جمله آن ها می توان به 206 های مخصوص گشت زنی شهری و سمند اشاره کرد، اما این واقعیت نیز بارها از سوی پلیس مطرح شده است که خودروهای داخلی به سبب کیفیت نامناسب و مشخصات فنی نسبتا ضعیف، مناسب فشار کاربری پلیس نیستند و از همین رو نیروی انتظامی کشورمان معمولا از خودروهای مونتاژی تولید داخل نظیر ماکسیما، مگان یا سراتو برای جایگزین کردن بنزهای پر استهلاک قدیمی خود در مسیرهای برون شهری استفاده می کند، در عین حال خودروهایی نظیر سوزوکی گرند ویتارا یا رونیز نیز برای استفاده در جاده های کوهستانی در ناوگان پلیس راهور دیده می شوند.
اما حالا چه شده است که پلیس راهور به سراغ مشهور ترین SUV بازار خاورمیانه رفته است؟ پاسخ به شکل رسمی مشخص نیست اما ظاهرا در پی بحران برف زمستان گذشته، نیاز به خودرویی با توانایی بالا در یدک کشیدن سایر وسایل مانده در برف توسط پلیس احساس شده است و حالا نیز حدود 60 دستگاه از این خودروها (2 دستگاه به ازای هر استان) در اختیار پلس قرار گرفته اند که البته همگی به صورت شش سیلندر، کم آپشن و مجهز به گیربکس دستی هستند.
فارغ از این موضوع اما باید اشاره کرد که با توجه به سابقه 20 سال اخیر، از زمان حضور تویوتاهای کریسیدا در ناوگان خودروهای پلیس، هیچ گاه خودروسازان کشورمان نتوانسته اند تا یک محصول تولید داخل توانمند را برای استفاده گسترده ارگانی عرضه کنند و در بهترین حالت بازهم قرعه به نام خودروهای مونتاژی با درصد داخلی سازی اندک افتاده است که طبیعتا ارزبری بالایی به همراه دارند.
این موضوع البته محدود به نیروی پلیس نمی شود، بلکه در زمینه ساخت آمبولانس، خودرو آتش نشانی، خودروهای نظامی و حتی مینی بوس و اتوبوس های درون شهری ...نیز دست خودروسازان داخلی بسیار بسته بوده است و این شرکت های شبه دولتی حتی نتوانسته اند تا نیاز های حداقلی سایر ارگان های دولتی را تامین نمایند.
بنابراین با چنین شرایطی می توان گفت که پروژه استفاده از خودروهای داخلی حداقل توسط ارگان ها با شکست نسبی مواجه شده و اصرار بیشتر مسئولان در این رابطه نیز احتمالا به نفع خودروسازان چینی تمام خواهد شد، جایی که ممکن است پلیس ناچار شود به جای لندکروزر از تولیداتی نظیر وانت ریچ ایران خودرو استفاده نماید و یا آمبولانس های مرسدس بنز با کپی های چینی تویوتا هایس که این روزها توسط پارس خودرو و ایران خودرو دیزل مونتاژ می شوند، جایگزین شوند.
از این رو به نظر می رسد که در تحقق شعار سال جاری در زمینه خودروسازی ابهاماتی وجود داشته باشد، چرا که مردم به عنوان مشتریان اصلی خودروهای داخلی، سال هاست که با توجه به شرایط اقتصادی و سد بلند تعرفه خودروهای وارداتی، از سر ناچاری این محصولات را خریداری می کنند و طبیعتا نمی توانند نقش بیشتری در تحقق یا عدم تحقق حمایت از خودروسازان ایرانی ایفا کنند، ارگان ها نیز با توجه به مسائلی نظیر هزینه های نگهداری، استهلاک و دوام معمولا به انتخاب کالای برتر تمایل نشان می دهند و پس از چند سال استفاده خودروهای مستعمل خود را به مردم می فروشند، اما در صورت اجبار به خرید خودروهای تولید داخل و چینی، ممکن است این چرخه عملا ناقص شود و بعد از پایان مدت خدمت، خودروهای مذکور آنچنان مستهلک شوند که سر از مراکز اسقاط و اوراق در بیاورند. بدین ترتیب هزینه های جاری ارگان های کشور بیش از پیش افزایش یابد.

نظرات کاربران

14 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/1/16
اتفاقا یه طور حمایت از سرمایه ملیه ماشینهای تویوتا اینقدر سگ جون و جون سختن که میتونن سالها ازش کار بکشن بعد بزارن مزایده یه سودی هم بکنن
1397/1/16
مي گن قانون مثل تار عنكبوته!!! فقط مي تونه موجودات ريز و كوچيك و بگير و هيچوقت در توانش نيس ك حيوانات بزرگي مثل شير و ببر و بگيره...
1397/1/17
البته جای شیر و ببر اینجا نیست ،باید میگفتی شغال و گرگ و کفتار و...
1397/1/17
به جای این ارزبری خارجی...
نیسان زامیادو يه سقف میکشیدن روش میدادن به پلیس...
هم پر قدرت، هم جدید و بسیار کم مصرف، هم هشتاد سال تولید داخل که ملت مجبورن استفاده کنن و دودشو بخورن
1397/1/17
مگه پرایدو سمند تولید ملیه؟همش چینیه ، ادم دلار بده به لندکروز بهتره یا لگنی مثل پراید و سمند، متاسفانه خودرو سازها سالهاست که دروغ خودرو ملی را ایجاد کردند و ابروی تولید ملی بردن اتفاقا حمایت از تولید ملی یعنی مبارزه با مافیای خودرو که اجازه نمی دن امثال جمشید ارین و جوان های کانسپت ارتیست ایرانی که امروز در کارخانه مرسدس مشغول کارن خودرو ایرانی بسازن
1397/1/17
اقا نکته ای که این وسط هست این که امنیت مردم باید در بالاترین سطح ممکن باشه و دستگاه های امنیتی و نظارتی باید با بهترین امکانات اون رو فراهم کنن خب مثلا سپاه از نمونه داخلی موشک استفاده میکنه چون در سطح بالایی هست یا ارتش از نفربر ایرانی استفاده میکنه ویا نیروی هوا فضا فقط از پهپاد های ایرانی استفاده میکنه و... حالا اینکه چرا خودرو ما کیفیت لازم ندارن که بتونن حافظ امنیت مردم باشن باید از مسولین پرسید نه این که بگیم چرا از بهترین امکانات استفاده میکنیم
1397/1/18
اینو باید از همون ارگانهایی پرسید که تمام ممکلت دستشونه!!؟؟؟
1397/1/17
الان لندکروزر قیمتش چنده؟ یک میلیارد و نیم هست فک کنم؟
60 تا 1/5 میلیارد میشه یه چیزی حدود 100 میلیارد تومن؟!!
کاشکی این پول صرف رفاه حال مردم میشد تا این ماشینا. صرف آبادانی کشور میشد.
1397/1/17
کالای تولید داخل که فقط خودرو نیست
اینهمه کالای مصرفی داریم ولی نمیدونم چرا فقط این خودرو هست که به چشم میاد
1397/1/17
چون این مال خودشون
1397/1/17
این خودرو بیشتر به کار یگانهای عملیات ویژه و عملیاتهای خشن پلیس میاد، تا راهنمایی و رانندگی؛ به فرض هم نیاز به خودرو شاسی بلند و دو دیفرانسیل هم باشد گزینه های مناسب داخلی مثل ویتارا میتوانست راهگشا باشد. هرچند وظیفه پلیس راهنمایی از نامش مشخص است: راهنمایی و رانندگی!!! حالا هم که خریدند و کاری نمیشود کرد!!!!!!!!!!!!!
1397/1/17
به قول اون دوست ناگرامی و نامحترم؛ "انتظار دارید منم مثل شما ماشین سوار بشم!؟ جمع کنید آقا..."
1397/1/17
موضوع کارکردن ماشین نیست , موضوع فیگور و قیافه گرفتن استفاده کنندگان این تویوتا ها است .
1397/1/17
خدا می دونه الان به اسم پلیس چنتای دیگه برای مصرف شخصی وارد کردن که وقتی ابا از اسیاب افتاد پلاک کنن به قیمت نجومی بفروشن