موضوعات داغ

چه اتفاقی می افتد اگر در حال حرکت دنده عقب را جا بزنید؟! + فیلم

عکس مطلب اول
قبلا در فیلمی نشان داده شده بود که اگر یک خودروی امروزی با گیربکس اتوماتیک در حال حرکت باشد و دنده را روی R (دنده عقب) بگذارید چه اتفاقی می افتد. نتیجه این شد که به جز فعال شدن دوربین پارک و سنسورها هیچ اتفاق خاصی نیفتاده بود! نه انفجاری رخ داده بود و نه دنده ای از کاپوت بیرون زده بود! امروز قصد داریم فیلم مشابهی با یک خودروی دیگر به شما نشان دهیم با این تفاوت که این بار این آزمایش با یک وانت فورد رنجر قدیمی با گیربکس دنده دستی تکرار می شود.
اعضای کانال Cars Daily در یوتیوب می گویند که هدف آنها از این فیلم این بوده است که به مردم جهان نشان دهند اگر با یک خودروی دنده دستی که در حال حرکت است دنده عقب را جا بزنید واقعا چه اتفاقی می افتد؟ آن هم با خودرویی که هیچ سیستم ایمنی برای گیربکس آن وجود ندارد. در این فیلم مشاهده می کنید که این فورد رنجر با سرعت حدود 64 کیلومتر در ساعت در حال حرکت است هنگامی که راننده بار اول برای جا زدن دنده عقب تلاش می کند.
ظاهرا جا زدن دنده عقب در چنین شرایطی کار آسانی نیست زیرا گیربکس در برابر نابودی خودش مقاومت نشان می دهد. با این حال هنگامی که سرعت موتور و گیربکس برابر می شود این فورد رنجر در حالی که دنده عقب آن درگیر شده است همچنان رو به جلو حرکت می کند و چرخ های عقب آن در خلاف جهت حرکت خودرو دچار هرزگردی می شوند.

با درگیر شدن این سه دنده، دنده عقب فعال می شود

با درگیر شدن این سه دنده، دنده عقب فعال می شود

سرانجام این خودرو کاملا متوقف می شود و چرخ های عقب دوباره چسبندگی خود را به دست می آورند. در این لحظه است که این وانت سرانجام در حالی که تایرهای عقب آن در حال دود کردن هستند به سمت عقب حرکت می کند. یک ثانیه بعد راننده دوباره دنده 1 را جا می زند و فورد رنجر در حالت تخت گاز به سمت جلو حرکت می کند.
اگر بخواهیم صادقانه به موضوع نگاه کنیم باید گفت از دیدن اینکه واقعا هیچ اتفاق بدی برای این خودرو نیفتاد (حداقل آنطور که در فیلم مشخص است) کاملا شگفت زده شدیم! باز هم هیچ دنده ای از کاپوت خودرو بیرون نزد و احتمالا بدترین صدمه فقط به تایرهای خودرو وارد شد! البته شکی نیست که اگر مکررا این کار را انجام دهید گیربکس به زودی از کار می افتد و نیازی به گفتن ندارد که به هیچ وجه توصیه نمی کنیم که این آزمایش را با خودروی خود انجام دهید!

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد