موضوعات داغ

تست و بررسی DS6؛ لوکس‌ترین کراس‌اوور در بازار صفر کیلومتر

20 اردیبهشت 1397
عکس نویسنده
مهبد احمدیان
نویسنده و عکاس

دی اس، برند لوکس پژو سیتروئن که غریب به یک دهه از حضورش در بازار جهانی می‌گذرد و سرانجام در ابتدای سال 95 پا به بازار کم تنوع ایران گذاشت.

یکی از اولین محصولات معرفی شده از طرف دی اس برای بازار ایران دی اس 6 است که در قالب یک کراس اوور نسبتاً کوچک شهری با داشتن امکانات زیاد در کنار طراحی زیبا و ساده با جزئیات فراوان سعی در القای حس لوکس بودن به مشتریان خود دارد، اما چقدر در این امر موفق است؟

طراحی ظاهری

در نگاه اول چهره‌ای ساده و نسبتاً محافظه‌کارانه خودنمایی می‌کند که شاید آنقدرها که باید متفاوت نباشد. اما هرچه بیشتر به جزئیات توجه می‌کنیم، ظرافت و زیبایی بیشتری را می‌بینیم که نشانه تلاش دی اس برای متفاوت کردن هر چه بیشتر محصولاتش است. از نمای جلو، جلو پنجره بزرگ آن که تا وسط چراغ‌های جلو کشیده شده‌اند نظر را به خود جلب می‌کند .با نگاهی دقیق‌تر به طرح و شکل توری جلوپنجره پی‌میبریم که تا چه حد به ظرافت در طراحی جزئیات توجه شده است.

چراغ‌های مستطیل شکل به همراه چراغ‌های مخصوص روز، زیبایی را در عین سادگی به بیننده یادآور می‌شود.

از پهلو، اولین نکته‌ای که نظر را به خود جلب می‌کند، رینگ‌های آلمینیومی 18 اینچی آن است که با داشتن خطوط شکسته و مزین شده آن با طرح کربن سعی در القای حس اسپرت را به بیننده دارد. پس از آن باربند آلومینیومی آن که از سقف تا حاشیه شیشه درب صندوق کشیده شده، نگاه‌ها را به سمت خود جلب می‌کند.

از نمای عقب، طراحی چراغ‌های عقب و محل قرارگیری پلاک، چهره‌ای جسورانه به این کراس‌اوور کوچک داده است. یکی از عناصر جذاب در نمای پشتی دی اس 6 لوگوی ساده و زیبای دی اس است که در وسط فضای خالی درب صندوق خود نمایی می‌کند، لوگویی که شاید آنقدرها که باید در ایران شناخته شده نیست و ذهن اکثر بیننده‌ها را مشغول خود می‌کند که این خودرو چیست؟! پس از کمی دقت بیشتر به جایگاه قرارگیری اگزوز، متوجه نبودن هیچ اثری از آن در نمای پشتی خودرو می‌شویم که فقط با کروم کاری زیر سپر عقب، سعی در پر کردن جای خالی آن کرده‌اند.

طراحی داخلی

در ابتدای باز کردن درب، اولین نکته‌ای که توجه همه را به خود جلب می‌کند دوخت چرم صندلی‌ها است که به طرح بند ساعت معروف است، با کیفت خوب و دلچسب چرم‌های کرم رنگ، جذاب است. طراحی ساده و محافظه‌کارانه داشبورد تمام سعی خود را دارد که در عین سادگی، حس آرامش و لوکس بودن را به سرنشینان خود القاء کند. نکته بعدی که جلب نظر می‌کند، دورشمار و کیلومترسنج است که در قابی آلومینیومی قرار گرفته شده و در کنار فرمان D کات، حسی اسپرت را منتقل می‌کند. کنسول میانی پر است از دکمه‌هایی که شاید کمی سردرگم کننده باشد، اما با نگاهی موشکافانه‌تر باز هم همان زیبایی در جزئیات که از ابتدا اشاره کردیم جلب نظر می‌کند، ولوم کم و زیاد کردن صدا و تهویه مطبوع مزین شده به برآمدگی‌هایی، که حس خوبی را منتقل می‌کند. اهرمی گرد پایین دنده وجود دارد که برای انتخاب حالت رانندگی در نظر گرفته شده است.

حالت‌های مختلف برای شرایط متفاوت مانند مسیرهای شنی، یخی و ... که البته با در نظر گرفتن دیفرانسیل جلو بودن خودرو، شاید بیشتر جنبه تزئینی داشته باشد تا کاربردی.

به صورت کلی کیفیت خوب، فضای مناسب سرنشینان، سطح امکانات رفاهی مناسب، رنگ‌بندی و سلیقه خوب در طراحی، احساس آرامش و لوکس بودن را تا حدی به سرنشینان منتقل می‌کند.

استارت و تجربه رانندگی

با فشردن دکمه استارت موتور به آرامی شروع به کار می‌کند و بدون هیچ صدا و لرزش اضافه، کمی پدال گاز را می‌فشاریم و ماشین به آرامی راه می‌افتد، نرم و البته بی‌صدا.

پدال گاز دو حالت را تا انتها می‌فشاریم، هرزگردی لاستیک‌ها در صورت خاموش بودن سیستم‌های کنترلی لذت‌بخش است. با بالا رفتن دور موتور صدای موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری بالاخره بلند می‌شود و به کابین سرایت می‌کند، شتاب‌گیری مناسب این موتور توربو رضایت‌بخش است ولی نه آنقدرها شگفت‌آور. راننده پشت فرمان دی اس کاملاً دید خوبی به اطراف دارد اما کوچک بودن شیشه عقب دید عقب را کمی سخت می‌کند که به لطف دوربین عقب این مشکل هم قابل چشم‌پوشی است. ارگونومی خوب دسترسی به ادوات داخلی و تسلط بر روی خودرو را راحت می‌کند. در کنار همه این‌ها، هندلینگ نسبتاً خوب سیتروئن که در این خودرو هم کاملاً مشهود است، رانندگی با آن را به امری دلنشین‌تر بدل می‌سازد. با عبور از دست‌اندازهای تمام‌نشدنی شهر به نرمی و فعالیت بسیار خوب سیستم تعلیق خودرو پی می‌بریم که به هر چه لوکس‌تر جلوه دادن این کراس‌اوور کوچک شهری کمک می‌کند.

جمع بندی

دی اس 6 خودرویی "متفاوت"، در سگمنتی "متفاوت" با مشتریان خاص و "متفاوت" برای بازار "متفاوت" ایران است. زیبایی و سلیقه در طراحی این برند موج می‌زند و تمام جزئیات با ظرافت و دقتی خاص کنار هم جای گرفته‌اند تا چهره این خودرو را چشم نواز و لوکس جلوه دهد. نرمی سواری و تعلیق خوب، کاملاً برای ترددهای روزمره در شهری چون تهران آرامش سرنشینان را تامین می‌کند. سطح امکانات رفاهی خوب در کنار ارگونومی مناسب و فضای قابل قبول سر و جای پای سرنشینان راحتی را در سفرهای شهری تضمین می‌کند. قدرت مناسب موتور توربو در کنار گفته شرکت دی اس با این مضمون که این موتورها را برای شرایط جوی و بنزین ایران آماده کرده، اطمینان خاطری است برای شتاب‌گیری‌های مورد نیاز روزمره در عین حفظ سلامت موتور. اما کاش دی اس 6 با موتوری قوی‌تر یا هایبرید تولید می‌شد تا می‌توانست رضایت مشتریان جوان و تشنه هیجان را بیش از پیش جلب کند.

نباید از این خودرو انتظار توانایی عبور از مسیرهای خارج جاده را داشت چون با وجود نیروی محرکه در محور جلویی خودرو و ارتفاع کم، ناتوان در این امر مانده است. دی اس 6 خودرویی جمع و جور در عین حال راحت و جادار با قدرت موتوری مناسب و سواری آرامش بخش است که سعی دارد خود را لوکس جلوه دهد و تمام تلاش خود را تا دارد رضایت مشتریان خود را جلب و وفاداری خود را به کمک خدمات پس از فروش و حمایت خوب شرکت واردکننده ثابت کند، اما لازم به ذکر است که این برند هنوز بازار دست دوم چندان قدرتمندی ندارد و شاید در صورت لزوم فروش آن سخت باشد و این خودرو بیشتر به کسانی توصیه می‌شود که برای استفاده بلندمدت قصد خرید خودرو را دارند.

با این حال در شرایط فعلی بازار که واردات بسیاری از خودروهای اروپایی و ژاپنی نظیر محصولات ب ام و و لکسوس به دلیل قیمت بیش از 40 هزار دلاری آن‌ها ممنوع شده است، دی اس 6 تنها کراس‌اوور بازار محسوب می شود که می‌تواند طعم خاص لوکس بودن را با ظرافیت بالایی به خریدارن خود القا کند. در آخر از آقایان امیررضا و امیرعلی همتیان برای در اختیار گذاشتن خودروی خود و آقایان بهرام بهلول و میلاد قربانی برای کمک در این تست تشکر می‌کنیم.

26 عکس

نظرات کاربران

23 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/2/20
برای اولین این ماشین رو وقتی دیدم،فکر کردم چینیه.با خودم گفتم ولی چه طراحی داره.بعد وقتی تو گوگل SEARCH کردم فهمیدم فرانسویه.ماشین خوب و راحتیه ولی نمی دونم چرا خیلی زیاد تو خیابونا از این ماشین خوب ندیدم.
به امید موفقیت این ماشین تو ایران.
1397/2/20
یه قطعش اگه خراب بشه به شرش میمونی. نمایندگی هاشم که خیلی کمه. بازار دسته دومش هم داغونه داغونه. یکی از اشناها شش ماهه میخواد یه دی اس 5 رو بفروشه هنوز نتونسته.
1397/2/20
Ds همون پژو هست که می خواد جیب آدم رو بزنه و کیفیتش هیچ وقت به پای ژاپنی ها و کره ای ها نخواهد رسید چه برسه به آلمانی ها و یه روزی میرسه که کسی سراغش رو نخواهد گرفت .
1397/2/20
من دی اس ۵ دارم تا چند ماه پیش رنو کولیوس جدید داشتم. قبلش هم هیوندای سوناتا ال اف قبل از اون هم نیسان تیانا. واقعا دی اس ۵ از همشون بهتره و چند سر و گردن از هیوندای برتره! داشتم که می گم شما کدومشو داشتی که اینجوری بی حساب کامنت می ذاری؟!
1397/2/21
جناب شما هنوز نمیدونید DS زیر شاخه لوکس سیتروئن هستش
1397/2/21
شما که خیلی میدونید که DS زیر شاخه لوکس سیتروئن هستش آیا میدونی که پژو در سال 1976 نزدیک به 90 درصد از سهام شرکت ورشکسته سیتروئن رو خرید ؟؟؟؟؟؟
آیا میدونی و میبین که قیافه جلوی ماشین بیش از حد شبیه محصولات پژو نیست ؟؟
برو یه کم مطالعه بکن بعد نظر بده
1397/2/21
واقعا از کره ای ها که خیلی بهتره ولی خب اره به پای لوکس های ژاپن و المانی نمیرسه.
1397/2/23
آقای عزیز کره ای ها هم لوکس دارن. برند جنسیس هیوندای داره با بنز و bmw رقابت میکنه اونوقت شما میگی به ds نمی رسه !!!! چه عجب . خیلی اطلاعاتت خوبه !!!
کیا هم الان داره لوکس میسازه . قطعا کره ای ها همیشه چند سر و گردن از فرانسوی های پر نقص و پر ایراد بالاترن .
1397/3/4
برعکس گفتی😂😂
داره فروشش بیشتر میشه مخصوصا با ds7
1397/2/20
از همه چیز گفتین جز قیمتش...
1397/2/20
ماشین بسیار خوبیه ولی دی اس ۵ و ۷ ازین بهترن چون هم خاص تر هستند و هم مونتاژ فرانسه هستند . دی اس ۶ و ۵ ال اس مونتاژ چین هستند
1397/2/21
ماشین بدی نیست در رنج خودش ؛ اما نکاتی داره که بهتره قبل از خرید بهشون توجه بشه :
1- ماشین نسبت به قیمت بالایی که داره ، چندان هم لوکس نیست و طراحی داخلیش چندان چنگی به دل نمیزنه مخصوصا نسبت به کره ای ها
2- قطعات و خدمات جانبی و پس از فروش این برند خیلی ضعیفه در حال حاضر تو ایران
3- بازار فروشش بسیار نامطمئن و کمه
4- موتور توربو همواره با بنزین نامرغوب ایران مشکل داره و چیزی که فرانسوی ها دارن میگن که واسه بنزین و آب و هوای ایران ساخته شده ، فقط ادعایی توخالی برای بالابردن فروش محصولاتشونه. کافیه یک پرسش از کسانی که حدود 2 ساله تلیسمان دارن بکنید و داخل موتور ماشینشون رو یک نگاه بندازید. آثار فرسودگی و جرم گیری موتور در اثر بنزین نامرغوب کاملا مشخصه. حالا بحث استهلاک بالای خودروهای فرانسوی هم که بماند.
5- به نظر من میتسوبیشی ASX خیلی بهتره. هم کیفیت بالایی داره. هم هندلینگ عالی. هم شتاب خوب. هم برند ماندگارش کاملا تضمین شده ست تو کشورمون
اگه سلیقه ی کره ای هم باشه ، توسان و اسپورتیج بازم استهلاک و خرج کمتری نسبت به این موتور توربوها دارن
1397/6/1
دوست عزیز ببخشید ولی تقریبا داری جک میگی
گفتی ماشین لوکس نیست :)))
اصلا توش نشستی؟!!!
فقط چرم صندلیاش می ارزه به کل ماشینای کره ای
خنده داریش اینه دی اس 6 رو با توسان و اسپورتیج داری مقایسه می کنی :))))
دی اس 6 رو باید با لکسوز مقایسه کنی
دوست عزیز اگه اطلاعات نداری لطفا بقیه دوستانو رو به اشتباه ننداز
1397/2/21
kamelo guya😊👌👌👌
1397/2/21
به به.به این میگن عکاس.یه بار دیگه با دقت نگاه کنین ببینین از این ماشین با ظاهر تکراری چه عکسای جذابی گرفته.
1397/5/21
از قدیم گفتن قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری. دوستانی که نمیدونن چیه نظر ندن بهتره
1397/6/1
سلام
این ماشین حرف نداره عالیه
من داخلش نشستم خیلی خفنه
از خیلی از ماشینا سرتره
شتاب و هندلینگ فوق العاده ای داره
چرم صندلیش از جنس چرمه ناپاست(چرم صندلی های ماشین های پورشه و بنز سری S)
فقط قیمت چرم ناپا صندلیاش نزدیک 100 میلیونه
این ماشینو باید با لکسوز مقایسه کنید، ماشینه خفنیه
الانم مدل 2018 قیمتش حدود 600 تا 650 میلیونه
1397/6/1
در ضمن دوستانی که میگن موتورش خوب نیست باید بگم که موتورهای دی اسو از جمله دی اس 6 رو BMW میزنه
بعدش اگه پشت ماشین نشسته باشید و یه تست شتاب گیری و هندلینگ بگیرید میفهمید که مثله چی راه میره و شتاب خفنی داره
1397/12/17
بلاخره دل و زدیم به دریا
این ماشین خریدم

عالیه

عالی

شک نکنید
1398/1/28
سلام

نزدیک به ۷ماه هست که ایم ماشین را سوار میشم
هرچه بیشتر باهاش رانندگی میکنی کیفیتش را بهتر احساس میکنی

واقعا با توجه به آشفته بازار فعلی اگر این ماشین با کذر زمان شناخته بشه افزایش چشم کیر قیمتی داره

باز هم میگم من به عنوان مصرف کننده واقعا از این ماشین و خدماتش راضی هستم
عالیه
1398/6/24
با سلام
من اخیرا پاریس بودم
هر۲ تا ۳ ساعت ممکنه یک دی اس تو خیابونهای شهر ببینی
1399/1/12
این ماشینی که عکسش اینجاوهست مال من هست هر یکسال ماشین عوض میکردم بیشتر هم کره ای میخریدم الان ۳سال این‌ماشین را دارم نه لذت رانندگی باش حس لوکس بودنش تکراری شده و نه استهلاک و هزینه ای داشته واقعا برای مصرف کننده عالیه
1400/8/1
جسارتاً مگه چنتا ازین ماشین تو ایرانه که همه سوار شدن و تستشم کردن و میدونن ماشین خفنیه واقعا خوشکله اما یکم کاش ابعادش بزرگتر بود چون ازین بزرگتر ds7 هست که ازین گرونتره ازون طرف خدمات پس از فروش این ماشین خیلی ضعیفه و قطعاتش به این راحتیا پیدا نمیشه حیف واقعا بنظرم تو ایران ما با اینکه توسان ماشین لوکسی نیست و شاید کیفیتا از این پایین تر باشه ارزش خرید بالاتری داره چون لوازمش راحت پیدا میشه و موتور تنفس طبیعی داره که حساسیتی به بنزین نداره اما شتابش صفره واقعا اما خب اگه تصادف کنی قطعاتش همه جا پیدا میشه و بازار دست دوم خیلی خیلی بهتری داره در ضمن من سوار هیچکدوم ازین ماشینا نشدم و نظر شخصی تجربم رو از اینا گفتم و طبق تجربه کیفیت ماشینای اروپایی از کره ای ها بیشتره البته که خودمم کره ای سوارم اما کاش حداقل رو توسانم موتور 2400 سی سی بود که حداقل حرفی برای گفتن در مقابل دی اس داشت. ارزوی سلامتی برای همتون امیدوارم همتون و خصوصا دی اس سوارا راهشون به مکانیکی و صافکاری و نقاشی نیوفته و همچنین تشکر از دوستان خوب و پایگاه خبری خودروبانک خواهشا بدون تعصب نظر بدید و عادلانه نظر بدید و حتی اگر ماشین ضعیفی سوار هستید هم ماشینتونو دوست داشته باشید اما پایگاه خبری و این سایت جای تعصب نیست و باید نظر درست داده شود تا مردم راحت تر انتخاب کنند من انتخابم اسپورتیج و توسان هست که موتور اسپورتیج قوی تره اما خودم با ظاهر شلوغش حال نمیکنم