موضوعات داغ

کیا پیکانتو یا میتسوبیشی میراژ – رقابت میان کوچولوهای آسیایی

18 خرداد 1397

مقدمه

هاچ بک های ریزنقش شهری یک راه کار عالی برای مبارزه با ترافیک و آلودگی هوا هستند و با قدرت مانور بالا در شهرهای شلوغ و نیاز به سوخت کم و جای پارک کوچک میتوانند یار مناسبی برای شهرنشین ها باشند. اما متاسفانه در کشور ما بالا بودن تعرفه گمرک و پایین بودن قیمت سوخت، باعث شده که خرید اینجور ماشین ها توجیه اقتصادی چندانی نداشته باشد. ولی به هر حال این سبک اتومبیل حتی در شرایط ویژه کشور ما هم طرفداران خاص خودش دارد. مثلا افرادی که در کنار ماشین شاسی بلند غول پیکرشان به دنبال یک ماشین شهری خوش دست هستند "و البته خداروشکر آنقدر درآمد دارند که نگران خواب پول و افت قیمت و هزینه بیمه و.. یک ماشین دم دستی 100 میلیونی نباشند!" و یا کسانی "بخصوص خانم ها" که سفرهایشان را با وسایل نقلیه عمومی انجام میدهند و از ماشین فقط استفاده درون شهری دارند میتوانند از داشتن این قبیل خودروها لذت ببرند.

پس اگر جز این افراد هستید این مقاله خودرو بانک را از دست ندهید زیرا امروز خیال داریم دو تا از هاچ بک های کوچک و دوست داشتنی بازار داخل یعنی کیا پیکانتو و میتسوبیشی میراژ را مورد بررسی و مقایسه قرار دهیم تا ببینیم کدامشان انتخاب بهتری خواهد بود. لطفاً مثل همیشه با خودروبانک همراه باشید.

طراحی ظاهری

اگر عاشق ماشین های قلچماق یا پر ابهت هستید همین الان دور بزنید و برگردید چون اینجا هیچ چیز جذابی برای شما وجود ندارد. اما اگر دنیای جالب و متفاوت ماشین های کوچک را درک میکنید "که البته درک اینها مثل درک احساسات یک زن، کار سختی است!" میتوانم به شما خوشآمد بگویم. ابتدا نگاهی به پیکانتو بیندازیم. راستش را بخواهید برایم کمی عجیب است که این محصول با اینکه هیچ قطعه خوشگلی ندارد پس چطور ترکیبش اینقدر جذاب از آب درآمده؟! در واقع این محصول کیا نه چشمان کشیده ای دارد، نه گونه های برجسته ای و نه حتی قد و هیکلی! اما با این حال قیافه فانتزی و جالبش نظر هر بیننده ای را به خود جلب مینماید. شاید هارمونی خطوط باعث این جذابیت شده و شاید هم قیافه تخسش این ماشین را تبدیل به یک محصول دوست داشتنی نموده. بگذریم؛ از نکات جالب توجه در طراحی پیکانتو میتوان به جلو پنجره کوچک و ورودی هوای بزرگ سپر اشاره کرد که حالتی اسپرت به این ماشین بخشیده اند و فرم خاص چراغهای عقبی نیز این حس را در ما تداعی میکنند که انگار با ماکت سایز کوچک یک کراس اوور روبرو شده ایم. خطوط کناری بدنه و شکل و شمایل رینگ ها نیز ضمن هماهنگی با سایر قسمت ها توانسته اند نیم رخ پیکانتو را هم مثل سایر قسمت هایش جذاب نشان بدهند.

حال نوبت میراژ است. ماشینی که در مدل قبلی صورت غمگین و کسالت آوری داشت و توجهات چندانی را به خود جلب نمینمود. اما میتسوبیشی با چند تغییر توانسته چهره فرزند کوچکش را حسابی ارتقاء دهد و حالا باید اعتراف کرد که میراژ یک ماشین جذاب و خوش قیافه است. در واقع با مقایسه میراژ جدید و قدیم میتوانیم به معجزه جراحی زیبایی پی ببریم زیرا چند عمل روی بینی، فک و پیشانی این دختر خانم ژاپنی توانسته صورت بینهایت معمولی نسل قبلی را به چهره ای دلربا و خواستنی تبدیل کند. "این فیس لیفت آدم را یاد تیپ و آرایش ساده ترم اولی ها می اندازد که ناگهان در ترم 4 از این رو به آن رو میشدند!" اما به غیر از قسمت دماغه تغییرات در سایر قسمت ها بسیار محدود بوده و به جزئیاتی مثل گرافیک داخلی چراغهای عقب و طراحی جدید رینگ ها و مواردی از این دست خلاصه می گردد. البته قبول دارم که مشکل اصلی میراژ همان دماغه اش بود که بر طرف شده اما جا داشت که در سایر زوایا نیز کار بیشتری صورت گیرد. به هر حال وجود خطوط کناری و بالچه انتهایی توانسته اند تا حدودی حس و حال جذابیت را به این قسمت های ماشین هم تزریق نمایند.

در یک جمع بندی کلی باید بگویم که از طراحی هر دو ماشین راضی بودیم و از هماهنگی میان اجزائشان لذت بردیم. پس دیگر میماند سلیقه شخصی شما که کدام را بیشتر بپسندد. فقط این را داخل پرانتز بگوئیم که اگر امروز جدیدترین نسل پیکانتو اینجا حضور داشت میتوانست با چهره خشن و جذابش به راحتی برنده قسمت طراحی شود.

طراحی داخلی

ابتدا داخل پیکانتو مینشینم. قبل از هر چیز باید بگویم که فضاسازی محصول کیا با توجه به ابعاد اتومبیل خیلی خوب صورت گرفته و به نسبت انتظاری که با دیدن ابعاد خارجی داشتیم با جای بیشتری در داخل کابین روبرو شدیم. کیفیت متریال هم هر چند خیلی معمولی و در سطح اقتصادی است اما با توجه به طراحی مناسب داشبورد این مسئله خیلی به چشم نمی آید. ضمناً کیا با استفاده از خطوط زاویه دار توانسته هماهنگی خوبی میان داخل و بیرون بدنه ایجاد نماید. البته این را هم بگویم که ماشینهای امروز ما به نوعی ارزانترین های برند خود هستند و ما هم باید از این دید و با ارفاق به این خودروها نگاه کنیم اما به هر حال قیمت های غیر منطقی مختص کشورمان کمی قضیه را سخت و پیچیده نموده. خوب پس در یک جمع بندی کلی میتوانیم از کابین پیکانتو راضی باشیم.

اما راستش را بخواهید میتسوبیشی با طراحی ساده اش نتوانسته به خوبی کیا، ارزان قیمت بودن مواد بکار رفته در داشبورد را پنهان کند. هرچند همه ما به کیفیت باطنی و ماندگاری فوق العاده ماشین های ژاپنی "از جمله همین میتسوبیشی" واقف هستیم و چه بسا میراژ هم در بحث ماندگاری، عملکرد بهتری در طولانی مدت داشته باشد اما فعلاً که در ظاهر اوضاع محصول کیا بهتر به نظر میرسد. حال اگر بخواهیم به نکات مثبت میراژ هم بپردازیم میتوانیم به استفاده مناسب و بهینه از فضای محدود پیش رو که با ارگونومی قابل قبولی از ما میزبانی میکند اشاره کنیم. در حقیقت فضای داخلی هر دو اتومبیل برای یک خانواده کم جمعیت و جوان کافی هستند و این دو حتی از برخی ماشین های به اصطلاح سدان "مثل 206 SD " جای پای بیشتری در اختیار سرنشینان پشتی قرار میدهند. اما میراژ با توجه به ابعاد بزرگتر و فاصله محورهای بیشتر اندکی جادار تر از رقیب امروزش است.

راستی تا یادم نرفته به این مورد هم اشاره کنم که اوضاع صندوق عقب هیچ کدامشان تعریفی ندارد و فقط میتوانید برای خرید های روزانه، روی صندوق این دو حساب باز کنید! البته با توجه به اینکه بسیاری از مشتریان این ماشین ها مجرد هستند یا حداقل هنوز فرزندی ندارند میتوانند با خواباندن صندلی های پشتی و استفاده از فضای آن کارشان را راه بیندازند.

امکانات

میراژ جدید از نظر سطح آپشن وضعیت به مراتب بهتری نسبت به نسل قبلی خود پیدا کرده و با گزینه هایی از قبیل گرمکن صندلی های جلو، کروز کنترل، سیستم ورود و استارت بدون کلید، بلوتوث، دوربین دنده عقب بهمراه نمایشگر روی آینه، کامپیوتر سفری، 6 عدد کیسه هوا، سیستم های ترمز و پایداری ABS، EBD، ASC ، سنسورهای نور و باران و چراغهای زنون و.. شرایط قابل قبولی دارد.

اما در طرف دیگر فول ترین پیکانتوهای وارد شده حتی از این هم کامل ترند و با گزینه هایی مثل سانروف برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، کامپیوتر سفری، آینه های جانبی تاشو برقی، آینه وسط الکتروکرومیک، کروز کنترل، بلوتوث، ایربگ های جلو، جانبی، پرده ای، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سنسور باران، گرمکن صندلی های جلو و فرمان، سیستم های ترمز و پایداری ABS، EBD، VSM، ESC و بسیاری موارد دیگر مشتری را راضی نگاه میدارند.

ایمنی

دریافت ستاره های کامل ایمنی برای ماشین های کوچک کار سختی است زیرا در اینجور خودروها قطعات ظریف تر هستند و سرنشینان به محیط بیرون نزدیکترند. در نتیجه برای ایمن سازی این گونه محصولات مهندسی دقیق تری لازم است. میهمانان امروزمان هم با اینکه نتوانسته اند هر 5 ستاره موسسه Euro-NCAP را بدست آورند اما با 4 ستاره، تا حدود زیادی خیالمان را از بابت امنیت آسوده نمودند.

پیشرانه و توانایی های حرکتی

خوب قرار است که ماشین های امروز ما همراهان کم استهلاک و کم مصرف شهری برایمان باشند، پس نباید توقع داشته باشیم که زیر کاپوت های کوچکشان دو هیولا خفته باشد! برای پیکانتو یک پیشرانه 4 سیلندر نقلی 1.25 لیتری در نظر گرفته شده که قادر است 85 اسب بخار قدرت و 121 نیوتن متر گشتاور تولید نماید که برای این جثه کوچک و کاربرد مورد انتظار کافی به نظر میرسد.

اما میتسوبیشی صرفه جویی را از این هم شدیدتر کرده و با یک انجین 3 سیلندر 1.2 لیتری نماینده اش را به میدان فرستاده است. این موتور با 79 اسب قدرت و 100 نیوتن متر گشتاور همه جوره ضعیف تر از پیکانتو نشان میدهد اما با این حال با توجه به وزن سبک تر میراژ و بازدهی عالی که قبلاً در سایر محصولات میتسوبیشی شاهد بوده ایم میتوانیم امیدوار باشیم که در این محصول نیز علیرغم این اعداد ضعیف با تنبلی اعصاب خورد کنی مواجه نشویم. صحبت بیشتر در این خصوص را در بخش بعدی یعنی تجربه رانندگی ادامه خواهیم داد و اکنون بهتر است نگاهی به جدول اعداد اعلامی این دو فسقلی دیفرانسیل جلو بیندازیم.

مدلکیا پیکانتو میتسوبیشی میراژ
 پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ 3 سیلندر 12 سوپاپ
 حجم موتور 1248 سی سی 1193 سی سی
 حداکثر قدرت 85 اسب بخار در دور 6000 79 اسب بخار در دور 6000
 حداکثر گشتاور 121 نیوتن متر در دور 4000 100 نیوتن متر در دور 4000
 گیربکس 4 سرعته اتوماتیک ضریب متغیر CVT
 شتاب 0 تا 100 12.9 ثانیه 13.8 ثانیه
 حداکثر سرعت 160 کیلومتر در ساعت 170 کیلومتر در ساعت
 مصرف سوخت ترکیبی  5.3 لیتر 4.6 لیتر
 وزن 1035 کیلوگرم 890 کیلوگرم

تجربه رانندگی

و اما رانندگی؛ با نشستن پشت فرمان هر دو خودرو حس میکنید که محیط اطراف تحت تسلط کامل شما قرار دارد. نه اینکه فقط دید به اطرافشان عالی باشد، خیر! شاید حتی در برخی قسمت ها نقاط کوری هم دیده شود اما ابعادشان به قدری کوچک و اصطلاحاً توی دست است که هیچ مشکلی از بابت کنترل آنها نخواهید داشت. از نظر ارگونومی و راحتی کار با ادوات هم از شرایط هر دو خودرو راضی بودم و همینکه توانستم خیلی زود به کابین ماشین ها عادت کنم حس خوبی به من داد. فرمان هر دو نیز بسیار نرم و روان است و بخصوص برای میراژ که مجهز به سیستم برقی است به راحتی هر چه تمام زیر دست میچرخد.

در مورد شتاب من همیشه گفته ام که حتی افرادی که اهل سرعت نیستند هم به شتاب کافی نیاز دارند زیرا این قضیه در هنگام سبقت گیری و سربالایی های جاده ای میتواند به عنوان یک فاکتور ایمنی عمل نماید. اما حالا که قرار نیست زیاد از شهر خارج شویم، پس قدرت این ماشین ها به چه دردی میخورد؟! خوب شاید اینجا بحث شتاب چندان مهم نباشد اما وقتی بخواهید در یک سربالایی شدید با کولر روشن حرکت کنید قطعاً به قدرت و کشش موتور نیاز خواهید داشت و ضمناً کندی بیش از حد میتواند تحت هر شرایطی اعصاب خورد کن باشد. اما خوشبختانه هر دو میهمان امروز ما از نظر نسبت قدرت و گشتاور به وزن، شرایط قابل قبول یا بهتر است بگوئیم قابل تحملی دارند.

در شروع حرکت قدرت بیشتر موتور پیکانتو ماشین را کمی تیز تر نشان میدهد و در طرف مقابل گیربکس CVT میراژ برای لحظاتی شما را نا امید خواهد کرد. اما اگر به گیربکس های ضریب متغیر عادت داشته باشید از این قضیه تعجب نخواهید کرد و میدانید که پس از مدت کوتاهی مشکل بر طرف میشود. در مورد محصول میتسوبیشی هم همین اتفاق افتاد و پس از شروع کند اولیه واکنش ها به پدال گاز بهبود یافت. البته ممکن است با در نظر گرفتن قیمت ماشین ها بگوئید که اینها اتومبیل های کندی به نسبت رقبا هستند که خوب حق هم با شماست اما اگر حجم پیشرانه را در نظر بگیرید و آن را با ماشین های قدیمی داخلی مقایسه کنید به راندمان مناسب اینها پی خواهید برد.

در مورد مصرف سوخت که اتفاقاً برای این رده، فاکتور مهمی به حساب می آید شرایط هر دو خودرو وابستگی شدیدی به رفتار راننده و مسیر دارد. در واقع بدلیل پایین بودن حجم موتور در صورت رانندگی با حوصله در مسیرهای مسطح مصرفی بسیار پائین تر از یک ماشین قدرتمند را تجربه خواهید کرد اما اگر بخواهید با این خودروها مدام شتابگیری کنید اوضاع به شدت تغییر میکند. اجازه بدهید منظورم را با یک مثال بیان کنم. مثلاً یک سراتو 2 لیتری برای رسیدن به شتاب 13 یا 14 ثانیه نیازی به استفاده از تمام توان خود ندارد و میتواند این کار را بدون فشار به پیشرانه و به نرمی انجام دهد اما پیکانتو و میراژ برای دستیابی به همچین شتابی مجبورند انجین را در حداکثر پرفورمنس قرار دهند که این عمل مصرفشان را خیلی بالاتر از اعداد اعلامی خواهد برد. پس کم مصرف شدن ماشین های شهری شما خیلی به رفتار خودتان بستگی دارد و با اینکه رسیدن به اعداد کمپانی غیر ممکن به نظر میرسد اما با رانندگی صحیح میتوانید به راحتی مصرفتان را زیر عدد 7 لیتر در 100 کیلومتر "در شرایط ترکیبی" نگاه دارید. ضمناً میراژ با توجه به موتور کوچک تر، وزن سبک تر و گیربکس اقتصادی CVT مقداری کم مصرف تر از پیکانتو ظاهر میشود.

در مورد کیفیت سواری هم وضعیت هر دو اتومبیل به نسبت توقعی که از این کلاس میرود قابل قبول است.

البته پیکانتو تا حدودی سواری خشک تری داشت که در عوض این قضیه به پایداری بهترش منجر شده. ضمناً یک نکته منفی در مورد هر دو ماشین وجود دارد و آن نفوذ صدا به داخل کابین است. هرچند این مشکل فقط در سرعت های بالاتر احساس میشود اما به هر حال در این شرایط صدای موتور میراژ بیشتر از پیکانتو و طرف مقابل صدای باد در محصول کیا بیشتر از میراژ به گوش سرنشینان میرسد. در خصوص ترمزها نیز باید بگوئیم که اگر واقعاً دنبال استفاده عادی و شهری باشید مشکلی با آنها نخواهید داشت اما اگر هوس رانندگی هیجانی به سرتان زد باید بدانید که ترمزهای این دو عملکرد متوسطی دارند. پایداریشان هم تا همان حد و حدود شهری یا نهایتاً سرعت های مجاز بیرون شهری مناسب است و اگر عقربه کیلومتر شمار را زیادی بالا نبرید میتوانید از فرمان دادن با آنها "علی الخصوص محصول کیا" لذت ببرید اما خوب طبیعی است که ماشین هایی در این ابعاد و وزن در سرعت های بالا با حس سبکی مواجه میشوند.

سخن پایانی

راستش را بخواهید من خودم همواره طرفدار ماشین های بزرگتر و خشن تر بوده ام و همیشه تصور میکردم که این ماشین های ظریف فقط گزینه های فانتزی مناسب برای خانم ها میباشند. اما بعد از بررسی باید اعتراف کنم که در موردشان کمی زود قضاوت کرده بودم. حالا به نظرم این خودروها شبیه به کفش های پیاده روی هستند که فارغ از جنسیت، رفت و آمدهای شهری را برای همه آسان مینمایند و حس سبکی و راحتی را به مالکانشان هدیه میدهند.

البته با تمامی این صحبت ها هنوز هم سر حرفی که در ابتدای مقاله زدم هستم و معتقدم این قبیل ماشین ها برای شرایط خاص کشور ما "خودرو گران و سوخت ارزان" توجیه اقتصادی ندارند. اما در هر صورت اگر جز همان افرادی که در مقدمه اشاره شد هستید و میخواهید این سبک ماشین را خریداری نمایید باید بگویم که هر دو خودرو امروز ما با استفاده بهینه از فضا، قدرت مانور عالی در شهر، مصرف سوخت مناسب و ایمنی مطلوب میتوانند انتخاب مناسبی برایتان باشند. البته با خرید اینها باید با مشکلاتی مثل صندوق بسیار کوچک، شتاب خیلی معمولی و قابلیت های بیرون شهری محدود هم کنار بیائید. در مورد مقایسه هم باید بگویم که با توجه به نزدیک بودن شرایط دو اتومبیل احتمالاً از روی ظاهر و سلیقه شخصی تصمیم گیری خواهید کرد اما اگر قابلیت های حرکتی اندکی بهتر و آپشن های کامل تر از اولویت های شما هستند میتوانید به پیکانتو بیاندیشید و اگر مصرف سوخت کمتر و کابین قدری راحت تر برایتان مهمتر است، میراژ انتخاب شایسته تری برای شما خواهد بود.

53 عکس

نظرات کاربران

42 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/3/18
کاملا واضح هست که نویسنده عشق ژاپن هست و جهت دار نوشته...
کیا از هر لحاظ از ژاپن جلو هست... قدرت بیشتر .. امکانات بیشتر ... طراحی ظاهری زیباتر.... تکنولوژی پیشرفته تر ، استفاده از مواد باکیفیت تر، استحلاک کمتر، بازار دست دوم بهتر، خدمات پس از فروش بسیار گسترده، شتاب و مصرف بسیار بهتر، کلاس بیشتر، سیستم صوتی قوی تر، و هزاران نکته دیگر...
میراژ یه ماشین ژاپنی زشت و ضعیف هست که نویسنده خواسته اونو در حد کره ای ها بالا بیاره....
سیلندر و حجم موتور میراژ حتی از پراید هم کمتره...
1397/3/19
جالبه که نوشتید کیا از ژاپن بالاتره!! از میراژ هم نه ها... از کل ژاپن!!!
اتفاقا به نظر من متن خیلی هم بی طرفانه و منصفانه نوشته شده. تو متن اومده میراژ یکم بزرگتره یکم نرم تره و یکم هم کم مصرف تره
در مقابل هم نوشته میراژ شتاب و هندلینگ و آپشن بهتری داره

طراحی که شما میگی پیکانتو قشنگ تره یه بحث سلیقه ایه. کیفیت هم ظاهریش پیکانتو بهتره ولی باطنی و دوام میراژ بهتره. استهلاک (نه استحلاک) هم میراژ اگه بهتر از پیکانتو نباشه بدتر نیست، ضمناً مصرف سوخت میراژ کمتره که تو این کلاس مصرف کمتر مهمتر از شتاب بهتره. اینها ماشین اسپرت نیستند که شتاب اولویت باشه.
ضمناً این که نوشتید حجم موتور میراژ از پرایدم کمتره خوب حجم موتور پیکانتو هم از پراید کمتره! دلیل میشه ماشین بدی باشه؟ حجم موتور رنو تلیسمان و نیسان جوک هم اندازه پیکانه!
1397/3/19
داداش کیا رو با ماشین های ژاپن مقایسع میکنی فک کنم حالت خوب نیس چون حتی تو مصرف که اولیت اول ایرانیاس یه لیتر تفاوت دارن کیا فقط زیباس اما هیچ وقت روی هندلینگ و کیفیت وسابقه درخشان میتسوبیشی تو ایران نمیشه ایرادی گرفت
1397/3/19
کلپسه کاجه چرا چرتو و پرت میگی هنوز نمیدونی گشتاور چطوری بدست می ایدیا اصن استهلاک و کیفیتی ژاپنی چیه.اومدی چرت وپرت بلغور میکنی
1397/3/19
بخواب کیان جان !
1397/3/22
ژاپن داره برا ماشين هاى المانى شاخ و شونه مى كشه بعد شما مى گيد كره بهتر از ژاپنه . شما يك نگاه به تويوتا بنداز ببين داره هرساله مورد اعتماد ترين برند ميشه كره هروقت تونست برندى مثل لكسوس داشته باشه بياد حرف بزنه
1398/6/3
من دوتاشو داشتم چیزی که همه میدونن اینه که ژاپن بهتر و سخت جون تره نسبت به کره داره من بیشتر ماشیناروداشتم حتی به جرعت میگم که بیسیک ژاپن با نیم فول کره رقابت میکنه. کره فقط ظاهره من گرنجو داشتم تو شیبای زیاد حس میکردم دیگه نا ندارد. سال۲۰۱۳پیکانتو داشتم خوب بود ولی یه جاهایی کم می‌اورد میراژم بچه بازیه ولی بدونید حتما یه چیز بهتر داره که آرم میتسوبیشی روشه و اونم موتور سخت جونشه الانم راو۴الفطیم دارم باهاش تو آفرود سانتافه گرندو گرفتم اگه میخواید اصالت زیر پاتون باشه سگ ژاپن شرف داره به کره
1398/6/24
اولا شما مطالعات و تحقیقاتت رو‌ببر بالا بعد نظر بده
ثانیا دیگه همه میدونن ژاپن حرف اولو میزنه نه کره
مطالعه نه هواداریه الکی
1398/6/26
تو ازش بدت میاد به بقیه چه . اره موتورشکم حجم تر از پرایده ولی تکنولوژی ایم میراژ کجا و پراید کجا . لطفا یکم با فکر و تفکر صحبت کنیم و ممنون از خودروبانک
1398/8/10
آخر الزمان ینی همین
افراد زیادی پیدا بشن که برند متفرقه رو بیشتر از میتسوبیشی قبول داشته باشن
پرایدا و ریو ها له شدن ولی هنوز گالانت ها کار میکنن مرد مومن
1397/3/18
و یا کسانی "بخصوص خانم ها" که سفرهایشان را با وسایل نقلیه عمومی انجام میدهند و از ماشین فقط استفاده درون شهری دارند میتوانند از داشتن این قبیل خودروها لذت ببرند.( و یادتان رفت بنویسید حدود 100 میلیون تومان معادل یک میلیارد ریال پول اضافه جهت خرید چنین ماشینهای کلاس اکونومی ساخت کره و ژاپن دم دست داشته باشند)
1397/3/19
مقاله رو خوندید؟ چند جا اشاره شده:
این یه جا:
"و البته خداروشکر آنقدر درآمد دارند که نگران خواب پول و افت قیمت و هزینه بیمه و.. یک ماشین دم دستی 100 میلیونی نباشند!"
یه جا دیگه:
اما متاسفانه در کشور ما بالا بودن تعرفه گمرک و پایین بودن قیمت سوخت، باعث شده که خرید اینجور ماشین ها توجیه اقتصادی چندانی نداشته باشد.
اینم یه جا دیگه:
البته با تمامی این صحبت ها هنوز هم سر حرفی که در ابتدای مقاله زدم هستم و معتقدم این قبیل ماشین ها برای شرایط خاص کشور ما "خودرو گران و سوخت ارزان" توجیه اقتصادی ندارند.

دیگه خودروبانک بدبخت چند بار بنویسه که شما راضی شی! خخخ
1397/3/18
کلا میتسوبیشی منو یاده کند بودن میندازه.موتور 3 سیلندر cvt میخواد چیکار آخه
1397/3/20
حداقل هیبریدیش میکردن
1397/3/22
ماشين تو اين سبك بايد مصرف سوخت كمتر و ماشين اقتصادى توليد بشه . اين ماشين اولويتش شتاب نيست
1397/3/23
اتفاقاْ برای موتورهای کم توان سی وی تی چون تعویض دنده نداره (و فقط ضریب دنده رو تغییر میده) بهتر از اتوماتیک سنتی و دوکلاچه جواب میده و تو شروع حرکت تو ترافیک گیج نمیزنه. البته اگه شتاب مهم باشه با این قدرت موتور باید رفت سمت دنده دستی
1397/3/18
وقتی که ساندرواستپ وی ماشین 10سال پیش اوروپا با اون قیافه وحشتناکش داره تو این شرایط اقتصادی به گوه کشیده شده با قیمت 80 میلیون خرید و فروش میشه دیگه از یه کره ای خیلی بروز تر انتظار چه قیمتی رو داریم؟!.اگر بی ادبی کردم به بزرگی خودتون ببخشید،خیلی اعصابم داغون میشه وقتی میبینم وضع جوری شده که یه ماشین مثل تیوولی داره بالای 180میلیون قیمت میخوره.خدایا ما که ماشین مدل بالا نخواستیم شکر خدا بازم صورتمونو با سیلی سرخ نگه داشتیم.ولی خودت به داد اونی که نداره برس.
1397/3/19
با سلام و درود

به نظرم در استهلاک، دوام، قابلیت اطمینان، عمر طولانی موتور و گیربکس؛ میراژ ژاپن به مراتب از پیکانتو سر تره و بخصوص اینکه بعد از ۱۰۰ هزار کارکرد، این ادعا بیشتر خودنمایی می کند و میراژ را می توان بیش از ۱۰ سال بی دردسر استفاده نمود اگه کمی با آن مدارا شود
اما پیکانتو بعد از ۱۰۰ هزار کارکرد؛ باید مداوم به تعمیرگاه مراجعه کند! حتی اگر با آن مدارا کنید و به آن رسیدگی کامل کنید!
1397/3/19
من سه ساله پیکانتو ۲۰۱۵ دارم و ماشین های مختلفی از کوچیک ترین تا اس یو وی های بزرگ رو روندم ، اگه برای خودرو دوم که در شهر استفاده میکنین می خواین خودرویی بخرین قطعا پیکانتو یکی از بهتریناست
مزایا:
۱.چابکی در فرمان پذیری و مانور در جاهایی تنگ
۲.تسلط فوق العاده ای که مثل یک کفش خوب میمونه وبعد نمیتونین چیز دیگه ای تو شهر سوار شین
۳.جاداری صندلی های جلو مخصوصب راننده که برای من که قد ۱.۸۳ دارم هیچ مشکلی ایجاد نمیکنه
۴.دور فرمان خیلی بالا
و...
معایب
۱. ردیف دوم بسیار تنگ مخصوصا اگه کسی که جلو نشسته قد بلند باشه در کل دو نفر با قد ۱.۸ نمیتونن پشت هم بشینن
۲. سیستم تعلیق ضعیف باز برای سرنشینان عقب که دست انداز ها سر شما رو به سقف میکوبه
۳.صندوق عقب کوچک
در کل برای زوج های جوان یا کسایی که فرزند کوچیک دارند ماشین خیلی خوبیه ولی به عنوان ماشین خانوادگی بهش فکر نکنین
بازاگه دوستان سوالی داشته باشن در خدمتم
1397/3/19
سلام
تشکر از اطلاعاتی که دادید.
مصرف بنزینی که شما بهش رسیدی چند بود ؟
چرا شما با همین پول و حتی کمتر ماشینی مثل استپ وی یا مثلا کیا ریو جدید نگرفتی؟
ممنون میشم جواب بدید.
1397/3/19
شما الان چه هزینه های بزرگی برای ماشین انجام دادید؟
هزینه سالیانه چقدر هست؟
1397/3/19
سلام آقا محسن
همون طور که عرض کردم این به عنوان خودرو دوم یا فقط استفاده شهری خوبه پس قطعا استپ وی اصلا باهاش قابله مقایسه نیست
من زیاد نروندمش تو ۲۵۰۰۰ تا فقط روغن و فیلتر هاشو عوض کردم حتی هنوز لاستیکاشم عوض نکردم در مورد مصرف هم من یکم زیاد به ماشین فشار میارم و چون اوتومات هست بیشتر وقتا با دور موتور بالا میرونم و چون فقط در شهر استفاده میشه مصرف سوختش حدود ۸ هستش و باکش که ۳۰ تا میگیره تقریبا ۴۰۰ کیلومتر رو با یه باک میتونین به راحتی طی کنین. در ضمن من رو حالت اکو نذاشتمش که در اون حالت قطعا مصرفش خیلی کمتر میشه
در کل هزینه سالیانه به جز بنزین و بیمه چیز خاصی نشده
باز اگه سوالی داشتین در خدمتم
1397/3/19
این دومین باره جواب رو میفرستم
سلام آقا محسن من معمولا فشار زیادی به موتور ماشین میارم که مصرف رو خیلی بالا میبره و از حالت اکو هم استفاده نمیکنم و معمولا هم فقط در شهر و ترافیک ازش استفاده میکنم به همین دلیل مصرفش بالا رفته و حدود ۸ لیتر هست
در مورد انتخاب هم همون طور که عرض کردم به عنوان ماشین دوم که جمع و جوره و راحت باهاش جابجا میشم استفاده مسکنم به خاطر این اصلا ساندرو قابل مقایسه با این نیست و در مورر هزینه هم تو این سه سال به جز روغن و فیلتر چیزی عوض نکردم و تنها خرجش همون بنزین و بیمه ماشین بوده
باز اگه سوالی داشتین در خدمتم
1397/3/20
سلام جناب منتقد شما از صفر پیکانتو دارین وچند خریدین ایا خود ماشین نرم هست در دست اندازها وفرمونش نرمیش چطوره؟ سوال بعد مصرف بنزینش در شهر چطور هست؟ سوال بعد نقاط کور این ماشین کجاها هستش؟
1397/3/19
هیوندا i10 چی شد؟ برچی بررسی رو سه تایی نکردید؟!
1397/3/19
اگه به من باشه میرم یه دنا پلاس توربو میگرم 60تومن امکاناشم از اینا بیشتر هم جادار تره هم زیباتره هم محصول ملیه هم ادم یه سفرم خواست بره راحته .قدرتشم که همه میدونیدپنجاه میلیون دیگشم میزارم تو بانک سودشا میگرم .حالا یه ۴ لیتر هم بیشر مصرف کنه که هنرشا داره.یا اگه کسی اتومات میخواد یکم صبر کنه سال دیگه بگیره
1397/3/20
بعدش با خرید دنا پلاس یک ماه بعد بخاطر مشکلات مونتاژ وقتی رفتی نمایندگی اسیر شدی وقتت رو گرفتن آخر گفتن مشکل حل نمیشه
متوجه میشی
1397/3/20
تا وقتی شماها هستید ایران خودرو و سایپا خیالشون راحته، هرچیزی جای خودشو داره البته نمونه شما زیاد دیده شده که چه کاریه خرید موبایل یدفعه تبلت می خریم بعدشم یه متر تبلتو می گیرن کنار گوششون شروع می کنن زنگ زدن و صحبت کردن
1397/3/20
کیا پیکانتو رو کار ندارم ماشین نیستش بعد چن سال با مکانیک محلتون رفیق می شید ولی شما که ماشین به قول خودتون ملی رو با ماشین ژاپنی مقایسه می کنید بهتره همین الان با دنیای ماشین خداحافظی کنیدو برید همو دنا بخرید
1397/3/24
در جواب منصور و نادر و ارش .اولا شما این که ای ماشینا را نداشتین حرف مفت نزنید .بعدش من کیفیت ماشین ها را زیر سوال نبردم . بعدش شما محصول ملی را مسخره میکنید .خجالت بکشید امسال را مقام معظم رهبری سال حمایت از تولید ملی قرار دادند از خودم که حرف نزدم .
1399/12/25
در جواب هادي. چي چي ميگي تو🤣🤣
1397/3/19
قیمت این کوچولوهای به قول شما اسیایی به 110 میلیون تومان رسیده است!!خودروهای کوچک شهری اما مردم در این
کشور باید به اندازه سه برابر بیشتر از قیمت جهانی ان پول پرداخت کنند.واقعا مملکت مسخره ای درست کرده اند!!
1397/3/19
من یک ساله پیکانتو خریدم
اینکه چرا با نصف این پول ساندرو دنا پارس یا سمند نخریدم واسه این بود که من قبلا پراید سمند و پرشیا و دنا و دویست و هفت داشتم و از واشر سرسیلندر سوختن و جوش اوردن ماشین ایرانی خسته شدم و دلم میخاست ماشین خارجی رو هم تجربه کنم و من هم مثل خیلیا عاشق ماشینهای با موتور دوهزار و مزدا۳ و کامارو و اپتیما و حتی سراتو هستم اما پووول نداشتم ولی ماشین خارجی هم میخاستم واسه همین بین مزدا۳ کارکرده و پیکانتو صفر باید یکیو انتخاب میکردم که بعد تز کلی بررسی اینترنتی و سوار شدن و دیدن کابین مزدا۳ قدیمی و هزینه هاش و غیره پیکانتو یک سال کارکرده رو انتخاب کردم
منم میدونم پیکانتو واسه اروپایی ها ماشین شهری هست اما یادمون نره ماشین جاده نود درصد ما ایرانی ها پراید و دویست و شش هست که کوچیکتر از پیکانتو هستن
من با پیکانتو تبریز اصفهان شیراز گرگان رامسر استارا اردبیل کرمانشاه کردستان بوشهر رفتم و کاملا از انتخابم راضی هستم چون در این یکسال فقط بنزین و روغن عوض کردم اما ماشینهای ایرانی صفر که داشتم واسم هزینه زیادی داشتن
تنها ایرادی که از پیکانتو دیدم توی سرعت بالای صد و بیست تا صدا میاد داخل
فضای راننده و بغلدستس از سمند هم جادارتره اما عقب کویچکتره
مصرف سوخت خیلی کم و عالی
شتاب عالی
راحتی هم به نسب ماشینهای ایرانی و چینی زمین تا اسمون فرق داره
من تجربه رانندگی با سمند , پرشیا , دویست و شش و هفت که ماشینهای خودم بودن و بنز سی کلاس دو هزار و دوازده و کمری هیبریدی و هیوندای ازرای داداشمو به مدت طولانی داشتم و با ماشین خوب و بد سر و کار داشتم
در کل میخام بگم از پیکانتو راضی هستم نسبت به تمام ماشینهای ایرانی و چینی
1397/3/20
بازم غیرتی های ژاپنی رگ کردنشون ورم کرد متعصبین الان سال ۲۰۱۹هست نه ۴۰سال پیش همه در جا نزدن که ژاپن و المان پیش برند چند وقت پیش مقاله ای بود که هر ده سال ماشینی انتخاب میکنند که بعنوان سمبل باشه که ده سالی که سال بعد تموم میشه باید توسط چند صد کارشناس انتخاب بشه که فاکتور های زیادی ملاکه مثا اقتصادی جغرافیایی فرهنگی استهلاک قیمت قدرت که بین چند برند برگزار شد از بی ام دبلیو المان از کادیلاک امریکا لکسوس از انگلیس واز کره که در این بین جنسیس ۸۰ کره که از همه ارزونتر هم بود انتخاب شد برادران متعصب دنیا خیلی تغییر کرده به روز باشید
1397/3/20
کیا موتورز در حال حاضر با کیفیت ترین برند خودروسازی دنیاست (از 2 سال پیش تا کنون)، یه خورده مطالعاتتونو بیش تر کنید و انقد ژاپن ژاپن نکنید خواهشا. در گزارش سالانه ی جی دی پاور در حال حاضر 2 سال هست که کیا موتورز با کیفیت ترین خودروساز دنیاست و خودروهاش به مراتب عمر بیش تر و خرابی کم تری نسبت به برند های ژاپنی (حتی لکسوس) دارن. حتی هیوندای هم در حال حاضر از تمام برند های ژاپنی رتبه ی بالاتری داره. برید یه خورده سوادتونو بیش تر کنید و بعد نظر بدید.ژاپن یه موقعی سرتر از کره بود، الان تو اکثر صنایع کره و ژاپن رقابت سختی باهم دارن که تو خیلی از اون ها هم از جمله لوازم خانگی و مولتی مدیا (تلویزیون و گوشی هوشمند و ....) کره از ژاپن در حال حاضر جلوتره و در خودروسازی هم در حال حاضر خودروسازان کره ای (با توجه به سایت های معتبر بررسی خودرو) با اختلاف کمی از لحاظ کیفی (و نه فروش که البته هنوز هم به دلیل سابقه ی ذهنی خوب مردم نسبت به ژاپنی هاست) از خودروسازان ژاپنی جلوترن. ) منابع: "یو اس نیوز، جی دی پاور، کانسومر ریپورتز"
1397/3/20
بنه نه طرفدار آلمانم نه ژاپن نه کره. آماری که شما دارید می گید کاملا درسته و دوستانی که قبول ندارن کمی مطالعه کنند اما این آمار برای کوتاه مدته و بعد از ده سال تفاوت بین کیا و لکسوس و بی ام دبلیو مشخص میشه و مورد دیگه کیفیت رانندگی که حتی ماشین های قدیمی ژاپنی و المانی مثل مزدا 323 یا مزدا 3 های نسل اول و فلکس گل های قدیمی ... دارن قابل مقایسه با کیا حتی سراتو ها و اپتیما ها نیست شما حتما باید پشت ماشین بشینی بعد تفاوت رو متوجه می شید لطفا با علم کامل و جامع هم تئوری هم عملی درباره مسائل نظرات خودتون رو بیان کنید.
1397/3/22
مرسی، توجه کنید که منطق طراحی نسبت به قدیم تغییر کرده، درسته که برخی ماشین های قدیمی عمر بسیار زیادی داشتند اما مدل های به روز همون خودروها هم اکنون نصف عمر مدل قدیمیشون رو ندارن، چون فلسفه ی مصرف تغییر کرده، الان خودروها برای طول مفید فروششون طراحی میشن (7 سال یا 150 هزار مایل) که البته خودروسازان معروف یه حاشیه ای هم براش در نظر میگیرن. گزارش های جی دی پاور و کانسومر ریپورتز در چند مرحله ارایه میشه: اولیه، سالانه، دراز مدت(لانگ ترم)، که کیا موتورز 2 سال هست در این گزارش ها رتبه ی 1 رو داره.
1397/3/20
به نظر من اگه هیوندای i10 رو هم می آوردید یه رقابت درست و حسابی بود و اینطوری رقابت میکردن و میشد انتقاد کرد
1397/3/21
من چهار ساله پیکانتو واسه خانمم گرفتم خیلی بی دردسره تو چهار سال فقط سوخت و روغن هزینه داشته امااااا بعد یک سال سر و صدای داخلیش شروع شد و الان خیلی به نظرم توش سرو صدا میده امادر کل راضی هستم
1397/3/30
پیکانتو سپر جدیداش خیلی خوشگل شدند
مدل 2018 این خودرو پشت آمپر خیییییلییی زیبایی داره شباهت کمی هم داره پشت امپرش به کیا اپتیما جی تی لاین
مدل جی تی پیکانتو به تعداد خیییلیی محدودی وارد شد ولی خب ظاهر جلوییش خیلی خشن تر واسپورتی تره عقبش رو هم خوشگل ترش کردند و لی خب در کل مسانی که هی میگفتند آی 10 آی 10 به نظر من اصلا آی 10 حرفی برای گفتن نداره تو این میدون آی 10 مونتاژی فقط 2 تا ایربگ داره ولی میراژ 7 تا و پیکانتو 6 تا ولی خب بازم به نظرم کیا خوب تونسته عمل بکنه تو این قضیه میتسوبیشی تست درایو میراژ رفتم یه کندی نسبتا بدی توی شروع اولیه احساس میشه که اصن ضعف سی وی تی ها تو همین قضیه هستش ولی بازم شتاب قابل قبولی رو نداره صفر تا صدو با بنزین ایران در عرض حدودا 15 یا 16 پر کرد ولی خب ضعیفه بازم به نظرم
میراژ توی اروپا نمونه فولش تهویه اتو داره و مانیتور 8 اینچی و سنسور پارک عقب که اینجا اگر بخواید اینا رو به صورت فابریکی نصب کنید باید برید دفتر مرکزی ارین موتور که توی جاده مخصوصه مانیتور حدود 2 میلیون تموم میشه سنسور هم کاملا فابریک حدود 300 تومن باز هم میگم این اپشن ها کاملا فابریک و دقیقا مثل نمونه فول اپشن میراژ هست دوستان پس فکر نکنید که مانیتورش از این چینی هاست و به درد نمیخوره......
با این وجود میشه گفتش که این ماشین ها برای افراد خاصی هستش توی ایران توی خخارج که با قیمت پراید اینا رو میخرن ولی اینجا بهمون 100 تومن میندازندبیشتر کسانی که این ماشین رو میخرند یه ماشین بزرک برای مسافرت هم دارند که به دردشون بخوره ولی خب چاذه ای نیست و کسانی که از ماشین های ایرانی خسته شدن و برای استفاده شهری میخوان انتخاب خوبیه یه نکته ای رو هم متذکر بشم که مهم تعداد سیلندر و حجم موتور نیست مثال ساده اش اینه که پیکان حدود 60 الی 70 اسب بخار قدرت داشت ولی تالیسمان با یه توربو شارژ و یه اینترکولر 190 اسب میگیره از ماشین که این خیلی خوبه پس میشه اینجا هم نتیجه گرفت که تکنولوژِ در حال پیشرفته و زمانی میرسه که با همین 1600 سی سی 300 اسب بخار قدرت بگیرند پس ربطی به حجم موتور و اینا نداره بلکه به تکنولوژِ هایی که توی ماشین استفاده شده داره.....
بخش هایی از نظرم از مقاله شخصی خودم برای هیوندای آی 10 نوشته شده پس لطفا کپی نکنید دوستان
مرسی
1397/8/18
من ۲ سالی میشه پیکانتو دارم و از یک جای مقاله واقعا تعجب کردم پیکانتو سواریش اصلا خشک نیست. وقتی شما پشت پیکانتو میشینید حس میکنید ماشین تو دستتون هستش و این حس خیلی خوبی بهتون میده ولی خوب کوبش ماشین تو دست اندازا به دلیل سایز لاستیکاش حس میشه درباره شتاب هم نباید انتظاری از دسته ماشین ها داشت ولی شتاب اولیش بد نیست پشتش اصلا خسته نمیشید من باهاش مسافرتم رفتم و مشکلی براش پیش نیومده تو این ۲ سال هم به جز سرویساش هیچ خرجی رو دستم نذاشته
1401/2/2
با سلام
بنده یک خودرو میراژ۲۰۱۷دارم و به شدت هم ازش راضییم
و باهاش ۴۰هزارکیلومتر رفتم و واقعا بی دردسر ،بنده یه جنسیس سدان2010 و لکسوس rx350مدل2012 دارم ولی برای مسافرت ها و مکان های خاص استفاده می کنم ولی برای داخل شهر کلا از میراژ استفاده می کنم چون تو ترافیک ها هم راحت می تونید مانور بدید و مصرف پایینش که خود همین گزینه عالیه البته بگم برای کسی که یک ماشین برای استفاده مسافرت هاش می خواد مناسب نیست ولی برای افرادی که در کنار خودروش یک خودرو راحت و اینکه بخوان راحت هرجا پارک کنن عالیه،نه تنها برای این خودرو البته برای هر ۳خودروم فقط فقط هزینه سرویساشون میدم بعد هر چن تا کارکرد خیلی خیلی بی دردسرن.
یک نکته بد در مورد این خودرو ها پایداری بسیار کمشون و تو دور زدنا یکم باید حواستون باشه و حرکت تند تیزی باهاش نزنین،تو حالت sدنده دیگه اون کندی حرکت نمی بینین و خودرو راضی کننده عمل می کنه
من هنوز هم که هنوز این حرف میزنم چه بعضیا خوششون بیاد یانه ولی هیچ خودرویی به کم استهلاکی و کم دردسری ژاپنیا نمی رسه و تنها خودرو هایی هستن که با این نوع بنزین های ما سازگاری دارن برای مثال کسی که خودرو بنز داره بعد ۲۰۰هزارتا کارکرد بی چون چرا باید بره یا هزینه تعمیر گربکسش بده یا تعمیر موتورش ولی خودرو های ژاپنی در ایران تازه با ۴۰۰هزار کارکرد و تعویض هیچ قطعه ای نشون داده که عمر بالاتری داره یجورایی سگ جون تره ،خودرو های ژاپنی هر برندیم که باشن عالین از مزدا بگیر تا نیسان ،تویوتا، لکسوس ،هوندا،...
از لحاظ ارزش خرید میتسوبیشی هم از پیکانتو و i10سر تره فقط به طور کل فروش هر سه خودرو یکم سخته اونم چون هرکسی توان خرید اینجور خودروهایی نداره برای افرادی خوبه که ۱یا۲تا خودرو دارن و در کنارش می خوان یه خودرو راحت شهری داشته باشن خوبه،
دوستانی که میگن شتاب نداره و ضعیف کاش یکم عقل داشتید و می دیدین تو کاتولیگ خودرو چی نوشته زده خودروی شهری یعنی مناسب برای مسافت های طولانی بین شهری نیست ولی بعضیا میگن اصلا برای جاده به درد نمی خره خوب عزیز من قبل از اینکه خودت نظر بدی خود شرکت تولید کننده گفته فقط شهری بعد شما این خودرو میندازی تو جاده ها؟؟ یعنی توان و کشش خودرو برای داخل شهر در حد قابل قبولی نه اینکه باهاش بخواید ۱۳۰تا سرعت برید بعضیا این خودرو ها رو انگار با پورشه یکی دونستن و از یک خودروی کوچیک شهری توقعات بی جای زیادی دارن یا(( اینکه یکی میگه جای این میرم واسه خودروی شهری 207 می خرم شمایی که هنوز فرق بین منتاژ داخلی و خودرو با اصالت ژاپنی یا کره ای با اون یکی میدونی همون بهتره سوار آشغال داخلی بشی خودروی شاهین که با ۲هزارتا کارکرد تو مشهد آتیش گرف دیگه ببین مشکل چیه یا همین ۲۰۷ که مدام مشکلات برقی داره و چراغ چکش میزنه یه زمان بهم میگفتن بین چینی و خودرو داخلی نظر بده میگفتم داخلی ولی در حال حاضر به نظرم خودروی چینی به مراتب از داخلی بهتره .
به نظر بنده هم چون امتیاز تو بحث خودروی شهری مهم بود اولین گزینه مصرف و دوم دوام بالای قطعات مهم و ایمنی که میراژ بهتر عمل کرد همین .سانروف که بعضیا میگن پیکانتو داره و میراژ نداره علتش واسه همین هنگام تصادف که در مواقع حادثه ساز این مراژ که کابین امن تری داره نه پیکانتو که این هم به علت کم بودن وزن خودرو نزاشتن به طور کل از مهندسی خودرو های ژاپنی نمیشه ایراد گرفت
با تشکر